امروزه با قدرت گرفتن نفوذ دستگاههای موبایل و استفاده بیشازپیش مردم از این دستگاهها اهمیت بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال دوچندان شده است. در این مقاله شما را با ۱۴ استراتژی بازاریابی موبایلی برای افزایش نرخ تبدیل و فروش آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی موبایل یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند مجرایی است که هدفش دستیابی به مخاطبین هدف از طریق تلفنهای همراه، تبلتها و یا دیگر دستگاههای موبایل از طریق وبسایت، ایمیل، SMS، MMS، رسانههای اجتماعی و اپها میباشد.
موبایل نحوه تعامل افراد با برندها را دچار اختلال کرده است. هر چیزی که بتواند در کامپیوتر دسکتاپ انجام شود اکنون در دستگاه موبایل قابل دسترسی است؛ از باز کردن یک ایمیل گرفته تا بازدید از وبسایت شما برای خواندن محتوایتان. همه اینها از طریق صفحه نمایش کوچک موبایل قابل انجام است.
در نظر داشته باشید که ۸۰ درصد از کاربران اینترنت دارای تلفن هوشمند هستند.
پلتفرمهای موبایل همانند تلفنهای هوشمند و تبلتها بیش از ۶۰ درصد از زمان رسانه دیجیتال را از کاربران در ایالات متحده به خود اختصاص داده اند.
گوگل کوئریهای سرچش را در دستگاههای موبایل ارتقا داده است تا از سرچهای دسکتاپ تا آخر سال ۲۰۱۵ پیشی بگیرد.
تبلیغات موثر موبایل به معنای شناختن مخاطبین موبایل، طراحی ذهنی محتوا با پلتفرمهای موبایل و ایجاد کاربردی استراتژیک و بازاریابی SMS یا MMS و اپهای موبایل میباشد. در ادامه با استراتژیهای بازاریابی موبایلی بیشتر آشنا خواهیم شد.
پیشنهاد سیتی سایت: بازاریابی موتورهای جستجو؛ تفاوت SEO و SEM چیست؟
۱. سایت خودتان را موبایل پسند کنید
یک نمودار از Ad60 نشان میدهد که ۸ درصد از تمام ترافیک دیجیتال از سمت تلفنهای هوشمند و تبلتها میباشد، تجارت الکترونیکی موبایل نیز در حال افزایش است.
در سال ۲۰۱۵ پیشبینی شده بود که خریداران موبایل ۲۵ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.
به همین دلیل است اولین کاری که پیش از شروع کمپین بازاریابی موبایل باید انجام دهید موبایل پسند کردن سایتتان است. شما باید اطمینان حاصل کنید که منوها و محتواها برای کاربران به درستی نمایش داده میشوند و تا زمانی که یک تم موبایلپسند نداشته باشید انجام این کار غیر ممکن است .
اگر از وردپرس استفاده میکنید این کار بسیار ساده است. اگر بودجهتان محدود است چند تم رایگان وجود دارد و یا میتوانید در یک تم سازگار با تمام پلتفرمهای موبایل سرمایهگذاری خود را انجام دهید.
۲. ایجاد محتوایی موبایلپسند
تولید محتوا را بر اساس نیازهای کاربران موبایل بنویسید اگر از pc برای نوشتن آنلاین استفاده میکردید شاید فکر کنید تمام تبها، پیچها و لینکها به هم مرتبطاند اما در عصر موبایل اینگونه نیست.
شما باید در ذهن داشته باشید که بیشتر دستگاههای موبایل محتوا را در صفحه کوچک نمایش میدهند و کاربران موبایل به صفحه About شما اهمیتی نمیدهند، آنها تنها به این اهمیت میدهند که چرا وارد سایت شما شدهاند. نوشتن عناوین خوب یک راه برای جذب میباشد.
بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو: یک مطالعه جدید توسط iAquire نشان داده است که ۷۰ درصد از سرچهای موبایل منجر به انجام اقدامی در وبسایت، تنها در یک ساعت از زمان سرچ میشود.
این مطالعه بعدها نشان داد زمانی که افراد به دنبال محصولات و خدمات در دستگاههای موبایل شان میگردند بیشتر انگیزه انجام کاری نسبت به کسانی که در کامپیوتر سرچ را انجام میدهند، دارند.
۳. برند خودتان را به دست کاربران موبایل برسانید.
برندها نه می توانند موبایل را انکار کنند و نه بلاگرها، توسعهدهندگان نرم افزار و دارندگان کسبوکاری و غیره را….فکر میکنم متوجه موضوع شدید. یک راه برای اینکه برند خودتان را معروف کنید استفاده از تبلیغ موبایل است که میتوانید آن را در رسانه اجتماعی و دیگر مجراها اجرا کنید.
یک مورد مطالعاتی جدید توسط Medialets نشان دهنده CTR بزرگتری در تبلتها (۰.۵۹% ) در مقایسه با دسکتاپ (0.23%) میباشد. تبلیغات در اپهای موبایل نسبت به وبسایتهای موبایل دو برابر عملکرد بهتری دارند.
۴. با Google My Business محلی شوید
کاربران موبایل اغلب دنبال اطلاعات محلی هستند. اگر میخواهید این کار را انجام دهید باید کسبوکار خودتان را روی یک نقشه محلی بیاورید. گوگل این کار را با Google My Business ساده ساخته است، که همچنین هم برای کاربران دسکتاپ و هم برای کاربران موبایل یافتن شما را بسیار ساده ساخته است. زمانی که شما در لیست قرار گرفتهاید متوجه افزایش بازدید سایت خود از موتور جستجو میشوید، چرا که کاربران دستگاه موبایل قادر خواهند بود به هنگام سرچ مکان کسبوکار شما را ببینند.
شروع بسیار آسان است شما نیاز به یک اکانت گوگل دارید. اگر هم اکنون یک اکانت دارید، مراحل بعدی آسانتر از آنچه که فکر میکنید هستند.
Simply Business دارای یک نمودار بسیار عالی است که شما را در خلال این فرایند راهنمایی میکند.
۵. از بازاریابی پیام متنی SMS استفاده کنید
طبق گزارشIhumanmedia پنجاهوهشت درصد از کاربران تلفن هوشمند تلفنهای خود را حداقل هر یک ساعت یکبار چک میکنند. آنها از تلفنهای شان استفاده بسیاری دارند و همیشه برای یافتن اطلاعات آماده استفاده از آن هستند.
شما چه کاری میتوانید بکنید تا ایجاد تعامل کرده و نرخ تبدیل خود را در کمپینتان افزایش دهید؟
همانطور که در مرحله ۳ دیدیم تبلیغات موبایل واقعا جواب میدهد، اما شما باید وارد اینباکسهای کاربران شوید. این تنها راه برای رسیدن به سرمایهگذاری مثبت است.
۶. سایت خودتان را قابل جهتیابی کنید
جهتیابی یکی از شش رابط کاربری است که میتواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. منو، نوار پانویس و دیگر آیتمها همه باید قابل جهتیابی باشند. سایت باید ریسپانسیو باشد تا بتواند به درستی در دستگاههای موبایلی که مردم از آن استفاده میکنند نمایش داده شود.
۷. یک راه ارتباطی شخصی اضافه کنید
شرکتهای کوچک هنوژ به راه ارتباطی شخصی احترام میگذارند، مردم نیز همینطور. معمولا گفته میشود موتورهای جستوجو دارای کارت اعتباری نیستند. آنها نمیتوانند محصول شما را بخرند، لذا چرا شما را در اولویت اول توجه خودشان قرار دهند.
بعضی از سئوکاران نیز برای تکرار کلماتکلیدی و بهینهسازی بیش از حد متون لنگر بدون در نظر گرفتن کاربران اشتباه میکنند، آپدیتهای Google Panda و Penguin این روشها را ناامید کرد.
در عوض بهتر است که ارزشی را ارائه دهید و با کاربران خود رابطه احساسی برقرار کنید. بهترین راه برای انجام این کار شخصی سازی بازارتان میباشد.
۸. برای دستیابی سریع کدهای QR ایجادکنید
اگر به دنبال این هستید که بازاریابی موبایل خودتان را به سطح بالاتری ببرید باید از کدهای QR استفاده کنید. استفاده از این کدها در ژاپن جایی که از آن نشات گرفتهاند شایع میباشد.
QR به معنای پاسخ سریع است. این کدها دادههای زیادی را ذخیره میکنند و میتوانند به صورت دیجیتال و به سرعت انتقال داده شوند، این امر آنها را برای کاربران دستگاههای موبایل ایدهآل میسازد، در اینجا چشماندازی از کد QR آورده شده است:
اگر شما باید دادههای زیادی را از طریق بروز موبایل انتقال دهید استفاده از کدهای QR باعث افزایش سرعت سایت شما و دستیابی آسانتر آن برای کاربران موبایل میشود.
۹. اپ موبایل تولید کنید
اپهای موبایل برای اجرا در تلفنهای هوشمند تبلتها و دیگر دستگاههای دستی طراحی شدهاند. میتوانید آنها را از Google Play Store دانلود کرده و سپس به محدودهای از توابع سایت یا برنامهها دسترسی داشته باشید. داشتن یک اپ برای سایت یا کسبوکار شما موجب تولید سرنخ و فروش خواهد شد.
گزینههای متعددی برای تولید یک اپ موبایل در اختیارتان هستند از جمله آرایه وسیعی از سایتهای شغلی.
من از Derrible برای تمام طراحی تصاویر استفاده میکنم، آنها همچنین دارای توسعهدهندگان ماهر اپهای موبایل نیز میباشند. از این سایت بازدید کنید و عبارت «اپهای موبایل» را در آن تایپ کنید.
روی تصاویر سمت چپ کلیک کنید. شما حتی میتوانید یک توسعه دهنده اپ موبایل استخدام کرده و یا در مورد نحوه کار آنها بدانید. نمونهها و نرخهای آنها را پیش از انجام هر حرکتی چک کنید.
۱۰. تعاملی اجتماعی بهوجود آورید
تعامل در شبکههای اجتماعی بیشتر از سمت دستگاههای موبایل میباشد، لذا شما باید رسانه اجتماعی را در استراتژی بازاریابی موبایل خود دخیل کنید. اما باید از چه شبکههایی استفاده کنید.
این آمارها ممکن است به شما کمک کنند:
پینترست (۲۱ درصد) اکنون نسبت به توییتر از نظر کاربرد ( ۱۸ درصد) معروفتر است.
و فیسبوک (۷۱ درصد) نسبت به هر شبکه دیگری از نظر تعامل بالاتر است.
این آمار به ما میگوید که بلاگرها و بازاریابان محتوا باید به صورت منسجم محتوای خود را در فیسبوک توزیع کرده و از افراد بخواهند که نظراتشان را در مورد آنچه که آنها به اشتراک میگذارند بیان کنند.
۱۱. پیسیها را فراموش نکنید
بیشتر افراد به جای اینکه بروزینگ خودشان را در دسکتاپ انجام دهند در دستگاههای موبایل انجام میدهند. در عین حال که توجه به اهداف بازاریابی موبایل حائز اهمیت است، همانند اهدافی که توسط Marketin Sherpa بیان شده است، شما هنوز باید برای کاربران پیسی نیز بهینهسازی انجام دهید.
همان طور که اخیراً گفتم کاربران موبایل دوست دارند در جستجوهای آنلاین خودشان معین شده عمل کنند. برای مثال زمانی که آنها به دنبال خرید یک دوربین دیجیتال هستند، دوست دارند که برند و مدل آن را مشخص کنند. یک کاربر دسکتاپ اینترنت ممکن است بخواهد بهترین مدل دوربین دیجیتال را پیش از اینکه به انواع برندها توجه کند بداند. ممکن است آنها عبارتی همچون «برترین دوربینهای دیجیتال برای عکاسان مبتدی» بگردند.
شما به عنوان یک بازاریاب آنلاین هوشمند تنها به اهداف موبایل افراد توجه نکنید. مخاطبین هدف شما نیز از pcها استفاده میکنند. برای هر دوی این پلتفرمها بهینهسازی را انجام دهید و بیشتر برد کنید.
۱۲. امکان ردیابی همزمان برای اپهارا فعال کنید
بازاریابی موثر موبایل به ردیابی یا پیگیری پایبند است. ردیابی همزمان برای اپهای موبایل شما حائز اهمیت است، لذا شما خواهید فهمید که چه اتفاقی چه زمانی افتاده.
MobileAppTravking به شما کمک می کند دادههایی را از تحلیلها به دست آورده تا شما را در هدفگیری کلمات کلیدی صحیح بهبود نرخ تبدیل و غیره راهنمایی کند.
نقشههای حرارتی: نقشههای حرارتی موبایل همانند Crazy Egg با نشان دادن اینکه افراد چه کاری با سایتهای موبایل شما انجام دادند، چه کسانی هستند، چهموقع چهکاری کردند و در سایت شما کجا کلیک کردند به شما کمک میکند. نصب آن ساده و شروع آن نیز رایگان است.
۱۳. از کمپینهای چند مجرایی استفاده کنید
بازاریابان موبایل میگویند که شما باید بسیاری از روشهای بازاریابی موبایلی که من بیان کردم را به منظور افزایش تعامل کاربر با هم ترکیب کنید. نیازی نیست که شما حتما یک روش را انتخاب کنید، آنها مکمل همدیگر هستند.
کمپینهای چند مجرایی برای موبایل میتوانند از طریق اپهای موبایل، شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای چت همانند واتساپ، تبلیغ نمایشی موبایل و غیره فرستاده شوند.
مشتریان اکنون سبک زندگی چند مجرایی دارند. بازاریابی شما نیز باید با آنها تطابق داشته باشد.
بلاگینگ نیز یک استراتژی کلیدی بازاریابی میباشد که موجب ایجاد سرنخ و فروش میشود و برای موبایل نیست به درد میخورد.
۱۴. برای اینکه از بازاریابی موبایل بهره ببرید آن را در مرکز استراتژی خودتان قرار دهید
نرخ ارائه آن در مقایسه با pcهای دسکتاپ سریع و قابل اعتماد است. و با ادغامای ساده از اپها و ابزارهایی همانند: WordPress، GetResponse ،InfusionSoft و Crazy Egg موفقیت آن بسیار ساده خواهد بود. نرخ پاسخهای موبایل نیز پنج برابر نسبت به نرخ پاسخ برای ایمیل مارکتینگ سریعتر است. دستگاههای موبایل ۸۰ درصد مواقع در دسترس ما هستند چرا هزینه خودتان را برای تبلیغ پرداخت به ازای کلیک محدود کنید در حالی که تبلیغات موبایل قابل اعتماد قابل ردیابی و مقرون به صرفه است؟
نتیجه
از آمارها و روشهایی که بررسی کردیم متوجه میشوید که بازاریابی موبایل موجی از آینده است.
شگفت انگیز نیست که CIOها میگویند پیامرسانی در موبایلها قرار است در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کند.
با طراحی سایت ریسپانسیو و تولید محتوای سودمند و اشتراک گذاری آن، از بازاریابی موبایل برای دستیابی به جایگاه بهتر برند و تولید مشتریان بیشتری به سمت کسبوکار آنلاین خود استفاده کنید.
منبع :
neilpatel.com
marketo.com