طراحی سایت

9 روش کارآمد برای طراحی منوی وب سایت

روش های زیادی برای طراحی منو در وب سایت وجود دارد که بعضی از آن ها درست و برخی ناردست هستند. منوها بخش مهمی در وب سایت هستند که در صورت طراحی نادرست حتی میتوانند باعث شکست و عدم موفقیت سایت شوند.
با رعایت این نکات مطمئن باشید منوی وب سایتتان به روز و مدرن و همچنین کارآمد خواهد بود:
 

1.    استفاده درست از مگا منوها

مگا منوها تا مدتی بسیار مورد استقبال قرار گرفتند ولی به دلیل شلوغی و گزینه های زیاد ممکن است کمی گیج کننده باشند. از این منوها زمانی که تعداد آپشن هایمان زیاد باشد استفاده میکنیم ولی در غیر این صورت بهتر است به جای استفاده از مگا منو، از بین تمام آپشن ها و گزینه ها پرکاربردترین آن ها را پیدا کرده و استخراج کنیم و در منو قرار دهیم. این گزینه ها را از طریق گوگل آنالتیکس میتوانیم پیدا کنیم.  
 

2.    قابلیت جستجو

قابلیت جستجو را نادیده نگیرید حتماً در هر صفحه از سایتتان امکان جستجو را برای کاربر فراهم کنید. همچنین در صفحه اصلی و در کنار یا نزدیکی منو باید آپشن جستجو به صورت واضح و مشخص قرار داده شود.
ایجاد امکان جستجو در سایت که به درستی عمل کند باعث ماندن کاربر در سایت میشود. چنانچه چیزی را که به دنبالش هستند نبینند این امکان را دارند که از این طریق آن را جستجو کنند.
پس سعی کنید آپشن جستجو را هرگز از قلم نندازید و حتماً در سایت خود به صورت واضح و مشخص قرار دهید.
 

3.    محدود کردن تعداد گزینه های منو

این کار شماست که تشخیص دهید چه گزینه هایی بین کاربران پرکاربردتر و مهمتر هستند و باید آن ها را در منو قرار دهید. تقریباً همه منوها شامل گزینه درباره ما، تماس با ما و در سایت های فروشگاهی گزینه سبد خرید هستند.
 

4.    ترتیب هدفمند عناصر در منو

ترتیب قرار گرفتن عناصر در منو بسیار مهم است. آیتم هایی که در ابتدا و انتهای منو قرار دارند بیشتر از بقیه دیده میشوند و کلیک میشوند.
آنالتیکس وب سایتتان را چک کنید و با توجه به user flow ببینید که باید کدام آیتم ها را به چه ترتیبی در منو قرار دهید تا بیشترین تأثیر را داشته باشد از این طریق که کاربر از صفحه اصلی بیشتر به کدام صفحه ها رفته و همچنین شما میخواهید که چه محتوایی در سایتتان بیشتر دیده شود.
 

5.    استفاده از منوی چسبنده در صفحه های طولانی

در صفحه های طولانی که کاربر اسکرول میکند، منو را طوری طراحی کنید که همراه با اسکرول کاربر در صفحه جا به جا شود تا دیگر کاربر برای برگشت به منو نیازی به برگشتن به ابتدای صفحه نداشته باشد.
ایده اصلی در طراحی وب سایت و منوها این است که کاربر بتواند در هر لحظه به راحتی با سایت تعامل کرده و به چیزی که میخواهد دسترسی پیدا کند.
 

6.    هرگز منو را پنهان نکنید!

منو با آیتم های کوچک و نامشخص، منوهای پنهان و یا عدم وجود منو در صفحه های مختلف باعث پایین آمدن نرخ کلیک کاربر میشود. هرگز منوی سایت را پنهان نکنید، منو باید همواره و در تمام صفحه ها مشخص و واضح باشد.
 

7.    استفاده از برچسب های توضیحی

از نوشته های موجود در منو گرفته تا آیکون ها همه باید دقیقاً مشخص کنند که کاربر با کلیک بر روی آن ها به کجا خواهد رفت و راجع به چه چیزی هستند. مثلاً برای جستجو یا سبد خرید از آیکون های رایج که کاربر با آن ها آشناست استفاده کنید تا کاربر به راحتی آن ها را بشناسد. همچنین در کنار این آیکون ها میتوانید از برچسب ها توضیحی استفاده کنید که دقیقاً مشخص کنید به چه منظوری هستند.
 

8.    استفاده از منوی تمام صفحه

منو تمام صفحه

در بعضی موارد که تعداد آیتم های منو خیلی کم هستند میتوانید از منوهای تمام صفحه استفاده کنید. البته این حالت برای تمام پروژه ها مناسب نیست ولی برای وب سایت های کوچک با که فقط برای نمایش نمونه کارها و پروژه ها یا محصولات هستند میتواند مناسب باشد.
 

9.    استفاده از منوهای عمودی

منوهای عمودی اخیراً بسیار رایج شده اند. این منوها به دلیل تفاوت شکلشان فوراً توجه کاربر را به خودشان جلب میکنند.
منوی عمودی در کنار صفحه میتواند برای وب سایت هایی که نیاز به فضای بیشتر برای آیتم های منو دارند، مناسب باشد.

مطالب مرتبط


اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *