یادتان هست که سالها قبل خرید غذا از خانه چقدر سخت بود. در آن دوران حتما باید لیست غذاها و شماره تلفن یکی از رستورانهای اطرافمان را نگه میداشتیم تا هر وقت لازم شد از آنجا غذا سفارش دهیم. الان قضیه فرق کرده و مردم هر وقت گرسنه شوند سریع موبایل خود را برمیدارند و به صورت اینترنتی غذا را سفارش میدهند. به همین دلیل لازم است حتما در اینترنت حضور داشته باشید تا این مشتریان که تعدادشان کم هم نیست را از دست ندهید.
نمیخواهم بیدلیل زمانتان را بگیرم، پس به سراغ اصل مطلب میروم. ببینید، مطالعه این مقاله کلا نزدیک به 10 دقیقه از زمان شما را میگیرد، اما اگر در تمامی این زمان همراه من باشید، در انتها بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه، موفق به طراحی سایت رستورانی خودتان شده و البته مقدار زیادی هم اطلاعات به درد بخور کسب کردهاید.
آموزش طراحی سایت رستوران
نه که صرفا بحث طراحی سایت رستوران باشد، کلا اگر قصد ساخت سایت داشته باشید، باید یکی از این روشها را انتخاب کنید:
- یادگیری طراحی سایت: چیزی بین 2 تا 6 ماه زمان و چند میلیون تومان هزینه نیاز دارد،
- همکاری با یک شرکت طراحی سایت: بین 2 تا 5 هفته زمان و حدود چند ده میلیون تومان هزینه نیاز دارد،
- استفاده از سایتسازها: حدود 10 دقیقه زمان و بین 1 تا 3 میلیون تومان هزینه میخواهد.
مسیری که امروز به شما آموزش میدهم، مسیر سوم یا همان استفاده از سایتساز است. سرویسهای سایت ساز زیادی در ایران وجود دارد، اما قرار است سایت ساز سیتی سایت را به شما معرفی کنم. چرا؟ چون تا 1 هفته اول اصلا برای طراحی سایت از شما پولی نمیگیرد. بنابراین امروز هیچ ریسکی متحمل نمیشوید چون قرار نیست پولی بپردازید. حالا به سراغ مراحل طراحی سایت رستوران برویم.
1_ ظاهر سایت رستورانی خودتان را انتخاب کنید
خب اولین چیز در طراحی یک وب سایت، انتخاب ظاهر آن است و خوشبختانه سایت سازهایی مثل سیتی سایت، به شما اجازه میدهند که از میان قالبهای مختلف، ظاهر دلخواهتان را انتخاب کنید.
پس در قدم اول به صفحه قالبها در سیتی سایت بروید و از میان بیشتر از 30 ظاهر مختلف، یکی را انتخاب کنید:
دقت کنید، همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، پایین هر قالب 2 گزینه وجود دارد. یکی “پیشنمایش” و یکی هم انتخاب قالب. به کمک گزینه پیش نمایش میتوانید به قالب مورد نظر وارد شده و تمامی جزئیاتش را مشاهده کنید. بعد از این هم میتوانید به صفحه قبلی برگشته و با کلیک روی گزینه انتخاب قالب، آن را برای طراحی سایت رستورانی انتخاب کنید.
راستی یادتان باشد که این قالبها کاملا قابل مدیریت هستند و میتوانید آنها را بدون داشتن دانش فنی، تغییر دهید. بنابراین خیلی در مورد جزئیات ظاهریشان نگران نباشید.
اطلاعاتتان را وارد کنید
بعد از انتخاب قالب مورد نظر، این صفحه به شما نمایش داده میشود:
همانطور که مشخص است، در این صفحه باید اطلاعات خودتان را به عنوان صاحب سایت وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس ایمیل و یک نام برای وب سایت است. بعد از وارد کردن اطلاعات، سایتتان ساخته میشود!
همانطور که مشاهده میکنید، در این شرایط یک صفحه جدید به شما نمایش داده و طراحی سایت رستوران را تبریک میگوید. خب حالا ساعت را نگاه کنید. در ابتدای مقاله هم گفتم، طراحی سایت با کمک سایتساز سیتی سایت کمتر از 10 دقیقه از زمانتان را گرفت!
البته این وب سایت هنوز یک سایت اختصاصی نیست چرا که دامنه یا همان نامش به اسم شما نیست. اما بعد از 1 هفته و زمانی که تصمیم گرفتید این سایت را نگه دارید، میتوانید نام دلخواه روی آن بگذارید. اگر هم در مورد هزینهها سوال دارید، به صفحه تعرفه طراحی سایت بروید.
خب، حالا اجازه بدهید به ادامه فرآیند ساخت سایتمان بپردازیم چون هنوز کارمان تمام نشده. با من همراه باشید.
2_ نحوه کار با سایت را یاد بگیرید
بعد از کلیک روی گزینه ورود به مدیریت سایت، با صفحه پایین روبرو میشوید:
همانطور که مشاهده میکنید، در صفحه اول تعداد زیادی ویدیو آموزشی وجود دارد که همه چیز را در مورد طراحی سایت، مدیریت و ایجاد تغییرات در آن به شما آموزش میدهد. (در هر کدام از این گزینهها یک ویدیو آموزشی وجود دارد.)
