طراحی سایت

طراحی لوگو و انواع آن

یکی از مسائل مهمی که برای یک سازمان میتواند مطرح باشد طراحی لوگوی آن است. لوگوی شرکت شما میتواند همیشه نام سازمان را به خاطر مشتری بیاورد و در ذهن افراد باقی بماند.

یکی از مواردی که افراد همیشه در طراحی لوگو در رابطه با آن تصور اشتباهی دارند مسئله استفاده از تصاویر است. برخی تصور میکنند لوگو چیزی است که در آن باید از تصویری استفاده شود. اما باید گفت طراحی های لوگو گونه های متفاوتی دارد. برخی از آن ها شامل تصویر میباشند مانند شرکت اپل، برخی دیگر مانند شرکت سونی تنها از تایپوگرافی یا نوشته استفاده میکنند. این تنها بسته به سلیقه شما میباشد و هیچ گونه اجباری در آن نیست.
تصور دیگر آن است که لوگوی سازمان یا شرکت باید مرتبط با فعالیت شرکت باشد، یعنی شما بتوانید با نگاه به لوگوی یک سازمان پی به نوع فعالیت آن سازمان نیز ببرید. هیچ اهمیتی ندارد که به این موضوع توجه داشته باشید. بسیاری از لوگوهای معروف وجود دارند که به هیچ وجه نشان دهنده فعالیت سازمان مرتبطشان نیستند. برای نمونه لوگوی شرکت مرسدس بنز، این لوگو تنها به مرور زمان شناخته شده و تبلیغات و کیفیت محصولات این شرکت باعث در خاطر ماندن این لوگو شده است. شما نیز میتوانید به هنگام تبلیغات خود، در کنار نام شرکت و سازمان خود، لوگوی خود را قرار دهید تا به مرور زمان این طرح در خاطر افراد نقش ببندد.
در طراحی یک لوگوی خوب و مناسب عوامل بسیار زیادی دخیل میباشند. به خاطر داشته باشید که همین بخش کوچک میتواند معرف سازمان، برند، جایگاه و هویت کمپانی شما باشد. طراحی لوگو یکی از مهم ترین بخش های طراحی در هر سازمان میباشد و باعث میشود که روندهای بعدی برای طراحی وب سایت شما نیز به دنبال آن شکل بگیرد.

اما چه چیز باعث میشود یک لوگو خوب باشد؟

یک لوگوی خوب خواه یک تصویر باشد و یا فقط یک تایپوگراف باید دارای قدرتی باشد که خود را به نمایش گذارد. یک لوگوی خوب، منحصر به فرد میباشد و نباید با لوگوی دیگر شرکت ها و کمپانی ها اشتباده گرفته شود، به ویژه با لوگوی دیگر رقبا. لوگوی شما نباید دارای محدودیت زمانی باشد. طراحی آن باید به گونه ای باشد که در طول 10، 20 یا 50 سال دوام داشته باشد. طراحی لوگوی یک کمپانی میتواند به راحتی در رابطه با آن کمپانی حسی را در مخاطب القا نماید. بنابراین باید در نظر داشته باشید تا به بهترین شکل از این خصویت بهره مند شوید. اینکه این حس چگونه القا میشود و اینکه آیا تأثیر مثبتی بر مخاطب دارد یا خیر کاملاً در دستان شما میباشد، پس در طراحی لوگوی خود دقت لازم را به عمل آورید.

انواع مختلف لوگو

در مجموع سه نوع اصلی برای طراحی لوگو وجود دارد که عبارتند از:
لوگوتایپ ها
لوگوهای مستقیم
لوگوهای انتزاعی

لوگو تایپ ها

این دسته از لوگوها، رایج ترین آن ها میباشند و اغلب شامل یک شمایل متمایز به همراه یک فونت و تایپوگراف زیبا میباشند. این دسته از لوگو به ویژه میتوانند برای کمپانی هایی مورد استفاده قرار گیرند که در آن واحد در چند تجارت فعالیت دارند.
بسیاری از لوگوهایی که شما می شناسید، مانند سامسونگ، سونی، پلی استیشن و از این قبیل، شامل این دسته از لوگوها میباشند. در این چنین لوگوهایی با استفاده از طرح های ساده میتوان شکل هایی به یاد ماندنی از اسم یک کمپانی به وجود آورد. برای مثال یکی از معروف ترین این لوگوها، لوگوی شرکت کوکا کولا میباشد.

لوگو مستقیم

اما لوگوهای مستقیم که باز هم جزو لوگوهای رایج میباشند از تصویر یا شکلی استفاده میکنند که به نوعی با فعالیت آن برند در ارتباط است و شما با مشاهده آن متوجه زمینه کاری یک برند خواهید شد. برای نمونه هنگامی که شما به لوگویی نگاه کنید که تصویر یک برگر را نشان میدهد، متوجه خواهید شد که این لوگو مربوط به یک فست فود یا رستوران میباشد.

لوگو انتزاعی

دسته آخر لوگوهای انتزاعی هستند. چنین لوگوهایی نباید مستقیماً در ارتباط با نوع فعالیت و یا نام شرکت باشند. به همین منظور میتوانند گزینه مناسبی برای سازمان هایی باشند که چند فعالیت انجام می دهند. یکی از معروف ترین این لوگوها مربوط به شرکت Apple میباشد. در صورتی که شما لوگوی این شرکت را مشاهده نمایید نمی توانید به زمینه فعالیت آن پی ببرید. به بیان دیگر میتوان گفت لوگوی انتزاعی به گونه ای با نام یک کمپانی در ارتباط است و یا حسی را در رابطه با آن القا میکند.
برای دریافتن این مطلب که چه لوگویی برای کمپانی شما بهترین انتخاب میباشد ابتدا باید با این 3 دسته آشنایی پیدا کنید. پس از آن مرحله نحوه طراحی لوگو به میان خواهد آمد که در آینده به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.
 


اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *