طراحی سایت

تیم دیجیتال مارکتینگ: 7 عضو ضروری برای تشکیل یک تیم شکست‌ناپذیر!

می‌گویند «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!»

می‌دانید خشت اول در ایجاد یک تیم شکست‌ناپذیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ «درست انتخاب کردن اعضای تیم.» اگر از همان ب بسم الله ندانید که چه تخصص‌هایی در یک تیم موفق دیجیتال مارکتینگ نیاز است و نیروهایی قوی با آن تخصص‌ها را انتخاب نکنید، مثل این است که خشت اول کسب و کار را اشتباه گذاشته‌اید و تا ثریا دیوارتان کج می‌رود!

در این مطلب از آکادمی سایت ما،  می‌خواهیم به شما کمک کنیم که این خشت اول را درست و دقیق بگذارید؛ یعنی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ خود را به نحوی درست و حساب شده انتخاب کنید و تیمی را بچینید که مو لای درزش نمی‌رود!

بگذارید خلاصه بگوییم: در این مقاله می‌خوانید:

اعضای یک تیم موفق بازاریابی دیجیتال باید چه کسانی باشد؟ چه تخصص‌هایی را حتماً در یک تیم خوب نیاز داریم و وجود هر کدام چه کمکی به موفقیت تیم می‌کند؟ پاسخ این سؤالات و رازهای ایجاد یک تیم قدرتمند بازاریابی دیجیتال با درآمد بالا را در این مطلب بخوانید.

اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ: 7 نیروی ضروری که باید استخدام کنید!

تجربه نشان داده است که تیم‌های موفق در زمینه بازاریابی دیجیتال، چه کوچک باشد و چه بزرگ، این 7 تخصص را در تیمشان دارند:

1. مدیر بازاریابی: کلید هماهنگی تیم

تابه‌حال یک ارکستر را در حال اجرا دیده‌اید؟ اگر این‌طور باشد، حتماً دیده‌اید که رهبر ارکستر چطور همه نوازندگان را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. تیم بازاریابی شما بدون داشتن یک مدیر خوب، شبیه به ارکستری می‌شود که رهبر ندارد! هر کسی برای خودش سازی می‌زند اما آهنگ هماهنگی به گوش نمی‌رسد.

اگر نوازنده‌ای در این میان فالش بزند، کسی نیست که او را هدایت کند و در مسیر درست نگه دارد. تیم بازاریابی شما نیز بی‌شباهت به یک ارکستر نیست. برای داشتن یک گروه قدرتمند، اول از هر چیز به یک مدیر خوب نیاز دارید که کل تیم را رهبری کند و اطمینان حاصل کند که همه در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند. داشتن یک مدیر خوب تضمین می‌کند که تیم شما در مسیر درست حرکت می‌کند و از منابع و بودجه به بهترین شکل استفاده می‌شود.

مسئولیت‌های مدیر بازاریابی چه چیزهایی هستند؟

  • او باید به طور مستمر عملکرد تیم را تجزیه و تحلیل کند و گزارش تهیه کند
  • با توجه به تجزیه و تحلیل‌ها، نقاط ضعف و قوت را تشخیص دهد و نتیجه عملکرد تیم را پیش‌بینی کند
  • بودجه را مدیریت کند
  • نیازها را اولویت‌بندی کند تا از بودجه و منابع به طور بهینه استفاده شود
  • تیم بازاریابی را رهبری و راهنمایی کند
  • بر اجرای استراتژی نظارت داشته باشد و در صورت نیاز آن را اصلاح کند

چه دانش و مهارت‌هایی برای این شغل نیاز است؟

  • 7+ سال تجربه در بازاریابی
  • تجربه داشتن در زمینه رهبری یک تیم موفق
  • توانایی اثبات‌شده برای تجزیه و تحلیل نتایج کمپین و توصیه اصلاحات مورد نیاز
  • تجربه در بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر افزایش درآمد

2. متخصص سئو: کلید جذب مخاطب از طریق سایت

همیشه نیاز نیست که برای جذب کردن مخاطبان هدفتان تبلیغ کنید. اگر سئوی سایت را تقویت کنید، مخاطبان هدف خودبه‌خود سایت شما را پیدا می‌کنند. وظیفه مدیر سئو این است که سئوی سایت مورد نظر را تقویت کند تا آن سایت در صفحه اول نتایج گوگل به نمایش دربیاید و افرادی که به خدمات یا محصولاتی که آن سایت ارائه می‌دهد نیاز دارند، به راحتی آن را پیدا کنند.

مسئولیت‌های یک متخصص سئو در تیم بازاریابی چیست؟

  • او باید در جریان تغییراتی که هر از چند گاهی در الگوریتم موتور جستجو به وجود می‌آیند باشد و اطمینان حاصل کند که محتواها بر اساس آن الگوریتم نوشته می‌شوند
  • محتوای موجود را بهینه‌سازی کند تا در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرد
  • در مورد کلمات کلیدی هدف تحقیق کند و بهترین کلمات کلیدی که در بین مخاطبان سرچ بالایی دارند را انتخاب کند
  • سایت‌ها را بررسی کند و مطمئن شود که از نظر فنی یا سایر عوامل مشکلی ندارند.
  • به طور مستمر ترافیک سایت را تجزیه و تحلیل کند و بررسی کند که کدام استراتژِی‌ها ترافیک سایت را بیشتر بالا می‌برد

دانش و مهارت‌های لازم برای استخدام مدیر سئو

  • +3 سال تجربه در مدیریت سئو
  • تخصص در سنجش عملکرد محتوا
  • درک عمیق موتور جستجو و سئو به صورت فنی
  • تسلط بر سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای رایج سئو

نکته: شرکت‌های بزرگ معمولاً تیم سئو دارند که شامل چند کارشناس و یک مدیر سئو است.

3. کارشناس محتوا: شاهِ شاهان!

می‌گویند«محتوا شاه است» و هر چه از درست بودن این حرف بگوییم، کم گفته‌ایم! شما با محتوای متنی (یا ویدئویی) که در سایتتان منتشر می‌کنید محصول یا خدماتتان را به مخاطب معرفی می‌کنید. اگر محتوای سایت شما آموزنده، جذاب و منحصربه‌فرد نباشد، مخاطبتان دمش را روی کولش می‌گذارد و از سایتتان بیرون می‌رود!

شاید شما سئوی سایتتان را به بهترین شکل تقویت کرده باشید یا حتی بهترین محصول یا خدمات را ارائه دهید؛ اما اگر محتوای شما برای مخاطبتان جذاب نباشد و او را به استفاده از خدمات یا محصولاتتان ترغیب نکند، مخاطب دمش را روی کولش می‌گذارد و از سایت شما می‌رود.

اصلاً  یک کسب و کار اینترنتی بدون محتوا مگر می‌شود؟ نه در نتایج گوگل قرار می‌گیرد، نه مخاطب برای فروش قانع می‌شود و نه درآمدی خواهد داشت. در واقع باید بگوییم که تیر آخر را محتوا می‌زند و به همین دلیل است برای جذب مخاطب، حتماً باید حداقل یک متخصص محتوای حرفه‌ای در تیمتان داشته باشید.

مسئولیت‌های کارشناس محتوا در تیم بازاریابی چیست؟

  • او باید در مورد ایده‌های محتوایی ناب و جدیدی که به فروش محصول یا خدمات شما کمک می‌کنند، تحقیق کند
  • با توجه به اصولی که مدیر سئو تنظیم می‌کند، محتواها را بنویسد
  • یک تقویم محتوایی ایجاد کند که بر اساس آن هر محتوا بنا بر یک سلسله منطقی در تاریخ معینی در وب سایت بارگذاری شود
  • مهارت نوشتنش عالی باشد و محتواهایی که می‌نویسد، جذاب، کاربردی و قانع‌کننده باشد
  • با مدیر سئو مشورت و همکاری داشته باشد

دانش و مهارت‌های لازم برای استخدام متخصص محتوا

  • نمونه کار نویسندگی حرفه‌ای
  • توانایی ایده پردازی خلاقانه برای موضوعات محتوایی
  • تسلط به اصول نگارشی
  • تسلط به زبان انگلیسی برای استفاده از منابع خارجی در تولید محتوا
  • تجربه کار با نرم افزارهای مدیریت محتوا از جمله وردپرس

4. طراح گرافیک: هویت‌بخش برند شما

می‌گویند «گرافیک زبان جهانی است» و چقدر این حرف درست است. برای مثال، شما با استفاده از یک پوستر دیجیتالی خلاقانه، پیامتان را به مخاطبانتان می‌رسانید؛ آن هم بدون این که حتی یک کلام با آن‌ها حرف زده باشید! اینجاست که اهمیت وجود یک طراح گرافیک خوب در تیم بازاریابی دیجیتال مشخص می‌شود. طراح گرافیک برای محتوای شما تصاویر جذاب و خلاقانه طراحی می‌کند، برای برندتان لوگو می‌سازد، و پست‌های صفحات اجتماعی‌تان را به نحوی زیبا و خلاقانه طراحی می‌کند تا در بین رقبا منحصربه‌فرد و تک باشید و هویت خاص خود را داشته باشید.

مسئولیت‌های طراح گرافیک در تیم بازاریابی چیست؟

  • برای تکمیل محتوای متنی تصاویر بصری ایجاد می‌کند.
  • به برند شما هویت می‌دهد. (با طراحی لوگو، ایجاد تایپوگرافی مخصوص، و انتخاب رنگ‌های مناسب و منحصر به فرد)
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما را طراحی می‌کند.

دانش و مهارت‌های لازم برای استخدام طراح گرافیک

  • مهارت بالای طراحی و ایده‌پردازی
  • تجربه طراحی حرفه‌ای (ترجیحاً برای شرکت‌های بازاریابی)
  • خلاقیت
  • تسلط به نرم‌افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ و ایلستریتور

5. متخصص رسانه‌های اجتماعی: کلید ارتباط مستقیم با مخاطب

نمی‌شود که بخواهیم تیم دیجیتال مارکتینگ تشکیل بدهیم، اما یک متخصص رسانه‌های اجتماعی را استخدام نکنیم چون همه شما می‌دانید که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیر بزرگی در فروش و رشد یک کسب و کار دارند. در ایران رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام حرف اول را می‌زنند و اکثر افراد ساعت‌ها از روزشان را در این رسانه‌ها می‌گذرانند. به همین خاطر مدیریت رسانه‌های اجتماعی دیگر یک نقش جانبی نیست، بلکه بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شماست.

برای یک کسب و کار اینترنتی بخش مهمی از ارتباط با مخاطبان، اینگیج کردن، ایجاد احساس بین برند و مخاطب، اعتمادسازی و …از ظریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و این یعنی تیم شما حتماً باید چینین متخصصی در خودش جای داده باشد.

مسئولیت‌های متخصص رسانه‌های اجتماعی در تیم بازاریابی دیجیتال چیست؟

  • ایده‌پردازی می‌کند که چه نوع پست‌هایی مخاطب را جذب می‌کنند.
  • با طراح گرافیک در ارتباط است و ایده‌هایش را از طریق او عملی می‌کند.
  • تشخیص بدهد که انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی با چه سرعتی باید پیش برود. (مثلاً هفته‌ای دو بار، یک روز در میان، یا…)
  • با افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کند تا برند شما از طریق آن‌ها تبلیغ شود.
  • برند را به شیوه‌های خلاقانه در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند.
  • حضور برند شما را در رسانه‌های اجتماعی پررنگ می‌کند.
  • به کامنت‌ها، دایرکت‌ها و… پاسخ می‌دهد؛
  • یک ارتباط قوی بین برند شما و مخاطبین ایجاد می‌کند.

دانش و مهارت‌های لازم برای استخدام متخصص رسانه‌های اجتماعی

  • ‌گذراندن دوره‌ ادمینی اینستاگرام
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی مؤثر
  • خلاقیت

6. توسعه دهنده فرانت‌اند: تضمین تجربه خوب کاربر از سایت

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند که در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال نیز تجربه دارد، به شما کمک می‌کند وبسایتتان را از نظر فنی بهینه‌سازی کنید تا کاربر تجربه بهتری از کار کردن با سایت شما داشته باشد.

مسئولیت‌های توسعه دهنده فرانت‌اند در تیم دیجیتال مارکتینگ

  • وب سایت شما را به نحوی خلاقانه برای پلتفرم‌های دسکتاپ، تبلت، موبایل طراحی می‌کند
  • با تیم سئو همکاری می‌کند تا بهینه سازی‌های فنی مورد نیاز را بر روی سایت اجرا کنند
  • قالب سایت شما را طراحی می‌کند
  • تبلیغات پاپ آپ را طراحی می‌کند
  • صفحات فرود را طراحی می‌کند. (صفحه‌ای که مخاطب با کلیک بر روی تبلیغات گوگل یا شبکه‌های اجتماعی و… وارد آن می‌شود.)
  •  هر تغییری که در سایت نیاز باشد ایجاد می‌کند تا بهترین نرخ تبدیل حاصل شود

دانش و مهارت‌های لازم برای توسعه دهنده فرانت‌اند

  • تسلط به HTML، CSS، جاوا اسکریپت، بوت استرپ، و جی کوئری
  • تجربه کار با سیستم‌های مدیریت محتوا
  • دانش در زمینه سئو
  • آشنایی با اصول طراحی واکنش‌گرا

7. استراتژیست بازاریابی: کلید درخشش تیم شما

کار یک استراتژیست در تیم شما فکر کردن و ایده‌پردازی است. بله، شما قرار است به یک نفر پول بدهید که برایتان فکر کند! شاید این موضوع در ابتدا به نظرتان عجیب بیاید؛ اما باور کنید مهم‌ترین فرق یک تیم دیجیتال مارکتینگ موفق و یک تیم ناموفق، در کیفیت ایده‌پردازی آن‌هاست. تا زمانی که ایده‌های خاص و ناب نداشته باشید، دیده نمی‌شوید و در بین رقبا نمی‌درخشید.

مسئولیت استراتژیست چیست؟

  • او باید شخصیت خریداران را شناسایی کند و مخاطبین هدف شما را تشخیص بدهد
  • استراتژیست تشخیص می‌دهد که بهترین استراتژی برای جذب مخاطبین هدف چیست.
  • او با تمام تیم در ارتباط است و تیم را راهنمایی می‌کند تا در راستای استراتژی‌ها پیش بروند

دانش و مهارت‌های لازم برای استخدام استراتژیست در تیم بازاریابی دیجیتال

  • +3 سال تجربه در زمینه بازاریابی
  • خلاقیت
  • توانایی طراحی و مدیریت کمپین‌ها بازاریابی و تبلیغاتی
  • مهارت تحلیل اطلاعات و اصلاح فرآیند‌ها برای افزایش بازدهی

آیا استخدام یک مدیر بازاریابی دیجیتال به جای این 7 نقش کفایت نمی‌کند؟

بازاریابی دیجیتال یک حوزه بسیار پیچیده است و هیچ فردی در کل این حوزه متخصص نیست. اما اشتباهی که بعضی از شرکت‌ها انجام می‌دهند این است که می‌خواهند با استخدام یک نفر تحت عنوان «مدیر بازاریابی دیجیتال» کار را تمام کنند.

شاید فکر کنید با انجام چنین کاری برد کرده‌اید! اما متأسفانه باید به شما  بگوییم که چنین شخصی وجود ندارد. اگر می‌خواهید یک تیم بازاریابی دیجیتال موفق داشته باشید، باید اعضایی را انتخاب کنید که هر کدام در زمینه‌ای خاص (مثل زمینه‌هایی که در بالا نام بردیم) متخصص باشند.

انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ با 9 معیار مهمحتما بخوانید: انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ با 9 معیار مهم

پیشنهادی که برایتان داریم این است که با استخدام یک مدیر بازاریابی دیجیتال، شخصی که سال‌ها در این زمینه تجربه داشته است، شروع کنید. سپس بودجه‌ای را در اختیار او قرار دهید و وظیفه تشکیل تیم و استخدام بقیه اعضا را بر عهده او بگذارید.

اگر بودجه و منابع کافی برای استخدام این 7 نیرو نداشته باشیم چه کنیم؟

تمامی وظایف و مسئولیت‌هایی که در بالا نام بردیم برای ایجاد یک تیم بازاریابی دیجیتال عالی و شکست‌ناپذیر ضروری هستند؛ اما اگر بودجه و منابع کافی برای استخدام همه این نیروها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌شود نقش‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

یعنی با توجه به نقاط قوت تیم بازاریابی خود، بررسی کنید و ببینید که چطور می‌شود دو یا چند مورد از این مسئولیت‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد. برای مثال، متخصص محتوای شما ممکن است یک مدیر رسانه اجتماعی خوب هم باشد. او از نزدیک با محتوا در ارتباط است و درک عمیقی از مخاطبین هدفتان دارد؛ پس دور از نظر نیست که این دو نقش را با یکدیگر ترکیب کنیم.

یک مثال دیگر! مدیر بازاریابی دیجیتال شما ممکن است خودش یک استراتژیست عالی هم باشد. او نیازهای شرکت را می‌داند، با همه اعضای تیم در ارتباط است و به خوبی در جریان اهداف شرکت است. به همین خاطر یک راه برای صرفه‌جویی در منابع‌ این است که مدیر بازاریابی دیجیتال مسئولیت ایده‌پردازی و تعیین استراتژی را هم به عهده بگیرد.

البته باید تأکید کنیم که این مثال‌ها را فقط به عنوان نمونه زدیم؛ شما باید با توجه به نقاط قوت اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ خود، تشخیص بدهید که کدام نقش‌ها را می‌شود با یکدیگر ترکیب کرد تا نتیجه بهتر و مؤثرتری بگیرید.

با آکادمی سایت ما، استاد دیجیتال مارکتینگ شو!

در این مطلب نحوه چینش یک تیم قدرتمند در زمینه دیجیتال مارکتینگ را برای شما توضیح دادیم؛ اما این قصه سرِ دراز دارد و برای ایجاد و هدایت یک تیم حرفه‌ای با درآمد بالا، باید فوت‌های کوزه گری دیجیتال مارکتینگ را بدانید که همه آن‌ها در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

به همین دلیل ما در آکادمی سایت ما، به فکر ایجاد دوره‌ای افتادیم که شما را به طور عمیق و تخصصی برای ایجاد یک تیم دیجیتال مارکتینگ شکست‌ناپذیر آماده کند.

در این دوره ما قصد نداریم سر شما را با آموزش‌های سطحی یا حرف‌های کلیشه‌ای درد بیاوریم؛ بلکه تجربه ارزشمند 17 ساله‌ای که در زمینه ایجاد و مدیریت تیم‌های دیجیتال مارکتینگ داشته‌ایم را به شما عزیزان انتقال می‌دهیم و دانش تخصصی و عمیقی که یک مدیر حرفه‌ای برای ایجاد یک تیم با درآمد بالا نیاز دارد را در اختیارتان می‌گذاریم.

امروز سری به صفحه دوره دیجیتال مارکتینگ سایت ما بزنید؛ این دوره 150 ساعت آموزش تخصصی صفر تا صد همه بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است که با شرکت در آن مهارت ساخت و مدیریت یک کسب و کار را یاد بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *