نرخ تبدیل یا Conversion Rate، در دنیای بازاریابی و تجارت الکترونیک کاربرد زیادی دارد. اما وقتی از کانورژن ریت صحبت میکنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ این عبارت به این معنی است که چند درصد از افرادی که به سمت انجام هدفی خاص هدایت شدهاند، واقعا به هدف رسیدهاند. نرخ تبدیل را میتوان برای کارهای مختلف در نظر گرفت. مانند تعداد کلیکهای روی یک دکمه یا تعداد خریدهای انجام شده از یک سایت اینترنتی.
در این مطلب میخواهیم بدانیم نرخ تبدیل چیست، محاسبه آن برای کسب و کار شما چه ضرورتی دارد و بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه انجام میشود؟
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟
نرخ تبدیل، یکی از معیارهای سئو است که موفقیت یک سایت تبلیغاتی با آن سنجیده میشود. این معیار به صورت درصد بیان میشود و نشان میدهد از میان تمام بازدیدکنندگان یک سایت، چند نفر اقدام به تماس یا خرید کردهاند. به بیان دیگر، میتوان گفت، نرخ تبدیل نشان میدهد سایت شما تا چه حد در جذب مشتری موفق بوده است. پاسخ به سوال درصد تبدیل چیست، با بیان یک مثال، روشنتر میشود. تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی دارید و ماهانه 2 هزار نفر از فروشگاه شما بازدید میکنند. اگر از این تعداد 100 نفر به خرید از فروشگاه شما اقدام کنند، نرخ تبدیل فروشگاه شما 5 درصد است.
عوامل زیادی در افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل دخالت دارند که مفید بودن مطالب سایت، مرتبط بودن تیتر و محتوای ارائه شده، وجود دکمه دانلود و شمارههای تماس از مهمترین این عوامل است.
بر خلاف سایر روشهای اندازهگیری مانند CTR (نرخ کلیک) و CPC (هزینه هر کلیک)، نرخ تبدیل نشان میدهد تبلیغات بازاریابی شما چگونه کار میکند.
نرخ تبدیل چگونه محاسبه میشود؟
اکنون که دانستیم نرخ تبدیل چیست، لازم است نحوه محاسبه نرخ تبدیل را نیز بدانیم. زیرا برای اطلاع از این موضوع که کسب و کار اینترنتی شما موفق بوده یا خیر، باید نرخ تبدیل را نیز محاسبه کنید.
هر چند در حال حاضر انجام این کار توسط انواع پلتفرمهای تبلیغاتی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و… قابل انجام است، ممکن است یافتن و محاسبه نرخ تبدیل، دشواریهایی هم داشته باشد. اما مهمترین ملاک برای محاسبه نرخ تبدیل چیست؟ چیزی که در این محاسبه اهمیت زیادی دارد، این است که دادههای دقیقی برای قضاوت در مورد کاربران داشته باشیم. در ادامه به معرفی تعدادی از معیارها برای تخمین عملکرد بازاریابی کسب و کار بر اساس Conversion Rate میپردازیم.
CR کلی:
کارایی کلی وب سایت در تبدیل ترافیک از هر منبعی که وجود دارد.
CR صفحات:
بررسی این موضوع که کدامیک از صفحات سایت در فرایند تبدیل بهتر عمل میکنند؟ به عنوان مثال، صفحاتی با تجربه کاربری بالا میتواند نقش مهمی در بهینه سازی نرخ تبدیل داشته باشد.
CR کانالهای بازاریابی:
بررسی این موضوع که هنگام استفاده از پلتفرمها، ترافیک ورودی از سمت آنها، احتمال افزایش نرخ تبدیل را دارد یا خیر.
CR کمپینها:
توجه به این مساله که کدامیک از تبلیغات گسترده کسب و کار شما نرخ تبدیل بالاتری دارد.
CR تبلیغات تکی:
بررسی این مساله که برای بهبود نرخ تبدیل کاربران سایت، نیاز به تغییر و بازنشر دوباره کدام تبلیغات وجود دارد و…
انواع کاربردهای Conversion Rate چیست؟
همانطور که از نام آن پیداست، بهینه سازی نرخ تبدیل مشتری معانی کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه تعدادی از کاربردهای مورد نظر در Conversion Rate را معرفی میکنیم.
- خرید یک محصول یا دریافت یک نوع خدمت
- تعامل موفق کاربران برای ارتباط با شما
- ساخت یک حساب در وب سایت
- ارتقا و بهینه سازی حساب ایجاد شده
- دانلود اطلاعات یک محصول
- تماس گرفتن با سایت
- ثبت نام در سایت
- گرفتن ایمیل در ازای هدیه و…
چگونه نرخ تبدیل را افزایش دهیم؟
تا اینجای بحث دانستیم معنی Conversion Rate چیست، چگونه محاسبه میشود و چه مزایایی دارد. افزایش نرخ تبدیل در صورتی اتفاق میافتد که به پیاده سازی استراتژیهایی برای بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) اقدام کنید. اما cro چیست؟ در ادامه خواهیم دانست Conversion Rate Optimization چیست.
افزایش نرخ تبدیل یا CRO، به شما کمک میکند در ترافیک عادی سایت، مشتریان بیشتری جذب کنید. به این نکته توجه کنید که بدون داشتن برنامه برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) و بالا بردن ترافیک نرخ تبدیل (CR)، ترافیک سایت مدام در حال هدر رفتن است.
از دیگر ویژگیهای بهبود نرخ تبدیل این است که انجام آن منجر به صرفه جویی در هزینهها میشود. همچنین نسبت بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد و ترافیک سایت را در مسیر درستتری هدایت میکند.
البته اگر سایت شما ترافیک پایینی دارد، بهبود نرخ تبدیل کمک زیادی به شما نمیکند. در این شرایط ابتدا باید با تمرکز بر تبلیغات و بازاریابی، به افزایش ترافیک سایت اقدام کنید. بنابراین CRO برای بهینه سازی سایت با ترافیک بالا کاربرد دارد و در صورت ترافیک پایین انجام بهینه سازی نرخ تبدیل اولویت دوم است.
یک نرخ تبدیل خوب چه ویژگیهایی دارد؟
با توجه به مواردی که پیشتر گفته شد، بهینه سازی نرخ تبدیل، تغییر و تبدیلی است که منجر به سود آوری مناسب در کسب و کار شما شود. اما معیار مورد نظر در یک نرخ تبدیل خوب چیست؟
همان طور که گفتیم، نرخهای تبدیل بر اساس کمیت و کیفیت ترافیک، نوع کسب و کار، کالاها و خدمات ارائه شده و… متغیر است. با توجه به فراوانی عوامل تعیین کننده، CR خوب، به مدل کسب و کار شما و همچنین به تاثیر کمپینهای تبلیغاتی بستگی دارد. بدون شناخت کالاها و خدماتی که قصد ارائه آنها را دارید و همچنین شناخت مشتریان احتمالی در آینده، بهینه سازی نرخ تبدیل امکانپذیر نخواهد بود. لازم است بدانید که یک کانورژن ریت خوب بین 2 تا 5 درصد ترافیک شما است.
اما در نظر داشته باشید هدف نهایی بازاریابی و تبلیغات، ایجاد تبدیلهای زیاد نیست، بلکه فراهم کردن شرایط فروش است. بهتر است بدانید که نرخ تبدیل بالا برای کسب و کارهایی که نتوانند این نرخ را به فروش منجر کنند، معیاری منفی به حساب میآید.
عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
Call To Action یا فراخوانی برای عمل:
دکمه Call To Action، همان دکمهای است که در اکثر تبلیغات و صفحات اینترنتی میبینید. این دکمهها قابل کلیک هستند و داخل آنها متنی ترغیب کننده نوشته شده است. حتما توجه کنید که این دکمه در وب سایت شما واضح بوده و به راحتی در دسترس مخاطبان قرار داشته باشد.
ظاهر گرافیکی (UI):
حتما بررسی کنید که محتوای بصری و گرافیکی سایت شما جذاب و منحصربفرد بوده و همچنین در جای درستی قرار گرفته باشد.
تجربه کاربری (UX):
در نظر بگیرید که آیا بازدید کنندگان میتوانند به راحتی در سایت شما به دنبال چیزی که میخواهند بگردند؟ انجام جستجو برای آنها رضایت بخش است؟ باید وب سایت خود را طوری طراحی کنید که حرکت، جستجو، ثبت نام، اطلاعات تماس، پرداخت و… به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار داشته باشد.
ایجاد اعتماد در مخاطبان:
آیا در وب سایت اصول اعتماد سازی را رعایت کردهاید؟ بازدکنندگان در وبسایت شما احساس امنیت میکنند؟ آنها میتوانند به وب سایت شما به عنوان یک سایت معتبر اعتماد کرده و از شما خرید کنند؟ (به مشتریان شما تبدیل شوند؟)
بهینه سازی محتوا:
بهبود محتوای سایت (متن صفحات محصول، مقالات، ویدئوها، تصاویر و…) بخش مهمی از بهینه سازی نرخ تبدیل را شامل میشود.
مزایای بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
کاهش هزینههای جذب مشتری
بهینه سازی نرخ تبدیل، درصد بیشتری از ترافیک موجود در سایت شما را به طور مستقیم تبدیل میکند. انجام این کار، هزینه اضافی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین سود شما چند برابر خواهد شد.
کمک به افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت
با بهینه سازی و بهبود مسیر گردش کاربران، میتوانید به افزایش زمان ترافیک سایت کمک کنید. گردش و درنگ کاربران در سایت، بستگی زیادی به رابط کاربری و تجربه کاربری دارد. اگر کاربران از ماندن در وب سایت شما احساس خوشایندی داشته باشند، نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا میکند.
برای آشنایی با مفاهیم رابط کاربری و تجربه کاربری، مطلب تفاوت UI و UX چیست را بخوانید.
بهینه سازی لندینگ پیج یا صفحه فرود
اگر کاربران سایت شما افراد زیادی هستند و ترافیک قابل قبولی دارید، بهتر است آنها را مستقیما روی صفحه فرود قرار دهید. به این ترتیب راحتتر میتوانید با آنها معامله کنید و سود خود را افزایش دهید.
و در انتها…
نرخ تبدیل، دقیقا نشان میدهد تبلیغات بازاریابی شما چگونه کار میکند و چه اقداماتی برای بهینه سازی آن و همچنین تبدیل کاربران به مشتریان، باید انجام دهید.
یکی از راهکارهای تضمین نرخ تبدیل بالاتر، ارتقای سطح بازاریابی محصولات و خدمات شماست. اما همان طور که در متن اشاره کردیم، هدف نهایی تبلیغات و بازاریابی، ایجاد تبدیلهای زیاد نیست بلکه شکل دادن و سرعت بخشیدن به فرایند فروش است.
میتوان گفت، مهمترین کار نرخ تبدیل، نشان دادن میزان رشد است. مثلا بهبود و ارتقای نرخ تبدیل از 20 به 25 درصد، اتفاقی خوشایند و ارزشمند به حساب میآید. اما در صورت پایین آمدن نرخ تبدیل، باید بررسی کنید مشکل کار کجاست و برای از بین بردن آن چه کاری میتوانید انجام دهید. مثلا بهتر است هر نرخ تبدیل بزرگ را به چند نرخ تبدیل کوچک تبدیل کرده و موقع بروز مشکل، تک تک این نرخها را برای شناسایی مشکلات ایجاد شده بررسی کنید.
با مطالعه این مطلب دانستیم نرخ تبدیل چیست، چطور محاسبه میشود و بهینه سازی نرخ تبدیل چه مراحل و مزایایی دارد.