نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
این آقا یک اینفلوئنسر تیک تاکی به اسم Kody Antle است که حدود 28 میلیون فالوور داشته و بین 20 تا 30 هزار دلار درآمد به ازای هر پستش در این شبکه اجتماعی دارد. اگر به نظرتان 28 میلیون فالوور عدد خیلی بزرگ و دستنیافتنی است، به تصویر پایین نگاه کنید:
Carlos Ayala، با 112 هزار فالوور در ازای هر پستش حدود 115 دلار درآمد دارد. یعنی اگر در ماه فقط 10 پست منتشر کند، 1 هزار دلار و به پول ما، حدود 30 میلیون تومان درآمد دارد.
البته روش های کسب درآمد از تیک تاک برای ایرانیان کمی متفاوت است و نمیشود با افراد خارجی مقایسهاش کرد، اما در هر حال این شبکه اجتماعی هم میتواند به عنوان یک منبع درآمدی عالی و آیندهدار انتخاب شود. پس با من همراه باشید تا همه چیز برای به درآمد رسیدن از TikTok در ایران را به شما توضیح بدهم.
مدل کسب درآمد از تیک تاک چگونه است؟
احتمالا میدانید که یوتیوب در ازای بازدید ویدیوهای صاحبان کانالها، بخشی از هزینه تبلیغات را به آنها میدهد. در ادامه اینستاگرام هم به بعضی از اینفلئونسرهای پرمخاطب به ازای هر پستی که منتشر میکنند، هزینهای را میپردازد. اما طبق آخرین اطلاعات، تیک تاک چنین مدل کسب درآمدی را صرفا برای مقیمان آمریکا دارد و به تابعان دیگر کشورها بابت تولید محتوا پول نمیدهد.
پس در ایران از تیک تاک به 2 روش اصلی میتوانید درآمد کسب کنید:
- روش اول همان روش عادی است که بعد از جذب مخاطب، از فروش محصول، تبلیغ و… پول به دست بیاورید که در ادامه تمامی زیرمجموعههایش را توضیح میدهم.
- اما روش دوم، کسب درآمد به کمک الماسهای تیک تاک است!
در تیک تاک چیزی به اسم الماس وجود دارد که کاربران میتوانند با پرداخت پول، آنها را خریده و سپس این الماسها را به صاحبان پیجهایی که از محتوایشان خوششان میآید، بدهند. به این ترتیب اگر محتوایی منتشر کنید که باعث شود مخاطبان به شما الماس بدهند، میتوانید این الماسها را هم به پول نقد تبدیل کرده و درآمد داشته باشید.
نکته: کاربران ایرانی خیلی علاقهای به پرداخت الماس به صاحبان محتوا ندارند. همینطور نقد کردن این الماسها با وجود تحریمهای بینالمللی کمی سخت است. بنابراین اگر در تیک تاک فارسی فعالیت میکنید بهتر است بیخیال این ایده شوید و به سراغ بقیه تکنیک های کسب درآمد از تیک تاک که توضیح میدهم بروید.
آموزش کسب درآمد از تیک تاک در ایران
تمامی روشهایی که در ادامه معرفی میکنم، برای کاربران ایرانی بازدهی و نتیجه دارند. اما قبل از آن یادتان باشد که تیک تاک هنوز مخاطبان فارسی زیادی ندارد و نباید از آن به اندازه اینستاگرام انتظار داشته باشید.
1_ محصول بفروشید
به نظر من فروش محصول در تیک تاک میتواند نتیجه خوبی داشته باشد. مخصوصا که اغلب مخاطبان این شبکه اجتماعی نوجوانان و جوانان هستند، دقیقا مخاطبانی که سریعا برای یک خرید تصمیم میگیرند و حاضر میشوند بابت آن هزینه بپردازند. بنابراین اگر محتوایی در آن منتشر میکنید که توانسته تعداد زیادی مخاطب فارسی زبان را به خودش جذب کند، حتما به سراغ فروش محصولات بروید.
برای فروش محصول در تیک تاک، ابتدا باید محصول را تامین کنید که البته میتوانید به سراغ یک فروشنده یا تولید کننده رفته و بدون نیاز به خرید محصول، محصولات او را بفروشید. (مقاله «دراپ شیپینگ» را بخوانید.)
بعد از اینهم باید یک رسانه اینترنتی داشته باشید که کاربران بتوانند از طریقش هزینه خرید را پرداخت کرده، اطلاعاتشان را برایتان بفرستند و شما هم محصول را به دستشان برسانید. برای این منظور قطعا چیزی بهتر از یک فروشگاه اینترنتی وجود ندارد که در این مسیر فروشگاه ساز سیتی سایت با قیمتهای پایین به شما کمک میکند. پیشنهاد میکنم برای تست 7 روزه کاملا رایگان همین حالا وارد صفحه فروشگاه ساز شوید.
2_ اسپانسر بگیرید
با توجه به اینکه در تیک تاک چه جامعه هدفی داشته باشید، یعنی مخاطبان با چه جنسیت و سنی شما را دنبال کرده باشند، ممکن است بعضی از کسب و کارها حاضر باشند برای ساخت محتوا اسپانسر شما شوند. مثلا تصور کنید با انتشار موزیک ویدیو، تعداد زیادی از جوانان 18 الی 25 سال اکانت شما را دنبال کردهاند.
حالا یک برند در زمینه فروش لباسهای اسلش یا یک برند فروشنده دستمال دست و اکسسوری و…، به شما پول میدهد تا چند محتوا منتشر کرده و آن را به عنوان اسپانسرتان معرفی کنید.
3_ برای برندها، مستقیم تبلیغ کنید!
در این روش کسب درآمد، به طور مستقیم برای یک برند در تیک تاک تبلیغ میکنید. مثلا یک پست منتشر میکنید و در آن به معرفی محصولات مختلف فلان برند میپردازید، در مقابل هم هزینهای را از صاحب برند دریافت میکنید. اینکه باید چقدر بابت هر تبلیغ پول بگیرید، به این برمیگردد که دقیقا چه تعدادی فالوور داشته باشید، جامعه هدف و مخاطبانتان چه کسانی باشند، چقدر برای تولید محتوای تبلیغاتی هزینه کنید و… . اما اصولا باید به ازای هر پست چیزی بین 1 الی 10 میلیون تومان دریافت کنید.
4_ کاربران را به الماس دادن ترغیب کنید
همانطور که بالاتر گفتم در تیک تاک چیزی به اسم الماس وجود دارد که کاربران باید آن را با پول واقعی بخرند، سپس به مخاطبان مورد علاقه خود، هدیهشان بدهند. به این ترتیب صاحب جدید الماسها میتواند آنها را به پول نقد تبدیل کند.
اما در عین حال کاربران ایرانی به دلیل مشکلات مالی، تحریمها و… خیلی علاقهای به هدیه دادن این سکهها ندارند. پس چه کنیم؟ 2 راهکار داریم:
- اول اینکه محتوای انگلیسی منتشر کنیم تا مخاطبان خارجی را جذب کنیم. به طور کلی این مخاطبان در هدیه دادن دست و دلبازترند.
- در درجه دوم هم اینکه روی مخاطبان ایرانی خارج از کشور تمرکز کنید! چراکه ایرانیان خارج از کشور هم با فرهنگ هدیه دادن آنلاین یا همان دونِیت، آشنایی دارند.
5_ اکانتتان را بفروشید!
اینهم یکی از روشهای جالب کسب درآمد از تیک تاک است. در واقع بسیاری از افراد و همینطور بعضی از کسب و کارها هستند که ترجیح میدهند به جای فعالیت از 0، یک اکانت پرمخاطب را با قیمتی منصفانه خریداری کنند.
البته برای اینکه کمی اطلاعات عمومیتان بیشتر شود، بهتر است این نکته را هم بدانید: اگر فردی اکانت شما را خریداری کرده و سپس اقدام به انتشار محتوای نامرتبط به محتوای قبلی در آن کند، به احتمال زیاد مخاطبانش ریزش خواهند کرد! مثلا اگر تا امروز در حوزه آموزش کافی شاپ محتوا منتشر میکردهاید و صاحب جدید اکانت اقدام به انتشار موزیک در آن کند، مخاطبان دلیلی برای ماندن در صفحه نمیبینند و آن را ترک میکنند.
6_ مدیر تبلیغاتی تیک تاک شوید!
راستش نمیدانم تیک تاک قرار است چقدر بین مخاطبان ایرانی محبوب شود و چقدر میتوان روی آینده آن حساب کرد، اما اگر به آیندهاش خوشبین باشیم قطعا جایگاه شغلی مدیر تبلیغات در این شبکه اجتماعی، درآمد بالایی دارد.
در این جایگاه شما با افراد پرمخاطب تیک تاک ارتباط برقرار کرده، هزینههای انتشار پست و تبلیغات و… آنها را میپرسید. سپس در یک وب سایت یا حتی در اکانت تیک تاک و اینستاگرام، به معرفی آنها و ثبت سفارش میپردازید. به این ترتیب عملا با واسطه شدن میان کارفرمایان و تاثیرگذاران تیک تاکی، به درآمد میرسید.
7_ فروش خدمات در تیک تاک
علاوه بر فروش محصول، تیک تاک پتانسیل فروش خدمات را هم دارد. کافی است یک پیج بزنید، با بازاریابی محتوا مخاطبانی که مد نظرتان هستند را جذب کرده و سپس خدمات مورد نظر را ارائه کنید. مثلا یک پیج که در زمینه دکوراسیون فعالیت کرده و نکات مهم را به مخاطبان آموزش میدهد، سپس خدمات نصب کاغذ دیواری یا خدمات تغییر دکوراسیون ارائه میکند.
8_ با دیجی کالا از تیک تاک درآمد داشته باشید!
«افیلیت مارکتینگ» یا همکاری در فروش، روشی از روشهای بازاریابی است. در این روش کسب و کارهای بزرگی مثل دیجی کالا، با افرادی که یک رسانه آنلاین دارند، همکاری میکنند. به این ترتیب که این افراد باید لینک محصولات دیجی کالا را در سایت یا شبکه اجتماعیشان گذاشته و آن را تبلیغ کنند.
بعد از این و به ازای هر خریدی که مخاطبان از این لینک داشته باشند، دیجی کالا پورسانتی به حساب صاحب رسانه واریز میکند. جالب است بدانید همین حالا سایتهایی در سطح وب هستند که صرفا از همین روش درآمد ماهانه بیشتر از 20 میلیون تومان دارند! یعنی حتی بدون نیاز به تامین کردن هیچگونه محصولی میتوانید از این روش به درآمد معقول و مناسبی برسید.
با توجه به این موضوع، میتوانید بعد از جذب مخاطبان جوان و نوجوان، محصولات جذاب و مورد علاقه آنها مثل استیکر دیواری، تتو موقت، تلفن همراه و… را برایشان تبلیغ کنید.
9_ وارد صنعت موزیک شوید!
اگر دقت کرده باشید این روزها بسیاری از مخاطبان ایرانی به صنعت موزیک علاقهمند شدهاند. تا جاییکه هر هفته با چند خواننده جدید در سبک سنتی، رپ، پاپ و… آشنا میشویم. حالا در این بین کسب و کارهایی به وجود آمدهاند که از این فرصت استفاده کرده و از ترویج موزیک این افراد درآمد کسب میکنند.
روند کار به این شکل است که شما ابتدا باید یک رسانه پرمخاطب در زمینه موزیک داشته باشید، مثلا یک سایت دانلود موزیک، یک اکانت اینستاگرام یا یک اکانت تیک تاک. بعد از این، به ازای انتشار موسیقی هر خواننده، از آنها هزینهای بین 100 هزار الی چند میلیون تومان، متناسب با تعداد مخاطبانتان، دریافت میکنید.
10_ خدمات تولید محتوای تیک تاک ارائه کنید
شما میتوانید به عنوان یک تولید کننده محتوای تیک تاک هم در این شبکه اجتماعی فعال باشید. اما خب قطعا قبل از آن نیاز به یک نمونهکار دارید که این نمونهکار میتواند همان پیجی باشد که در حال حاضر دارید. حتی میتوانید موضوع پیجتان را آموزش بازاریابی در تیک تاک قرار بدهید! به این ترتیب از میان مخاطبانی که جذب میکنید، بعضیها برای دریافت خدمات تولید محتوا به سراغتان میآیند.
چطور در تیک تاک موفق شویم؟
بازاریابی در تیک تاک خودش یک موضوع گسترده و عظیم است که قطعا در قالب این مقاله نمیگنجد. اما در ادامه به طور خلاصه به مهمترین نکاتی که باید برای رسیدن به درآمد از تیک تاک به آنها توجه کنید، اشاره میکنم.
1_ انتشار منظم محتوا
دقیقا مثل بقیه شبکههای اجتماعی، الگوریتمهای تیک تاک هم قرار نیست به هر اکانتی که به تازگی ساخته شده و یکیدو محتوا در آن قرار گرفته، اولویت بدهند و باعث رشدش شوند. بنابراین اگر میخواهید محتواهایتان به مخاطبان تیک تاکی زیادی نشان داده شود، باید به طور منظم پست منتشر کنید. هر چقدر هم تعداد این پستها بیشتر باشد، احتمال موفقیتتان بالاتر میرود.
2_ مخاطبان هدف را در نظر بگیرید
برای شروع فعالیت در تیک تاک، در 2 مرحله نیاز به درک مخاطبان هدف خواهید داشت:
اول از همه وقتی قرار است فعالیتتان را آغاز کنید باید ببینید مخاطبان این شبکه اجتماعی چه سن و سالی دارند؟ مثلا در اینستاگرام بیشتر مخاطبان 18 تا 50 سال پیدا میشوند. اما در تیک تاک، بازه سنی مخاطبان کمتر بوده و بیشتر مخاطبان کمتر از 30 سال را در آن پیدا میکنید. بنابراین اگر به دنبال کاربران دیگری هستید، بهتر است به سراغ دیگر رسانهها بروید.
در درجه دوم، باید ببینید مخاطبان اکانت شما چه کسانی هستند؟ مثلا اگر موزیکهای رپ منتشر میکنید، جوانان و نوجوانان علاقهمند به سبکهای گانگستری مخاطبان شما هستند و اگر محتواهایتان در زمینه موزیک پاپ است، مخاطبان افراد دیگری هستند. حالا با توجه به این 2 نکته، باید هر رفتارتان از انتشار پست تا حتی پاسخ دادن به کامنتها، متناسب با مخاطبانتان باشد.
3_ تعامل را فراموش نکنید
یکی از مهمترین نکات برای کسب درآمد از تیک تاک، افزایش تعامل است. در واقع برای اینکه سرعت رشدتان در این شبکه بالا برود باید:
- مخاطبان را به نظر دادن ترغیب کنید،
- به نظراتشان پاسخ بدهید،
- لایو برگزار کنید،
- حتی به سراغ اکانتشان رفته و با آنها ارتباط (لایک و کامنت) داشته باشید.
4_ کامنت مارکتینگ کنید
کامنت مارکتینگ یکی از بهترین تکنیکهای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی است. در این روش باید به سراغ اکانتهای پربازدید و مخصوصا اکانتهای پربازدید در حوزه کاری خودتان رفته، سپس در مورد پستهایشان نظر بدهید.
در این شرایط اگر نظر جذابی داده باشید و البته اگر لوگوی زیبایی هم داشته باشید، مخاطبان بعدی که برای خواندن نظرات یا نظر دادن به بخش کامنتها میآیند، شما را مشاهده کرده و از روی کنجکاوی به پیجتان سر میزنند. بعد از این اگر محتوای جذابی در پیج باشد، دنبالتان میکنند.
5_ به تیک تاک بسنده نکنید!
بله، یکی از نکات مهمی که باید برای کسب درآمد از تیک تاک به آن توجه کنید، این است که روند جذب مخاطب صرفا نباید در همین شبکه اجتماعی پیش برود. یعنی چه؟ مثلا امروز خیلی از افرادی که در یوتیوب کانال دارند، برای جذب مخاطب از اینستاگرام، وب سایت یا همین تیک تاک هم کمک میگیرند.
با توجه به این شما هم باید از دیگر رسانهها استفاده کنید تا مخاطبان تیک تاکی را جذب کنید. به عنوان نمونه میتوانید مثل همین تصویر بالا، از طریق سایت و سئو کردن آن در نتایج جستجو، مخاطبان را جذب کرده و سپس آنها را به سمت تیک تاک هدایت کنید.
کلام آخر؛ درآمدتان را محدود نکنید
در نهایت و به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد در هیچ رسانهای نباید درآمدتان را صرفا محدود به یک روش کنید. این یعنی اگر از تبلیغات درآمد دارید، در کنارش خودتان هم محصولی را موجود کرده و بفروشیدش. به این ترتیب درآمدتان چند برابر شده و دیگر نگران مشکلاتی مثل نبود مشتری تبلیغات و… هم نیستید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با روش های کسب درآمد از تیک تاک آشنا شدیم. در آخر اگر علاقهمند به ساخت یک وب سایت برای بازاریابی راحتتر در تیک تاک هستید، به سراغ 7 روز تست رایگان سایت ساز سیتی سایت بروید. در صورت نیاز به مشاوره هم با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.