علاوه بر این، در سمت راست صفحه، تعدادی لینک وجود دارد که میتوانید به کمکشان، تغییرات لازم را بهراحتی در سایت به وجود بیاورید. برای ادامه مسیر، پیشنهاد میکنم حتما این ویدیوها را مشاهده کرده و کمی هم با گزینهها کار کنید. بعد از یادگیری کار با سایت، محصولات خودتان که شامل غذاها و توضیحاتشان است را در سایت وارد کنید.
3_ بخشهای مهم سایت را ویرایش کنید
خب، در حالت عادی سایتساز ما برای شما صفحات اصلی سایتتان را ساخته است. اما در ادامه باید اقدام به ویرایش متن و تصویر آنها کرده و سایتتان را شخصیسازی کنید. از جمله صفحاتی که باید تغییرشان بدهید، اینها هستند:
صفحه اصلی سایت
صفحه اصلی یا همان homepage، یکی از پربازدیدترین صفحات سایت شماست و میتوانید برای زیبا کردن آن، از ایدههای زیر کمک بگیرید:
- لیست غذاها را در صفحه اصلی نمایش بدهید،
- لیست مقالات را در صفحه اصلی نمایش بدهید،
- نظرات مثبت کاربران را در این صفحه قرار بدهید،
- چند تصویر از رستوران خودتان در این صفحه بگذارید،
- و…
حتما مقاله «طراحی صفحه اول سایت» را هم برای ایجاد تغییرات خلاقانهتر، مطالعه کنید.
صفحه درباره و تماس با ما
صفحات درباره ما و تماس با ما روی جلب اعتماد مشتریان تاثیر بسیار زیادی دارند. در صفحه تماس با ما بهتر است آدرس کسب و کار و نقشه گوگل آن، شماره تماس ثابت و شماره تماس همراهتان را قرار بدهید.
اما در صفحه درباره ما نیاز به خلاقیت بیشتری دارید. همانطور که در مقاله «ساخت صفحه درباره ما» هم گفتم، برای هرچه جذابتر کردن آن باید داستان راهاندازی کسب و کارتان را بنویسید، اعضای تیم را معرفی کنید، از محتوای چند رسانهای مثل ویدیو کمک بگیرید و… .
صفحه فروشگاه
اصولا صفحه فروشگاه نیاز به وجود متن زیادی ندارد چون بهطور خودکار لیست محصولات شما در آن قرار میگیرد. صرفا کافی است به آن مراجعه کرده و مطمئن شوید که جزئیات ظاهری مناسبی داشته باشد.
فوتر و منو سایت
یکی دیگر از مهمترین بخشهای سایت شما، فوتر (قسمت انتهایی و پایینی سایت) و منو است. اول از همه باید لینک مهمترین صفحاتی که کاربران به آنها نیاز دارند را در بخش منو قرار بدهید. مثلا در سیتی سایت مهمترین صفحات ما، صفحه سایتساز، فروشگاه ساز، درباره ما، وبلاگ و… بوده. شاید وجود یک گزینه جدید با نام “منو رستوران” در این بخش برای کسب و کار شما ضروری باشد.
در فوتر هم بهتر است این چیزها را قرار بدهید:
- یک توضیح کوتاه درباره کسب و کارتان،
- لینک چند صفحه مهم،
- لینک محصولات پرفروش،
- نماد اعتماد،
- لینک شبکههای اجتماعی
4_ مخاطبان را جذب کنید!
عملا میتوانم بگویم که فرآیند طراحی و ساخت سایت رستوران و تهیه غذا اینجا به اتمام رسید! در ادامه اما باید به فکر رشد کسب و کارتان بوده و سعی کنید مشتریان بیشتری جذب کنید. چطور؟ توضیح میدهم:
سئوی سایت رستوران
SEO همان چیزی است که باعث میشود وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شود. عملا یکی از مهمترین مسیرهای جذب مخاطب برای یک سایت رستوران، همین سئو و گوگل است. بنابراین بهخوبی باید وب سایتتان را برای دیدهشدن در نتایج بهینه کنید. برای شروع یادگیری در مورد این موضوع، پیشنهاد میکنم مقاله «سئو چیست» را مطالعه کنید.
یک نکته خیلی خیلی مهم در رابطه با سئوی سایت رستوران وجود دارد و آن هم سئو محلی است. سئوی محلی در واقع به این معنی است که سایتمان را برای یک مکان خاص مثل شهر تهران سئو کنیم. در این صورت وقتی مشتری سرچ کند رستوران در تهران، سایت شما در نتایج ظاهر میشود. پیشنهاد میکنم حتما مقالات ما در مورد آموزش سئو را مطالعه کنید تا اطلاعاتتان در این زمینه بیشتر شود.
چون معمولا رستورانها فقط به یک مکان خاص سرویس میدهند پس حتما روی سئوی محلی سایتتان کار کنید. قدم اول در سئوی محلی سایت این است که محل رستورانتان را در گوگل مپ ثبت کنید و آدرس سایتتان را هم داخل آن قرار دهید. روش انجام این کار را به صورت ساده و کامل در مقاله «آموزش کامل ثبت مکان در گوگل مپ» توضیح دادیم.
جذب مشتری از طریق بازاریابی شبکههای اجتماعی
در این 2 الی 3 سال اخیر، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام بازخورد بسیار بالایی برای کسب و کارها داشته. شما هم اگر بتوانید به عنوان یک رستوران در اینستاگرام فعالیت کرده و تولید محتوای باکیفیت داشته باشید، قطعا از آن بازخورد خوبی میگیرید. برای شروع این مسیر، مطالعه مقاله «اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی»، ضروری است.
تبلیغات آنلاین برای سایت رستوران
تبلیغات آنلاین خودش یک دنیای وسیع و گسترده است که میتوانید از آن برای جذب مخاطبان جدید به رستوران و وب سایتتان کمک بگیرید. در حال حاضر و در این چند مدت گذشته، تبلیغات در اینستاگرام برای رستورانها، فست فودها و کافهها بازدهی خیلی خوبی داشته اما خب قطعا ارزشش را دارد که دیگر بخشهای این دنیا را هم تست کنید. در مقاله «چطور سایت یا فروشگاه اینترنتی را تبلیغ کنیم؟» توضیح دادیم که چطور سایتتان را در فضای مجازی به دیگران معرفی کنید.
جذب مشتری برای رستوران به کمک تبلیغات آفلاین
با توجه به اینکه هنوز هم بخش زیادی از مخاطبان یک رستوران را میتوانید در دنیای غیر آنلاین پیدا کرده و به آنها دسترسی داشته باشید، تبلیغات آفلاین یکی دیگر از گزینهها برای گسترش کسب و کار شماست. این تبلیغات میتواند شامل گزینههایی مثل چاپ تراکت، چاپ بنر و… باشد. در مقاله «راهنمای جامع تبلیغ محصول و کسب و کار» به صورت کامل تمام راههای تبلیغ یک کسب و کار را معرفی کردیم که حتما به دردتان میخورد.
برندسازی رستوران
احتمالا بهتر از من میدانید که بازار صنایع غذایی و رستورانی چقدر این روزها شلوغ شده. اصولا در بازارهای شلوغ، کسب و کارهایی که برند قدرتمندی برای خودشان ساختهاند، میتوانند به موفقیتهای زیادی برسند. اما چطور برندسازی کنیم؟
- اول از همه باید محصول باکیفیتی داشته باشید،
- دوم باید به کمک شبکههای اجتماعی نام خودتان را برای ذهن مخاطبان آشنا کنید،
- سوم اینکه سعی کنید همهجا حضور داشته باشید؛ نقشه گوگل، اپهای خرید غذا و…
- در نهایت هم از تبلیغات و البته سئو سایت کمک بگیرید.
چطور میتوانیم از وب سایت رستوانی کسب درآمد کنیم؟
اگر هنوز نمیدانید که دقیقا سایت رستورانی قرار است چه کمکی در مسیر کسب درآمد به شما بکند، بهطور خلاصه این بخش را برایتان نوشتهام.
ببینید، در بهترین راهکار میتوانید از طریق سایتتان، اقدام به فروش محصول کنید. این یعنی بخشهایی برای رزرو میز، برای خرید غذا و… در آن تعریف کنید تا مخاطبانی که به آن میرسند، بتوانند با پرداخت هزینه، محصول یا خدمات را بخرند.
اما در راهکار دوم اگر فعلا نمیخواهید خیلی درگیر فضای آنلاین شوید، میتوانید از سایت برای برندسازی، جذب مخاطبان از طریق سئو و همینطور اعتمادسازی استفاده کنید.
سایت رستورانی، شما را متمایز میکند
طراحی سایت برای رستوران نه تنها میتواند باعث جذب مشتری شود، بلکه شما را از دیگران متمایز میکند. شاید بپرسید چطور؟ خب باید بگویم که همه چیز به خلاقیت شما بستگی دارد. مثلا یک سایت اینترنتی خرید غذا سراغ دارم که اجازه میدهد غذای مخصوص خودم را درست کنم و سفارش دهم. این سایت به مشتری اجازه میدهد که میزان و نوع مواد اولیه غذایش را انتخاب کند. مثلا من که دوست دارم ساندویچم بیشتر گوجه و خیارشور داشته باشد تا کاهو میتوانم غذا را آن طور که دوست دارم سفارش دهم. این تنها یک مورد از خلاقیتها در فروش اینترنتی غذا است. شما هم میتوانید ایدههایتان را در سایت رستورانی خودتان پیاده کنید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با نحوه و مراحل طراحی سایت رستوران و همینطور رشد این کسب و کار آشنا شدیم. در نهایت اگر هنوز در مورد طراحی سایت رستورانی سوالی در ذهنتان باقی مانده و مشکلی دارید، کافی است با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید. راستی اگر نظر، سوال یا ایدهای در مورد کسب و کارهای آنلاین رستورانی دارید، خوشحال میشوم در بخش نظرات آن را مطرح کنید.