طراحی سایت

چطور تیترهای جذاب بنویسیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوشتن یک عنوان زیبا و جذاب یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید از طریق آن، کاربران را به خواندن نوشته‌تان جلب کنید.
تجزیه و تحلیل تیترهایی که دیگران زده‌اند، یک راه عالی برای رسیدن به تیترهای جذاب محسوب می‌شود.
علاوه بر این یک سری فوت و فن در این خصوص وجود دارد که باعث می‌شود عناوین شما جذاب‌تر و خواندنی‌تر گردد.

فوت و فن‌های نوشتن تیترهای جذاب

عنوان را کوتاه و شیرین کنید 

بسیاری از خوانندگان و جستجوگرهای اینترنتی به راحتی از کنار عناوین طولانی می‌گذرند، چرا که اینها خسته‌کننده و حتی آزاردهنده‌اند.
اکنون ذائقه فست فودی کاربران، با خواندن یک نوشتار طولانی چندان سازگار نیست.
مردم دوست دارند به عنوان نگاه کنند و از فحوای کلی متن چیزی دست‌شان بیاید.
در عنوان باید از صد کاراکتر یا کمتر استفاده شود.

عناوین سازگار با توییتر درست کنید

این توصیه تقریباً همان «عنوان کوتاه انتخاب کنید» است. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی عاشق جمله‌بندی‌های مختصر و مفید هستند.
برای نوشتن تیترهای جذاب ، عنوانی برگزینید که بتوانید آن را به آسانی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و بابت طولانی بودن آن به مشقت نیفتید و برای دیگران هم اسباب زحمت فراهم نکنید!

عنوانی قدرتمند و گیرا درست کنید

از افعال مجهول استفاده نکنید. جملات مجهول باعث می‌شود پیام شما ابتر بماند.
به جای آن از افعال معلوم بهره بگیرید، زیرا چنین جملاتی از قدرت بیشتری برخوردار است و از توانایی قلم و نوشتار شما حکایت دارد.

خشک نباشید

حتی در سرسخت‌ترین و فنی‌ترین متون هم می‌توان رگه‌هایی از مطایبه و شوخی یافت. ذات آدمی اینگونه است. با القای احساسات – مانند طنز، خشم و کنجکاوی – تیترهای جذاب بسازید.

روش نوشتن تیترهای جذاب

از عناوین به‌روز استفاده کنید 

در عنوان خود از کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت دارد.  به عبارت دیگر، از اصطلاحات رایج مربوط به آن مطلب و حرفه باخبر باشید و همان‌ها را به کار گیرید.
فرضاً اگر شما معمولاً از اصطلاح B2B Public Relations استفاده می‌کنید در حالی که هشتگ‌های آن در توییتر به صورت B2B PR است، دست نگه دارید.

از سئو غافل نشوید

به یاد داشته باشید که شما علاوه بر کاربران، برای موتورهای جستجوی اینترنتی هم مطلب می‌نویسید.
کلمات کلیدی و اصلی را در کل متن و زیرعناوین (subheading) پراکنده کنید و آنها را در عنوان هم به کار گیرید.

از برنامه‌های تحلیلگر استفاده کنید 

از برنامه‌های Headline Analyzer یکی را انتخاب کنید و با آن کار کنید؛ مثل CoSchedule که در واقع یک ابزار مدیریت محتواست.
البته این برنامه موفقیت صد در صدی تیترهای شما را تضمین نمی‌کند ولی از طریق برملا کردن ضعف‌های آن، به شما کمک می‌کند که خروجی بهتری تولید نمایید.
به سایت coschedule.com/headline-analyzer مراجعه کنید و در کادر مربوطه، عنوان مورد نظرتان را وارد کنید و Analyze Now را فشار دهید.
به عنوان مثال من عبارت How to Write Press Release Headlines را وارد کردم. سیستم 65 امتیاز به من داد و نمره‌ام را C- تعیین نمود؛ یعنی خیلی خوب نیست.
خود سایت می‌گوید که عنوان شما فاقد آن دسته از کلمات مهمی است که برای خواندنی کردن و به اشتراک‌گذاری مطلب توسط کاربران ضرورت دارد.
بار عاطفی عنوان هم 33 درصد تعیین شده است.
حال اگر شما این تیتر را محک بزنید: How to Write Press Releases That People Read، می بینید که امتیاز شما به 71 رسیده و رتبه‌تان A+ شده.
خب، این بدک نیست.

مستقیم به مزایای موضوع موردبحث خود اشاره کنید

لازم نیست ویژگی‌های متن خود را در تیتر بیاورید. به جای آن، تنها به مزایایی که از خواندن متن دریافت می‌کنند، اشاره کنید و از میان مزایا، مهمترین آنها را در تیتر بیاورید. تیتر شما محل تبلیغ محتوای شماست، پس باید مخاطب را به خواندن محتوا ترغیب کند و به او بفهماند که آنچه دنبالش می‌گردد را در این متن پیدا می‌کند.

مثال: «روش‌های ساده و سریع برای افزایش سود سرمایه‌گذاری» یا «ظرف چند دقیقه اینفوگرافی عالی درست کنید»

یک خبر مهیج بدهید

شاید هیچ کس اهمیتی به اخبار شرکت شما ندهد، اما برای آنها اخباری که به خودشان مربوط است، بسیار اهمیت دارد. بنابراین محتوای متن خود را با رویدادها و اخبار اخیر که جذاب است، گره بزنید.

مثال: «معرفی ترندهای اخیر سئو» یا «معرفی گجت جدید»

روش نوشتن تیترهای جذاب

سوال کنید

باید سوالی بپرسید که مخاطب می‌خواهد بداند، اما اگر سوالی باشد که برای مخاطب اهمیتی ندارد، رغبتی به خواندن متن نشان نمی‌دهند. می‌توانید ترکیبی از جمله خبری و سوالی را در تیتر استفاده کنید.

مثال: «آیا می‌خواهید با 5 اشتباه رایج بلاگرها آشنا شوید؟» یا «رئیستان می‌خواهد شما را در دفترش ببیند؟ این مطلب را بخوانید»

مخاطب را ترغیب به دانستن بیشتر کنید

به مخاطب القا کنید که می‌تواند در مراحل ساده و با چند اقدام کوچک، موضوع شما را یاد بگیرد. طوری عنوان نکنید که مخاطب گمان برد مطلب سختی است یا یاد گرفتن آن کار زیادی می‌خواهد. قرار دادن تیتری که به مخاطب القا کند می‌تواند تغییر مثبت و ارزشمندی را در زندگی روتین خود تنها با چند کار ساده و خیلی سریع ایجاد کند، او را برای خواندن مطلب ترغیب می‌کند.

مثال: «چطور همین حالا سیگار کشیدن را ترک کنید؟» یا «تیتری بنویسید که افراد را وادار کند مطلب شما را به اشتراک بگذارند»

از جمله دستوری استفاده کنید

یکی از ترفندهای نوشتن تیترهای جذاب این است که به مخاطب بگویید باید چکار کند تا مزایایی که مدنظر شماست را کسب کند. از مخاطب تقاضای یک عمل بکنید. آنها را وادار می‌کنید که بپرسند «چرا؟» و سپس برای گرفتن جواب از آنها می‌خواهید کلیک کنند تا بقیه مطلب را بخواهند.

مثال: «در خبرنامه ما ثبت نام کنید و x را به رایگان دریافت کنید» یا «برخی فرمول‌های کوچک برای نوشتن تیترهای جذاب»


چند فرمول ساده برای نوشتن تیترهای جذاب

شروع تیتر با «آیا شما هم؟»

مثال: «شما هم می‌خواهید کمتر کار کنید و بیشتر پول درآورید؟» یا «شما هم به دنبال آموزش رایگان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌گردید؟»

عدد + رمز و راز چیزی

به مخاطب چند رمز و راز در خصوص موضوع بدهید.

مثال: «رازهای گفته نشده در خصوص محتوانویسی خوب» یا «5 رمز و راز مدیریت زمان موفق»

بقیه چکار می‌کنند؟

کاملا شخصی شده، واضح و ساده. بگذارید خوانندگان شما احساس کنند در جایگاه مخاطب هدف شما قرار دارند.

مثال: «ببینید چطور کوکاکولا از رسانه‌های اجتماعی سود برد» یا «زنان چه کار کنند تا جوانتر به نظر برسند؟»

عدد + متودهای کمتر شناخته شده

بر ایده‌هایی که کمتر شناخته شده است، تاکید کنید.

مثال: «5 ترفند کمتر شناخته شده برای جذب فالوور بیشتر» یا «8 متود کمتر شناخته شده اما موثر برای مبارزه با استرس»

عدد + راه‌حل یا روش‌های سریع

مثال: «5 راه‌حل سریع برای بهبود رنکینگ موتور جستجو» یا «راه‌حل‌های سریع برای مشکلات پولی شما»

حالا می‌توانید “این چیزهای خوب” را داشته باشید

دو چیز خوب که تا قبل از این در کنار هم امکان‌پذیر نبود را در کنار هم پیشنهاد دهید.

مثال: «حالا می‌توانید هم از مک استفاده کنید هم گوگل کروم» یا «حالا می‌توانید هم بیشتر بخورید و هم وزن کم کنید»

روش انجام کار

بدانید مخاطب هدف چه چیزی می‌خواهد و آن را با بهترین نمونه همراه کنید.

مثال: چطور مثل مایکروسافت بر بازار غلبه کنیم؟

هر چه که باید درباره چیزی بدانید

این یعنی به مخاطب می‌فهمانید برای دانستن در خصوص آن موضوع، نیاز به تلاش زیاد ندارد و همه مطالب را شما یکجا به او ارائه می‌دهید.

مثال: «هر چه باید درباره تبلیغات فیس‌بوک بدانید» یا «هرآنچه باید درباره خوش‌هیکل بودن بدانید»

عدد+ صفت عالی چیزی

افراد همیشه دنبال لیست بهترین‌ها هستند. اگر بدانید مخاطب شما به دنبال چه جیزی است، این لیست مانند آهنربا کار می‌کند.

مثال: «22 نمونه عالی از طراحی صفحه فیس‌بوک» یا «15 تبلیغات یوتیوب که باید ببینید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *