بعضی مواقع فکر میکنم دیگر ستاره اینستاگرام رو به افول است! چون به تازگی تمامی قابلیتهای جدید را از رقبایش کپی میکند و هیچ خلاقیتی از خودش نشان نمیدهد!
از IGTV بگیرید تا استوری، فیلترها و به تازگی هم که قابلیت جدید ریلز یا همان Reels. در هر حال وظیفه ما به عنوان متخصص «بازاریابی در اینستاگرام» این است که تا وقتی این شبکه اجتماعی زنده است از قابلیتهایش برای جذب مخاطب و افزایش فروش استفاده کنیم. پس با من همراه باشید تا به شما توضیح بدهم که ریلز چیست و چطور فعالش کنیم و اصلا چگونه به کمکش فروشمان را افزایش بدهیم؟!
ریلز اینستاگرام چیست؟
ریلز، قابلیتی است که اینستاگرام از تیک تاک کپی کرده! در این قابلیت جدید، کاربران میتوانند در خود اینستاگرام، روی ویدیوهایشان که بین 15 تا 60 ثانیه است، یکسری افکتها قرار بدهند. مثلا افکتهای تصویری، موسیقی، کم و زیاد کردن سرعت ویدیو، استیکر و… . چیزی شبیه به همان استوری خودمان با یکسری قابلیتهای بیشتر.
بعد از این، کاربران میتوانند ویدیویی که در این بخش آماده کردهاند را، هم بهشکل استوری منتشر کنند و هم بهشکل پست که اگر به صورت پست منتشر شود، در این حالت به آن ریلز میگویند. نکته مهم اینجاست که ریلزهای شما مثل ویدیوهای IGTV در یک بخش جداگانه در پیجتان قرار میگیرند و دستهبندی میشوند.
چرا ریلز اینستاگرام؟
خب، تا اینجا چیزی که متوجه شدیم، این بود که ریلز به ما اجازه میدهد یکسری ویدیو با افکتهای متفاوت و جذاب به عنوان پست منتشر کنیم. اما آیا صرفا همین موضوع بود که باعث شده اینستاگرام از ایده تیک تاک کپیبرداری کند؟ آیا اصلا این موضوع قانعکننده است که بخواهیم به سراغ ریلزها برویم؟ بله! در واقع ریلز گذاشتن مزیتهای واقعا زیادی برای ما دارد که در ادامه به شما توضیحشان میدهم:
1_ بیشتر دیدهشدن در Feed
ببینید، با توجه به اینکه اینستاگرام به کمک ریلز در حال رقابت با تیک تاک است، عملا به آن اهمیت زیادی میدهد. به عنوان نمونه، ریلزها در فید فالوورهای شما اولویت بیشتری نسبت به پستها دارند! یعنی چه؟
خب احتمال میدانید که نشاندادهشدن پست شما در فید یا همان آیکون خانه کاربرانتان، به این بستگی دارد که چه زمانی آن را منتشر کرده باشید، مخاطبان چقدر به پیج شما علاقه داشته باشند، اصلا این پست چقدر لایک و کامنت گرفته باشد و… .
اما به طور کلی وقتی شما یک ریلز منتشر کنید، این محتوا نسبت به محتوای دیگر افرادی که مخاطبان شما دنبالشان کردهاند، اولویت بیشتری دارد. به این ترتیب ممکن است یک ریلزتان چند 10 درصد بیشتر توسط مخاطبانتان دیده شود و اگر محتوای خوبی منتشر کرده باشید، امکان دارد بتوانید با این محتوا مخاطبان روح و غیر فعالتان را دوباره به مخاطب فعال تبدیل کنید.
2_ احتمال بیشتر دیدهشدن در اکسپلور
موضوع بعدی، این است که ریلزها در حال حاضر خیلی راحتتر به اکسپلور اینستاگرامتان میروند. تا جاییکه ممکن است یک ریلز شما 90 درصد بیشتر از پستهای عادیتان بازدید بگیرد. همینطور نکته اینجاست که ریلزها به دلیل زمان کوتاهتر، سریعتر توسط مخاطبان دیده میشود.
به این ترتیب ممکن است مخاطب وقتی روی یک ریل در اینستاگرام کلیک کند، در 30 دقیقه بیشتر از 40/50 تا از آنها را به ترتیب و پشت سر هم مشاهده کند. به این شکل است که احتمالا محتوای شما هم در میان این محتواها توسط مخاطب دیده میشود.
3_ احتمال بیشتر دیدهشدن در هشتگها
مزیت بعدی Reels این است که به احتمال بیشتری در هشتگها دیده میشوند. جدای از اینکه اینستاگرام یک گزینه با اسم REELS در بخش هشتگها ایجاد کرده که کاربران بتوانند در آن صرفا این محتواها را مشاهده کنند. به طور کلی در هشتگها هم به این نوع ویدیوها اهمیت زیادی داده و آنها را بیشتر در مقابل دید کاربران قرار میدهد.
بنابراین به طور خلاصه:
- ریلزها باعث بیشتر دیدهشدن پیج شما،
- افزایش فالوور،
- افزایش فروش،
- و تبدیل فالوورهای روحتان به فالوورهای فعال میشود.
تاریخچه ریلز
همانطور که بالاتر هم گفتم، ریلز ایدهای است که اینستاگرام از شبکه اجتماعی معروف تیک تاک کپیبرداری کرده. اگر تا الان با تیک تاک کار کرده باشید، میدانید که محتواهای این شبکه اجتماعی با افکتها و موزیکهای خاص منتشر میشوند و خود برنامه به کاربران اجازه میدهد این تنظیمات را روی محتوا اعمال کنند.
در واقع زمانی که ترامپ رئیس جمهور کشور آمریکا بود، قانونی برای محدودیت استفاده کاربران از تیک تاک به وجود آورد. چراکه تیک تاک یک برنامه چینی است و ترامپ به شدت با کشور چین مشکل داشت. همین موضوع باعث شد اینستاگرام از فرصت استفاده کرده و با به وجود آوردن ریلز، سعی کند سهم بازار تیک تاک را بدزدد. بعد از این و در تاریخ 5 آگوست 2020 یا همان 15 مرداد 99 اینستاگرام از ریلز رونمایی کرد.
در آن زمان کاربران فقط میتوانستند در ریلز ویدیوهای کوتاه 15 ثانیهای منتشر کنند. همینطور کاربران کمی در سطح جهان به این قابلیت دسترسی داشتند. اما به مرور که قابلیتهای ریلز بیشتر میشد، کاربران بیشتری هم به آن دسترسی پیدا کرده و البته زمان ویدیوها تا 60 ثانیه افزایش پیدا کرد.
در ضمن، این قابلیت در اینستاگرام reels یا حلقهها معنی دارد. اما به هر ویدیویی که در آن منتشر کنید، یک reel گفته میشود. پس با اینکه در ایران به ریلز معروف شده، در واقع اسم هر ویدیو و محتوای آن در حالت درست، ریل است.
ریلز و استوری چه تفاوتی دارند؟
مهمترین تفاوتهای ریلز و استوری اینها هستند:
- ویدیوهای استوری 24 ساعته اما ریلزها دائمی هستند،
- ریلزها در پیجتان مثل یک پست نمایش داده میشوند اما استوریها صرفا روی عکس پروفایل قرار میگیرند،
- ریلزها مثل IGTV یک گزینه اختصاصی برای خودشان در پیج شما دارند،
- افکتها و قابلیتهای درون ریلز بیشتر از استوری است،
- اما در نهایت، سایز استوری و ریلز، هر دو به یکاندازه یعنی 1080 در 1920 است.
چرا ریلز برای من فعال نیست؟ ریلز اینستاگرام کجاست؟
اینستاگرام زمانی که قابلیت ریلز را به وجود آورد، ابتدا مثل همیشه آن را در یک مقیاس کوچک و برای کاربران بعضی کشورها فعال کرد. بعد از مدتی به مرور تعداد کشورها زیاد شد اما مثل همیشه وقتی نوبت به ایران رسید، تحریمها مانع بودند!
نکته اینجاست که بعضی کاربران ایرانی، مخصوصا آنهایی که تلفنهای همراه IOS دارند الان ریلزشان فعال شده. اما فعلا ریلز برای کاربران اندروید فعال نیست و نمیتوانید این قابلیت را داشته باشید.
در هر حال، ممکن است شما همین حالا بتوانید ویدیوهای ریلز را در اینستاگرام مشاهده کنید اما برای انتشار آن محدود باشید.
آیا به هیچ عنوان نمیتوانیم در اندروید ریلز منتشر کنیم؟
چرا! در ادامه به شما توضیح میدهم که چطور و با چه تکنیکی حتی ریلزها را در اندروید هم منتشر کنید. همینطور در سطح وب هم افراد زیادی به آموزش راهکارهایی برای دور زدن این مشکل اشاره کردهاند. اما در این شرایط 2 مسئله وجود دارد:
اول از همه اینکه بعضی مواقع باید از اپلیکیشنهای جانبی برای فعال کردن گزینه ریلز استفاده کنید که به اینستاگرامتان متصل میشوند. خب این موضوع ممکن است باعث مشکلات امنیتی شود.
در درجه دوم هم اینکه بعضی از پیجها به تازگی گزارش کردهاند که مدتی بعد از انتشار ریلز با تلفن همراه اندروید، با مشکلاتی مثل ریپورت شدن و بسته شدن پیج و… روبرو شدهاند. بنابراین بدانید که در صورت انجام این تکنیک با چنین ریسکهایی هم روبرو هستید.
آموزش ضبط کردن ریلز در اینستاگرام
خب، در ابتدا باید مطمئن شوید که آیا ریلز برای حساب شما فعال شده یا نه؟ برای اطمینان، در صفحه پروفایل، روی گزینه Your Story ضربه بزنید.
همانطور که مشخص است، اگر گزینه پایین استوریها را به سمت چپ بکشید، گزینه Reels قرار گرفته. در غیر اینصورت، به احتمال زیاد این گزینه برایتان فعال نشده. بنابراین ادامه مقاله را بخوانید.
آموزش فعال کردن ریلز برای آیفون
خب، فعال کردن ریلز در آیفون بسیار راحت است. ابتدا مطمئن شوید که اینستاگرامتان به آخرین نسخه بروزرسانی شده. بعد از این، گزینه + که در تصویر پایین مشخص شده را انتخاب کنید:
اینجا روی گزینه story کلیک کنید.
همانطور که در تصویر پایین هم مشخص است، گزینهای با اسم View Effect Page وجود دارد که باید انتخابش کنید.
الان باید به دنبال گزینهای با عبارت Use Effect بگردید که در تصویر پایین هم مشخص است:
حالا وارد صفحهای پر از افکت میشوید که باید یکی را انتخاب کنید.
اینجا یا گزینه دوربین را بزنید،
یا دستتان را روی صفحه به سمت بالا بکشید تا وارد گالری شده و از آنجا ویدیو مورد نظرتان را انتخاب کنید. در صفحه جدید میتوانید بخشی از ویدیو مورد نظرتان را انتخاب کرده و زمانش را کم و زیاد کنید.
بعد از ست کردن زمان و انتخاب گزینه add به صفحهای میروید که در آن دوباره میتوانید افکتها، تصاویر، استیکرها و… مورد نظرتان را روی صفحه قرار بدهید.
در اینجا با چنین گزینههایی روبرو خواهید بود:
- Download: اگر این دکمه را بزنید، ویدیو روی تلفن همراه شما دانلود میشود.
- Stickers: این گزینه این اجازه را به شما میدهد که مواردی مثل استیکر و ایموجی و تصاویر و گیف روی ویدیو و محتوا قرار بدهید.
- Draw: به کمک این دکمه، این امکان را دارید که خطوط و اشکال مختلف را روی ویدیو قرار بدهید.
- Text: این گزینه هم به شما اجازه نوشتن متن با فونت و رنگهای مختلف را میدهد.
توضیح: در این بخش میتوانید عکس کاور و همینطور کپشن محتوا را مشخص کنید.
در نهایت و بعد از اینکه تغییرات لازم را به وجود آوردید، کافی است گزینه Share که در تصویر بالا مشخص است را انتخاب کنید. در ضمن در این بخش میتوانید توضیحات یا همان کپشن شامل هشتگ و متن و… را هم به ویدیو ریلز اضافه کنید.
دقت کنید، اگر اینجا تیک گزینه Also Share to Feed را غیر فعال کنید، به اینستاگرام دستور میدهید که ریلز را با فالوورهای خودتان به اشتراک نگذارد. تمام شد!
نکته مهم: در حال حاضر ممکن است بعد از انتشار، ریلز در پیج خودتان نمایش داده نشود اما دیگران بتوانند آن را ببینند. پس برای بررسی آن، از یک تلفن همراه دیگر کمک گرفته و پیجتان را بررسی کنید. در ضمن اگر سایز مناسبی برای ویدیو ریلز انتخاب نکنید، ممکن است ویدیویتان آپلود نشود. پس حتما سایز ویدیو باید 1080 در 1920 باشد.
آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام برای اندروید
قبل از شروع، باز هم پیشنهاد میکنم برای تلفن همراه اندرویدیتان فعلا ریلز را فعال نکنید. همانطور که بالاتر هم گفتم، ممکن است این موضوع هم باعث ایجاد مشکل امنیتی در حسابتان شود و هم باعث بسته شدن حساب شود. در هر حال:
خب اول از همه در سطح وب برنامه اندروید instander را دانلود کنید. این برنامه شبیه به همان اینستاگرام خودمان است. پس بعد از نصب، باید از طریق آیدی و رمزتان، به صفحه وارد شوید.
- از طریق گزینه 3 خط در بالای صفحه، منوی برنامه را باز کرده و گزینه تنظیمات instander یا همان setting را بزنید.
- در صفحه جدید روی گزینه Misk کلیک کنید.
- گزینه آخر یعنی Instagram reels را فعال کنید.
- برنامه را کامل ببندید،
- به تنظیمات تلفن همراه خودتان بروید،
- به قسمت برنامهها یا همان APPS بروید،
- instander را پیدا و روی آن بزنید،
- گزینه توقف اجباری یا Force Stop را انتخاب کنید،
- حالا تنظیمات را بسته و دوباره برنامه instander را باز کنید.
- این بار به جای گزینه + در پایین صفحه، گزینه reels که در تصویر پایین مشخص است را مشاهده میکنید:
الان شما میتوانید با کلیک روی این گزینه، reel را منتشر کنید.
دقت کنید، اگر پیجتان خصوصی باشد، ریلزتان نه در اکسپلور و نه در هشتگها دیده نمیشود. بنابراین اگر هدفتان جذب فالوور جدید، پیج را به حالت عمومی در بیاورید.
آیکون Reels در اینستاگرام
ممکن است به تازگی در پیج اینستاگرام افرادی که دنبالشان کردهاید، این گزینه که در تصویر پایین مشخص شده را مشاهده کرده باشید:
در واقع این همان آیکون Reels اینستاگرام است. وقتی روی این گزینه ضربه بزنید، میتوانید تمامی ریلزهایی که توسط این پیج منتشر شده را مشاهده کنید. بنابراین مخصوصا برای بررسی رقبا و پیدا کردن نقاط قوتشان، میتوانید از این گزینه کمک بگیرید و آنها را آنالیز کنید.
نحوه آنالیز ریلز
با توجه به اهمیتی که ریلزها دارند، اینستاگرام سریعا قابلیت آنالیز آنها را به بخش Insights اضافه کرده. این یعنی اگر حسابتان را بیزینسی کرده باشید، میتوانید در بخش Insights آمار مربوط به آن را مشاهده کنید. آمار مهمی که در مورد ریلزها در حال حاضر وجود داشته و به شما یک بینش مناسب در مورد عملکردتان میدهد، اینها هستند:
- Accounts Reached: که به شما میگوید چند اکانت حداقل یک بار ریل شما را مشاهده کردهاند.
- Plays: که در مورد تعداد دفعات دیده شدن ریل به شما میگوید. با توجه به اینکه بعضی حسابها ممکن است چند بار ویدیویتان را مشاهده کنند، احتمال دارد plays آمارش بیشتر از گزینه قبلی باشد.
- Likes: که همان تعداد دفعات لایک شدن ویدیو است.
- Saves: تعداد دفعاتی که ریل شما توسط کاربران ذخیره شود، در این گزینه نمایش داده خواهد شد.
- Shares: در نهایت این گزینه هم در مورد تعداد دفعات به اشتراک گذاشتهشدن ویدیو و ریل میگوید.
علاوه بر اینها ممکن است در بخش Insights اطلاعات بیشتری مثل ریلهای محبوب و… را پیدا کنید.
آموزش استفاده از ریلز اینستاگرام برای رشد کسب و کار!
Sephora، Louis Vuitton و Maybelline از جمله برندهایی هستند که از همان روز اول از ریلز اینستاگرام استفاده کردند! همین موضوع نشان میدهد که قطعا این قابلیت میتواند کسب و کار شما را متحول کند. بنابراین این بخش کوتاه از مقاله را هم بخوانید.
1_ محتوای آموزشی با هدف برندسازی بسازید
اول از همه با توجه به قدرت و پتانسیل بالای این محتواها، پیشنهاد میکنم محتواهای کوتاه، جذاب و آموزشی را در آن منتشر کنید تا با دیدهشدن زیاد، باعث برندسازی و همینطور جذب فالوور شود. اگر نکات خیلی خاصی در این ویدیوها و بهشکل کوتاه بگویید، احتمال جذب مخاطب به شدت بالا میرود.
2_ فالوورهای روح را بازگردانی کنید
اگر بتوانید محتواهای سرگرمکننده یا آموزشی خوبی در ریلز منتشر کنید، به دلیل اینکه در فید اغلب مخاطبان دیده میشود، احتمال دارد بسیاری از فالوورهای قبلی و غیر فعالتان دوباره به شما علاقهمند شوند.
3_ محصولتان را معرفی کنید
مخصوصا وقتی محصول خاصی دارید یا حداقل وقتی قرار است محصول را با یک تخفیف خوب به اشتراک بگذارید، ویدیوهای ریلز در فروش بیشتر کمک زیادی به شما خواهند کرد.
در ضمن با توجه به بازدید زیاد ریلز، میتوانید مخاطبان را در آن به دیدن لینک بیوی پیجتان و ورود به سایت و خرید محصول دعوت کنید. اگر هم هنوز سایت ندارید، حتما از تست رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده کنید.
4_ رضایت مخاطبان را به اشتراک بگذارید
ویدیوهایی از رضایت مخاطبان و خریداران محصولتان بهشکل کوتاه میتواند در ریلز به شدت محبوب شود و مخاطبان جدیدی برایتان بسازد.
5_ ریلز را از دست ندهید!
البته بعد از همه اینها حواستان باشد که اگر همه محتواهایتان را بهشکل ریلز منتشر کرده و اصلا روی کیفیت آن تمرکز نکنید، به احتمال زیاد قرار است به سرعت برای مخاطبان به یک پیج عادی تبدیل شده و دیگر محتواهایتان مورد توجه قرار نگیرد.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که ریلز چیست و به این سوال جواب دادیم که چگونه reels را فعال کنیم؟ در آخر اگر سوال و مشکلی در مورد ریلز اینستاگرام دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. همینطور اگر علاقهمند به گسترش کسب و کار اینترنتیتان بوده و میخواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید، حتما از فروشگاه ساز یا سایت ساز سیتی سایت و تست کاملا رایگان 7 روزهاش استفاده کنید. اگر هم در مورد آن سوالی دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.