دنیای دیجیتال در حال رفتن به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است. از این رو وب مسترها باید زمان زیادی را برای تولید محتوا برای کسب و کارشان صرف کنند. در حال حاضر وبسایت و اپلیکیشنها برای جذب مخاطب برحسب نیازشان از تولید محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی، تولید محتوای صوتی و … استفاده میکنند. دراین مقاله شما را با تولید محتوای متنی آشنا خواهیم کرد.
زمانی که وبسایتی را برای کسب و کارتان راه اندازی میکنید اگر هیچ گونه محتوایی در سایتتان وجود نداشته باشد نباید انتظار بازدید کنندگان زیادی هم داشته باشید. همچنین اگر محتوایی که تولید میکنید جذاب و گیرا نباشد به جای اینکه مخاطبان را به سمت کسب وکارتان بکشانید آنها را دفع میکنید.
حتی شاید به این هم فکر کرده باشید که مشابه محتوایی که رقیب تولید کرده است را تولید کنید و مخاطبان زیادی را جذب کنید. حتی اگر مخاطبان متوجه کپی بودن آن نشوند احساس میکنند که کسب و کارتان هیچگونه نوآوری برایشان نخواهد داشت.
از این رو باید محتوایی که تولید میکنیم، کاملا مطابق با نیاز و خواسته مخاطب و بصورت منحصر به فرد و یکتا باشد.
در مقالات گذشته در مورد تولید محتوای گرافیکی توضیح دادهایم. در این مقاله قصد داریم در مورد تولید محتوای متنی توضیح دهیم. و اما منتظر مقالات بعدی ما در مورد دیگر موارد تولید محتوا باشید.
محتوا
مطمئنا میدانید محتوا چیست. اما خب در ادامه به طور مختصر در مورد محتوا توضیح میدهیم. هر آنچه که در اطرافتان میبینید محتواست. میلیونها سال پیش، افرادی که در غار زندگی میکردند برای انتقال مفاهیم به دیگران، اشکال مختلفی را روی دیوار غار میکشیدند. این اشکال به دلیل اینکه پیامی را منتقل و با دیگران تعامل برقرار میکردند به نوبه خود یک محتوا در نظر گرفته میشوند. اگر کمی جلوتر بیایم، متون منتشر شده در اولین روزنامه را هم میتوان محتوا نامید. در حال حاضر متنهای روی جلد بیسکوییت، قبض آب و برق، فیشی که از رستوران دریافت میکنیم و حتی اشاراتی که افراد ناشنوا برای انتقال مفاهیم از آن استفاده میکنند را نیز میتوان به عنوان محتوا در نظر گرفت.
در مجموع محتوا آنچیزی است که از طریق آن پیامی به دیگران منتقل شود و طرف مقابل به راحتی آن را درک کند.
پیشنهاد سیتی سایت: تقویم محتوایی؛ ایجاد تقویم تولید محتوا در ۳ گام و راهکارهای موفقیت آن
تولید محتوا
تولید از نظر واژگان به معنای پدید آوردن، ایجاد و زادن معنی شده است. بنابراین عبارت تولید محتوا به معنی یک محتوای ارزشمند، باکیفیت و منحصر به فرد است که برای مخاطبان هدف خود ایجاد میگردد. برای تولید محتوای یکتا میتوان یک تحلیل کلی انجام داد که مخاطبان چه نیازها و دغدغههایی دارند و چگونه میتوان با تولید محتوای مناسب، تمام سوالاتی که در ذهنشان دارند را برطرف کرد. هرچقدر به نیازهای مخاطبان خود بیشتر و بهتر پاسخ دهید میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کسب وکارتان کنید.
در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب وکارها به سمت تولید محتوا رفتهاند. اما همیشه این سوال در ذهنشان وجود دارد که گردآوری محتوا با تولید محتوا چه فرقی دارد. گردآوری محتوا به معنی جمع آوری چندین مطلب از چندین سایت یا کتب و تغییر آن به صورت جزیی است اما تولید محتوا به این معناست که یک نویسنده براساس مهارت، تجربه، خلاقیت و نوآوری به تولید محتوا بپردازد.
شاید گردآوری محتوا در کوتاه مدت از نظر هزینه و زمان به نفع یک مدیر کسب وکار باشد اما در طولانی مدت آنها را متضرر خواهد کرد. چرا؟
در بازاری که با حجم اطلاعات زیادی روبرو هستید، اگر محتوایی که تولید میکنید هیچگونه نوآوری و جذابیتی نداشته باشد نه تنها مخاطبان را دفع میکنید بلکه از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی هم دریافت خواهید کرد. شاید فکر کنید این موضوع چه ارتباطی به موتورهای جستجو دارد و یا موتورهای جستجو تنها یک ربات هستند و نمیتوانند فرق محتوای تولید شده با محتوای کپی یا ویرایش شده را متوجه شوند.
اما اینگونه نیست الگوریتم پاندای گوگل آنچنان هوشمند است که به راحتی محتوای یونیک را تشخیص میدهد. این الگوریتم پارامترهای بسیاری را برای تشخیص کپی بودن محتوا در نظر گرفته است. یکی از این موارد میزان علاقمندی کاربران به محتوایی است که تولید کردهاید. این الگوریتم براحتی تشخیص میدهد که محتوای شما به چه مقدار برای مخاطب باارزش است. از این رو محتوا را باید کاربر پسند ایجاد کنید و تا جایی که امکان دارد سوالاتی که در ذهن مخاطبان وجو دارد را برطرف کنید.
برای پاسخگویی به این سوالات میتوانید از تولید محتوای ویدئویی، متنی صوتی، گرافیکی و.. استفاده کنید. از هر مدل که استفاده میکنید باید جوابی برای سوال مخاطبانتان باشد.
تا اینجا امیداوریم که تولید محتوا را کاملا متوجه شده باشید اما در ادامه میخواهیم در مورد تولید محتوا متنی و مزایا و معایبش صحبت کنیم.
تولید محتوا متنی
متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف میباشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنیکه برای کسب و کارها تولید میشود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه کسب و کارتان گردد.
شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقهمندند. این در حالیست که آنها هر محتوای متنیای را قبول ندارند. متنهایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع بصورت کامل توضیح داده باشند و تمام جوانب آنرا پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وبسایتها نروند و در سایت شما به تمام مشکلاتشان پاسخ داده شود.
تولید محتوا متنی را میتوان در چندین دسته قرارداد، از جمله این دستهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- محتوای متنی عمومی
- محتوای متنی تخصصی
- متن شبکههای اجتماعی
- متن تبلیغاتی
- محصول نویسی
اگر از منظر موتورهای جستجو آن را بررسی کنیم، موتورهای جستجو ازجمله گوگل هنوز برای محتوای متنی ارزش بسیاری قائل میشود.
از این رو قبل از تولید محتوای متنی باید یک استراتژی پیاده سازی کنید، بدین صورت که در ابتدا به جستجوی کلمات یا عبارات کلیدی بپردازید. این کار را میتوانید با استفاده از ابزارهای که در سطح اینترنت وجود دارد از جمله گوگل کی ورد پلنر، suggestion google انجام دهید، همچنین با استفاده از ابزارهای کلمات مرتبط مانند Kwfinder، lsiGraph، .. میتوانید تمام کلمات مرتبط را پیدا و سپس شروع به نوشتن محتوا کنید.
اگر به درستی از این ابزارها استفاده کنید متوجه میشوید که مخاطبان در سطح اینترنت به دنبال چه چیزی میگردند و شما طبق همان شروع به نوشتن میکنید. از این رو به این مدل تولید محتوای بهینهسازی شده برای موتورهای جستجو گفته میشود.
نکته دیگر این است که ترجمه یک متن را هم نباید به عنوان تولید محتوا در نظر گرفت. همانطور که گفتهایم الگوریتم های موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از گذشته شدهاند و به راحتی براساس ساختار یک محتوا و کلماتی که در آن استفاده شده است میتوانند تشخیص دهند که این محتوا ترجمه یا کپی شده است.
پس دقت زیادی در تولید کردن محتوای متنی خود داشته باشید تا از نظر گوگل به عنوان یک کپی کار محسوب نشوید.
مزیتهای تولید محتوا متنی
- انتخاب شدن به عنوان یک سایت مرجع
- جذب بالای مخاطب
- جذب مشتریان بالقوه
- ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو
- اشتراکگذاری بالا در دیگر شبکههای اجتماعی
- افزایش برندینگ
- رشد و توسعه کسب وکار
معایب تولید محتوای متنی
همانطور که در بالا در مورد مزایای تولید محتوای متنی صحبت شده است در ادامه برخی معایب آنرا بازگو میکنیم:
- هزینه بالایی دارد.
- زمان زیادی لازم دارد.
- کارشناس متخصص در زمینههای تخصصی کم است.
- کارشناس تولید محتوایی که در زمینه سئو نیز فعالیت داشته باشد بسیار کم است.
- اگر براساس نیاز مخاطبان نوشته نشود باعث از دست رفتن مخاطبان بسیاری میشود.
چرا وب رمز را انتخاب کنیم؟
- متخصصین وبرمز قبل از شروع تولید محتوا، کسبوکارتان را در بازار تحلیل میکنند و سپس شروع به نوشتن میکنند.
- دارای کارشناس در زمینه تولید محتوای بهینه سازی شده، است.
- کارها در زمان معین تحویل داده میشوند.
- دارای تیم متخصص تولید محتوا در اکثر زمینههای کاری میباشد.
- کار به صورت گروهی انجام میشود، در نتیجه از کیفیت بالایی برخوردار است.
چرا باید همین حالا شروع به تولید محتوا کنید؟
- رقبا هر روز در حال اضافه کردن محتوا به وبلاگشان هستند.
- الگوریتمهای گوگل اهمیت زیادی به محتوای منحصر به فرد میدهند.
- مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد.
- مخاطب را به مشتری و مشتری رابه مشتری وفادار تبدیل خواهید کرد.
نویسنده: مهسا خورشیدی