طراحی سایت

با مراحل ساخت سایت حرفه‌ای آشنا شوید

زمان مطالعه: 14 دقیقه

قصد دارید یک وبسایت برای خود بسازید، چه یک وبسایت بیزنسی برای به اشتراک گذاشتن افکار و ایده‌هایتان با دنیا باشد، و چه فقط برای پیدا کردن افراد و ارتباط با آنها. موضوعی که مطرح می‌شود این است که مراحلی که باید برای ساخت سایت حرفه‌ای طی کرد، جه هستند؟

اگر هیچ چیزی درباره طراحی وبسایت و HTML نمی‌دانید، ممکن است ساخت یک وبسایت برایتان کمی دلهره‌آور باشد. اما نگران نباشید، برای آنکه سایت شما همه عناصر یک وبسایت موفق را داشته باشد، تنها بایستی چند گام بردارید و از ابزار مناسب استفاده کنید. ما در این مطلب هر چه لازم است بدانید را با شما مطرح می‌کنیم.

پیش از معرفی گام به گام مراحل ساخت سایت حرفه‌ای و موفق، لازم است با خصوصیات یک وب‌سایت خوب آشنا شوید.

مراحل ساخت سایت حرفه ای

ویژگی‌های یک سایت موفق

ظاهر زیبا

این اولین و مهمترین عنصر در ساخت یک وبسایت حرفه‌ای است. ما در دنیای ویژوال زندگی می‌کنیم و ظاهر یک وبسایت می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

با یک کلیک مشتری بالقوه شما می‌تواند به راحتی سراغ وبسایت دیگری برود. پس جذب کاربر در لحظه از اهمیت بالایی برخوردار است. ظاهر یک سایت خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • در وبسایت خود جاهایی فضای خالی بگذارید. کل وبسایت را با متن و تصویر پر نکنید. اگر وبسایت شما شلوغ و درهم و برهم باشد، کاربر مجبور است زمان بیشتری صرف کند تا اطلاعات وبسایت شما را غربال کند تا به اطلاعات موردنیازش دست پیدا کند.

از سفید گذاشتن فضا در وبسایت خود نترسید. مثل پیشخوان آشپزخانه، مردم یک صفحه تمیز دوست دارند و حاضرند همانجا برای دریافت اطلاعاتشان منتظر بمانند.

  • عکس و گرافیک. تصاویر و عکس‌های مخصوص وبسایت خودتان را داشته باشید. تصاویر طبیعی با کیفیت بالا. مسلما اگر بخواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، باید عکاس حرفه‌ای استخدام کنید.
  • طراحی Homepage: به همان اندازه که تصاویر باکیفیت اهمیت دارند، استخدام یک طراح برای وبسایت نیز از اهمیت برخوردار است. یک طراح باتجربه و حرفه‌ای می‌داند که چه متن و تصویری با هم خوب می‌شوند و افراد بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

صفحه خانه با پیامی روشن

وقتی بازدیدکنندگان وبسایت شما را می‌بینند، می‌خواهند روی صفحه خانه فرود بیایند، پس فرصت خوبی دارید که هر چه می‌خواهید درباره شما بدانند را در صفحه خانه به آنها بگویید.

به این سوالات پاسخ دهید: که هستید؟ چه کاری می‌کنید؟ چه سود و ارزشی ارائه می‌دهید؟

اگر می‌خواهید مخاطب با سرچ در وبسایت شما، خودش جواب این سوالات را پیدا کند، باید بدانید که موفق نخواهید شد. هر فرد فقط 0.05 ثانیه وقت می‌گذارد که صفحه خانه شما را ببیند و تصمیم بگیرد آن را ترک کند یا نه. پس شما کمتر از یک ثانیه وقت دارید تا نظر او را جلب کنید، به او بگویید که هستید و چرا باید به شما و کسب و کارتان نزدیک شود.

وقتی کسی وارد هوم پیج شما می‌شود، فرصتی دارید که با او ارتباط برقرار کنید. امروزه مشتریان عادت کرده‌اند اطلاعاتی که می‌خواهند را خیلی سریع بدست بیاورند، با 2 میلیارد وبسایتی که در حال حاضر وجود دارد، باید بتوانید فورا به این سوالات جواب بدهید.

اینجاست که میزان مناسبی از فضای سفید می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. سادگی باید از اصلی‌ترین ویژگی‌های صفحه اول سایت شما باشد. اگر صفحه خانه تمیز و مرتب باشد، اطلاعات مهم در خصوص کسب و کار شما ارائه خواهد شد و پیام شما به وضوح منتقل می‌شود.

جایگذاری صفحات از مراحل ساخت سایت

جای درست اطلاعات تماس

مشتری بالقوه وقتی وارد وبسایت شما می‌شود، می‌خواهد زمان بیشتری بماند و پیامی که شما در صفحه خانه می‌دهید، می‌تواند او را متقاعد کند که شما گزینه درست هستید. راه‌های ارتباط با خودتان را تسهیل کنید. مطالعات نشان داده‌اند که در صورتی که اطلاعات تماس در دسترس نباشد، 44 درصد بازدیدکنندگان وبسایت را ترک می‌کنند و 64 درصد می‌خواهند اطلاعات تماس را ببینند.

امروزه گزینه‌های زیادی برای ارتباط وجود دارد. بهتر است گزینه‌های مختلف را در اختیار مشتری بگذارید تا هر کدام برایش مناسبتر است، انتخاب کند.

اگر کسی به سایت شما راه پیدا کرد و تصمیم گرفت با شما تماس بگیرد، نگذارید یک بار دیگر وارد صفحه خانه شود تا اطلاعات تماس را پیدا کند، با این کار شما به مرور مشتری خود را از دست می‌دهید.

در واقع اطلاعات تماس باید در همه صفحات وجود داشته باشد. بهترین روش، استفاده از هدر و فوتر است. هدر و فوتر تر و تمیزی که سایت را شلوغ نکند، اما در عین حال اطلاعات کامل داشته باشد و به راحتی یافت شود.

صفحه «درباره ما» که خسته‌کننده نباشد

صفحه درباره ما نیز مانند اطلاعات تماس اهمیت دارد، 52 درصد از بازدیدکنندگان می‌خواهند اطلاعات «درباره ما» را یکبار در صفحه خانه ببینند.

این جایی است که می‌توانید داستان خود را بگویید. باید شخصی، کامل، مشخص و به روز باشد. باید بدانید صفحه «درباره ما» یکی از پربازدیدترین صفحات یک سایت موفق است.

به مرور زمان و تغییراتی که در شرکت شما اتفاق می‌افتد، اطلاعات درباره ما نیز باید به روز رسانی شود. سعی کنید درباره ما بیشتر از یک پاراگراف باشد. اگر نوشتن متن «درباره ما» برای شما سخت است، از دوست و همکاران خود بخواهید بنویسند، از مطالبی که آنها می‌نویسند، شگفت‌زده خواهید شد.

Call to action یا فراخوان عمل باید واضح و گویا باشد

اگر مشتری بالقوه وارد وبسایت شما شود و در آن جستجو کند، می‌خواهید پس از آن چه کاری انجام دهد؟ نباید تصور کنید که مخاطب قرار است تا آخر در صفحه خانه بماند.

آیا به اشتراک بیشتری برای خبرنامه خود نیاز دارید؟ به دنبال شرکت‌کننده بیشتر برای وبینارها هستید؟ یا انجام خرید بیشتر؟

CTA خوب و واضح می‌تواند مخاطب شما را هدایت کند: با ما تماس بگیرید، حالا خرید کنید، با ما در ارتباط بمانید، چت کنید، ثبت نام، خرید. همگی دکمه‌های فراخوان عمل هستند.

مخاطب وبسایت شما تعداد زیادی اطلاعات و تبلیغات پیش روی خود می‌بیند، پس بهتر است گام بعدی او را برایش واضح و ساده کنید. 47 درصد وبسایت‌ها فراخوان عملی دارند که کمتر از 3 ثانیه برای کاربر زمان می‌برد تا آن را ببیند.

رعایت سئو از مراحل ساخت سایت است

رعایت سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

گرچه طراحی و محتوا از عناصر اساسی ساخت یک وبسایت حرفه‌ای هستند، اما اگر کسی آن را پیدا نکند هیچ فایده‌ای ندارد.

93 درصد جستجوهای اینترنتی توسط موتورهای جستجو انجام می‌شود. اگر می‌خواهید وبسایت شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ دیده شوند، نیاز به سئو دارید.

بهترین روش برای بهبود سئو این است که مطمئن شوید محتوا و تصاویر شما با کلمات کلیدی، متا دیتاها، تگ‌های H1 و H2 در وبسایت شما مطابقت یافته است.

هر یک از صفحات وبسایت شما باید بر یک کلمه کلیدی تمرکز داشته باشد، کلمه‌ای که پیام اصلی صفحه را منتقل می‌کند (برای مثال عکاسی عروسی، قوانین مالیات، امکانات اقامتی) محتوا نیز باید این پیام را برساند. با استفاده از افزونه سئو می‌توانید استفاده از کلمه کلیدی خود را بررسی کنید و بفهمید صفحه شما سئو فرندلی است یا خیر.

اگر وبسایت شما در وردپرس طراحی شده است، ما به شما افزونه yoast را پیشنهاد می‌کنیم، این افزونه نمی‌گوید چطور سئو کنید اما برای بهبود سئو توصیه‌هایی ارائه می‌دهد.

صفحات ایندکس شده

اگر به موتورهای جستجو نگویید که وجود دارید، برای مخاطبان سخت خواهد بود که شما را پیدا کنند. یاد بگیرید چگونه وبسایت خود را در موتورهای جستجوی معروف ارائه دهید، بدین صورت شاهد افزایش دسترسی و ترافیک وبسایت خود خواهید بود.

مراحل ساخت سایت حرفه ای چیست

حال که با ویژگی‌های سایت‌های موفق آشنا شدید، وقت آن شده که دست به ساخت یک وبسایت حرفه‌ای بزنید، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل ساخت یک وبسایت حرفه‌ای

گام اول: هدف وبسایت خود را مشخص کنید

هر وبسایتی با یک هدف ساخته می‌شود. هدف سایت شما چیست؟ قبل از اینکه کاری برای وبسایت انجام دهید، بنشینید و فکر کنید از ساخت این وبسایت می‌خواهید به چه هدفی برسید.

اگر یک وبسایت بیزنسی است، هدف اصلی سایت شما باید افزایش سود شرکت باشد؛ اما شما باید هدف را به موارد خاصتر و ریزتری تقسیم کنید، برای مثال افزایش شناخت از برند یا بالا بردن ترافیک سایت فروشگاهی شما.

اگر قصد ساخت بلاگ دارید تا در آن پست‌هایی را به انتشار بگذارید، در این صورت هدف شما باید افزایش ترافیک و ایجاد انجمن باشد. حتی اگر خیلی ساده فقط می‌خواهید وبسایتی بسازید که از طریق آن افکار و اندیشه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، در این صورت حتما هدف شما باید این باشد که دیگران شما را پیدا کنند و به شما متصل شوند.

یک طراحی وبسایت خوب کاملا بستگی به این دارد که می‌خواهید خروجی وبسایت شما چه باشد. چه بخواهید بازدیدکننده، فروش، اشتراک، اعتبار و اجتماع شما بیشتر شود و چه هدفی کاملا متفاوت داشته باشید، باید از ابتدا اهداف وبسایت خود را دقیق و واضح مشخص کرده و بنویسید.

گام دوم: فروشنده خوب هاست و دامنه انتخاب کنید

گرچه می‌توانید مراحل خرید هاست و دامنه را جداگانه طی کنید، اما به یک دلیل ما هر دو را با هم آورده‌ایم. زیرا بسیاری از ارائه‌دهندگان هاست، نام دامنه یا دامنه‌ها را نیز با هزینه هاست حساب می‌کنند. پس با خرید همزمان هاست و دامنه در واقع صرفه‌جویی در هزینه‌ها کرده‌اید.

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام، از مراحل مهم ساخت یک وبسایت حرفه‌ای است. انتخاب نام مناسب برای دامنه می‌تواند کمی دشوار باشد. باید نامی انتخاب کنید که ماهیت وبسایت را نشان دهد و به راحتی در خاطر بازدیدکنندگان وبسایت شما بماند، در عین حال توسط شخص دیگری استفاده نشده باشد. با وجود میلیون‌ها وبسایت، گزینه‌های شما محدودتر است (به خصوص در مورد وبسایت‌های .com) چرا که ممکن است گزینه شما قبلا توسط شخص دیگری گرفته شده باشد.

اگر یک نام تجاری دارید، به طور ایده‌آل می‌خواهید نام دامنه با نام تجاری شما مطابقت داشته یا حداقل شباهت داشته باشد.

نقشه هاستینگ وبسایت خود را پیدا کنید

در نگاه اول انتخاب ارائه‌دهنده هاستینگ ممکن است سخت و خسته‌کننده به نظر برسد، اما در انتخاب خود موارد زیر را در نظر بگیرید تا انتخاب ساده‌تری داشته باشید:

آیا ارائه‌دهنده هاستینگ، سرور قابل اعتمادی دارد؟ گزینه‌ای را انتخاب کنید که مطمئن هستید وبسایت شما را به طور مداوم فعال نگه می‌دارد.

آیا برنامه هاستینگ آنها، ترافیک وبسایت شما را هندل می‌کند؟ تا وقتی که برند شناخته شده‌ای نداشته باشید، وبسایت شما نمی‌تواند در شروع کار ترافیک زیادی را از آن خود کند. اما باید مطمئن شوید هاستینگ شما می‌تواند میزان ترافیکی که در آینده قصد دارید به آن برسید را هندل کند.

آیا این نقشه با نیازهای طراحی وب شما سازگاری دارد؟

اگر وبسایت ساده‌ای دارید، پس نگرانی چندانی نیز نخواهید داشت، اما اگر برنامه‌نویسی دارید که اصرار دارد از نوع خاصی از ابزار یا زبان برنامه‌نویسی استفاده کند، باید برنامه هاستینگ شما با آن مطابقت داشته باشد.

سازماندهی در ساخت سایت خوب

گام سوم: یک سازماندهی برای وبسایت خود داشته باشید

یک طراحی وبسایت خوب مستلزم یک سازماندهی خوب است. شما وبسایتی نیاز دارید که برای کاربران قابل درک باشد. بنابراین هم باید به این اهمیت دهید که وبسایت شما به راحتی در جستجوها یافت شود و هم سازماندهی خوبی برای سئو داشته باشد.

قبل از آنکه روی طراحی وبسایت کار کنید، بنشینید و ببینید صفحه اصلی و دسته‌بندی‌های وبسایت شما چگونه باید باشد. صفحه‌های مهمتر باید در منوی اصلی قرار داشته باشند و در هر صفحه درج شود تا بازدیدکنندگان صفحات مهمتر سایت را آسانتر پیدا کنند.

اگر وبسایت شما فقط تعداد محدودی صفحه اصلی دارد و ساده است، سازماندهی وبسایت نیز چندان سخت نخواهد بود. اما اگر وبسایت بزرگتری با تعداد زیادی صفحات، دسته‌بندی‌ها و زیرشاخه‌های مختلف دارید، پس بسیار مهم است که همین حالا نقشه‌ای برای سازماندهی سایت خود داشته باشید.

در برنامه‌ریزی برای سازماندهی وبسایت، از همین حالا به بازدیدکنندگان آتی خود فکر کنید. آنها با چه دسته‌بندی‌هایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند؟ چه نوع ساختاری در وبسایت پیدا کردن آنچه در جستجویش هستند را برایشان آسانتر می‌کند؟ نیاز دارید اول حدس بزنید (پس از لانچ کردن وبسایت، آنالیزهای وبسایت می‌تواند به شما نشان دهد این دسته‌بندی خوب است یا نیاز به تغییر دارد) اما تا جای ممکن سعی کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید.

گام چهارم: یک طراحی وبسایت خوب داشته باشید

همین که دانستید چه صفحات اصلی را می‌خواهید درست کنید و سازماندهی سایت باید چطور باشد، وقت طراحی سایت است. اگر خودتان مهارت در طراحی وبسایت ندارید، دو گزینه پیش رو دارید:

  • از یک سازنده وبسایت (website builder) استفاده کنید
  • یک طراح وبسایت حرفه‌ای استخدام کنید

گزینه اول: استفاده از وبسایت‌ساز

لازم نیست حتما کدنویسی بلد باشید تا یک وبسایت موفق بسازید. می‌توانید از یک سایت‌ساز استفاده کنید که کمک می‌کند خودتان به راحتی سایتتان را بسازید. معمولا سایت‌سازها تعدادی قالب پیشنهاد می‌دهند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کرده و آغاز به کار کنید و حتی آن را شخصی‌سازی کنید.

می‌توانید عکس‌های خود را لود و کپی کنید، رنگ‌ها را عوض کنید، عکس‌ها و دیگر عناصر صفحه  را درگ و دراپ کنید تا همان صفحه‌ای شود که می‌خواهید.

برای کسانی که مهارت کدنویسی ندارند و بودجه محدودی دارند، وبسایت‌ساز گزینه خوبی است چراکه وبسایتی ساده در عین حال زیبا خواهید داشت.

گزینه دوم: استفاده از یک طراح حرفه‌ای

برای وبسایت‌های پیچیده‌تر شاید سایت‌ساز مناسب نباشد. اگر وبسایت شما صفحات زیادی دارد، ویژگی‌هایی چون ساخت انجمن دارد، یا اگر یک طرح خیلی خاص برای سایت خود در نظر دارید، بهتر است یک طراح وبسایت حرفه‌ای برای سایت خود استخدام کنید.

تحقیقی در خصوص فریلنسرها و شرکت‌های طراحی وبسایت در اطراف خود بکنید و با آنهایی که از کارشان خوشتان آمده مصاحبه‌ای داشته باشید، حتما در خصوص اهداف اصلی وبسایت خود با آنها صحبت کنید و به وضوح وبسایتی که می‌خواهید را برایشان شرح دهید. به سوالاتی که از شما می‌پرسند و نکات و توصیه‌هایی که ارائه می‌دهند، دقت کنید، بدین صورت متوجه می‌شوید سطح دانش آنها چقدر است و چقدر در این زمینه خوب هستند.

پیدا کردن یک طراح وبسایت حرفه‌ای به تلاش زیادی نیاز دارد و استخدام آن برای شرکت، مهمترین قدم شما در فرآیند ساخت یک وبسایت حرفه‌ای است.

ساخت محتوا یکی از مراحل ساخت سایت

 گام پنجم: برای وبسایت خود محتوا بنویسید

طراحی وبسایت مهم است اما یکی از عناصر اساسی یک وبسایت موفق، محتوای خوب است. نوشتن کپی رایتینگ برای وبسایت یک مهارت است؛ به خصوص در مورد وبسایت‌های بیزنسی واژه‌هایی که استفاده می‌کنید می‌تواند در موفقیت وبسایت و دستیابی به اهداف شما تاثیر زیادی داشته باشد.

برای بسیاری از وبسایت‌ها بهترین کار در این مرحله استخدام یک کپی‌رایتر حرفه‌ای است که بداند چه نوع محتوایی برای وبسایت شما مناسب‌تر است و بتواند در بیان موقعیت کسب و کار شما و رساندن پیام شما کمک کند، بدین صورت می‌تواند مخاطب هدف را به خود جذب کند.

اگر وبسایت شما بیشتر از آنکه وبسایت بیزنسی برای کسب سود باشد، یک وبسایت معمولی تنها برای انتقال ایده‌ها باشد، به صرفه نیست که برای کپی‌رایتر حرفه‌ای هزینه کنید. اگر محتوای وبسایت را خودتان می‌نویسید، زمان بگذارید و نکات و توصیه‌های کپی‌رایتینگ وب را در وبسایت‌ها مطالعه کنید.

گام ششم: وبسایت را از لحاظ سئو بهینه‌سازی کنید

اگر می‌خواهید مردم وبسایت شما را پیدا کنند، پس باید به این فکر کنید که چطور وبسایت خود را برای موتورهای جستجو و در واقع مردم طراحی کنید. این یعنی بلد بودن اصول سئو و بهینه‌سازی هر صفحه وبسایت قبل از انتشار آن.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یک موضوع بزرگ است اما به طور خلاصه عبارت است از:

  • جستجوی کلمات کلیدی جهت پیدا کردن عباراتی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند (و اینکه چقدر رقابتی هستند)
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در ساختار URL، برچسب‌های عنوان، عنوان‌ها، متاتگ‌های تصاویر و کپی.
  • افزودن توضیحات متا به هر صفحه وبسایت
  • دادن لینک‌های داخلی به صفحات وبسایت با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در آنکور تکست‌ها.

این مراحل را پیش از آنکه وبسایت شما در اینترنت بالا بیاید، انجام دهید و این کار را برای هر صفحه جدیدی که طی زمان اضافه می‌کنید، انجام دهید.

برنامه ریزی داشتن از مراحل ساخت سایت است

گام هفتم: برای بازاریابی وبسایت خود برنامه‌ریزی کنید

یک وبسایت موفق با یک طراحی خوب شروع و متوقف نمی‌شود. باید گام‌هایی نیز برای تبلیغ وبسایت خود انجام دهید. سئو تنها بخشی از آن است، اما ممکن است بخواهید تاکتیک‌هایی چون تبلیغات پولی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی نیز برای هدایت کاربران به وبسایت خود مورداستفاده قرار دهید.

وبسایت‌های جدید معمولا به تلاش بیشتری برای جذب بازدیدکننده نیاز دارند. اگر جذب بازدیدکننده بیشتر برای نیل به اهدافتان برایتان مهم است، می‌توانید حتی قبل از لانچ کردن وبسایت‌تان یک برنامه بازاریابی تدوین کنید.

گام هشتم: خطاهای همه صفحات را پیدا کنید

پس از طراحی وبسایت و نوشتن متن حالا باید مطمئن شوید که همه چیز پیش از انتشار وبسایت خوب است و ایرادی ندارد.

زمان بگذارید و هر صفحه را چند بار نگاه کنید و خطاهای آن را بیرون بکشید. مطمئن شوید همه لینک‌ها به صفحات درستی داده شده و اطلاعات درست هستند. چک کنید که روی موبایل دیوایس‌های مختلف و مرورگرهای مختلف چطور نمایش داده می‌شود.

از دیگران کمک بگیرید. از دوستان خود بخواهید وبسایت را نگاه کنند و هر ایرادی می‌بینند، بگویند.

گام نهم: وبسایت را لانچ کنید

وقتی کاملا مطمئن شدید که همه چیز خوب است و همان وبسایتی است که می‌خواهید، آن را در اینترنت منتشر کنید. حتما اکانت گوگل آنالتیک را فعال کنید و کد پیگیری آن را به وبسایت خود اضافه کنید تا شما را برای گام آخر کمک کند.

ارزیابی سایت ها در مراحل ساخت سایت

گام دهم: وبسایت خود را ارزیابی و مونیتور کنید

فرقی ندارد چقدر تلاش کرده‌اید، شما از همان اول یک سایت کامل نخواهید داشت. برای آنکه کاملا بفهمید چطور وبسایت شما برای بازدیدکننده‌ها مفیدتر خواهد بود، باید منتظر شوید و ببینید پس از انتشار وبسایت، رفتار بازدیدکنندگان در آن چگونه خواهد بود.

به آمارها دقت کنید و از آن برای پیدا کردن امکان بهبود طراحی وبسایت، محتوا و تاکتیک‌های بازاریابی خود استفاده کنید.

یک وبسایت موفق تنها اندکی مربوط می‌شود به آنچه در ساخت آن انجام می دهید، و بیشتر به آنچه پس از لانچ وبسایت انجام می‌دهید، مربوط می‌شود. حتما بهترین وبسایتی که می‌توانید را بسازید اما برای آنچه پس از لانچ وبسایت انجام می‌دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید.

طراحی سایت ار مراحل ساخت سایت

همانطور که پیشتر دیدید، طراحی حرفه‌ای سایت یکی از کلیدهای موفقیت وبسایت است. نمی‌توان از سایت خوب صحبت کرد و اشاره‌ای به طراحی نکرد، به همین خاطر در ادامه بیشتر با جنبه‌های طراحی سایت حرفه‌ای آشنا می‌شویم.

ویژگی یک طراحی سایت خوب

طراحی مینیمالی

اگر نگاهی به چند وبسایت پرترافیک و زیبا در اینترنت بیندازید، متوجه چند ویژگی مشترک بین آنها می‌شوید. وبسایت‌هایی که طراحی خوب دارند، ساده هستند و در واقع می‌توان گفت مینیمالیستی هستند. برخی ویژگی‌های طرح‌های مینیمالی عبارتند از:

  • فونت استایل‌ها: 2-3 فونت استایل
  • سایز فونت: 3-5 سایز فونت
  • رنگ: 3-4 رنگ کلی
  • تنظیمات هم‌ترازی (alignment): 1-2 نوع کلی

وبسایت‌هایی که ظاهر بدی دارند معمولا فونت، سایز، رنگ و تنظیمات هم‌ترازی بیشتری نسبت به وبسایت‌های حرفه‌ای دارند.

سازماندهی خوب (قابل اسکن)

در نهایت آنچه در یک وبسایت اهمیت دارد، سازماندهی و نمایش محتواست. در طراحی وبسایت بسیاری افراد بر نمایشگر بیشتر توجه دارند تا سازماندهی صفحه.

چالشی که بسیاری از طراحان با آن مواجه هستند، شناسایی کاربران متفاوتی است که به وبسایت مراجعه می‌کنند و هرچه برای رفع نیازهای آنها باید انجام دهند، سپس ارائه محتوا حول این نیازها و نمایش این محتوا به شکل قابل اسکن و با کیفیت نمایش خوب، بدین صورت افراد سریع محتوایی که به دنبالش هستند را پیدا می‌کنند.

همه سایت‌های موفق یک نقشه سایت ساده و قابل فهم دارند که بیشتر از سه لایه پیدا نمی‌کند. محتوای روی صفحه باید به آسانی بررسی و مطالعه شود و به کاربران امکان دهد با کمترین تعداد کلیک محتوای کلیدی خود را پیدا کنند.

طراحی برای کانورژن (تبدیل)

همه وبسایت‌های موفق به دنبال یک هم‌ترازی بین رفع نیازهای بازدیدکننده و رفع نیازهای بیزنس خود هستند. برای موفقیت وبسایت باید هر دو نیاز رفع شود.

در بخش قبل در خصوص سازماندهی وبسایت صحبت کردیم که نیازهای بازدیدکننده را برطرف می‌کند، اما کانورژن یا تبدیل می‌گوید چطور یک وبسایت می‌تواند بازدیدکننده را به سود برای بیزنس تبدیل کند.

وبسایت‌هایی که بر اساس تبدیل بازدیدکننده طراحی شده‌اند، مشتری را در مسیر مشخصی هدایت می‌کنند، نیازهای مشتری را مشخص کرده و سپس قدم بعدی او را برایش مشخص می‌کنند.

وبسایت‌هایی که در تبدیل بازدیدکننده شکست می‌خورند، واضح و روشن نیستند و به جای آنکه به بازدیدکننده کمک کنند، او را بیشتر گیج می‌کنند.

مراحل ساخت سایت و موبایل فرندلی بودن

طراحی وبسایت برای موبایل

امروزه اگر وبسایت شما مخصوص موبایل طراحی نشود، در واقع تقریبا برای 20 تا 50 درصد افرادی که ممکن است وبسایت شما را بازدید کنند، طراحی نشده است.

طراحی موبایل ورای تنظیمات CSS سایت است. در واقع این تغییر نگرش کاربران به رفع نیازهای آنها از طریق موبایل است و اطمینان دادن به آنها درباره اینکه طراحی و چیدمان اطلاعات سایت طوری است که وقتی مرورگر را با موبایل خود باز می‌کنند، قابل استفاده و خوانا است.

طراحی موبایل طوری است که همه توجه بازدیدکننده به وبسایت جلب خواهد شد و آیتم‌های مهم را در ابتدا نمایش می‌دهد.

سرعت در بارگذاری

یک طراحی وبسایت موفق، نامرئی است. وقتی بازدیدکننده وارد سایت می‌شود، به وبسایت فکر نمی‌کند، در عوض آنها غرق در تجربه‌ای می‌شوند که وبسایت برای آنها می‌سازد.

وقتی یک وبسایت زمان زیادی برای بارگذاری صرف می‌کند، سریع توجه بازدیدکننده را از تجربه محتوا دور می‌کند و او را متوجه وبسایت می‌کند.

زمان بارگذاری جنبه مهمی از تجربه کاربر است. فاکتورهای گوگل در زمان بارگذاری وبسایت به عنوان بخشی از رتبه‌بندی جستجو تاثیر دارد.

از 10 وبسایت پرترافیک وب، همه غیر از یکی زمان بارگذاری زیر دو ثانیه دارند.(این گزارش را می‌توانید در وبسایت ahrefs.com مشاهده کنید).

سخن آخر

در این مطلب که می‌توان گفت راهنمای جامعی برای شماست که می‌خواهید سایت موفقی راه‌اندازی کنید، شما را گام به گام با موارد مهم در ساخت یک وبسایت حرفه‌ای آشنا کردیم. به طور خلاصه باید مدنظر داشته باشید که پیش از هر کاری ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید، پس از خرید هاست و دامنه مناسب که گویای هدف وبسایت شما باشد، نقشه راه برای هدایت مخاطب در نظر بگیرید، فراخوان عمل یا کال تو اکشن خوب طراحی کنید و یادتان باشد هر چه وبسایت شما طراحی ساده‌تری داشته باشد و اطلاعات صاف و ساده در اختیار مخاطب قرار گیرد، جذاب‌تر خواهد بود. شما قرار نیست مخاطب که مشتری بالقوه شما محسوب می‌شود را گیج کنید. باید او را به سمت اطلاعاتی که می‌خواهد راهنمایی کنید. خودتان را کامل و جامع معرفی کنید و اطلاعات تماس در اختیارش بگذارید.

همانطور که می‌دانید محتوای یک سایت خوب باید علاوه بر مخاطب پسند بودن، گوگل پسند هم باشد، پس باید سئو را رعایت کنید و کاری کنید که محتوا ایندکس شود تا در جستجوی گوگل به خوبی نمایش داده شود. پس یادتان باشد مهمتر از خرید هاست و دامنه، به کارگیری متخصص در زمینه محتوانویسی، طراحی سایت و سئوی سایت است تا بتوانید یک سایت حرفه‌ای با المان‌هایی که در این متن گفته شد، در فضای وب ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *