طراحی سایت

Redirect چیست؟ با نقش ریدایرکت در سئو آشنا شویم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید قصد داشته باشید آدرس صفحه‌ای از وب سایت خود را تغییر دهید. ریدایرکت (redirect) می‌تواند مناسب‌ترین روش برای انجام این کار باشد. ریدایرکت به معنی تغییر مسیر و راهنمایی به یک مکان جدید است. اگر شما هم نمی‌دانید redirect چیست، با ما همراه باشید تا به طور کامل با ریدایرکت و انواع آن آشنا شویم.

redirect چیست؟

ریدایرکت چیست

همان طور که گفتیم redirect در لغت به معنی راهنمایی دوباره و تغییر مسیر است. هر صفحه وب دارای یک آدرس URL (مخفف Uniform Resource Locator) است. گاهی اوقات شما قصد دارید محتوای وب سایت خود را از یک آدرس اینترنتی به آدرس دیگری منتقل کنید. در این زمان به تغییر مسیر یا ریدایرکت نیاز دارید. فرآیند تغییر مسیر باعث می‌شود، به صورت خودکار، مرورگر از یک URL به URL دیگر منتقل شود. پاسخ دیگر به سوال ریدایرکت چیست، این است که در دنیای سئو، دستور redirect، روشی برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو از صفحه‌ای به صفحه دیگر یا از سایتی به سایت دیگر محسوب می‌شود.

خوب است بدانید در ریدایرکت نیازی به اشاره به وب سایت اصلی نیست، بلکه redirect می‌تواند به هر URL دیگری اشاره کند.

انواع redirect چیست؟

ریدایرکت‌ها انواع مختلفی دارند. در اینجا ما به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین redirect ها می‌پردازیم.

انواع ریدایرکت

ریدایرکت 301 یا دائم

ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائم یک URL است. این روش، بین 90 تا 99 درصد اعتبار صفحه را منتقل می‌کند. اگر قصد دارید آدرس صفحاتی را برای همیشه تغییر دهید، باید از آموزش redirect 301 استفاده کنید. زمانی که ریدایرکت را برای صفحه‌ای فعال می‌کنید، کاربران و موتورهای جستجو به آدرس جدید منتقل می‌شوند. به این ترتیب، علاوه بر حفظ مخاطبان و بازدیدکنندگان صفحه، به انتقال اعتبار صفحه نیز کمک می‌کنید.

حتما می‌دانید که موتور جستجوی گوگل برای هر صفحه از سایت شما امتیازی را در نظر می‌گیرد. در صورتی که صفحات خود را بدون ریدایرکت کردن، تغییر آدرس دهید، این امتیاز را برای آن صفحه از بین می‌برید. اما در صورت استفاده از ریدایرکت 301، بخش قابل توجهی از اعتبار صفحه منتقل می‌شود.

ریدایرکت 302 یا موقت

اگر در وب سایت خود صفحاتی دارید که به هر دلیلی به طور موقت در دسترس نیستند، از ریدایرکت 302 استفاده کنید. انجام این کار باعث می‌شود کاربران با مراجعه به این صفحه با خطای404 روبرو نشوند و فورا به صفحه مدنظر شما انتقال پیدا کنند. شما با استفاده از ریدایرکت 302 به موتور جستجوی گوگل می‌گویید که قرار است یک انتقال موقت به صفحه جدید اتفاق بیفتد و نیازی به انتقال اعتبار صفحه قدیم به صفحه جدید نیست.

ریدایرکت 307

ریدایرکت 307 در واقع همان ریدایرکت موقت 302 در HTTP نسحه 1/1 است. ریدایرکت 307 کاربرد زیادی ندارد و معمولا موتورهای جستجو آن را مانند ریدایرکت 302 در نظر می‌گیرند. این ریدایرکت زمانی یه کار می‌آید که شما قصد دارید وب سایت خود را به صورت موقت منتقل کرده و سرور شما نیز از HTTP نسخه 1/1 پشتیبانی می‌کند.

بنابراین ریدایرکت 307 تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که:

  • محتوا واقعا به طور موقت منتقل شده باشد.
  • اکنون سرور برای موتورهای جستجو با نسخه 1/1 سازگار شده باشد.

و چون تشخیص اینکه موتورهای جستجو صفحه وب را با چه نسخه‌ای سازگار می‌شناسند، تقریبا غیرممکن است، بنابراین توصیه می‌کنیم برای جابجایی موقت محتوا از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

ریدایرکت Meta Refresh

این ریدایرکت به جای اجرا در سطح سرور، در سطح صفحه انجام می‌شود. Meta Refresh معمولا کند است و در تکنیک‌های سئو پیشنهاد نمی‌شود. این نوع ریدایرکت به شکل صفحه موقت با پیغام «در صورتی که تا چند ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر خود منتقل نشدید، اینجا را کلیک کنید.» ظاهر می‌شوند. هر چند که Meta Refresh تا حدودی اعتبار صفحه را انتقال می‌دهد، اما به دلیل عدم انتقال کامل اعتبار و کارایی ضعیف، استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

برای آشنایی با سئو و تکنیک‌های آن مقاله سئو داخلی چیست و چرا مهم است را بخوانید.

ویژگی‌های redirect چیست؟

شما به عنوان مدیر یک وب سایت، گاهی اوقات مجبور می‌شوید آدرس صفحه یا صفحاتی از سایت خود را تغییر دهید، یا به طور کامل دامنه سایت را عوض کنید. در اینجا باید از دستور ریدایرکت استفاده کنید.

ویژگی ریدایرکت

اما ویژگی‌های redirect چیست؟ این سیستم مزایا و ویژگی‌های زیادی دارد، از جمله اینکه:

  • به شما کمک می‌کند علاوه بر تغییر آدرس، اعتبار خود را نیز حفظ کرده و بتوانید کاربران را به وب سایت جدید راهنمای کنید.
  • در صورتی که آدرس تمامی صفحات وب سایت به طور کامل تغییر کرده باشد، با دادن یک دستور کلی می‌توانید به راحتی تمامی صفحات را به آدرس جدید انتقال دهید.
  • روش Redirect از ایجاد خطای 404 در وب سایت شما تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.
  • روش ریدایرکت با حذف صفحات، مشکلات سئوی سایت را از بین می‌برد.

کاربرد redirect چیست؟

کاربرد ریدایرکت

حالا که دانستیم redirect چیست و با ویژگی‌های آن آشنا شدیم، لازم است کاربردهای آن را نیز بشناسیم. روش Redirect در 3 مورد کاربرد دارد.

  1. تغییر دامنه

اگر می‌خواهید دامنه وب سایت خود را تغییر دهید، بهتر است بعد از تهیه دامنه جدید، آدرس دامنه فعلی را روی دامنه جدید ریدایرکت کنید. در این صورت، علاوه بر حفظ کاربران فعلی، بخشی از اعتبارات دامنه کنونی شما به دایرکت دامنه جدید انتقال پیدا می‌کند.

  1. تغییر آدرس صفحات

در صورتی که مایل به تغییر آدرس صفحه‌ای هستید، بهتر است آدرس فعلی به صفحه جدید ریدایرکت 301 شود.

  1. رفع محتوای تکراری

احتمال دارد در وب سایت شما چندین صفحه با محتوای یکسان اما آدرس‌های مختلف وجود داشته باشد. برای حل این مشکل باید برچسب‌ها یا صفحات تکراری حذف شده و آدرس آنها به صفحه اصلی ریدایرکت شود.

استفاده از ریدایرکت چه تاثیری بر سئو دارد؟

تا اینجا دانستیم redirect چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در گذشته استفاده از ریدایرکت‌ها بر سئو تاثیر زیادی داشت. با استفاده از ریدایرکت 301 شما می‌توانستید تنها 85 درصد از رتبه و اعتبار سایت خود را انتقال دهید. در ریدایرکت 302 نیز، رتبه سایت اصلا انتقال پیدا نمی‌کرد. بنابراین به سئوی سایت آسیب وارد می‌شد.

به دلیل نقطه ضعف‌ها و مشکلات قواعد قدیمی، اکنون برای انتقال آدرس و نحوه تاثیر آن بر روند سئو، قوانین جدیدی ارائه شده است.

در سال 2016 اعلام شد که هیچ مقدار از رتبه صفحه یا Page Rank در ریدایرکت‌های 301 و 302 و همچنین انتقال از HTTP به HTTPS از بین نمی‌رود.

همچنین اعلام شد که دیگر برای گوگل هیچ اهمیتی ندارد که از چه روشی برای انتقال URL استفاده می‌شود. تمام روش‌های دایرکت 301، 302 و 307 باعث انتقال رتبه آدرس اول به آدرس دوم می‌شود.

البته توجه داشته باشید که ریدایرکت URL همچنان ریسک بالایی دارد و نمی‌تونیم به طور قطعی بگوییم استفاده از این روش‌ها کاملا بی تاثیر است. پس حتما احتیاط کنید.

هر چند که طبق قوانین جدید، استفاده از ریدایرکت، تاثیری بر رتبه سایت شما ندارد، اما در نظر داشته باشید که Page Rank یا رتبه صفحه، تنها یکی از فاکتورهای موثر بر سئو است. اگر آدرسی را به یک صفحه جدید انتقال می‌دهید، باید بدانید که مرتبط بودن محتوای صفحه قبل و صفحه جدید بسیار مهم است. در صورتی که این دو صفحه یکسان نباشند، صفحه اول علاوه بر اینکه رتبه خود را از دست می‌دهد، به آدرس جدید نیز منتقل نخواهد شد.

این نکته را هم بدانید که اگر قصد حذف کامل صفحه‌ای را از وب سایت خود دارید، نباید از ریدایرکت 302 استفاده کنید. چرا که انجام این کار پس از مدتی صفحه مورد نظر را از دیتابیس موتورهای جستجو پاک می‌کند. از سوی دیگر، ارزش و اعتبار آن نیز به صفحه جدید منتقل نمی‌شود. پس برای انجام این کار بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

تاثیر بر سئو

و در انتها…

گفتیم ریدایرکت،‌ روشی برای انتقال موتورهای جستجو و کاربران از صفحه‌ای به صفحه دیگر و از سایتی به سایت دیگر است. اگر در وب سایت خود از این روش استفاده کنید، کاربران به جای روبرو شدن با پیغام «صفحه مورد نظر پیدا نشد»، به صورت خودکار به صفحه جدید منتقل می‌شوند.

ریدایرکت‌ها به دلایلی مانند تعمیر موقت سرورها یا انتقال دائمی سایت به یک دامنه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف آن‌ها ارائه یک تجربه خوب و مطلوب به کاربران است. حتما به خوبی با ریدایرکت آشنا شده‌اید، در این مطلب ضمن پاسخ به سوال redirect چیست، انواع ریدایرکت‌ها و تاثیر آن‌ها بر سئو را نیز بررسی کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *