سال 92، در ایران حدود 57 میلیون تراکنش آنلاین داشتهایم. اما در سال 98، یعنی صرفا 6 سال بعد، تعداد تراکنشهای آنلاین به حدود 1 میلیارد و 457 میلیون عدد رسیده! این یعنی رشد بیشتر از 25 برابری! اما سهم کسب و کار شما از اینهمه تراکنش چقدر بوده؟!
اگر شما هم میخواهید از بازار بزرگ آنلاین سهمی داشته باشید اما ترجیح میدهید از همین ابتدا وارد حوزه مطمئنی شوید و محصول پرفروشی را انتخاب کنید، این مقاله برای خودتان نوشته شده! در ادامه میخواهم بر اساس آمار معتبر، پرفروش ترین محصولات در اینترنت را به شما معرفی کنم. راستی اگر هنوز وب سایت فروشگاهیتان را راه اندازی نکردهاید، ابتدا از تست 7 روزه و کاملا رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت کمک گرفته و در کمتر از 2 دقیقه سایتتان را بسازید، سپس ادامه مقاله را بخوانید.
پرفروش ترین محصولات اینترنتی را چطور بشناسیم؟
ببینید، برای شناخت محصولات پرفروش اینترنتی، 2 راه داریم:
اول از همه بررسی آمار وب سایتهای معروف و بزرگ. مثلا دیجی کالا خودش گزارشی در مورد محصولات پرفروش منتشر کرده که در ادامه به آن استناد میکنم.
راه دوم هم بررسی میزان رقابت است! در واقع رقابت بالا در بعضی حوزهها برای فروش محصول آنلاین، نشاندهنده میزان محبوبیت محصولات آن زمینه و فروش بالایشان است.
پس قرار نیست محصولاتی که در ادامه به شما معرفی میکنم یکسری محصولات عادی باشند، بلکه همهشان با توجه به یکی از این 2 سنجه بررسی شدهاند.
پرفروش ترین محصولات اینترنتی در ایران و دیجی کالا
توضیح تصویر: آمار منتشر شده از طرف دیجی کالا در مورد تعداد جستجوی کلمات مختلف در سایتش
در قسمت اول پرفروش ترین محصولات برای فروش را به شما معرفی میکنم، اما به نظر خودم بخش اصلی مقاله قسمت دوم مقاله است که در آن چندین نکته بسیار مهم به شما خواهم گفت. پس تا انتها با من همراه باشید.
1_ تلفن همراه
توضیح تصویر: فروش بیشتر از 5 هزار عددی یک مدل گوشی برند سامسونگ در دیجی کالا
طبق آماری که دیجی کالا در سال 98 ارائه کرد، در این سال عبارت موبایل (یا شاید همراه با کلمات مرتبط) بیشتر از 26 میلیون بار در این وب سایت جستجو شده! دقت کنید، اینجا فقط من در حال ارائه آمار منتشر شده از دیجی کالا هستم و این در حالی است که دیجی کالا همین حالا رقبای به شدت قدرتمندی در زمینه فروش موبایل مثل زومیت، mobile.ir و… دارد. بنابراین شاید حتی بتوان گفت موبایل پرفروشترین محصول در میان محصولات قابل ارائه در اینترنت است.
2_ هدفون و هدست و هندزفری
توضیح تصویر: نزدیک به 17 هزار فروش یک هندزفری
همانطور که در آمار بالا هم مشخص است، کاربران بعد از موبایل در سال 98 بیشترین جستجو را برای پیدا کردن دسته محصولات هندزفری و هدفون و هدست داشتهاند. آمار جستجوی این کلمات روی هم رفته در دیجی کالا بیشتر از 6 میلیون بوده.
یک نکته جالبتری که خب قطعا دانستنش برایتان جذاب است، این است که بدانید دیجی کالا برای بودن در رتبه اول گوگل روی کلماتی مثل خرید هدفون، خرید هدست و… دیوانهوار رقابت کرده و هزینههای زیادی برای آن صرف میکند.
برای آندسته از دوستانی که اطلاع کافی ندارند، اینکه سایتی در نتایج جستجوی گوگل روی یک کلمه لینک اول باشد، به چیزی به اسم “سئو” برمیگردد که در آن همه سایتها با انجام فعالیتهایی مثل مقالهنویسی، خرید بک لینک و… با هم رقابت میکنند. در مورد این موضوع پولساز در مقاله «سئو چیست» توضیحات کاملی دادم.
3_ لوازم جانبی موبایل
لوازم جانبی موبایل دسته دیگری از محصولات پرفروش اینترنتی هستند. به جز هدفون و هندزفری، در این دسته محصولاتی مثل قاب موبایل، شارژر، کابل USB و… هم بسیار پرفروشند.
4_ پاوربانک
درست است که در آمار منتشر شده از دیجی کالا حرفی از پاور بانک زده نشده، اما باید دقت کرد که این آمار مربوط به سال 98 است و در این 3 سال، علاقه به خرید پاور بانک به شدت نسبت به قبل بیشتر شده. پس اگر به دنبال یک محصول پرفروش اینترنتی هستید حتما روی آن حساب کنید.
5_ پایههای نگهدارنده گوشی
توضیح تصویر: بیشتر از 13 هزار فروش یک نگهدارنده تلفن همراه
شاید خیلی خندهدار به نظر برسد اما بررسیهایی که کردم نشان داد پایههای کوچک نگهدارنده تلفنهای همراه، در دیجی کالا و به طور کلی در سطح وب بسیار محبوب هستند. خوشبختانه با اینکه این محصولات قیمت کمی دارند، در عین حال سود بالایی را هم متوجه فروشندهاش میکنند.
6_ کفش ارزانقیمت!
درست است که طبق آمار، کفش در دیجی کالا بسیار پرفروش است. اما اگر کمی دقیقتر نگاه کرده و آمار فروشی که مربوط به سال 1400 است را بررسی کنید، متوجه یک موضوع جالب میشوید و آنهم اینکه در دیجی کالا، کفشهای ارزانقیمت بسیار پرفروش هستند، نه هر کفشی! راستش من خودم فکر میکنم افراد علاقهمند به خرید کفشهای گرانقیمت هنوز خرید حضوری را ترجیح میدهند در حالیکه کفشهای ارزانقیمت به دلیل مخاطبان زیاد دیجی کالا که به دنبال تخفیف هستند، بسیار محبوب شدهاند.
7_ محصولات آرایشی و بهداشتی
توضیح تصویر: یک محصول آرایشی پرفروش با بیشتر از 15 هزار فروش
یکی از پرفروشترین و البته پرسودترین محصولات در دنیای وب، محصولات حوزه آرایشی و بهداشتی است. اگر در این بازار فعالیت کنید به خوبی میدانید که چقدر سود این محصولات بالاست و از طرفی خریدارانش که خانمها هستند، حاضرند چقدر به راحتی برای آن پول خرج کنند.
8_ ساعت مچی مردانه و زنانه
با اینکه شاید به نظر نیاید، ساعتهای مچی هم به شدت در میان مخاطبان ایرانی محبوب هستند. در ضمن اصولا ساعتهای مچی اسپرت فروش بیشتری دارند.
نکته: اگر کمی دقیقتر شویم، متوجه میشویم ساعتهای مچی که قیمتشان پایینتر از 200 هزار تومان است، فروش خیلی زیادی دارند.
9_ کتابهای معروف
خوشبختانه در سالهای گذشته مخاطبان ایرانی خیلی بیشتر از قبل به خرید کتاب علاقهمند شدهاند. اما خب اگر به دنبال یک محصول پرفروش اینترنتی هستید، نمیتوانید به سراغ هر کتابی بروید. بلکه باید دست روی کتابهای معروف بگذارید!
همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، کتاب معروفی مثل اثر مرکب به شدت در میان مخاطبان محبوب است و تا الان صرفا کتاب ترجمهشده توسط یکی از ناشران، در دیجی کالا بیشتر از 4 هزار بار به فروش رفته. در ضمن برای پیدا کردن لیست کتابهای پرفروش میتوانید به خود کتابفروشیها یا حتی دیجی کالا بروید.
10_ لامپ کممصرف!
توضیح تصویر: 3 هزار عدد فروش یک لامپ کممصرف با قیمت مناسب
لامپ کممصرف شاید در نگاه اول محصول خیلی محبوبی به نظر نرسد اما آمار و تجربه اینطور نشان میدهد که اگر بتوانید این محصولات را با قیمت مناسبی به مشتریانتان عرضه کنید، اتفاقا میتوانید سود بسیار بالایی به دست بیاورید.
11_ فلش مموری
توضیح تصویر: یک فلش مموری عادی با بیشتر از 1400 مشتری
راستش فکر نمیکنم قرار باشد فلش مموریها در آینده هم جزو محبوبترین محصولات اینترنتی باشند، اما در هر حال هنوز مخاطبان به این محصول علاقهمندند و به همین دلیل در سطح وب فروش بالایی دارند.
12_ هارد اکسترنال
توضیح تصویر: یک هارد اکسترنال از برند معروف وسترن که بیشتر از 5 هزار بار فروخته شده.
در عین اینکه محبوبیت فلش مموریها در حال کم شدن است، هاردهای اکسترنال به شدت میان مخاطبان محبوب شدهاند. یکی از دلایل شاید این است که امروز سرعت اینترنت بیشتر شده، حجم فایلها بالاتر رفته و عملا مخاطبان ترجیح میدهند به جای انتقال یک فایل چند گیگابایتی، آن را از وب دانلود کنند. در هر حال هاردهای اکسترنال معروف و معتبر، در وب پرفروش هستند.
13_ لوازم یدکی خودرو
توضیح تصویر: لنت ترمز پراید با فروش بیشتر از 1000 بار!
نه به اندازه محصولاتی که تا الان معرفی کردم، اما خب میتوانم بگویم لوازم یدکی ماشین هم در سطح وب فروش بالایی دارند. این موضوع در واقع نوید دهنده این است که حتی مشتریان این کالا هم به مرور در حال تغییر رفتار و علاقهمند شدن به خرید اینترنتی هستند. در ضمن در میان لوازم مختلف این دسته، محصولاتی مثل لامپ خودرو فروش خیلی بالایی دارند.
14_ لوازم جانبی کنسول بازی
نمیتوانم بگویم خود کنسولها جزو محصولات پرفروش اینترنتی هستند. مخصوصا که خیلی از مشتریان این محصولات ترجیح میدهند آنها را بهشکل اقساط از فروشگاههای عادی بخرند. اما خب لوازم جانبی کنسولها مثل بازیها، دسته بازی و… شان بسیار پرفروشند. همینطور اگر به دنبال خدمات اینترنتی پرفروش هستید، خدمات مربوط مثل ریختن بازی روی آن و… فروش زیادی دارد.
15_ لوازم روشنایی تزئینی
توضیح تصویر: ریسههای LED ارزان در دیجی کالا بسیار پرفروشند.
من خودم یکی از طرفداران این محصولاتم! چه در دیجی کالا و چه در دیگر سایتهای سطح وب، محصولات روشنایی مثل ریسههای LED و… بسیار پرفروشند. مخصوصا که اگر کالای مورد نظر قیمت پایینی داشته باشد، مخاطبان بیشتری علاقه به خریدش دارند.
16_ اسباب بازی
همانطور که بالاتر هم مشاهده کردید، خود دیجی کالا هم اسباب بازیها را در سال 98 جزو محصولاتی آورده که کاربران برای پیدا کردنشان بسیار جستجو کردهاند. البته طبق چیزی که من متوجه شدم، اسباب بازیهای بزرگی مثل سرسره و… در سطح وب فروش کمتری از دیگر محصولات دارند.
17_ بازی فکری
توضیح تصویر: آمار بالای فروش 2700 تایی از یک بازی فکری نهچندان معروف.
بازیهای فکری جزو اسباب بازیها محسوب میشوند اما به دلیل فروش و محبوبیت زیاد، ترجیح دادم آنها را در یک دستهبندی جداگانه قرار بدهم. بر اساس آماری که در دیجی کالا وجود دارد، مخصوصا بازیهای فکری محبوب و معروف در این وب سایت به شدت توسط مخاطبان خریداری شده و میشوند.
18_ غذای حیوانات خانگی
توضیح تصویر: یک بسته غذای گربه بیشتر از 1900 بار در دیجی کالا فروخته شده.
به طور کلی میشود گفت که محصولات مرتبط به حیوانات خانگی در سطح وب پرفروش هستند. مثلا کمربند پرواز پرنده و… . اما خب در میان آنها، غذای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه مثل اینکه محبوبیت بیشتری دارند.
19_ گوشی ساده!
جالب است بدانید گوشیهای ساده، کوچک و ارزانقیمت هنوز برای بسیاری از مخاطبان جذاب هستند و همین موضوع باعث شده این محصولات در اغلب مواقع جزو محصولات پرفروش اینترنتی باشند. مخصوصا اگر تلفن همراه مورد نظر برند NOKIA داشته و ارزان هم باشد!
20_ لوازم سفر
توضیح تصویر: یک چاقوی ساده با بیشتر از 16 هزار بار فروش.
راستش برای من خیلی خوشحالکننده بود که ببینم لوازم سفری در ایران جزو محصولات پرفروش محسوب میشوند و افراد زیادی آنها را خریداری میکنند. در این میان مخصوصا ابزارهای ریز و کوچک و البته ارزان، فروش بیشتری دارند.
21_ دوربین مداربسته
در مورد این محصول اصلا کاری به آمار دیجی کالا ندارم، در واقع طبق رقابتی که روی حوزه دوربین مداربسته حکم فرماست، میتوانم به راحتی بگویم این کالا هم به شدت در ایران پرفروش است. البته دقت کنید، با توجه به اینکه اغلب افراد ترجیح میدهند دوربین مداربستهشان را خود برقکار برایشان بخرد، اگر میخواهید وارد این زمینه شوید شاید بهتر باشد خدمات نصبش را هم ارائه کنید.
22_ محصولات غذایی
خب شاید برای بسیاری از مخاطبان این مقاله خیلی جذاب نباشد، اما در هر حال امروز مخاطبان زیادی به خرید محصولات غذایی و سوپرمارکتی از اینترنت روی آورده و آمار فروش این دسته از کالاها بسیار بالا رفته.
پرفروش ترین محصولات اینترنتی؛ در آخر چه بفروشیم؟!
فکر میکنم اگر در مورد این موضوع مهم در این مقاله صحبت نکنم، تمامی زحمتی که تا الان برای پیدا کردن محصولات پرفروش اینترنتی کشیدهام، هدر میرود! چراکه در این قسمت میخواهم به شما بگویم نباید تنها سنجهتان برای انتخاب یک محصول و فروش آن، میزان محبوبیتش برای مخاطب باشد!
1_ رقابت، نقطه مقابل فروش!
نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
خب اغلب افراد در این تصویر صرفا به این نگاه میکنند که محصول به تعداد دفعات بسیار زیادی فروش رفته. اما بخش پراهمیتش، چیزی است که در تصویر بعدی مشخص شده:
در واقع این محصول در دیجی کالا، 7 فروشنده دارد! این یعنی فقط یک نفر نیست که این تعداد محصول را فروخته. پس رقابت بالا در فروش این محصول، قطعا باعث کاهش تعداد فروشتان و در نتیجه سودتان میشود.
البته قضیه صرفا در مورد دیجی کالا نیست، همانطور که در ابتدا هم گفتم، محصولاتی مثل تلفن همراه و لوازم جانبی به شدت پرفروش هستند. اما نکته اینجاست که برای سئو کردن سایتتان روی این کلمات، برای دیده شدن در اینستاگرام و… قطعا باید هزینههای بسیار بیشتری نسبت به دیگر محصولات بپردازید.
2_ بودجه و استراتژی شما
خب، حالا میرسیم به گزینه بعدی. اینجا میخواهم در مورد این صحبت کنم که عملا یکی از مهمترین چیزهایی که روی تصمیمتان برای فروش محصول تاثیر دارد، میزان بودجه، شرایط و در نهایت استراتژیهایتان است.
مثلا، شاید یکی از نزدیکان شما یک فروشگاه لوازم جانبی داشته باشد که این موضوع باعث میشود بدون نگرانی از تامین محصول، بتوانید یک فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی راه بیندازید. اما از آنطرف، سرمایه کافی برای رقابت با سایتهای بزرگ این حوزه، چه در سئو و چه در بازاریابی شبکههای اجتماعی را نداشته باشید. در این شرایط مثلا میتوانید به جای سرمایهگذاری مالی، از نظر زمانی سرمایهگذاری کنید.
یعنی بعد از «راه اندازی فروشگاه اینترنتی» به جای اینکه مستقیم بخواهید سایت را روی کلمه خرید لوازم جانبی موبایل سئو کنید، روی کلمات کمرقابتتری مثل لوازم جانبی ارزان، خرید گلس ارزان و… سئو شوید و به مرور با سود به دست آمده به دیگر اهداف هم برسید.
3_ نیچ مارکتینگ، راهکار بی بدیل
مخصوصا الان که صحبت از محصولات اینترنتی پرفروش و در نتیجه پررقابت است، «نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشهای» یکی از بهترین انتخابهای شما خواهد بود. در این تکنیک، شما به جای اینکه مستقیم وارد یک بازار پررقابت شده و بخواهید خودتان را بر سر این رقابت خسته کنید، یک گوشه کوچک اما کم رقابتتر بازار را پیدا میکنید. اجازه بدهید مثال بزنم:
تصور کنید بازار هدفون و هدست را انتخاب کردهاید. حالا به جای ورود به این بازار پررقابت، روی یک گوشه خاص، مثلا فروش هدفونهای دخترانه و فانتزی تمرکز میکنید. شاید سهم این بازار حتی کمتر از 10 درصد از کل بازار فروش هدفون باشد، اما نکته اینجاست که رقابت در آن کمتر از 1 درصد است! این یعنی حتی اگر بخواهید وب سایتتان را روی کلماتی مثل هدفون دخترانه، هدست صورتی و… سئو کنید، منابع زمانی و مالی بسیار کمتری نیاز خواهید داشت. بعد از اینهم در بازار شناخته میشوید، به درآمد خوبی رسیده و سپس میتوانید از سود به دست آمده به سراغ دیگر گوشهها رفته و حتی در نهایت به یک مرجع فروش هدفون تبدیل شوید!
4_ ترندها همیشه در صدر
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در فروش محصولات پرفروش اینترنتی، ترندها یا محصولاتی هستند که در یک بازه زمانی کوتاه محبوب شده و سپس به مرور محبوبیتشان را از دست میدهند. در واقع موضوع اینجاست که اگر بتوانید در همان مدت کوتاه به فروشنده محصول تبدیل شوید، قطعا سود بسیار زیادی در زمان کم به دست میآورید. اجازه بدهید باز مثال بزنم:
محصول بالا را احتمالا میشناسید، اسپینرها در مدت کوتاهی، شاید در حد 6 الی 12 ماه در میان کاربران ایرانی به شدت محبوب شدند. امروز احتمالا کمتر کسی به آنها علاقه دارد اما آنهایی که در همان مدت اقدام به فروش اسپینر کردند، سود زیادی به دست آوردند. حالا محصول بعدی:
این ایموجیها تا همین 3/4 ماه پیش هم به شدت ترند و پرفروش بودند و مدت کمی است که مخاطبان از آنها دست کشیدهاند. و محصول بعدی:
این محصول الان که در حال نوشتن مقاله هستم، به دلیل تبلیغات غیر مستقیم و بازاریابی ویروسی که داشته بسیار محبوب شده و احتمالا تا یکیدو ماه دیگر هم محبوب است.
5_ شرایط سخت تامین محصول در ایران!
و اما یکی دیگر از نکات بسیار مهم؛ اینکه ما در ایران هستیم! در واقع هر محصولی که قصد دارید به عنوان محصول اصلی انتخاب کرده و بهشکل اینترنتی به فروشش برسانید، باید این را در نظر بگیرید که شرایط کشور ما بسیار بیثبات است.
این یعنی اگر محصولی انتخاب کردهاید که وارداتی است، باید حواستان به تحریمها، به مشکلات قیمت ارز، به مشکلات واردات و… باشد. نه اینکه بخواهید به طور کلی از فروشش منصرف شوید، در واقع باید صرفا کمی بیشتر در موردش تحقیق کرده و مطمئن شوید که در آینده قرار نیست برای تامینش به مشکل بخورید.
6_ افیلیت مارکتینگ، پیشنهاد بدون ریسک بعدی!
بالاتر یک پیشنهاد بدون ریسک به شما دادم! اینکه با 7 روز تست رایگان و در کمتر از 2 دقیقه، وب سایتتان را به کمک فروشگاه ساز سیتی سایت راه اندازی کنید. حالا پیشنهاد بدون ریسک بعدی این است که بدون نیاز به هیچ محصولی، به کمک قابلیت همکاری در فروش دیجی کالا کسب و کار اینترنتیتان را راهاندازی کنید.
در این روش، شما سایت یا شبکه اجتماعیتان را راهاندازی کرده، سپس از طریق سئو، تبلیغات گوگل و دیگر انواع تبلیغات و راهکارهای بازاریابی، مخاطبان را به خرید از دیجی کالا دعوت میکنید. به این ترتیب بدون نیاز به محصول، در فروش دیجی کالا همکاری کرده و پورسانت خوبی به دست میآورید. برای اطلاعات بیشتر مقاله «همکاری در فروش» را بخوانید.
7_ اشتباه همهچیز فروشی
اجازه بدهید در مورد یک اشتباه رایج هم صحبت کنم: همه چیز فروشی! در واقع اغلب نکات و تکنیکهای بازاریابی به این اشاره میکنند که برای برند شدن و شناخته شدن میان مخاطبان، بهتر است بهشکل تخصصی روی یک محصول یا یک دسته محصول تمرکز کنید. نه اینکه بخواهید با اسم یک برند هر چیزی بفروشید.
همینطور اگر یک فروشنده در دیجی کالا هستید، بدانید که نظرات منفی کاربران برای هر محصولتان روی عملکرد و امتیاز کلیتان و در نتیجه موفقیتتان در این سایت تاثیر دارد. بنابراین شاید بهتر باشد به جای دهها محصول، به سراغ یک یا چند محصول پرفروش و البته با کیفیت بروید.
8_ برندسازی هزینه بر!
میدانید یکی از حبابهای رایج در ذهن بسیاری از فروشندگان محصولات اینترنتی چیست؟ اینکه اگر من فلان محصول “جدید” را وارد یا تولید کنم که کارایی خاصی داشته یا اصلا جذاب است، قرار است محصولم به تعداد زیادی فروخته شود.
اما اشتباه اینجاست که حتی بهترین خدمات و محصولات هم نیاز به برندسازی دارند. همانطور که تمامی محصولات جدید بازار تا امروز به هر طریقی توسط وارد کننده یا تولید کنندگانش برند شدهاند.
مثلا اگر یادتان باشد حتی اسنپ با اینکه خدمت جدید و خیلی خاصی ارائه میکرد، حسابی برای برندسازی و تبلیغاتش بهشکل حضوری هزینه کرد. بنابراین بهتر است به جای محصولات جدید، به سراغ محصولات عادی بروید. مگر اینکه واقعا بودجه کافی برای تبلیغات و برند کردن محصول را داشته باشید.
9_ پاسخگویی، راز موفقیت
در کمال خجالت؛ باید بگویم متاسفانه در کشوری هستیم که آنقدر بعضی صاحبان کسب و کارش از رفتار حرفهای دورند، که حتی رعایت یک اصل بسیار ساده هم باعث ایجاد مزیت نسبت به آنها و موفقیتتان میشود! در واقع اگر نگاهی به صفحات محصول دیجی کالا و همینطور پیجهای فروشگاهی اینستاگرام داشته باشید، متوجه میشوید که بسیاری از فروشندگان اصلا جواب سوالات قبل از خرید مشتریان را نمیدهند. بنابراین شما با پر کردن این خلاء میتوانید نسبت به آنها برتری داشته باشید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با پرفروش ترین محصولات اینترنتی در سطح وب آشنا شدیم. در آخر اگر شما هم محصول یا دسته محصولی را میشناسید که به نظرتان محبوب هستند، در بخش نظرات آن را معرفی کنید تا در موردش تحقیق کنم.
راستی اگر علاقهمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتیتان هستید، همین حالا ازتست رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده کنید. اگر هم سوالی دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.