طراحی سایت

EEAT چیست ؟ احترام گوگل به مخاطب و سخت گیری به صاحبان سایت!

تصور کنید در یک جمعی نشسته اید و یک بحث کاملا جدی هم در حال انجام شدن است. در این میان بین دو نفر در رابطه با یک موضوعی اختلاف پیش می آید و یکی می گوید حرف من درست است و دیگری هم می گوید خیر، حرف منی درست است که نظر مخالف تو را دارم. این دو چه کار می کنند؟ یکی از آن ها مورد را در گوگل جست و جو می کند و می بیند که حرف نفر اول درست است. در نتیجه نفر اول خوش حال و خندان می شود که بحث را برنده شده و نفر دوم هم اگر آدم عادلی باشد، تسلیم می شود و به دانسته هایش اضافه می شود. چرا انقدر گوگل برای این دو نفر قابل اعتماد است؟ به خاطر E-E-A-T و حالا این EEAT چیست ؟ با من همراه باشید که به شما بگویم.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

EEAT چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ اینکه EEAT چیست برویم باید برای کسانی که دستشان در کار است بگویم که اگر برایتان سوال شده است که این EEAT با EAT چه فرقی می کند، باید بگویم که EEAT همان EAT است که یک معیار دیگر هم به آن اضافه شده و از این به بعد به جای EAT به آن EEAT خواهند گفت. درباره اینکه این معیار ها هرکدام درباره چه چیزی حرف می زنند جلوتر توضیح خواهم داد اما قبل از آن بیایید یک تعریفی از این مفهوم داشته باشیم.

EEAT معیاری هستش که گوگل بوسیله آن، کیفیت محتوای شما را می سنجد و هرچه شما محتوایتان به این معیار نزدیک تر باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج موتور جست و جو خواهید داشت. EEAT در واقع متشکل از حروف اول کلمات Experience (مورد جدید تازه اضافه شده به معنی تجربه) ، Expertise (به معنی تخصص) ، Authoritativeness (به معنی معتبر بودن) و Trustworthiness (به معنی قابل اعتماد بودن) است. آیا این تعریف کامل است؟ خیر! هنوز چیزی درباره این الگوریتم/راهنما به شما نگفته ام.

تاریخچه EEAT چیست ؟ از کجا آمده و به کجا می رود؟

گفتیم که EEAT چیست اما هنوز چیزی درباره ماهیت اصلی این مفهوم به شما نگفته ایم. EEAT در واقع یک بخشی از Google’s جستجو Quality Rater Guidelines یا راهنمای کیفیت رتبه بندی گوگل است. این راهنما یا Guidelines در واقع یک دفترچه راهنما برای وب مستر ها و صاحبان سایت است که به آن ها کمک می کند سایتشان را نسبت به الگوریتم های گوگل سازگارتر کنند.

حالا این E-E-A-T با وجود اینکه به طور مستقیم یک فاکتور رتبه بندی نیست (که اگر گوگل را ول کنیم این را درباره همه فاکتور ها به جز “محتوا” می گوید) ، اما به صاحبان سایت کمک می کند که به خاطر موارد آن هم که شده، محتواهای سئو شده تری بنویسند. به هر حال رعایت این موضوع باعث جذب مخاطب بیشتر می شود و مخاطب هم اگر شما را دوست داشته باشد، دوستی گوگل با شما نیز هموار می شود.

این مفهوم به طور غیر رسمی اولین بار در سال 2011 ارائه شد. سالی که الگوریتم انقلابی Panda برای گوگل آمد و گوگل یک جهش جدی برای بهتر کردن نتایج موتور جست و جویش برداشت. بعد از آن در سال 2013 جستجو Quality Rating Guidelines اضافه شد، گوگل در سال 2014 E-A-T را به آن اضافه کرد و در سال 2022 هم یک E دیگر به آن اضافه کرد و در نتیحه E-E-A-T کار خودش را شروع کرد.

حالا که بیشتر با اینکه EEAT چیست آشنا شدیم و مختصر نگاهی به تاریچه آن انداختیم؟ وقتش رسیده که درباره ملاک های آن بیشتر صحبت کنیم.

مولفه های E-E-A-T چیست؟

Experience

این مورد همان مورد جدیدی است که باعث شد E-A-T تبدیل به E-E-A-T بشود. مفهومی به نام Experience یا همان تجربه که کمی شاید تولید محتوا با توجه به آن سخت باشد. این مفهوم دارد چه می گوید؟ این مفهوم به ما می گوید که نویسنده یا تولید کننده یک محتوا باید درباره تجربیات دست اول خودش تولید محتوا کند و چیزی که می گوید را خودش تجربه کرده باشد. یعنی چه؟ یعنی مثلا اگر یک کسی درباره دندانپزشکی دارد تولید محتوا می کند، خودش باید یک پزشک دندانپزشک باشد و چیزی هم که می نویسد برگرفته از تجربه خودش درباره مثلا مواجهه با یک بیمار باشد. شخص مورد نظر ما، تا حد امکان نباید چیزی را بنویسد که تجربه دیگری است مگر اینکه در آن مطلب خودش به آن شخص هم ارجاع بدهد.

بیایید همین چیزی که در حال حاضر دارید می خوانید را برایتان مثال بزنم. من نویسنده خودم شخصا وقتی درباره موضوعات مختلف جست و جو می کنم (حداقل در جست و جوی انگلیسی)، می بینم که نتایج اول معمولا شامل مطالبی می شوند که در آن ها از ضمیر “ما” یا “من” استفاده شده است و با دلیل و مدرک، ثابت شده است که تجربه های نویسنده برای خودش هستند. حال اینکه موضوع در جست و جوی فارسی چگونه قرار است خودش را نشان بدهد واقعا نمی دانم! هرچند که در رابطه با موضوعات کلان و حرفه ای، متوجه مواردی در جست و جو شده ام اما چیزهایی نیستند که بتوانم با اطمینان بگویم که این موضوع در جریان است.

Expertise

قبول دارم اگر کسی از شما بپرسد EEAT چیست ، توضیح دادن مورد قبلی و چگونگی اجرای آن سخت است. اما این یکی مورد دیگر کاملا پاسخ آن پیدا شده است. Expertise به معنی تخصص است و یعنی کسی که محتوایی درباره موضوعی تولید می کند، باید درباره آن موضوع تخصص لازم را داشته باشد و این مورد ثابت شده باشد.

همین حالا (اگر زحمتی نیست!) برگردید بالا و یک نگاهی به اسم نویسنده بیندازید. می بینید که اسم بنده مخلص و بیوگرافی مختصری از من نوشته شده است. حال این چیز زیادی هم نیست، اما به هر حال من با اشاره به تخصصم در زمینه سئو سایت ، این موضوع را نشان داده ام که خودم با سئو سایت کار می کنم و درباره آن اطلاعات دارم. گوگل درک می کند که پس احتمالا این مطلب را نسبت به تخصصی که دارم نوشته ام ارزشی برای آن قائل می شود. (البته که امیدوارم همین هم باشد و شما هم بنده را قابل بدانید!)

تخصص در EEAT

Authoritativeness

در نظر داشته باشید که چیز هایی که در اینجا به شما می گویم، با وجود ثابت شده و مورد تایید بودن، واقعا اجرای سختی دارند. مثلا همین Authoritativeness که به معنای معتبر بودن است چیزی نیست که به همین راحتی ها به دست بیاید. برای بدست آوردن چنین چیزی شما (حداقل سایت شما) باید بین افراد دیگر در حوزه کاری شما مورد احترام باشد. حالا این موضوع چگونه بدست می آید؟ زمانی که افراد معتبر در محتواهای خودشان به شما لینک می دهند و رفرنس هایی از مطلبی که شما نوشته اید با اشاره به شما در سایت آن ها وجود دارد. حالا چگونه به چنین هدفی دست پیدا کنیم:

  • حتما محتوای خودتان را با یک فرد متخصص دیگر چک کنید.
  • تخصصی که در زمینه کاریتان دارید مشخص باشد.
  • شبکه سازی کنید و سعی کنید بین کسانی که در حوزه کاری شما هستند یا به نحوی به شما مرتبط می شوند اسمی داشته باشید.

اینجاست که انواع بک لینک به درد شما خواهد خورد و شما با دریافت بک لینک های معتبر، می توانید اعتبار سایت خودتان را به گوگل اثبات کنید. (البته که همه انواع بک لینک ها نه تنها ممکن است به کار شما نیاید، بلکه ممکن است تاثیر منفی هم داشته باشند. حواستان را جمع کنید!)

Trustworthiness

توهین نباشد! همه شما Trustworthiness را دارید و قابل اعتماد هستید، اما چگونه این موضوع را به گوگل ثابت کنیم؟ قابل اعتماد بودن یعنی شما همه چیز را در تولید محتوا در نظر بگیرید. واضح بنویسید، فکت های داخل مطلب خودتان را چک کنید، به منابع معتبر لینک بدهید و سعی کنید در یک مطلب تخصصی از تبلیغ کردن هم خود داری کنید. در واقع یعنی سعی کنید لینک هایی که در داخل مطلب خودتان به منابع خارجی می دهید، صرفا برای تایید حرف های خودتان باشد و به دنبال اینکه از این بابت سودی به شما برسد نباشید.

مفهوم YMYL چیست؟

به احتمال زیاد درباره این مبحث خیلی مفصل در آینده صحبت کنم اما بد نیست وقتی درباره اینکه EEAT چیست صحبت می کنیم، یک اشاره هم به YMYL داشته باشیم که کاملا در راستای یکدیگر حرکت می کنند. YMYL ترکیبی از اول حروف کلمات عبارت “Your Money Your Life” است که به معنی “پول شما ، جان شما” می باشد. آن ویرگول وسط عبارت را هم گذاشتم که به شما بگویم منظور آن این نیست که پول شما جان شماست. منظور این عبارت این است که اگر محتوا یا نتیجه جست و جو، طوری باشد که مرتبط با جان و مال مخاطب باشد، در نگارش آن باید بی نهایت دقت بشود.

مثلا شما نمی توانید یک مطلب بنویسید و مثلا در آن بگویید که فلان دارو برای فلان بیماری خوب است و نه تنها این موضوع غلط باشد، بلکه شما با جان یک بیمار با این حرف غلط بازی کنید. مورد دیگر اینکه نتیجه جست و جوی یک محصول نباید ما را به محصولی برساند که صرفا پول دور ریختن است و آن محصول و آن سایت مورد تایید نباشد.

در مقاله YMYL چیست به طور مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد و برای اطلاعات بیشتر از آن می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

مفهوم YMYL چیست

راه های افزایش EEAT چیست؟

بله قبول دارم، صادقانه بخواهم بگویم مواردی که در اینجا قرار است به آن ها اشاره کنم یک سری مواردی هستند که همه درباره آن صحبت می کنند و شما هم آن ها را می دانید. اما در خلال آن ها، سعی می کنم یک سری کارهایی که در این بین می توانید بکنید را نیز به شما یادآوری کنم که کمی رسیدن به این هدف را آسان تر کنیم. پس بریم ببینیم راه های افزایش EEAT چیست و ما برای آن ها می توانیم چه کار کنیم.

محتوای با کیفیت تولید کنید

ای بابا دوباره نه! چقدر دیگه قرار است این جمله را بشنویم؟ تا کی قرار همین را به ما بگویند؟ چرا گوگل به ما یک جادوی خوب برای سئو کردن یاد نمی دهد؟ بیایید رو راست باشیم، گوگل از خدایش است که این همه سایت با یکدیگر رقابت کنند و از محصولاتش استفاده کنند تا بتوانند رتبه اول آن را دریافت کنند. برای همین هم معمولا به گفتن همین جمله بسنده می کند و باقی را به عهده شما بگذارد که دست به دامن او بشوید که به هر طریق به شما یک رتبه ای بدهد.

حقیقتش را بخواهید، محتوای خوب واقعا هم یک ملاک است و این حرف اصلا اشتباه نیست. خیلی وقت است که حتی با جست و جوی فارسی نیز نتایجی که من مشاهده می کنم، نتایج بسیار با کیفیت هستند (حداقل در رابطه با کلمه کلیدی های سخت) و خواندن آن ها معمولا برایم لذت بخش است. همین که شما محتوای خوب تولید بکنید، کاربر دیگر جایی نمی رود و برای موضوعات مورد علاقش، ترجیح می دهد همان در سایت شما باشد و دوباره چیز دیگری جست و جو نکند.

پس برای اینکه سئو خوبی داشته باشید، واقعا پیشنهاد می کنم اصول تولید محتوا را یاد بگیرید و بله قبول دارم، کار راحتی هم نیست.

اطلاعات نویسنده را داخل سایت قرار بدهید

یک اکانت ناشناس به درد تولید محتوا نمی خورد. شما باید صفحات نویسندگان خودتان را درست کنید و درباره آن ها نیز اطلاعات مورد نیاز را قرار بدهید. اینطوری دارید این سیگنال را به گوگل می دهید که کسی که دارد محتوا را تولید می کند، یک فرد شناخته شده است و راه های ارتباطی با او هم وجود دارد و کاربران اگر سوالی داشتند می توانند از او بپرسند. پس کاری که شما باید بکنید این است که حتما یک صفحه “درباره ما” داشته باشید و سپس حتما تک تک نویسندگان سایت شما صفحه مربوط به خودشان را داشته باشند.

از منابع معتبر استفاده کنید

مثلا من درباره همین موضوع EEAT چیست اطلاعات تقریبا در حد معمولی داشتم اما مطلبی در Semrush خواندم و به این موضوع بیشتر جذب شدم. همچنین اطلاعاتی که نداشتم هم را از این سایت دریافت کردم که هرگز نمی توانم به خوبی آن ها این مورد را توضیح بدهم. حال من می آیم و در آخر این مقاله به آن مقاله که پیش زمینه من برای شروع این مطلب بود لینک می دهم و به گوگل خواهم گفت که منبع من معتبر است. شما هم می توانید با همین کار و لینک دادنتان به منابع معتبر، امتیاز این موضوع را نیز کسب کنید.

برای کسب و کارتان احترام کسب کنید

ببینید کلمه Reputation به طور دقیق به معنی “احترام” نیست. یک ترکیبی از احترام، اعتبار، شهرت و … می باشد. برند شما باید تقریبا تمام این ها را تا حد خوبی داشته باشد که شما Reputation خوبی دریافت کنید که برای برندتان هم لازم است. این کار چگونه انجام می شود؟ با امور خارج از فروش، با پشتیبانی درست، لینکسازی خارجی و … شما می توانید احترام سایت خودتان را بالاتر ببرید. مسلما شما حالا حالا ها نمی توانید از منابع معتر لینک دریافت کنید چاره کار، چیزی به جز رپرتاژ نویسی و انتشار آن در سایت های معتبر با کمی شل کردن سر کیسه نیست.

به UGC اهمیت بدهید

این UGC اصلا چه چیزی هست؟ UGC مخفف User Generated Content یا محتوای تولید شده توسط کاربر است. کاربران شما ممکن است در جاهای مختلف درباره برند یا سایت شما صحبت کنند و این صحبت ها خصوصا اگر در شبکه های اجتماعی باشد می تواند فرصت خوبی از دریافت امتیار درست EEAT داشته باشید. البته که باید اول مخاطب شما را ببیند و از خدمات یا محصول شما استفاده کند و بعد آز بیاید و در جایی درباره شما صحبت کند. به همین صورت UGC خواهد گرفت. سعی کنید با ارشی که به مخاطبان خودتان می دهید و درگیر تر کردن آن ها با خدماتتان، این بازاریابان بالقوه خودتان را بالفعل کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تمام تلاشم این بود که به زبان ساده به شما بگویم که EEAT چیست و چرا انقدر اهمیت داره. به هر حال اینکه گوگل بیش از صاحبان سایت به مخاطبانش اهمیت می دهد، بدیهی و اجتناب ناپذیر است و اتفاقا خوب هم هست، چون اینجاست که ما هم مجبور می شویم بیشتر تلاش کنیم و مطلبی تولید کنیم که واقعا ارزشمند است و از همه فیلتر های لازم برای دادن اطلاعات درست به مخاطب رد شده است. هرچند که بعید است این موارد حالا حالا ها به طور واضح خودشان را در نتایج فارسی نشان بدهند، اما به زودی می توانیم شاهد چنین چیزی هم باشیم. خصوصا حالا که دیگر زبان فارسی چندان هم برای گوگل غریبه نیست و داره یک چیز هایی را می فهمد.

منبع:

Semrush

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *