طراحی سایت

تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا چیست؟ | Skyscraper

 

تکنیک آسمان خراش چیست؟

 

تکنیک محتوای آسمان خراش برای اولین بار توسط برایان دین، موسس سایت backlinko پیاده سازی شد. در سال ۲۰۱۶ برایان دین، با نوشتن مقاله ای توانست ترافیک سایتش را دو برابر کند و تعداد زیادی بک لینک هم به آن صفحه جذب کند. او معتقد بود این موفقیت ها را به سبب نوشتن محتوای آسمان خراش به دست آورده است. در این مطلب، توضیح می دهیم: تکنیک آسمان خراش در محتوا چیست؟ سپس به سراغ آموزش نوشتن محتوا آسمان خراش می رویم و در ادامه شما را با مزایا و معایب محتوا آسمان خراش و موارد استفاده از آن آشنا می کنیم.

تکنیک محتوای آسمان خراش چیست؟ 

محتوای آسمان خراش محتوای جامع و کاملی است، که صفر تا صد یک موضوع را بیان می کند. به عبارتی موضوع اصلی و ریز نکات و موضوعات فرعی در محتوای آسمان خراش توضیح داده می شود. محتوای آسمان خراش باید تمام نیاز کاربر را پاسخ دهد. کامل بودن و بهترین بودن مبنای تکنیک آسمان خراش است. در تکنیک محتوای آسمان خراش کلمات و مفاهیمی که هم در موتورهای جستجو و هم در شبکه های اجتماعی بازده و عملکرد خوبی دارند، پیدا می شوند. کاربران از این تکنیک یک به عبارتی یک تکنیک بازاریابی دروگراست برای تولید محتوایی که بهتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد استفاده می کنند.

 

اصل تکنیک آسمان خراش از نظر برایان دین

مفهوم محتوای آسمان خراش همان چیزی است که گفتیم؛ یعنی یک محتوای کامل و ارزشمند که تمام نیاز مخاطبان را پاسخ می دهد. اما اصل تکنیکی که برایان دین می گوید، در واقع یک تکنیک ساخت بک لینک است. اما چطور؟ مراحل این تکنیک به این صورت است:

1- در ابتدا یک محتوای خیلی کامل و آسمان خراش در مورد یک موضوع پربازدید می نویسیم.

2- بعد از آن محتواهای مشابهی که رقبا تولید کرده اند را پیدا می کنیم.

3- حال بررسی می کنیم کدام سایت ها به محتوای رقبا لینک داده اند. این کار را با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک های سایت مثل سایت MOZ ،Ahref و… انجام می دهیم.

4- در قدم آخر با باید با صاحبان این سایت ها ارتباط برقرار کنیم و بگوییم که ما یک محتوای کامل تر داریم و از آنها بخواهیم به محتوای ما که کامل تر است لینک دهند.

 

مثال از محتوای آسمان خراش

بیایید با یک مثال، مفهوم محتوای آسمان خراش را بهتر متوجه شویم. فرض کنید میخواهید مقاله ای در مورد دیجیتال مارکتینگ بنویسید، سرفصل های این مقاله عبارتند از: 

  • تعریف دیجیتال مارکتینگ
  • اهمیت دیجیتال مارکتینگ
  • انواع دیجیتال مارکتینگ 

که یک مقاله در حدود هزار کلمه می شود. اما در تکنیک محتوای آسمان خراش، سرفصل های دیگری تحت عناوین زیر اضافه می شود:

  • آموزش دیجیتال مارکتینگ
  •  استراتژی های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
  • ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  •  هزینه دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟
  •  مزایای دیجیتال مارکتینگ
  •  بازار کار و آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ
  • معرفی کتاب های حوزه دیجیتال مارکتینگ
  • و…..

اکنون این مطلب چیزی در حدود دو یا سه هزار کلمه خواهد داشت.

متوجه شدید محتوایی که با تکنیک آسمان خراش نوشته می شود، تعداد کلمات بیشتری دارد و طبیعتا کلمات کلیدی بیشتری را هم در بر می گیرد. این محتوا یک محتوای جامع و کامل است که تمامی مطالب را پوشش می دهد و به همه سوالات مخاطبان پاسخ می دهد.

 

 تکنیک آسمان خراش

 

آموزش نوشتن محتوای آسمان خراش

تکنیک آسمان خراش به روشی که مد نظر برایان دین است در ایران کاربرد کمتری دارد؛ به همین دلیل ما در ادامه به صورتی این تکنیک را آموزش می دهیم که، در ایران کاربرد بیشتری داشته باشد.

 

1- پیدا کردن موضوع مناسب

برای نوشتن محتوا با تکنیک آسمان خراش در قدم اول باید موضوع مناسبی انتخاب کنید، این موضوع مناسب 2 ویژگی مهم دارد: 

ویژگی اول: پربازدید بودن و ترند بودن موضوع است. یعنی در عین حالی که موضوع به حوزه فعالیت شما مرتبط است باید کاربران زیادی آن را جستجو کنند. در واقع موضوعی باشد که برای مخاطبان جذاب باشد و همیشه آن را جستجو کنند. مثل: انتخاب اسم سایت که به کسب و کار ما مربوط است. موضوعی است که وقتی کسی بخواهد سایتی را تاسیس کند، همیشه آن را سرچ می کند.

 

ویژگی دوم: ظرفیت داشتن موضوع برای محتوای آسمان خراش است. شما باید در واقع موضوعی را پیدا کنید که زیر مجموعه های فراوان داشته باشد و بتوانید با گسترش دادن زیر مجموعه های آن یک محتوای کامل بنویسید. شما نمی توانید در مورد اینکه برند ال جی بهتر است یا سامسونگ محتوای آسمان خراش بنویسید.

 

2- محتوای متفاوت و کامل تر از بقیه تولید کنید

در مرحله نوشتن محتوا باید دقت داشته باشید، هدف شما تولید یک محتوای جامع و کامل تر نسبت به بقیه محتوا هاست. پس محتوایی که می نویسید، باید محتوای طولانی باشد و تمام موضوعات را در خود جای دهد. برای این کار علاوه بر اینکه از دانسته های خود استفاده می کنید، باید به سراغ مقالات صفحه اول گوگل بروید و محتوا آنها را بررسی کنید. حال اطمینان پیدا کنید محتوایی که نوشته‌اید کامل تر و ارزشمند تر از سایر محتوا هاست و نوشته های سایر محتواها را هم پوشش داده است.

یک نکته را در نظر داشته باشید، فکر نکنید اگر یک محتوا با تعداد کلمات زیاد مثلاً چهار هزار کلمه ای نوشته اید، یک محتوای آسمان‌خراش دارید و از آن بازخورد خوبی میگیرید. تعداد کلمات در محتوای آسمان خراش موضوع اصلی نیست. در این تکنیک شما باید محتوایی تولید کنید که کامل باشد و ارزش بیشتری نسبت به بقیه به مخاطب بدهد.

 

3- ترویج و توزیع محتوا

جدا از بحث تکنیک آسمان خراش، یکی از بخش های استراتژی محتوا ترویج و توزیع محتوا است. یعنی پس از اینکه محتوا را تولید کردید، حال آن را در فضای اینترنت و هر جایی که مخاطب حضور دارد، در اختیار وی قرار دهید. با این کار تلاش می کنیم محتوا بازدید بیشتری داشته باشد و از طریق اشتراک گذاری، کامنت و لایک زودتر به نتایج اول برسد.

 بهترین مسیرهایی که برای بازنشر محتوا میتوانیم استفاده کنیم عبارتند از:

  •  شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و… 
  • سایت اشتراک گذاری ویدئو، فایل، پادکست 
  • سایت های مخصوص پرسش و پاسخ و انجمن ها، مثل: نی نی سایت، جواب یاب و …

 

4- بروزرسانی محتوای آسمان خراش

آپدیت محتوا هم یکی از مهمترین بخش های استراتژی تولید محتوا است. اگر میخواهید محتوایی که تولید کردید، همچنان محتوای آسمان خراش بماند، باید آن را مرتب به روزرسانی کنید و هر بار اطمینان پیدا کنید که باز هم محتوای شما ارزشمند تر از بقیه محتواها است. بروزرسانی محتوا، گوگل را به این درک می رساند که برای مخاطب ارزش قائل هستید و نیاز او را به بهترین شکل پاسخ می دهید.

 

از محتوای آسمان خراش کجا استفاده کنیم؟

با اینکه محتواهای آسمان خراش مثل قبل برای گوگل اهمیت ندارد، اما اگر هنوز هم بتوانیم به درستی از آنها استفاده کنیم، به سئو سایت کمک زیادی کرده ایم.

در حالت کلی، زمانی که کلمه کلیدی اصلی خیلی پر بازدید باشد، به عبارتی زیاد جستجو شود و کلمات فرعی اهمیت چندانی برای مخاطب نداشته باشد، از محتوای آسمان خراش استفاده می کنیم. به این صورت، شما می توانید تمامی مطالب را در کنار هم، در یک محتوا بیاورید و نتیجه خوبی بگیرید.

برای مثال محتوای آسمان خراش که در حال مطالعه آن هستید، مورد مناسبی برای تکنیک آسمان خراش است، زیرا؛ کلمه تکنیک آسمان خراش بازدید زیادی دارد. اما کلمات فرعی آن مثل: آموزش، مزایا و معایب، نیازی نیست در محتوای جداگانه، درباره آنها صحبت کنیم.

 

 تکنیک محتوای آسمان خراش

 

مزایای تکنیک آسمان خراش

حال که با روش نوشتن محتوای آسمان خراش آشنا شدیم به سراغ مزایا و معایب این روش برویم.

 

محتوای کاربر پسند خواهید داشت

 محتواهایی که به صورت آسمان خراش تولید می شوند، معمولاً محتواهای طولانی هستند، که همه ابعاد موضوع را پوشش می دهند. طولانی بودن این محتواها به شما این برتری را می دهد، که بتوانید از تصاویر، اینفوگرافیک، ویدیو و … نیز داخل محتوا استفاده کنید. در نتیجه محتوا برای مخاطب جذاب تر  می شود و مدت زمان بیشتر روی سایت شما می ماند. ماندگاری مخاطب، نرخ پرش سایت را کاهش می دهد و کمک زیادی به سئو سایت می کند. در مطلب نرخ پرش چیست؟ کامل درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

 

محتوای شما دیده می شود

با اینکه افراد توجه زیادی به لینک دادن به مطالب ارزشمند ندارند، اما امروزه محتواهای ارزشمند را اشتراک گذاری می کنند. بنابراین چه از طریق اشتراک گذاری چه از طریق بک لینک، محتواهای آسمان خراش، ظرفیت بیشتری برای دیده شدن و دریافت بک لینک دارند.

 

رتبه بهتری خواهید گرفت

اگرچه گوگل، قبلاً به محتواهای طولانی تر اهمیت بیشتری می داد، اما هنوز هم به تعداد کلمات محتوا برای سئو اهمیت می دهد. با توجه به طولانی بودن این محتواها، این پتانسیل وجود دارد که از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنید. دقت کنید باید کلمات کلیدی  مترادف یا هم کانسپت را به کار ببرید نه هر کلمه کلیدی اضافه ای.

 

معایب تکنیک آسمان خراش

آسمان خراش ها در کنار مزایا، معایبی هم دارند، در ادامه به شرح این معایب می پردازیم.

 

از حوصله مخاطب خارج است

همانطور که گفته شد، محتواهای آسمان خراش طولانی هستند. این طولانی بودن گاهی باعث رنجش مخاطب می شود. امروزه، اغلب افراد حوصله و وقت خواندن مطلب طولانی را ندارد، علاوه بر این ممکن است، به دنبال یک بخش خاصی از محتوا باشند و نتواند به راحتی آن بخش را پیدا کنند؛ به همین دلیل ترجیح می دهد، از این صفحه خارج شوند و در صفحه دیگر به دنبال پاسخ سوال خود بگردند. این موضوع باعث، کاهش ماندگاری مخاطب در صفحه و افزایش نرخ پرش خواهد شد. پیشنهاد ما برای رفع این مشکل، استفاده از فهرست محتوا در ابتدای مطلب است. به این صورت مخاطب اگر به دنبال بخش خاصی باشد، روی آن کلیک می کند و مستقیماً به آن بخش از مطلب می رود.

 

کلمات زیاد جذابیت ندارد

تا چند سال پیش، محتواهای آسمان خراش جذابیت زیادی داشتند و گوگل آنها را جز نتایج اول نشان می داد، اما با آمدن نوع دیگری از محتوا به نام محتوای پیلار کلاستر، گوگل متوجه شد مخاطب به این محتواها بیشتر علاقه دارد و بازدید بهتری از آن ها دارد.

با توجه به وجود محتواهای پیلار کلاستر، گوگل اجازه نمی دهد چند کلمه کلیدی مختلف را روی یک محتوای آسمان خراش، سئو کنید و ترجیح می دهد، برای هر کلمه کلیدی، محتوای جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

 

❔︎ سوالات متداول

محتوای آسمان خراش چیست؟

محتوای آسمان خراش، محتوایی است که تمام مطالب یک موضوع را به صورت کامل و همراه با جزئیات بیان می کند. محتواهای آسمان خراش به دلیل پوشش تمام مسائل اصولا طولانی هستند.

 

از محتوای آسمان خراش در چه مواردی استفاده کنیم؟

بهتر است در مواردی که کلمه کلیدی اصلی بازدید بالایی دارند و بیشتر جستو می شود و بر عکس کلمات کلیدی فرعی جستجوی چندانی ندارند، از این تکنیک استفاده کرد.

 

سخن پایانی

خوب به انتهای این مطلب رسیدیم، ما سعی کردیم شما را با تکنیک محتوای آسمان خراش، روش انجام آن و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. در پایان این نکته را در نظر داشته باشید که در همه انواع محتوا، چه آسمان‌خراش و چه دیگر محتواها، رضایت کاربر را در اولویت قرار دهید و محتوایی با ارزش تولید کنید که برای کاربر مفید باشد. مطمئن باشید، با این کار قدم بزرگی برای سئو و بهینه سایت نیز برداشته اید. در پایان می توانید برای تولید محتوا سایت خود از خدمات تولید محتوا تیم سیتی سایت استفاده کنید.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:48

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *