در این مطلب قصد داریم راهکار Sem و تفاوت آن با Seo را بررسی کنیم. در اغلب موارد، افراد تصور غلطی از این دو اصطلاح دارند و به اشتباه آنها را به جای هم به کار میبرند. در مطالب گذشته به طور مفصل راجع به سئو صحبت کردیم. اکنون میخواهیم بدانیم تبلیغات Sem چیست، Sem یا Seo ، کدام برای کسب و کار ما مناسبتر است؟ آیا به هر دوی آنها نیاز داریم؟
SEO مخفف عبارت جستجو Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. در واقع سئو یعنی بهینه سازی محتوا به صورتی که بتواند در نتایج طبیعی موتورهای جستجو قرار گیرد.
موترهای جستجو با بررسی عوامل مختلف، مشخص میکنند که کدام صفحات، برای عبارت جستجوی کاربر باید رتبهبندی شوند. مهمتین این عوامل در 3 بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی قرار قرار میگیرند.
- سئو داخلی: وب سایت را به صورتی بهینه سازی میکند تا یک کلمه کلیدی را هدفگیری کند و این کلمه از نظر موتورهای جستجو تایید شود. این راهکار شامل تحقیق راجع به کلمات کلیدی، بهینه سازی کلمات کلیدی، ایجاد محتوا و… است.
- سئو خارجی: اتصال وب سایت شما با سایر وب سایتهای مفید، باعث اعتبار و ارزشمندی سایت شما میشود. روشهای سئو خارجی شامل دریافت لینک از وب سایتها، مدیریت لیستهای محلی و پروفایلهای دایرکتوری است.
- سئو فنی: در واقع فرآیندی برای آماده سازی وب سایت است تا رباتهای گوگل از محتوای صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر درک بهتری پیدا کنند. سئو فنی تجربه کاربری و جستجو را بهبود میبخشد و باعث دریافت رنک بالاتر میشود.
اما Sem چیست؟ گفتیم سئو یک فرآیند طبیعی برای رسیدن به رنک بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مفهوم دیگری به نام Sem نیز وجود دارد که در ادامه این مفهوم را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.
Sem چیست؟
قبل از پرداختن به این مفهوم، لازم است بدانیم Sem مخفف چیست، Sem مخفف عبارت جستجو Engine Marketing و به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. Sem معمولا به عنوان بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو در نظر گرفته میشود و برای دیده شدن در SERP ها از روشهای پولی استفاده میکند. خوب است بدانید یک استراتژی پولی شامل فعالیتهایی مانند تنظیم و بهینهسازی تبلیغات آنلاین و همچنین تعیین بودجهای است که باید برای تبلیغات اختصاص پیدا کند. این روش معمولا با نام «بازاریابی جستجوی پولی» و یا «پرداخت به ازای کلیک» نامیده میشود.
شباهت Seo و Sem چیست؟
در این بخش نقاط مشترک این دو استراتژی را بررسی خواهیم کرد.
- هدف هر دوی آنها افزایش قابلیت دیده شدن در SERP ها است. در واقع هم Seo و هم Sem باعث جذب ترافیک بیشتر به یک وب سایت میشوند. هر کدام از این دو استراتژی از روشهایی استفاده میکنند تا نرخ کلیک (CTR) را افزایش داده و باعث شوند کاربران بیشتری روی نتایج جستجو کلیک کنند.
- هر دو برای شناسایی و دستیابی به عبارات معروف جستجو، از راهکار تحقیق در مورد کلمات کلیدی استفاده میکنند. این تحقیق شامل بررسی شهرت عبارات کلیدی، تحقیق به منظور خرید عبارات کلیدی مناسب و بررسی میزان رقابت کلمات کلیدی است. به این ترتیب میتوانید بفهمید رقبای شما کدام عبارات کلیدی را شناسایی و هدفگیری کردهاند و چطور میتوانید با آنها رقابت کنید.
- در مرکز و هسته هر دو راهکار Seo و Sem «کلمات کلیدی» قرار دارد. آنها کلمات و عبارات کلیدی خاصی را مورد توجه قرار میدهند. به بیان دیگر، هر دو استراتژی بر روی عبارات کلیدی خاصی که در طول تحقیقات راجع به کلمه کلیدی شناسایی شدهاند، تمرکز میکنند. برای اجرای تحقیق کلمه کلیدی میتوانید از ابزار الکسا با تعیین سختی کلمه کلیدی، کمک بگیرید.
- برای موفقیت در هر دو راهکار باید مخاطبان خود را به خوبی شناخته و درک خوبی از نحوه عملکرد آنها داشته باشید. با بررسی هویت مخاطبان و دستهبندی آنها میتوانید مخاطبان خود را شناخته و از نیازهای آنها مطلع شوید.
- هر دو ابزار به نمایش داده شدن برند شما در نتایج جستجو کمک میکنند. هدف هر کدام از این دو راهکار کمک به نمایش دادن برند در زمانی است که مخاطبان به دنبال یک عبارت خاص مربوط به کسب و کار شما هستند.
تفاوت Seo و Sem چیست؟
با مقایسه این دو مفهوم، متوجه میشویم آنها علاوهبر نقاط مشترک، تفاوتهایی هم دارند که باعث تمایز آنها از هم میشود. در این بخش تفاوتهای Seo و Sem را بررسی میکنیم
- اولین و مهمترین تفاوت، این است که Sem برای ظاهر شدن در نتایج جستجو از استراتژیهای پولی استفاده میکند، در حالی که Seo در این زمینه از استراتژیهای طبیعی کمک میگیرد.
- تاثیر Sem سریعتر از Seo است. به این صورت که با تبلیغات پولی میتوانید نتایج موردنظر خود را با چند کلیک برای مخاطبان نمایش دهید. کافی است کمپین موردنظر خود را راهاندازی کنید، تبلیغات شما فورا نمایش داده میشود. با استفاده از راهکار Sem میتوانید تبلیغات خود را فعال کنید تا قابلت مشاهده را افزایش دهید، یا برای توقف نمایش، آن را خاموش کنید. در حالی که پیادهسازی استراتژی Seo قبل از دریافت رنک از موتورهای جستجو، به زمان زیادی (حداقل چند ماه) نیاز دارد.
- برای انجام بررسی و ارزیابی، راهکار Sem بهتر و انعطاف پذیرتر از Seo عمل میکند. به عنوان مثال، شما میتوانید تبلیغات پولی Sem را به سرعت خاموش یا روشن کنید، یا خیلی سریع در رونوشت تبلیغاتی خود تغییر ایجاد کنید، برای وب سایت خود مخاطبان هدف جدید در نظر بگیرید، محتوای صفحه فرود خود را تغییر دهید. در حالی که ایجاد این تغییرات و نظارت بر آنها از طریق Seo به زمان زیادی نیاز دارد.
- استراتژی Sem تا زمانی فعال است که شما برای نمایش نتایج، پول پرداخت میکنید. در صورتی که تبلیغات خود را خاموش کنید، Sem نیز به پایان میرسد. اما عملکرد Seo برعکس است. سئو در طول زمان رشد کرده و باعث ایجاد نتایج پایدار میشود. به بیان دیگر، ارزش Seo در طول زمان مشخص میشود.
- در راهکار Sem ، شما میتوانید مخاطبان هدف خود را تعیین کرده و مشخص کنید مثلا کدام مخاطبان با ویژگیهایی مانند سن، جنس، میزان درآمد، محل سکونت و… نتایج جستجو را مشاهده کنند. اما در سئو شما نمیتوانید انتخاب کنید کدام افراد نتایج جستجو را ببینند.
استراتژی Sem یا Seo ؟ کدام بهتر است؟
تا اینجا دانستیم روش Sem چیست، همچنین Sem و Seo را با هم مقایسه کردیم. اکنون راحتتر میتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک از این دو برای کسب و کار شما مناسبتر و کارآمدتر است. برای گرفتن یک تصمیم درست و عاقلانه بهتر است موارد زیر را به یاد داشته باشید.
- لازم است چرخه خرید مشتریان خود را بررسی کنید. اگر خدمات و محصولات شما چرخه خرید کوتاهی دارد، یعنی مشتریان شما میدانند دقیقا چه میخواهند. بنابراین تبلیغات Sem برای شما مناسبتر است چون محصولات شما را دقیقا جلوی چشم مشتریان قرار میدهد و آنها میتوانند به راحتی خرید کنند.
- در چرخههای بلند خرید، مشتریان زمان زیادی (شاید چند هفته یا چند ماه) را به تحقیق و بررسی راجع به محصولات و خدمات اختصاص میدهند، در واقع بلافاصله بعد از دیدن تبلیغات خرید نمیکنند. در این حالت، راهکار Seo کارآمدتر است.
- عبارات کلیدی به دلیل رقابت بالا «هزینه به ازای هر کلیک» متفاوتی دارند. بنابراین قبل از تصمیمگیری راجع به اینکه کدام راهکار برای شما مناسبتر است، تحقیق کنید برای نمایش داده شدن در نتایج جستجوی پولی، چقدر باید هزینه کنید. اگر هزینه به ازای هر کلیک کم باشد، استراتژی Sem راهکار مناسبی است، اما در صورتی که این هزینه بالا باشد، استفاده از راهکار Seo مناسبتر است.
- به سابقه فعالیت خود توجه کنید. اگر کسب و کار خود را به تازگی راهاندازی کردهاید، استفاده از سئو و نمایش طبیعی در نتایج جستجو، به زمان زیادی نیاز دارد. در این صورت میتوانید تا زمانی که Seo به نتیجه برسد، برای هدایت ترافیک سایت از Sem استفاده کنید.
و در انتها…
امیدوراریم به خوبی با مفاهیم Sem و Seo آشنا شده باشید. حتما تا اینجا متوجه شدهاید که Sem یک عبارت کلی به معنای هر چیزی است که حضور شما در اینترنت را افزایش دهد که این شامل خود سئو هم میشود. میتوانیم بگوییم، Sem در محدوده وسیعتری نیاز به افراد متخصص دارد و شما میتوانید با به کارگیری افراد متخصص در این زمینه به نتایج خوبی برسید.