5 چیزی که کاربران پس از ورود به سایت میخواهند هر چه زودتر بدانند:
زمانی که وارد سایتی میشوید ممکن است به دنبال خریدن یک محصول یا پیدا کردن اطلاعاتی خاص یا هر چیز دیگری باشید ولی در کل هب دنبال هر چه که باشید یک هدف در ذهن خود دارید. این هدف ممکن است حتی در ناخودآگاه شما باشد ولی مطمئناً هست. انسان هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمی دهد.
تمام کاربران به دنبال سایتی هستند که پاسخ نیاز آن ها را هر چه سریعتر بدهد. به همین سادگی! ولی متأسفانه گاهی اوقات در برخی وب سایت ها برای پیدا کردن ساده ترین چیزها مثلاً دکمه خرید باید حداقل 30 ثانیه به دنبال آن ها بگردیم.
خوب چرا باید طراحی سایت ما طوری باشد که اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربر را از او پنهان و پیدا کردنش را سخت کنیم. چرا باید زمانی که کاربر میخواهد زمان، توجه و پول خود را در اختیار ما بگذارد چینش سایتمان طوری باشد که باعث سردرگمی او شویم و کاربرمان را از دست بدهیم؟!
در این مقاله به اولین آیتم هایی که کاربر پس از ورود به یک وب سایت به دنبال آن ها میگردد اشاره میکنیم.
1. چیست و به چه دلیل
بله درسته که اکثر کابران زمانی که چیزی را سرچ میکنند میدانند که به دنبال چه هستند ولی تصور کنید دوستتان لینک محصولی از یک وب سایت فروشگاهی را به شما فرستاده و از شما خواسته که چکش کنید وقتی وارد آن صفحه میشوید حداقل باید توضیح مختصری در مورد اینکه آن محصول چیست و چه کاربردی دارد وجود داشته باشد.
سعی کنید توضیحی که در هر صفحه قرار میدهید تنها تعریف از خودتان یا محصولتان نباشد بلکه توضیحی کاربردی از آنچه که در صفحه هست به کاربر بدهید تا دقیقاً متوجه هدف و منظور اطلاعات داخل آن صفحه شود.
2. قیمتش چنده؟
دومین چیزی که همیشه کاربران به سرعت دنبال آن میگردند قیمت یک محصول، خدمات یا اطلاعات میباشد. هیچوقت نباید کاربر مدت طولانی به دنبال پیدا کردن قیمت محصول/خدمات یا اطلاعات مورد نظرش در وب سایت بگردد.
همیشه قیمت را به طور مشخص قرار دهید حتی اگر محصول یا خدماتتان رایگان هم هست به آن اشاره کنید. هرگز قیمت را به غلط یا کم و زیاد به کاربر ارائه نکنید همواره تمام هزینه ها را به صورت دقیق و واضح در سایت قرار دهید تا کاربر از مبلغ دقیقی که باید پرداخت کند مطلع شود. پنهان کردن هزینه های جانبی باعث عدام اعتماد و احترام کاربر به شما میشود.
همچنین چیزی که بعد از قیمت کاربر به دنبال آن میگردد این است که چقدر طول میکشد تا محصول یا خدمات را دریافت کند، قوانین خرید از سایت شما چیست و در صورت کنسل کردن یا تعویض چه اتفاقی می افتد. مثلاً میتوانید در نقطه مشخصی از صفحه لینکی جهت دسترسی کاربر به این اطلاعات قرار دهید.
3. کیفیتش چطوره؟
کاربر بعد از دیدن قیمت یک محصول میخواهد بداند که آیا آن محصول واقعاً به همان اندازه ارزش دارد و کیفیتش خوب است یا نه. البته که میتوانید خودتان توضیحی راجع به کیفیت محصول قرار دهید ولی اینجا دقیقاً جاییست که نظرسنجی ها و نظرات مشتریان میتوانند تأثیر خیلی خوبی داشته باشند. از مشتریان قبلی خود بخواهید که نظرات و تجربه خود را با شما در میان بگذارند و لینک هایی هم به صفحات اجتماعی تان قرار دهید تا کاربر با مراجعه به آن ها بتواند با مشتریانتان در ارتباط بوده و نظرات بیشتری را ببیند.
4. چطور میتونم بخرمش؟
خوب حالا که قیمت محصول و اطلاعات کاملش را دیدید و از کیفیت آن مطمئن شدید میخواهید آن را خریداری کنید. تقریباً همه به این نتیجه رسیده اند که دکمه های فراخوان عملیاتی مانند دکمه های خرید، ثبت نام و دانلود باید مشخص و بزرگ باشند تا کاربر به راحتی آن ها را دیده و کاری که میخواهد را از طریق آن ها انجام دهد. مشکلی که ما در بسیاری از سایت های دانلود موسیقی یا فیلم با آن روبرو هستیم عدم مشخص بودن همین دکمه های دانلود میباشد که باعث کلافگی و رفتن ما از اینگونه سایت ها میشود.
5. راه های ارتباطی چیست؟
وب سایت هایی هستند که اطلاعات تماس را از کاربرانشان پنهان میکنند یا در جای مشخصی قرار نمی دهند. این کار اصلاً درست نیست. شما باید کانال های ارتباطی برای کاربرانتان در سایت قرار دهید حتی اگر تنها یک آی دی تلگرام باشد. حتی اگر کاربر با شما تماس هم نگیرد ولی تمایل دارد بداند که در صورت نیاز میتواند از طریقی به شما دسترسی داشته باشد.
در آخر
حتی بهترین طراحان سایت هم خودشان کاربر هستند و باید از دید کاربران به یک سایت نگاه کنند. اگر محصولات یا خدمات خوبی ندارید هر چقدر هم که این مسائل را رعایت کنید باز هم کاربر در نهایت راضی نخواهد بود ولی اگر از کیفیت محصول و خدمات خود مطمئن هستید تنها با توجه به این نکات و ارائه اطلاعات مهم به صورت واضح و سریع به کاربرمیتوانید فروش و درآمد خود را افزایش دهید.