طراحی سایت

نحوه انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت

به نظر شما نام دامنه چقدر اهمیت دارد و چقدر در موفقیت وب سایتتان مرثر است؟ آیا همین که وب سایت باکیفیت و خوبی داشته باشید کافیست و دیگر نام آن مهم نیست؟
باید بگویم که نام دامنه یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یا شکست یک وب سایت میباشد. میپرسید چرا؟ به این دلایل:
1.    اولین چیزیست که کاربر میبیند: آدرس سایت یا همان URL سایت اولین چیزی است که کاربران آن را میبینند. پس یک نام دامنه خوب و مرتبط میتواند تأثیر خوب و ماندگاری در ذهن کاربر داشته باشد و همینطور برعکس.
2.    بر روی سئوی سایتتان تأثیر دارد: دیگر نام دامنه هایی که دقیقاً به نام خودتان یا کسب و کارتان باشند زیاد رایج نیستند در عوض استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فیلد کاریتان میتواند تدثیر خوبی روی سئوی وب سایتتان داشته باشید.
3.    معرف برند شماست: نام دامنه فرصتی برای برندسازی میباشد پس انتخاب نام مناسب برای دامنه میتواند به فرآیند برندسازی و شناخته شدن آن کمک کند.
اینها تنها بخش کوچکی از دلایل اهمیت نام دامنه برای وب سایت هستند. خوب حالا که از اهمیت نام دامنه مطلع شدیم چطور باید نامی مناسب برای آن انتخاب کنیم؟ این چیزی است که دقیقاً در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

در انتخاب نام دامنه برای وب سایت خود باید به نکات زیر توجه نمایید:

1.    قابل برندسازی

نام دامنه هایی که قابلیت برندسازی دارند همیشه بهتر از دامنه های عمومی و رایج هستند. فراموش نکنید: نام دامنه شما چیزیست که کاربر میبیند، به ذهن میسپارد و در بازدیدهای بعدی از طریق آن وارد سایت شما میشود.
تفاوت اصلی بین اسامی قابل برندسازی و اسامی عمومی:
نام دامنه قابل برندسازی یک نام منحصر به فرد است که در بین رقیبان متمایز میباشد در حالی که نام دامنه عمومی یک نام رایج و همگانی است که فقط تعداد زیادی کلمه کلیدی در آن قرار داده شده اند و خصوصیت متمایزی ندارد و به همین دلیل در ذهن نمی ماند.
مثلاً شما تفاوت زیادی بین Healthinsurance.net ، Newhealthinsurance.com و یا Healthinsurancesort.com میبینید و آیا این دامنه ها در ذهن شما میمانند؟ مطمئناً جواب اکثرتان خیر میباشد زیرا این دامنه ها تفاوت و تمایز خاصی با یکدیگر ندارند. منظور از نام های عمومی و رایج همین نوع هستند.
ولی سایت هایی مثل Pintrest.com به دلیل نام دامنه متمایز و خلاقانه شان همواره در ذهن میمانند زیرا در عین رساندن مفهوم، بسیار مبتکرانه هستند.
حالا چطور یک نام دامنه قابل برندسازی ایجاد کنیم؟
1.    کلمات جدید بسازید: میتوانید کلمات جدید و مختص به خود بسازید مثل کاری که سایت های گوگل، بینگ و یاهو کرده اند.
2.    از کلمات موجود استفاده کنید: میتوانید از فرهنگ لغت برای پیدا کردن کلمات جالب مرتبط با کارتان استفاده کنید.
3.    استفاده از ابزار ایجاد نام دامنه: این ابزار به شما کمک میکنند تا از طریق ایده ها و کلمات کلیدی اولیه ای که ارائه میکنید، نام دامنه ای با قابلیت برندسازی و منحصر به فرد ایجاد نمایید. (در همین مقاله به برخی از بهترین ابزارها در این زمینه اشاره خواهیم کرد.)

2.    کوتاه و مختصر

به طور کلی طول نام دامنه بهتراست کوتاه باشد. تحقیقات نشان داده است که 5 سایت برتر در جهان دارای نام دامنه تقریباً به طول 6 کاراکتر میباشند. و هر چه که در لیست سایت های برتر پیش میروید میبینید که ارتباط مستقیمی بین طول نام دامنه و میزان محبوبیت آن وجود دارد. (منظور از محبوبیت در اینجا یعنی میزان ترافیکی که هر سایت دریافت میکند.)
و در بین 100 سایت برتر طولانی ترین نام دامنه شامل 17 کاراکتر میباشد. تمام این اطلاعات تأیید میکنند که بهتر است نام دامنه خود را کوتاه و مختصر انتخاب نمایید.
سعی کنید طول نام دامنه تان بین 6 تا 17 کاراکتر باشد. البته ممکن است نام دامنه های کوتاه قبلاً توسط دیگران خریداری شده باشند پس سعی کنید تا حد ممکن نام دامنه کوتاه باشد و در عین حال قابل برندسازی.
مثلاً اگر به سایت خود ما هم نگاه کنید: webone.co
نام دامنه ما تنها شامل 6 کاراکتر میباشد و در عین مرتبط بودن با فیلد کاری قابل برندسازی هم هست.

3.    سهولت در تایپ و نوشتن

به برخی از سایت های معروف در دنیا فکر کنید. کدام سایت ها به ذهنتان میرسند؟
گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان و …
ویژگی مشترکی که نام دامنه آن ها دارد، سهولت در نوشتن آن ها میباشد.
کاربرانتان باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی تایپ کرده و بنویسند. اگر اکثر کاربران برای نوشتن نام دامنه همیشه مشکل داشته باشند به این معنی است که نام دامنه شما پیچیده بوده و استاندارد نیست. مسلماً هیچ وقت دوست ندارید خود را به خاطر مشکل بودن نام دامنه و اشتباهات تایپی از دست دهید.
به سادگی میتوانید این مسئله را تست کنید:
به 10 نفر نام دامنه خود را بگویید و از آن ها بخواهید که آن را یاداشت کنند، اگر اکثریت آن ها در درست نوشتن آن مشکل داشته باشند بنابراین بهتر است که نام دامنه خود را تغییر داده و ساده تر نمایید.

4.    سهولت در تلفظ

همانقدر که نوشتن نام دامنه باید آسان باشد تلفظ آن هم باید راحت باشد. راحتی تلفظ باعث میشود که کاربران بتوانند سایت شما را راحتتر از طریق محاوره به یکدیگر معرفی کنند و همچنین برای شما هم در معرفی سایتتان به مشتری و دوستانتان بهتر و راحتتر است.
این ویژگی را هم درست مانند ویژگی قبلی میتوانید تست کنید:
نام دامنه خود را روی کاغذی بنویسید و از 10 نفر بخواهید که آن را تلفظ کنند. اگر اکثریت آن ها در تلفظ مشکل داشتند بهتر است که نام آن را ساده تر نمایید.
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: شما میخواهید که نام دامنه تان در ذهن کاربر بماند و کاربر بتواند به ارحتی آن را به دیگران هم منتقل کند و این مسئله زمانی ممکن است که 1) نام دامنه راحت نوشته شود و 2) نام دامنه راحت خوانده شود.

5.    از خط فاصله و اعداد استفاده نکنید

همانطور که در مورد قبل گفتیم نام دامنه باید هم از نظر نوشتن و هم خواندن ساده و راحت باشد و وجود اعداد و خط فاصله در آن دقیقاً همین ویژگی ها را نقض میکند.
مثلاً فرض کنید نام دامنه تان 20setare باشد، هر بار که نام دامنه را به کسی بگویید مجبور هستید که تأکید کنید 20 به عدد میباشد نه حروف و همین کار شما را سخت میکند.
پس تا حد امکان تنها از حروف استفاده کنید.

6.     استفاده از کلمات کلیدی

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به بهبود سئوی سایت کمک میکند ولی این کار باید با دقت انجام شود. ایجاد نام دامنه ای که پر از کلمات کلیدی باشد که به طور نامناسبی کنار هم قرار گرفته اند اصلاً کار خوبی نیست.
اگر میخواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید آن را در ابتدای نام دامنه قرار دهید. چون در این حالت بیشترین تأثیر را بر روی رتبه سایت و رنکینگ آن خواهند داشت.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان مییتوانید از ابزار Google Keyword Planner و یا Keywordtool.io استفاده کنید.

7.    آینده نگر باشید

نام دامنه شما چیزیست که تقریباً برای همیشه همراهتان خواهد بود زیرا اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید این کار هزینه بر بوده و نیاز به برندسازی و سئوی دوباره خواهد داشت که این کار اصلاً منطقی نیست.
پس در زمان انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید چون در غیر این صورت تغییر آن آسان نخواهد بود.
مثلاً اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت میکنید و احتمال میدهید در آینده کسب و کارتان گسترش پیدا میکند و وارد کار طراحی سایت و تبلیغات هم خواهید شد، نام دامنه خود را هم متناسب با این اهداف اینها انتخاب کنید.
پس در زمان انتخاب نام دامنه برای وب سایت، اهداف بلندمدت و چشم انداز کسب و کارتان در آینده را در نظر بگیرید.

8.     بررسی نام دامنه مورد نظر در شبکه های اجتماعی

قبل از انتخاب یک اسم حتماً آن را در شبکه های اجتماعی چک کنید تا ببینید برندی به این اسم هست یا نه.
برای برندسازی بهتر است که نام دامنه و اکانت هایتان در شبکه های اجتماعی یکسان باشد. این کار باعث میشود تا کاربران و مشتریانتان شما را راحتتر در شبکه های اجتماعی پیدا کنند.
و برای جلوگیری از مشکلات و مسائل قانونی باید از به کار بردن نام هایی که نشان تجاری دارند خودداری نمایید.
خوب حالا سؤال اینجاست که چطور میتوانید به سرعت نام دامنه مورد نظرتان در شبکه های اجتماعی و نشان های تجاری چک کنید؟
این کار با استفاده از ابزرای به نام Knowem به راحتی قابل انجام است. نام مورد نظر خود را در این ابزار جستجو کنید تا ببینید در کدام شبکه های اجتماعی قابل استفاده میباشد و همچنین نشان تجاری با این اسم ثبت شده است یا خیر.

9.    انتخاب پسوند درست برای دامنه

منظور از پسوند دامنه همان ir ،  com و …  میباشد. باید سعی کنید پسوند مناسبی برای دامنه خود انتخاب نمایید. البته در نظر داشته باشید که هنوز هم com. بهترین نوع پسوند برای دامنه میباشد.ثبت دامنه
آمار نشان داده است که 75% دامنه ها com. هستند و net. در رتبه دوم قرار دارد.
چرا com. بهتر است؟ زیرا گوش اکثر کاربران با این پسوند آشنا بوده و بسیار رایج و پرکاربرد میباشد.
البته که سایت های موفق بسیاری با پسوند .net و .org وجود دارند ولی برای تضمین موفقیت همیشه .com انتخاب بهتری است.
توصیه ما: سعی کنید پسوند .com را برای نام دامنه تان انتخاب کنید. اگر نام مورد نظر با این پسوند موجود نبود، net. یا org. را امتحان کنید. اگر اینها هم موجود نبودند سعی کنید نام دامنه تان را کمی تغییر دهید و دوباره امتحان کنید. همچنین اکیداً از پسوندهای عجیب و غریب مثل club ، .space. و مانند اینها خودداری کنید.

10.     استفاده از سرویس های ایجاد نام دامنه

برای اینکه به ایده های بیشتری برای انتخاب نام دامنه برسید میتوانید از ابزار ایجاد نام دامنه استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید با وارد کردن نام مورد نظر خود پیشنهادات و ایده های متفاوتی دریافت کنید.
برخی از ابزارهای رایج در این زمینه عبارتند از:
1.    Wordoid : در این ابزار میتوانید کلمه مورد نظر خود را جستجو کنید و حتی میتوانید تعداد کاراکتر، میزان کیفیت و زبان آن را هم انتخاب کنید سپس لیستی از عبارات ترکیبی به همراه آن کلمه دریافت میکنید.
2.    Lean Domain جستجو : این ابزار کلمه شما را اب کلمات کیلیدی دیگر ترکیب میکند و لیستی از دامنه های آزاد را ارئه میکند.
3.    DomainHole : با این ابزار میتوانید نام های مورد نظر خود را جستجو کنید، دامنه های منقضی شده را ببینید و نام های جدید ایجاد نمایید.
4.    Netafraz : این سایت هم نمونه فارسی ابزارهای ایجاد نام دامنه میباشد که با جستجوی کلمه مورد نظر پیشنهادهای جایگزین هم ارائه میکند.

نکته آخر: اگر میخواهید وبلاگ یا وبسایت شخصی ایجاد نمایید بهتر است که از نام خودتان برای نام دامنه استفاده کنید.

مطالب مرتبط

 


اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *