پس از اینکه در مطالب قبلی در خصوص سرویس گوگل اپتیمایز، قابلیتهای آن، نحوه راهاندازی و مواردی چون چگونگی ساخت یک Experiment صحبت کردیم، در این مطلب و در تکمیل موارد قبلی قصد داریم در خصوص ابزار Visual Editor در این سرویس، تنظیمات بخش Configuration، چگونگی مشاهده گزارش Experiment و نهایتاً روش مشاهده نتایج آزمایش در گوگل آنالیتیکس توضیحاتی خدمتتان ارائه کنیم.
نحوه کار با Visual Editor
این بخش شامل زیر بخشهای زیر میباشد:
۱- نام کمپین
۲- انتخاب Variant ایجاد شده و یا ایجاد یک Variant جدید
۳- مشاهده صفحه در دستگاههای مختلف موبایل
۴- تعداد تغییراتی که برای A/B تست در صفحه ایجاد کردهاید
۵- اخطارهایی که نیاز به توجه و برطرف کردن دارند
۶- در این بخش میتوانید کدهای CSS مورد نظر خود را در صورت لزوم آپلود کنید
۷- مشاهده صفحه بدون ابزار گوگل اپتیمایز. مخصوصا برای زمانهایی به کار میآید که بخشهایی از صفحه به خاطر حضور این ابزارها قابل مشاهده نیستند.
۸- تنظیمات لازم برای مدل تغییر دادن عناصر صفحه
۹- ابزار CSS Selectorبرای تغییر کدهای CSS
۱۰- ساختار سلسله مراتبی HTML عنصر انتخاب شده در صفحه را نشان میدهد
۱۱- انتخاب عنصر مورد نظر. با تکان دادن موس و رفتن روی عناصر مختلف صفحه چارچوبی آبی رنگ به دور آنها کشیده میشود که نشان میدهد در حال تغییر چه بخشی از صفحه هستید
۱۲- با کلیک راست بر روی عنصر انتخاب شده، منویی نشان داده میشود که میتوان کد HTML و یا جاوا اسکیریپت جدید را اضافه کرد
۱۳- از جالبترین امکانات این بخش این است که اگر شما با CSS آشنایی نداشته باشید به راحتی میتوانید تغییرات مورد نظر خود را بدون داشتن هیچگونه دانش خاصی اعمال کنید.
پس ازانجام تغییرات مورد نظر خود میتوانید با کلیک کردن بر روی SAVE و سپس DONE تغییرات خود را نهایی کنید و به صفحه ساخت آزمایش برگردید.
تنظیمات بخش Configuration
قبل از شروع آزمایش بخش دیگر ابزار گوگل اپتیمایز را نیز باید مد نظر قرار داد و آن بخش Configuration است.
در بخش OBJECTIVES شما میتوانید هدف آزمایش خود را تعیین کنید. به طور پیش فرض اهدافی مثل تعداد بازدید صفحه و نرخ پرش (Bounces) در این بخش وجود دارد. اما اگر در گوگل آنالیتیکس خود Goal تنظیم کرده باشید در این بخش نشان داده خواهد شد تا به عنوان هدف آزمایش خود انتخاب کنید.
در بخش Targeting شما میتوانید میزان ورودی ترافیک به صفحه آزمایشی و اورجینال را مشخص کنید. به طور پیش فرض به طور برابر ترافیک بین دو صفحه توزیع خواهد شد.
پس از انجام تغییرات از طریق visual editor و تنظیم اهداف و هدفمندی مورد نظر، آزمایش شما آماده اجرا شدن است. در قسمت بالای صفحه با کلیک بر روی Start Experiment آزمایش اجرا خواهد شد.
مشاهده گزارش Experiment
گوگل پیشهاد میکند که برای حدود ۲ هفته آزمایش ادامه پیدا کند تا بتوان به نتایج پایاتری دست یافت. مفهوم پایایی در علم آمار معنی خاصی دارد و به طور خلاصه یعنی اینکه چقدر نتایج حاصل شده را میتوان در شرایط مشابه تکرارپذیر دانست. برای همین بهتر است در نتیجهگیری A/B تست عجله نداشته باشید و اصولاً پس از دو هفته اجرا، Google Optimize در صورت معنادار بودن تفاوت برنده آزمایش را به شما نشان خواهد داد. ابزار گوگل اپتیمایز برنده را با نرخ بهبود و احتمال بهبود در هدف اعلام کرده است (که در این آزمایش با نام Green Top Sell مشخص شده است) و میتوان Experiment را پایان داد. به طور مثال در آزمایش زیر هدف میزان مشاهده تعداد صفحه بوده است که نتایج نشان میدهد طی ۱۹ روز و با ثبت ۳۲۰ Session تغییر مورد نظر ۲۴% افزایش بازدید را به همراه داشته است.
در این بخش لازم است که تفاوت دو اصطلاح را بهتر درک کنیم:
Probability to be best
احتمال بهتر بودن یکی از Variant ها را نسبت به سایر Variant ها نشان میدهد. این امر مخصوصاً در زمانی که بیش از یک تغییر را روی یک آزمایش اعمال کردهایم مفید است. مجموع اعداد این ستون میبایست برابر با ۱۰۰ باشد.
Probability to beat baseline
منظور از baseline صفحه اورجینال آزمایش است که هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است. در واقع این شاخص احتمال بهتر بودن Variant ها را نسبت به صفحه اورجینال نمایش میدهد.
مشاهده نتایج آزمایش در گوگل آنالیتیکس
علاوه بر مشاهده گزارش در ابزار گوگل اپتیمایز که در بالا بررسی شد، میتوان در گوگل آنالیتیکس نیز این نتایج را مشاهده کرد. برای این منظور در صفحه آنالیتیکس خود به مسیر زیر بروید:
Report > Behavior > Experiments
مسلماً استفاده همزمان از هر دو گزارش کمک بیشتری در درک رفتار کاربران خواهد داشت، به خصوص اینکه در گزارش آنالیتیکس شما میتوانید شاخصهای متعدد و مهم آنالیتیکس را در آزمایش خود با یکدیگر مقایسه کنید.
منبع :
marketingplatform.google.com