طراحی سایت

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی | مالیات درگاه های بانکی

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

 

اگر شما جز کسانی هستید که فروشگاه اینترنتی دارید و برای آن درگاه پرداخت گرفته باشید؛ حتما با مسئله مالیات درگاه پرداخت اینترنتی روبرو خواهید شد. حتما می دانید درگاه های پرداخت اینترنتی مشمول پرداخت مالیات شده اند. نحوه محاسبه مالیات درگاه های پرداخت مسئله مهمی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مالیاتی است که دارندگان این درگاه ها و دستگاه کارتخوان ها بر اساس میزان درآمد خود موظف به پرداخت آن هستند. به عبارتی این مالیات مربوط به درآمد حاصل از این درگاه ها است و تنها داشتن این درگاه ها منجر به پرداخت مالیات نمی شود. درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال یکی از درگاه های پرداخت معتبر برای سایت های فروشگاهی است. برای اطلاع از نحوه گرفتن این درگاه پرداخت مطلب نحوه گرفتن درگاه پرداخت زرین پال را مطالعه کنید

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر در رابطه با مالیات وجود داشت، عدم تناسب بین اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور و آمار سیستم بانکی بود، که نتیجه آن فرار برخی از اشخاص از پرداخت مالیات بود. در سال 1398 مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل قانونی با عنوان قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب کرد که به موجب آن تمامی کسانی که درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارت خوان دارند یا خواهان آن ها هستند، موظف به ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد رهگیری هستند، در غیر اینصورت مشمول جریمه های سنگین خواهند شد.

بر اساس این قانون، بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور، برای هر دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی یک شناسه یکتا در نظر گرفت تا اطلاعات تراکنش های بانکی دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت اینترنتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

داشتن درگاه پرداخت اینترنتی و مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، به سایت و فروشگاه آنلاین شما اعتبار می بخشد و باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان می شود.

 

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

 

نحوه محاسبه مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

تمامی دارندگان دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت ملزم به ثبت نام و درگاه کد رهگیری مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور هستند. اما بر اساس قانون، تا سقف معینی از درآمد درگاه های پرداخت معاف از مالیات می باشد. افراد بر اساس گروه شغلی که دارند، مشمول صفر تا 25 درصد پرداخت عوارض می شوند.

با اجرای این قانون، مشاغل برای فعالیت و به رسمیت شناخته شدن توسط دولت باید تشکیل پرونده دهند و برای کسب و کارشان مجوز دریافت کنند. شغل های کوچک خانگی که پروانه کسب دارند، فروشگاه های اینستاگرامی و اینترنتی  و …باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند و درگاه های پرداختشان به حساب بانکی خاصی وصل باشد. اگر قصد دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کار خود دارید، پیشنهاد می کنم مطلب چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟ را مطالعه کنید.

اگر چه تمامی مشاغل و فروشگاه های اینترنتی مشمول دریافت کد رهگیری و پرداخت مالیات می شوند، اما همانطور که گفتیم در صورت بیشتر شدن بالا رفتن درآمدشان از یک سقف خاص باید مالیات بپردازند. برای اطلاع از نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی مطلب  آموزش دریافت کد مالیاتی را مطالعه کنید.

سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 مبلغ 120 میلیون تومان، معادل یک میلیارد و دویست هزار ریال می باشد. در واقع اگر درآمد و تراکنش های بانکی درگاه های پرداخت اینترنتی شما کمتر از 120 میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید. اما اگر بیشتر از 120 میلیون تومان باشد، بر اساس درصدی که در ادامه می گوییم باید مالیات بپردازید:

درآمد بیشتر از 120 میلیون تومان تا 168میلیون تومان : نرخ مالیات 10 درصد

درآمد بیشتر از 168 میلیون تومان تا  276 میلیون تومان: نرخ مالیاتی 15 درصد

درآمد بیشتر از 276 میلیون تومان تا 408 میلیون تومان: نرخ مالیات 25 درصد

نسبت به مازاد 408 میلیون به بالا: نرخ مالیات 30 درصد

 

 محاسبه مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

 

کسب و کار های معاف از مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

بعضی از کسب و کارها و افراد طبق قانون مالیات مستقیم معاف از پرداخت مالیات هستند و نرخ مالیاتی صفر دارند، یعنی اگر وظایف مالیاتیشان را در زمان مقرر شده انجام دهنده، مالیات نمی دهند.

 

  • آموزشگاه های فنی و حرفه ای با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور
  • مهد کودک های مناطق روستایی
  • مدارس غیر انتفاعی در همه پایه ها
  • باشگاه های دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی در صورتی که درآمد تنها از فعالیت های ورزشی باشد
  • سایت های آموزشی و فعال در زمینه یادگیری دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی
  • انتشاراتی ها، مطبوعاتی ها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کارگاه های صنایع دستی و فرش دستباف
  • همچنیم کسب و کارهای دانش بنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز و شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری منوط به داشتن شرایط فعالیت در این پارک، به مدت 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

درگاه پرداخت بدون مالیات داریم؟

خیر بر اساس قانون، تمای بانک ها و شرکت هایی که خدمات درگاه بانکی و درگاه پرداخت به کسب و کار ها ارائه می کنند، باید اطلاعات تراکنش این کسب و کارها را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، در نتیجه سازمان امور مالیاتی با داشتن این اطلاعات وضعیت مالیاتی افراد را بررسی می کند.

 

❔︎ سوالات متداول

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

مالیات درگاه پرداخت اینرنتی، مالیاتی است که دارندگان درگاه های پرداخت و دستگاه های کارتخوان بر اساس مقدار درآمد خود موظف به پرداخت آن هستند.

 

سقف معافیت مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی چقدر است؟

دارندگان درگاه های پرداخت در سال 1402، تا میزان درآمد 120 میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات هستند.

 

سخن پایانی

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و تاکنون برای دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اقدام نکرده اید، هر چه زودتر دست بکار شوید، زیرا ممکن است مشمول جریمه سنگین شوید. در این مطلب تلاش کردیم برای کسانی که صاحب فروشگاه اینترنتی هستند تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد مالیات درگاه پرداخت اینترنتی را ارائه کنیم و مراحل ثبت نام مالیات درگاه پرداخت اینترنتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی را آموزش دهیم. 

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *