طراحی سایت

گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در حوزه راه اندازی و بهینه سازی وب سایت فعالیت داشته باشید قطعا با گوگل دیسکاور (Google Discover) و مزایای آن آشنایی دارید. اما گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟ گوگل دیسکاور در واقع نسخه توسعه یافته و شخصی سازی شده گوگل فید (Google Feed) است که بر اساس فاکتورهایی همچون تاریخچه جستجو، موقعیت مکانی، زبان و غیره مرتبط‌ترین محتواها را برای کاربران نمایش می‌دهد. گوگل دیسکاور با بررسی و تحلیل نوع فعالیت و رفتار کاربران در محیط وب به طور هوشمند، علایق و سلایق آنان را شناسایی کرده و از آنها در جهت نمایش مطالب کاربردی در زمان جستجو استفاده می‌کند.

هدف اصلی Google Discover شناخت نسبی کاربران است تا از طریق آن بتواند مطالبی که دارای بیشترین تناسب با سلیقه و خط فکری آنها هستند را در زمان جستجو برایشان نمایش دهد. بنابراین الگوریتم google discover مانند سرچ گوگل بر اساس تحقیق کلمه کلیدی نبوده و نمایش مطالب در آن تماما بر اساس رفتار و سلیقه کاربر است. اما گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند و چطور می‌توانیم مطالب خود را در آن قرار دهیم تا در نتایج مرتبط با جستجوی کاربران نمایش داده شوند؟ در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره این ابزار کاربردی بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و روش‌های راهیابی به گوگل Google Discover را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. با سیتی سایت همراه باشید.

گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟ Google Discover نسخه بهبود یافته Google Feed است که در سال 2018 به طور رسمی توسط گوگل طراحی و رونمایی شد. این سرویس به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزارهای گوگل شناخته می‌شود که در واقع نوعی محتوای سفارشی و شخصی سازی شده را بر اساس سوابق جستجو و سلیقه کاربران به آنها نمایش می‌دهد. هدف گوگل دیسکاور در نام آن مستتر است؛ یعنی این ابزار با شناخت سلیقه کاربران، بهترین و مرتبط‌ ترین محتواهای موجود در وب را در صفحه نتایج جستجو نمایش داده و تجربه کاربری جذابی را برای آنان رقم خواهد زد. بنابراین صفحه نتایج گوگل دیسکاور هر کاربر با کاربر دیگر تفاوت دارد و بر اساس ترجیحات و سلایق آنها شخصی سازی می‌شود.

گوگل دیسکاور به عنوان یکی از محرک‌های قوی و پربازده جهت افزایش ترافیک یک وب سایت شناخته می‌شود که مطالب موجود در فید آن معمولا ترکیبی از مقالات خبری و محتوای همیشه سبز است. الگوریتم google discover تقریبا مشابه بخش اکسپلور شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در آن مطلب مرتبط با سلیقه کاربران بر اساس بازدید از پست‌های پیشین برای آنان نمایش داده می‌شود. گوگل دیسکاور برای تمامی کاربران دستگاه‌های اندرویدی و آیفون و همچنین سایت google.com بر روی همه مرورگرهای موبایل قابل دسترسی است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

گوگل دیسکاور چیست

Google Discover چگونه کار می کند؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که Google Discover چگونه کار می‌کند؟ همانطور که اشاره کردیم، گوگل دیسکاور نسخه توسعه یافته گوگل فید است که موجب افزایش ترافیک وب سایت‌ها و نمایش نتایج مرتبط‌ تر و بهتر به کاربران است. گوگل فید به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به جستجو و تنها با مشخص کردن موضوعات موردعلاقه خود در کارت‌های مخصوص بتوانند جدیدترین و داغ‌ترین اخبار درباره آن موضوعات را دریافت نمایند و همیشه به روز باشند. این ویژگی Google Feed موجب تحقق یکی از بزرگ‌ترین اهداف گوگل یعنی کمک به جستجوی سریع و آسان کاربران شد.

شرکتGoogle فیدهای گوگل را جهت ارائه اطلاعات به کاربران پیش از جستجوی محتوا طراحی و ارائه کرد. این قابلیت امکان جستجو و دستیابی به آنچه که برای کاربران اهمیت دارد را بسیار ساده‌تر ساخت. در سال 2018 گوگل تصمیم گرفت ویژگی Feed را به Discover تغییر نام دهد؛ زیرا نام جدید با هدف اصلی آن که کشف محتوای جدید و مرتبط با سلیقه کاربران است بسیار مناسب‌تر به نظر می‌رسد. Google Discover ابزاری کاربر پسند است و علیرغم داشتن ویژگی‌هایی مشابه با Google Feed دارای به روز رسانی‌های منحصر به فردی بوده که توجه کاربران و وب مستران را خود جلب کرده است.

گوگل دیسکاور از Google AI/ML جهت اطلاع از تاریخچه جستجوی شخصی شما استفاده می‌کند. اگر در این سرویس هیچ یک از موضوعات مورد علاقه خود را وارد نکرده باشید، محتواهایی را بر اساس سوابق جستجوهای شما در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این با ثبت نام در گوگل دیسکاور همچنین می‌توانید با عادات جستجوی خود آشنا شده و بدون زحمت به محتواهای مرتبط با علایق‌تان دسترسی پیدا کنید.

تفاوت جستجوی گوگل با گوگل دیسکاور چیست؟

شاید گمان کنید که ماهیت Google Discover همچون Google جستجو است؛ در حالی که این دو دارای دو کارکرد کاملا متفاوت هستند. گوگل دیسکاور یکی از جدیدترین و به روزترین نسخه‌های گوگل است که بسیار کاربر پسندتر از ابزار سرچ عمومی بوده و نتایج آن کاملا بر اساس علایق اولیه کاربران نمایش داده می‌شود. در حالی که جستجوی گوگل بر اساس کلمات و عباراتی است که کاربران در نوار جستجو وارد می‌کنند تا از طریق آنها پاسخ مربوط به پرسش‌های خود را دریافت نمایند. از طرفی دیگر Google Discover رویکرد متفاوتی را جهت نمایش محتوا به کاربران در پیش گرفته است و بر اساس سیستم‌های هوشمند و خودکار گوگل، مطالبی که بیشترین مطابقت با علایق کاربر دارد را نمایش می‌دهد. اما سیستم جستجوی گوگل نتایج را بر اساس کلمات و عبارات کلیدی موجود در جستجوی کاربران نمایش می‌دهد؛ یعنی مطالبی که دارای آن کلمات و عبارات کلیدی باشند را در اختیار آنان قرار می‌دهد و به سلیقه کاربران توجهی ندارد. البته در این میان ترافیک ورودی از گوگل دیسکاور در مقایسه با جستجوی گوگل، قابلیت پیش بینی کمتری دارد؛ زیرا در این صورت شما هیچگونه آماری از میزان سرچ مطالب موجود در دیسکاور ندارید. اما در جستجوی گوگل، مطالب عمدتا بر اساس میزان سرچ کلمات و عبارات کلیدی تولید می‌شوند؛ از این رو پیش بینی میزان بازدید از آنها تا حدی امکان پذیر است.

اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو سایت

تمامی وب مسترها و کارشناسان تولید محتوا آگاهی کاملی از اهمیت و تاثیر سئو (SEO) بر محتواهای وب سایت وجایگاه آنها در صفحه نتایج جستجو دارند اما آنطور که باید بر Google Discover تمرکز نمی‌کنند. گوگل دیسکاور فاکتور مهمی در سئو سایت محسوب می‌شود؛ زیرا یکی از جنبه‌های اصلی جستجوی گوگل است که به کاربران امکان می‌دهد درباره موضوعاتی که برایشان مهم است، همواره به روز باشند و از همه مهم‌تر آنکه به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. بنابراین انجام سئوی محتوا برای گوگل دیسکاور از اهمیت بالایی برخوردار است و منجر به راه پیدا کردن محتواهای سایت شما به بخش دیسکاور گوگل می‌شود.

در این میان انجام اقدامات مرتبط با سئو تصاویر برای رفتن به دیسکاور گوگل نیز تاثیر بسزایی بر میزان بازدید از مطالب داشته و شانس قرار گرفتن آنها در Google Discover را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. اقداماتی همچون استفاده از تصاویر باکیفیت و بهینه سازی حجم آنها از جمله اقدامات اولیه در راستای سئو تصاویر هستند که موجب ارتقای رتبه محتوا در سرچ گوگل و قرار گرفتن آن در دیسکاور گوگل خواهند شد. از طرفی دیگر گوگل دیسکاور قابلیت‌های خود را تنها به نمایش محتواهای جدید محدود نمی‌کند، بلکه مطالب را بدون توجه به تاریخ انتشار آنها در دیسکاور قرار می‌دهد.

گوگل دیسکاور بخش مهمی از هر استراتژی محتوایی است؛ زیرا قابلیت ارائه گزارش در ابزار تحلیلی Google جستجو Console را داشته و به شما امکان می‌دهد تا به راحتی عملکرد محتوای خود را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنید. دسترسی به این داده‌های مفید به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محتوای خود را به صورت‌ حرفه‌ای تر و اصولی‌تر بهینه سازی کنند، در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب نمایند و به دنبال آن نیز شانس حضور در Google Discover خود را افزایش دهند.

=”text-align:>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *