سندباکس گوگل یا جعبه شنی گوگل یک دوره زمانی است که سایتهای تازه تاسیس و نوپا باید آن را بگذرانند تا از برخی فیلترهای موتور جستجوی گوگل عبور کنند. در این مطلب قصد داریم الگوریتم Google Sandbox و نحوه کارکرد آن را به طور مفصل مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
سندباکس گوگل چیست؟
سندباکس گوگل یا Google Sandbox یک تئوری تجربی است. بر اساس الگوریتم سند باکس گوگل، زمانی که شما یک دامنه را در گوگل راهاندازی میکنید، موتور جستجوی گوگل، این دامنه را بین 1 تا 4 ماه در سندباکس قرار میدهد تا از کیفیت محتوای سایت شما مطمئن شده و زمینه اصلی کار شما را مشخص کند. دلیل استفاده از اصطلاح گوگل سندباکس (زمین بازی شنی کودکان) این است که سندباکس گوگل، برای دامنههای نوپا و خردسال فعال میشود.
پاسخ دیگر برای سوال گوگل سندباکس چیست، میتواند این باشد که، گوگل باکس، نوعی فیلترینگ برای سایتهای جدید است که باعث میشود وب سایتهای جدید نتوانند در رابطه با عبارات یا کلمات کلیدی اصلی خود، رتبه بالایی کسب کنند. در واقع گوگل سندباکس برای تضعیف و جلوگیری از پیشرفت سایتهای اسپم تشکیل شده و با سایتهایی که سعی دارند با عملیات غیرقانونی، رتبه بیشتری از گوگل دریافت کنند، مبارزه میکند.
چرا سندباکس یا جعبه شنی؟
در زبان انگلیسی، سندباکس به جعبههای چوبی پر از شن گفته میشود که کودکان در آنها بازی میکنند. نامگذاری این دوره آزمایشی موتور جستجوی گوگل، با عنوان Google Sandbox ، با کارکرد این وسیله بازی مرتبط است. در واقع الگوریتم سندباکس گوگل، وب سایتهای تازه و نوپای خود را مانند بچههای خرد سال درون یک دوره آزمایشی که مشابه جعبه شنی یا سندباکس است قرار میدهد تا سرگرم فعالیتهای خود شوند و خودش نیز بر کار آنها نظارت کند.
تاریخچه سندباکس گوگل چیست؟
سندباکس، اوایل سال 2004، با تغییرات اساسی در الگوریتم موتور جستجوی گوگل و با هدف جلوگیری از گسترش و پیشرفت سایتهای اسپمر شکل گرفت. با وجود سندباکس گوگل، دیگر نمیتوان با امتحان کردن استراتژیهای جدید، الگوریتم رتبه بندی گوگل را فریب داد.
سند باکس گوگل دقیقا چه کار میکند؟
الگوریتم سندباکس، برای اطمینان از این موضوع که سایتهای جدید از راههای اسپم و سئو سیاه برای افزایش رتبه سایت خود استفاده نکرده باشند، وب سایتهای تازه تاسیس را قبل از ایندکس شدن در پایگاه داده خود قرار میدهد.
این الگوریتم یک دستورالعمل مشخص دارد. بر این اساس وب سایتهای تازه طراحی شده تا زمانی که نتوانند از تمامی قوانین و موارد مندرج در دستورالعمل گوگل سندباکس، نمره قابل قبولی بگیرند، در آن باقی میمانند.
وب سایتها باید ثابت کنند در ساختار آنها هیچ خطایی وجود ندارد و از لحاظ رتبه در جایگاه خوبی قرار دارند، تا بتوانند از لیست گوگل سندباکس خارج شوند.
هر چند عوامل زیادی باعث قرار گرفتن یک سایت در لیست گوگل سندباکس میشود، اما اگر مدیر وب سایت از محتوای باکیفیت و جذاب برای سایت خود استفاده کند و از این طریق موفق به دریافت لینکهای طبیعی شود (دریافت لینک از سایر وب سایتها و شبکههای اجتماعی)، علاوه بر اینکه توسط موتور جستجوی گوگل جریمه نخواهد شد، سایت، سریعا ایندکس شده و از ترافیک قابل قبولی برخوردار خواهد شد. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، تاثیر مثبت این فرایند افزایش مییابد و در نهایت وب سایت از لیست الگوریتم گوگل سندباکس خارج میشود.
برای آگاهی بیشتر از چگونگی فرایند ایندکس شدن، مقاله ایندکس شدن در گوگل یعنی چه؟ را بخوانید.
بهتر است این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که طبیعتا زمان زیادی لازم است تا سایتی در گوگل ایندکس شود و بتواند ترافیک مورد نیاز را دریافت کند. در گذشته طراحان و سازندگان وب سایت، سعی میکردند با تکنیکهای سیاه، مدت زمان ایندکس شدن و افزایش ترافیک را کاهش دهند و به این ترتیب خیلی سریع در صفحه اول موتور جستجوی گوگل قرار گیرند. اما امروزه با وجود الگوریتم سندباکس گوگل، دیگر این مساله اتفاق نمیافتد. مدیر وب سایت فقط در صورتی میتواند امیدوار باشد لینک سایتش از لیست گوگل سندباکس خارج میشود که کاملا قانونی عمل کند.
میتوان گفت، مهمترین چیزی که سندباکس گوگل به آن توجه دارد، شناسایی وب سایتهای بی ارزش، اسپم و غیر قانونی است، تا هر چه سریعتر آنها را از دور خارج کند و مانع فعالیت آنها شود.
بنابراین، الگوریتم Google Sandbox ، وب سایتهای جدید و نوپا را مورد نظارت و بررسی دقیق قرار میدهد تا ایرادات آنها را پیدا کرده و بداند آیا ساختار داخلی، محتوا و بک لینکهای وب سایت مورد تایید فیلترهای گوگل هستند یا خیر؟ در این دوره که دامنه تازه تاسیس در سندباکس گوگل قرار دارد، باید تلاش کرد تا شرایط مورد نیاز برای دریافت نمره قبولی از طرف Google Sandbox فراهم شود تا دوران حضور در این سندباکسها کاهش پیدا کند.
چه وب سایتهایی اسپم شناخته میشوند و چه ویژگیهایی دارند؟
سایتهای Spam (اسپم) ، به وب سایتهایی گفته میشود که حاوی مزرعهای از کلمات کلیدی بدون هرگونه محتوای سودمند و کارآمد هستند. هدف این دسته از وب سایتها، تنها تبلیغات و کسب رتبه است و غیر از این هیچ فعالیت مفید دیگری انجام نمیدهند. معمولا موتور جستجوی گوگل هیچ ارزشی برای این سایتهای بی کیفیت قائل نیست و فورا آنها را مسدود میکند.
اما ویژگی سایتهای اسپم چیست؟ در ادامه تعدادی از این ویژگیها را بیان خواهیم کرد.
- وب سایتهایی که صرفا به منظور تبلیغات و بدون هیچگونه تاثیرگذاری ایجاد میشوند.
- وب سایتهایی که با ارائه محتوای بی کیفیت، حقوق کاربران را از نظر گوگل رعایت نمیکنند.
- سایتهایی که فقط کلمات کلیدی تولید میکنند و محتوای مفیدی ندارند و…
در صورتی که وب سایتی به این ترتیب فعالیت کند، از نظر گوگل یک وب سایت اسپم شناخته شده و فعالیت آن مسدود میشود.
از کجا بفهمیم که در سندباکس گوگل هستیم؟
برای اینکه تشخیص دهیم جایگاه نامناسب ما در کلمات و عبارات کلیدی، به دلیل سندباکس بوده یا جریمههای گوگل، ابتدا باید بدانیم آیا در همه عبارات کلیدی جایگاه ما بد و نامناسب است؟ یا تنها در برخی کلمات خاص؟
قبل از هر چیز با استفاده از عملگر site: آدرس دامنه مورد نظر را در گوگل جستجو کنید. اگر نتیجهای پیدا نکردید، یعنی موتور جستجوی گوگل، وب سایت شما را ایندکس نکرده است و بنابراین شما شانسی برای جذب بازدید کننده ندارید.
اما اگر موتور جستجوی گوگل، تعداد زیادی از صفحات سایت شما را ایندکس کرده، اما در عبارات مورد نظر جایگاه قابل قبولی ندارید، احتمالا در سندباکس قرار گرفتهاید.
چگونه از سندباکس گوگل خارج شویم؟
زمانی که وب سایت شما در سندباکس گوگل قرار گیرد، هر چه برای ایجاد لینک بیلدینگ تلاش کنید، باز هم نمیتوانید رتبه خوبی از گوگل دریافت کنید. برای خروج از سندباکس گوگل، بهترین راه، تولید محتوای مفید و صبور بودن است. در ادامه راهکارهایی برای کوتاه کردن مدت ماندن در سندباکس معرفی خواهیم کرد.
- از لینک بیلدینگهای سیاه و دردسر ساز دوری کنید.
- محتوای سایت خود را بهینه سازی کنید، یعنی بر اساس اصول سئو تولید محتوا انجام دهید.
- نقشه سایت و ربات گوگل را به وبمستر تولز (Webmaster Tools) معرفی کنید.
- اشکالات ساختاری سایت را برطرف کنید.
- تبلیغات موثر در شبکههای اجتماعی را افزایش دهید.
- فعالیتهای اسپمینگ را ممنوع کنید.
- لینکهای داخلی و خارجی مناسب ایجاد کنید.
این نکات اساسیترین موضوعاتی هستند که با رعایت آنها میتوانید مدت حضور در سندباکس گوگل را کاهش دهید.
چه زمانی وب سایت شما از سندباکس خارج میشود؟
وقتی موتور جستجوی گوگل نسبت به سایت و محتوای شما شناخت کافی پیدا کرد، آن را از سندباکس خارج میکند و در جایگاه اصلی و مناسب خود قرار میدهد. البته شما میتوانید با انجام کارهایی مانند تولید محتوای جذاب و با کیفیت، فعالیت در شبکههای اجتماعی، کسب لینکهای مرتبط و معتبر و…، زمان این فرایند را کاهش دهید.
و در انتها…
سندباکس گوگل، با ایجاد چالش در یک دوره زمانی قصد راستی آزمایی و شناخت وب سایتهای خرد سال و نوپا را دارد. با استفاده از مطالب و راهکارهایی که بیان شد، سعی کنید دوره حضور خود در سندباکس گوگل را کاهش دهید و در کمترین زمان ممکن از آن خارج شوید. در واقع Google Sandbox همانند سرعت گیر، سرعت پیشرفت شما را کند میکند، اما نگران نباشید، چون زمانی که این محدودیت از بین میرود، سرعت پیشرفت شما به حالت عادی باز میگردد.