طراحی سایت

بازاریابی محتوا چیست ؛ راهنمای کامل بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا (Content Marketing) بخش مهمی از استراتژی بازاریابی کسب و کارها است که با استفاده از آن می‌توانند با مخاطبان هدف خود ارتباط موثر برقرار کنند. بازاریابی محتوایی روشی موثر در جهت درگیر ساختن مخاطبان و افزایش تعداد مشتریان وفادار است که از طریق تولید محتواهای مرتبط و ارزشمند انجام می‌شود. تمامی مشاغل و برندهای موفق دنیا با هدف حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید از کانتنت مارکتینگ استفاده می‌کنند تا همواره در مرکز توجه قرار داشته باشند و به کسب و کار خود رونق دهند. یک برند با تهیه و تدوین استراتژی بازاریابی محتوا می‌تواند خود را در فضای آنلاین به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی کرده و آنان را به مشتریان ثابت تبدیل کند؛ چرا که امروزه اکثر روش‌های بازاریابی از طریق اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شوند. تولید محتوا جذاب در واقع زبان مجازی یک برند جهت معرفی خود به کاربران و برقراری ارتباط با آنها محسوب می‌شود که نقش حائز اهمیتی را در رشد و پیشرفت کسب و کارها ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب مفهوم بازاریابی محتوا را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مراحل اجرا و پیاده سازی آن نیز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، تولید، اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق وب سایت، کانال‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی است. بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهای قدرتمند و پرکاربرد کسب و کارها جهت برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف است که منجر به آشنایی، افزایش آگاهی از برند، ایجاد وفاداری و در نهایت رشد میزان فروش خواهد شد. بنابراین تولید محتوا تاثیر بسزایی بر رشد و پیشرفت کسب و کارها دارد و آنها را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی می‌کند.

بازاریابی محتوا در واقع زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در فضای وب، برند خود را از طریق تولید محتواهای مفید، مرتبط و ارزشمند به کاربران معرفی نمایید. از این رو سئو و بازاریابی محتوا ارتباط مستقیم و نزدیکی با یکدیگر دارند و مکمل هم هستند؛ اما چطور و چگونه؟ محتوای یک وب سایت و یا شبکه اجتماعی برای قرار گرفتن در معرض دید کاربران باید بر اساس قوانین سئو از جمله تحقیق کلمه کلیدی تولید و منتشر شود. بنابراین زمانی که می‌خواهید از بازاریابی محتوا به منظور جلب توجه کاربران و افزایش میزان فروش خود استفاده کنید باید محتواهای خود را بر اساس قوانین سئو بهینه سازی نمایید.

بازاریابی محتوا

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

سوالی که اکنون برایتان پیش آمده این است که چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم و یا استفاده از این روش چه تاثیری بر کسب و کار ما خواهد داشت؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بازاریابی محتوایی به عنوان پایه و اساس استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود و ارتباط بسیار نزدیکی با آنها دارد. یعنی اگر بخواهید برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از روش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) و یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) استفاده کنید، باید تولید محتوا انجام دهید. بنابراین بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا:

  • مشتریان سرنخ و مشتریان احتمالی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید
  • ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید
  • ارتباط موثری با مشتریان خود برقرار کرده و در آنها وفاداری ایجاد کنید
  • تصویر مثبتی از برند خود در ذهن مخاطبان هدف به وجود آورید
  • به مخاطبان خود نشان دهید که محصولات و خدمات شما چه قابلیت‌هایی دارند و چه مشکلاتی را برطرف می‌سازند
  • میزان فروش خود را افزایش دهید

بنابراین بازاریابی محتوا تماما بر جلب توجه و اعتماد مخاطبان هدف و آشنایی بهتر آنان با یک برند انجام می‌شود. به همین دلیل است که برای رشد و توسعه کسب و کار خود حتما باید از روش بازاریابی محتوا استفاده کنید.

اهداف بازاریابی محتوا

همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوا «برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف» است که از طریق تولید محتواهای مفید، آموزنده و سرگرم کننده محقق می‌شود. اما بازاریابی محتوایی اهداف دیگری نیز دارد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)

افزایش آگاهی از برند یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است که موجب آشنا شدن طیف گسترده‌ای از مخاطبان با برند شما خواهد شد. تا زمانی که مخاطبان هدف از وجود برند شما مطلع نباشند، عملا تمامی تلاش‌های بازاریابی شما بی نتیجه خواهد بود. از طریق تولید محتوای جذاب و مفید می‌توانید طیف گسترده‌ای از مخاطبان موردنظر را با برند و کسب و کار خود آشنا کنید.

حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید

هر کسب و کار برای ادامه حیات خود باید سعی کند تا مشتریان فعلی خود را راضی نگه داشته و در کنار آن توجه مشتریان جدید را نیز جلب نماید. بازاریابی محتوایی دقیق و اصولی این ماموریت مهم را برای شما انجام می‌دهد و موجب رونق کسب و کارتان خواهد شد.

ایجاد وفاداری به برند (Brand Loyalty)

ایجاد وفاداری به برند نیز از دیگر اهداف بازاریابی محتوا است که موجب می‌شود مشتریان یک برند همواره به آن وفادار بوده و تحت هیچ شرایطی از محصولات و خدمات رقبا استفاده نکنند.


برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های خلق مشتریان وفادار روی لینک کلیک نمایید.


بازاریابی محتوا چیست

بهبود سئو (SEO)

تولید محتوای مستمر، اصولی و استاندارد موجب بهبود سئو سایت و در نتیجه افزایش میزان بازدید از وب سایت و قرار گرفتن در صفحه نتایج جستجوی کاربران خواهد شد. یعنی تولید محتوای باکیفیت باعث می‌شود تا وب سایت شما رتبه بهتری از سوی موتور جستجوگر گوگل بدست آورد و در معرض دید کاربران بیشتری قرار گیرد.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم

درگیر کردن و شناخت بیشتر مشتریان

درگیر کردن و شناخت بیشتر مشتریان یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است که تاثیر بسزایی بر توسعه کسب و کارها دارد. شما از طریق محتواهای مختلفی که در پلتفرم‌های گوناگون منتشر می‌کنید به راحتی می‌توانید ارتباط خود را مشتریان حفظ کرده و آنان را با خود همراه سازید. از طرفی دیگر نیز مخاطبان از طریق مطالعه محتواها و اشتراک گذاری نظرات خود می‌‌توانند شما را از علایق، نیازها، خواسته‌ها و تغییرات مورد انتظار خود مطلع کنند. بدین ترتیب می‌توانید از طریق بازاریابی محتوایی با سلیقه مخاطبان خود آشنا شده و ارتباط موثرتری با آنان برقرار کنید.

بنابراین بازاریابی محتوایی اگر به صورت اصولی و در جهت تحقق این اهداف مهم برنامه ریزی و اجرا شود، مزایای بسیاری برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

انواع بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا دارای انواع مختلفی است که هر کسب و کار با توجه به حوزه فعالیت و نوع مخاطبان خود باید بهترین پلتفرم را جهت انجام فعالیت‌های بازاریابی محتوایی خود انتخاب کند. رایج‌ترین انواع بازاریابی محتوایی شامل:

شبکه‌ های اجتماعی (Social Media)

شبکه‌های اجتماعی دارای بیش از سه و نیم میلیارد کاربر در سراسر دنیا هستند و به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند. در حال حاضر شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بهترین پلتفرم برای انجام بازاریابی محتوایی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا تعداد کاربران بالایی دارد و دارای روش‌های موثری همچون پست و استوری برای اشتراک گذاری محتوا است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته موثرترین روش‌های بازاریابی محتوا در ایران شناخته می‌شود.

مراحل بازاریابی محتوا

اینفوگرافیک (Infographic)

اینفوگرافیک یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوایی است که به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. اینفوگرافیک ترکیبی از متن و تصویر است که می‌تواند اطلاعات موردنظر را به صورت کوتاه اما کامل به مخاطب انتقال دهد.

وب سایت (Website)

راه اندازی وب سایت و انتشار محتوا در قالب مقالات مختلف در آن نیز یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوایی است که می‌تواند آموزنده، تبلیغاتی و یا سرگرم کننده باشد. شما با انتشار مقالات مختلف در بخش بلاگ سایت خود می‌توانید علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال اطلاعات مفید و موردنیاز به آنها، سئو سایت خود را نیز بهبود بخشید. بنابراین تولید محتوا برای وب سایت نیز یک روش عالی و موثر برای انجام بازاریابی محتوایی است که تاثیر بسزایی بر افزایش تعداد مشتریان خواهد داشت.

پادکست (Podcast)

پادکست نیز از دیگر انواع بازاریابی محتوا است که از طریق آن می‌توانید در قالب یک فایل صوتی، تمامی اطلاعات موردنظر خود را به مخاطب انتقال دهید. این نوع محتوا برای مخاطبانی مفید است که زمان کافی برای مطالعه محتواهای متنی را ندارند و ترجیح می‌دهند که برای کسب اطلاعات درباره محصولات و خدمات یک برند از فایل صوتی یا همان پادکست استفاده کنند.

ویدیو (Video)

ساخت و انتشار ویدیو نیز یک روش موثر دیگر برای تولید محتوا و انجام بازاریابی محتوایی است که برای مخاطبان دارای جذابیت سمعی و بصری است. با استفاده از این روش می‌توانید مانند شرکت‌های مشهور BMW و یا بنز همه آنچه که در ذهن دارید را در قالب یک ویدیوی کوتاه به مخاطب انتقال دهید.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

بسیاری از افراد بازاریابی محتوا را با تبلیغات اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که مفهوم و هدف آنها کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. تبلیغات بخشی از بازاریابی است که تلاش می‌کند مخاطبان را با نام یک برند و یا یک محصول خاص آشنا سازد و در هر پلتفرم و یا رسانه‌ای منتشر می‌شود. اما بازاریابی محتوایی با هدف برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و آگاهی بخشی به آنان انجام می‌شود تا با کسب اطلاعات کافی درباره یک محصول نسبت به خرید آن اقدام کند. این محتواها به صورت انحصاری تنها در پلتفرم‌های اختصاصی یک برند یا کسب و کار منتشر می‌شوند اما تبلیغات در هر مکانی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند و اصولا بسیار پرهزینه هستند. بنابراین تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات را می‌توانیم در هدف و نحوه ارائه اطلاعات آنها به مخاطب خلاصه کنیم. شما در بازاریابی محتوا احساس نیاز را در مخاطب به وجود می‌آورید اما در تبلیغات سعی دارید تا بی چون و چرا و بدون ارائه اطلاعات کافی، مخاطب را نسبت به خرید یک محصول ترغیب نمایید.

نکات بازاریابی محتوا

مراحل بازاریابی محتوا

پیش از پرداختن به مراحل و نکات بازاریابی محتوا ابتدا باید با مفهوم قیف بازاریابی محتوا (Content Marketing Funnel) آشنا شوید. قیف بازاریابی محتوا یکی از مفاهیم فرعی بازاریابی محتوایی است و به مراحلی اشاره دارد که مخاطب پس از آشنایی با یک برند تا خرید از آن طی می‌کند. این قیف از چهار مرحله آشنایی و کشف برند، جلب توجه مخاطب، تبدیل مخاطب به مشتری وفادار و حفظ مشتریان تشکیل می‌شود. بدیهی است که تعداد مخاطبان در ابتدای قیف بسیار زیاد است اما هرچه به انتهای آن نزدیک می‌شویم از تعداد مخاطبان کاسته شده و در آخر نیز تنها مشتریان سرنخ در قیف باقی می‌مانند و به مشتریان برندتان تبدیل می‌شوند. بنابراین در هنگام انجام مراحل بازاریابی محتوا باید به سفر مشتریان در طول قیف نیز توجه داشته باشید.

برای انجام صحیح و اصولی بازاریابی محتوایی به برنامه‌ ریزی دقیق و تدوین استراتژی بازاریابی محتوا نیاز دارید تا از طریق آن بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. مراحل تدوین استراتژی و اجرای بازاریابی محتوا شامل:

تعیین مخاطبان هدف

تعیین مخاطبان هدف به عنوان مهم‌ترین مرحله اجرای بازاریابی محتوا در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا محتواهای شما باید متناسب با سلیقه، نیازها وخواسته‌های مخاطبان باشد تا بتواند برآنها تاثیر بگذارد. تهیه پرسونای مخاطبان در تعیین و شناخت مشتریان به شما کمک بسیاری خواهد کرد و از طریق آن می‌توانید اطلاعات کاملی درباره مشتریان خود بدست آورید. بنابراین پیش از تولید محتوا باید بدانید مخاطب شما کیست و چه نیازها و دغدغه‌هایی دارد.

تعیین هدف

تعیین هدف نیز یکی از مراحل بازاریابی محتوا است که به تلاش‌ها و برنامه‌های بازاریابی شما جهت می‌دهد. برخی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوایی شامل:

  • افزایش ترافیک وب سایت
  • پیدا کردن مشتریان سرنخ (Lead)
  • افزایش میزان فروش
  • ایجاد آگاهی از برند
  • برقراری ارتباط با مخاطبان
  • جذب مشتریان جدید وحفظ مشتریان فعلی

زمانی که هدف خود را به وضوح مشخص کنید آنگاه می‌توانید محتواهای خود را در جهت تحقق آن اهداف تولید نمایید. اگر هدف مشخصی نداشته باشید، محتواهای شما نیز تاثیرگذاری لازم بر مخاطب را نخواهند داشت و عملا به هیچ ارزش افزوده‌ای دست پیدا نمی‌کنید.

انتخاب نوع محتوا

پس از مشخص شدن مخاطبان و هدف اصلی حال باید نوع محتواهای خود را برای شروع بازاریابی محتوا مشخص کنید. البته انتخاب نوع محتوا نیز به پلتفرمی بستگی دارد که قرار است محتوای خود را در آن منتشر کنید. اما محتواهای متنی و ویدیویی از جمله محتواهای تاثیرگذاری هستند که در تمامی پلتفرم‌ها قابل انتشار بوده و انتخاب هوشمندانه‌ای برای انجام بازاریابی محتوایی شناخته می‌شوند.

قیف بازاریابی محتوا

تعیین استراتژی و تقویم محتوا

تعیین استراتژی و تقویم محتوا نیز مرحله بسیار مهمی است که به تلاش‌های بازاریابی محتوایی شما جهت می‌دهد. شما باید برای تولید و انتشار محتوای خود یک برنامه دقیق بچینید و بر اساس آن پیش بروید. انتخاب موضوع محتواها، تولید محتوا، ویرایش مطالب و زمان انتشار آنها همگی فاکتورهای مهمی هستند که باید برای آنها برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

استخدام تیم تولید و مدیریت محتوا

برای آنکه بتوانید بازاریابی محتوایی خود را به صورت اصولی انجام دهید باید با یک تیم تولید و مدیریت محتوا همکاری کنید. این تیم متشکل از نویسنده یا کارشناس تولید محتوا، ویراستار، متخصص سئو، مدیر شبکه‌های اجتماعی و گرافیست است که هر عضو از تیم وظیفه مشخصی را بر عهده دارد.

تولید و انتشار محتوا

پس از انجام مراحل بالا، تیم تولید و مدیریت محتوا باید کار خود را بر اساس اهداف و استراتژی‌های تعیین شده توسط شما آغاز نماید. محتواها باید دارای عناوین جذاب باشند تا مخاطبان را نسبت به مطالعه ترغیب نمایند و از طرفی دیگر نیز باید با رعایت اصول فنی همچون قوانین سئو و شبکه‌های اجتماعی تولید شوند تا در معرض دید کاربران قرار گیرند. پس از تولید محتواهای استاندارد باید آنها را در پلتفرم‌های موردنظر خود (وب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی) منتشر کنید تا در دسترس کاربران قرار گیرند.

تحلیل محتوا و بازخورد مخاطبان

به خاطر داشته باشید که ماموریت بازاریابی محتوایی شما با تولید و انتشار محتوا به پایان نمی‌رسد و و پس از قرار گرفتن آنها در دسترس کاربران باید نتایج را مورد بررسی قرار دهید. میزان بازدید از محتواها، بررسی میزان مشارکت کاربران و بازخوردهای آنان نیز مرحله مهم‌ دیگری در فرآیند بازاریابی محتوا است که به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و آنها را تقویت و یا اصلاح نمایید.

بازاریابی محتوایی

جمع بندی

بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای موثر و روش‌های کاربردی دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که به رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری می‌کند. بازاریابی محتوایی از طریق تولید محتوا به شکل‌های مختلفی همچون محتوای متنی، اینفوگرافیک و یا محتوای ویدیویی با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کند. جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی به عنوان اصلی‌ترین اهداف بازاریابی محتوا در نظر گرفته می‌شوند. امروزه تمامی کسب و کارهای موفق از بازاریابی محتوایی در جهت معرفی خود به مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتریان وفادار استفاده می‌کنند. بنابراین اگر شما نیز دنبال روشی موثر جهت معرفی خود به مشتریان سرنخ و جلب توجه آنان هستید حتما از کانتنت مارکتینگ استفاده کنید و با تولید محتواهای ارزشمند آنان را با خود همراه سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *