طراحی سایت

تغییرات مهم در تکنیک های سئو در سال 2016 : بررسی 1 میلیون وب سایت در نتایج جستجوی گوگل

اخیراً 1 میلیون وب سایت در نتایج جستجوی گوگل بررسی شده اند تا پاسخ این سؤال پیدا شود :
چه عواملی دقیقاً بر روی رتبه بهتر و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تأثیر دارند ؟
در این تحقیق، محتوای وب سایت ها، بک لینک ها و حتی سرعت لود سایت بررسی شده اند.
خلاصه ای از نتایج و یافته های این تحقیق :
1.    بک لینک همچنان به عنوان فاکتوری مهم و تأثیرگذار در رتبه بندی صفحات و سئو باقی می ماند. این تحقیق نشان داد که تعداد دامین هایی که به صفحات یک وب سایت لینک شده اند بیشتر از هر عامل دیگری بر روی رتبه آن صفحه و سایت تأثیر داشته اند.
2.    همچنین لینک آتوریتی کلی یک وب سایت  به طور مؤثری با رتبه بندی بالاتر در گوگل مرتبط میباشد.
3.    محتوای مرتبط و متمرکز نسبت به محتوایی که موضوع خاصی را دقیق پوشش نمی دهد بسیار با ارزش تر است. بنابراین ایجاد یک محتوای متمرکز و جامع که موضوعی مشخص را پوشش میدهد به رتبه بندی بهتر کمک میکند.
4.    محتوای طولانی تر رتبه بندی بهتری در گوکل خواهد داشت. محتوای نتایج موجود در صفحه اول گوگل به طور متوسط شامل 1890 میباشند.
5.    https به میزان زیادی با رتبه بندی بهتر در گوگل مرتبط است. و این مسئله عجیبی نیست زیرا خود گوگل هم اعلام کرد که استفاده از https به عنوان یک امتیاز در رتبه بندی در نظر گرفته میشود.
6.    بر خلاف تصوراتی که راجع به  schema  یا همان structured data وجود دارد، این تحقیق نشان داد که کد schema تأثیر زیادی در رتبه بندی و سئو ندارد.
7.    محتوایی که حداقل دارای یک تصویر باشد امتیاز بیشتری نسبت به محتوای بدون تصویر دارد. البته ارتباطی بین اضافه کردن تصاویر بیشتر و رتبه بندی بهتر وجود ندارد ولی حداقل یک تصویر لازم است.
8.    در این تحقیق مشخص شد که ارتباط بسیار کمی بین بهینه سازی عنوان یک مطلب و رتبه بندی بهتر وجود دارد. یعنی استفاده از کلمات کلیدی و قرار دادن آن ها در عنوان تأثیر زیادی در بالا رفتن رتبه در گوگل ندارد. بر خلاف تصور همه این مسئله تأثیر کمتری نسبت به آنچه که تصور میشد داشت که میتواند نشانه ای از حرکت گوگل به سمت semantic شدن (معنا گرایی) باشد.
9.    سرعت سایت همچنان مهم و تأثیرگذار است. بر اساس داده های به دست آمده از alexa ، صفحاتی که در سایت ها با سرعت لود بالا قرار دارند رتبه بندی بهتری نسبت به صفحات سایت های کند دارند.
10.    متن anchor (متن لینک) که دقیقاً هماهنگ با کلمه کلیدی مورد نظرمان باشد همچنان تأثیر زیادی در سئو و رتبه بندی بهتر دارد.
11.    نرخ پرش یا bounce rate پایین باعث رتبه بندی بهتر در گوگل میشود.
حال با جزئیات بیشتری هر کدام از گرینه ها را بررسی میکنیم.

تعداد دامین های لینک شده به سایت شما تأثیر بسیار زیادی در رتبه بندی سایتتان دارند

ممکن است قبلاً هم شنیده باشید که داشتن 10 بک لینک از یک وب سایت نتیجه ثمر بخش و خوبی ندارد.
در واقع بهتر است 10 لینک از سایت های مختلف داشته باشیم تا اینکه 10 لینک از یک دامین داشته باشیم.
بر طبق نتایج این تحقیق، تنوع در دامین ها و سایت هایی که لینک ما در آن ها قرار دارد مهم و تأثیرگذار میباشد.
گوگل دوست دارد که ببیند سایت های مختلفی به شما لینک شده اند و شما را تأیید میکنند بنابراین بک لینک بیشتر در سایت های مختلف و متنوع به معنی تأیید بیشتر از دید گوگل و رتبه بندی بهتر خواهد بود.
در واقع بر اساس این تحقیق تعداد دامین های مختلفی که به یک سایت لینک شده اند، قوی ترین و تأثیرگذارترین عامل در رتبه بندی بهتر آن وب سایت میباشند.
بنابراین در سئو، گرفتن بک لینک از سایت های مختلف بسیار مهم و کلیدی میباشد.

دامین های معتبر رتبه بهتری در گوگل دارند

همانطور که قبلاً هم ثابت شده بود این تحقیق هم نشان داد که میزان اعتبار یک دامین (domain authority) به طور مؤثری با رتبه بندی سایت در گوگل مرتبط است.
در واقع اعتبار کلی یک وب سایت تأثیر بیشتری نسبت به اعتبار هر صفحه آن برای رتبه بندی بهتر در گوگل دارد.
به عبارت دیگر دامینی که صفحه شما در آن قرار دارد بسیار مهمتر از خود آن صفحه میباشد.
بنابراین افزایش تعداد لینک ها به سایتتان باعث بهبود رتبه صفحات دیگر سایتتان نیز میشود.

انتشار محتوای جامع و کامل باعث بهبود رتبه سایت در گوگل میشود

در روزهای اولیه سئو، گوگل موضوع یک صفحه را با استفاده از کلمات کلیدی که در آن صفحه به کار رفته بودند متوجه میشد.
اگر کلمه کلیدی چند بار در صفحه تکرار میشد گوگل می فهمید که موضوع آن صفحه راجع به آن کلمه کلیدی است. امروزه با استفاده از الگوریتم hummingbird ، گوگل موضوع هر صفحه ای را متوجه میشود.
برای مثال زمانی که عبارت “چه کسی کارگردان فیلم برگشت به آینده بود” را در گوگل جستجو کنید،
دیگر گوگل به دنبال صفحه هایی که این عبارت در آن ها به کار رفته باشد نمی گردد. در عوض مفهوم عبارت را درک کرده و پاسخی برای آن ارائه میکند :
همانطور که مشخص است این مسئله تغییر زیادی در نحوه تولید محتوا برای سئو ایجاد کرد. پس در تئوری، گوگل باید محتوایی را ترجیح دهد که یک موضوع مشخص را به طور جامع پوشش میدهد.
ولی آیا در حقیقت هم گوگل همینطور عمل میکند ؟
برای پاسخ به این سؤال تعداد 10000 url در سایت marketmuse مورد بررسی قرار گرفتند.
و مشخص شد که محتوای جامع و کامل به طور قابل ملاحظه ای بر محتوای سطحی غلبه کرده و تأثیر بیشتری بر رتبه بندی بهتر دارد.
جالبه ! ولی چطور میشود محتوایی ایجاد کرد که از نظر گوگل جامع باشد ؟
حال به دو مثال زیر توجه کنید :
اولین مثال، مقاله ای است راجع به کارت سرگرمی باغ های بوش که در روزنامه daily press منتشر شده :
این صفحه معیارهای زیادی دارد که باعث شده در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. برای مثال، از کلمه کلیدی در تگ عنوان و تگ h1 استفاده شده است. همچنین دامینی که صفحه در آن قرار دارد یعنی dailypress.com یک دامین معتبر با دامین آتوریتی بالا (da) میباشد.
با این حال این صفحه تنها در رتبه 10 برای کلمه کلیدی ” کارت سرگرمی باغ های بوش ” قرار دارد.
بخشی از این رتبه پایین به دلیل این است که محتوای آن صفحه از اعتبار موضوعی کمی برخوردار است.
از طرف دیگر صفحه ای وجود دارد که درباره سس ساتی بالیایی میباشد:
این صفحه اطلاعات جامعی راجع به سس ساتی ارائه میکند. محتوای این صفحه شامل تاریخچه سس ساتی در اندونزی، نحوه استفاده از این سس، یک دستور پخت و حتی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی آن میباشد.
با اینکه کلمه “سس ساتی اندونزی” در همه جای این صفحه به کار نرفته است ولی این صفحه برای همین کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دارد.
دلیل رتبه بندی خوب این صفحه، داشتن اعتبار موضوعی بالا برای کلمه کلیدی “سس ساتی اندونزی” میباشد.
بنابراین ایجاد محتوای جامع و کامل میتواند باعث رتبه بندی بهتر در گوگل شود.

محتوای طولانی نسبت به محتوای کوتاه رتبه بندی بهتری در گوگل دارد

همانطور که در مقاله های قبلی سئو از جمله “19تکنیک کاربردی سئو 2016 اشاره کردیم محتوای طولانی با بیش از 1500 کلمه تأثیر زیادی بر سئو و رتبه بندی صفحه دارد.
زیرا باعث میشود گوگل به درک بهتری از موضوع مطلب مورد نظر برسد و نشان میدهد که صاحب سایت نسبت به سایت و محتوای آن حساس بوده و تلاش دارد محتوای با کیفیت و جامع تولید کند.

 

https به طور مستقیم با رتبه بندی بهتر در گوگل ارتباط دارد

سال پیش گوگل از وب مسترها خواست که سایتشان را به https انتقال دهند. و حتی اعلام کرد که این امر در رنکینگ و رتبه بندی سایت ها تأثیر دارد.
در این تحقیق متوجه شدیم که رتبه های بالا در صفحه اول گوگل با https مرتبط هستند هر چند این ارتباط بسیار قوی نیست.
آیا باید همین امروز سایتتان را به https انتقال دهید ؟ تصمیم با شماست اما سوئیچ کردن به https پروژه ای مهم و حساس است که ممکن است باعث بروز مشکلات فنی جدی شود.
قبل از سوئیچ کردن به https راهنمای گوگل را در این مورد بررسی کنید.
از آنجایی که رابطه بین رتبه بندی صفحات و https خیلی قوی نیست و سوئیچ کردن به https مسئله آسانی نیست، پیشنهاد نمی کنیم که فقط به خاطر سئو و رتبه بندی بهتر این کار را انجام دهید. ولی چنانچه در حال راه اندازی سایت جدیدی هستید در نظر داشته باشید که از همان ابتدا از https استفاده کنید.

ارتباطی بین کد schema و رتبه بهتر در گوگل وجود ندارد !

شایعه ها و بحث های زیادی درباره کد schema و سئو تا به حال وجود داشته است.
و تئوری این است که :
کد schema به موتورهای جستجو می فهماند که محتوای ما به چه معنی است و موضوع آن چیست. و این مسئله باعث میشود که گوگل سایت ما را به افراد بیشتری نمایش دهد.
برای مثال، میتوانید با استفاده از تگ در داده های ساختاری (structured data) به گوگل بفهمانید زمانی که از کلمه “جنگ ستارگان” استفاده میکنید منظورتان نام یک فیلم است.
یا میتوانید از کد schema برای امتیاز گذاری (rating) بر روی محصولاتتان استفاده کنید.
گوگل اعلام کرد که ممکن است در آینده استفاده از داده های ساختاری به عنوان یک امتیاز برای رتبه بندی محسوب شود ولی در این تحقیق مشخص شد که وجود داده های ساختاری هیچ ارتباطی با رتبه بندی سایت ندارد !
بنابراین میتوانید از داده های ساختاری در سایت خود استفاده کنید ولی انتظار نداشته باشید که این کار تأثیر زیادی روی رتبه بندی سایتتان داشته باشد.

url های کوتاه بهتر از urlهای بلند و طولانی هستند

urlهای کوتاه به داشتن سئوی درون صفحه ای (on page) بهتر کمک میکنند.
چرا ؟
به دو دلیل :
دلیل اول اینکه فهمیدن یک url کوتاه برای گوگل بسیار ساده تر و راحت تر است. در واقع بعد از 5 کلمه اول در url ، گوگل به کلمات بعدی اعتبار و اهمیت کمتری میدهد.  
خوشبختانه رعایت کردن این مسئله بسیار ساده است کافیست هر زمان که مطلبی را منتشر میکنید دقت کنید که url آن کوتاه و ساده باشد.
چنانچه از وردپرس استفاده میکنید میتوانید ساختار permalink را در حالت “post name” قرار دهید.
فقط توجه کنید که permalink های جدید تنها به مطالب بعدیتان اعمال شوند زیرا اگر permalink ها را برای پست های قدیمی هم تغییر دهید با مشکلات جدی در سئو روبرو خواهید شد.
برای مثال به url زیر دقت کنید :
با اینکه عنوان آن طولانی است ولی برای url تنها از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده شده است.
دلیل دوم اینکه یک url طولانی معمولاً به صفحه ای اشاره میکند که در فاصله زیادی از صفحه اصلی قرار دارد. و این بدان معنی است که اعتبار یا آتوریتی کمتری به آن صفحه اختصاص می یابد و اعتبار کمتر یعنی رتبه پایینتر.
بنابراین در صورت ممکن بیشتر از urlهای کوتاه استفاده کنید تا گوگل راحتتر موضوع صفحه شما را تشخیص دهد.

مطلب به همراه حداقل یک تصویر مزیت بیشتری نسبت به مطلب بدون تصویر دارد

مطالعات نشان داده است که صفحاتی که حاوی تصویر هستند تعداد بازدید بیشتر و اشتراک گذاری بیشتری نسبت به صفحات بدون عکس دارند.
بنابراین استفاده از تصاویر در یک مطلب تعداد اشتراک گذاری آن را در شبکه های اجتماعی افزایش داده و به این ترتیب باعث رتبه بندی بهتر آن در گوگل میشود.
برای بررسی تأثیر استفاده از تصویر بر روی رتبه بندی، صفحاتی را که هیچ تصویری نداشتند با صفحاتی که حداقل یک تصویر داشتند مقایسه کردیم.
و به این نتیجه رسیدیم که وجود حداقل یک تصویر در صفحه به طور قابل ملاحظه ای بهتر از عدم وجود تصویر است.
با این حال زمانی که به تعداد کلی تصاویر در صفحه و رتبه آن صفحه دقت کنیم متوجه میشویم که رابطه ای بین تعداد تصاویر و رتبه صفحه وجود ندارد ولی وجود حداقل یک تصویر در صفحه به رتبه بندی بهتر آن کمک میکند.

استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص در تگ عنوان ارتباط کمی با رتبه بندی بهتر دارد

تگ عنوان همواره مهمترین عنصر در سئوی درون صفحه ای بوده است. زیرا تگ عنوان یک ایده کلی راجع به موضوع یک صفحه به افراد و همچنین موتورهای جستجو ارائه میکند و کلمات موجود در تگ عنوان به طور قابل ملاحظه ای در رتبه بندی صفحات تأثیر داشته اند.
با این حال، در این تحقیق بررسی شد که با توجه به حرکت گوگل به سمت معناگرایی اهمیت تگ عنوان کم شده است یا خیر.
در این تحقیق مشخص شد که استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان بر روی رتبه بندی تأثیر دارد ولی نه آنچنان که تصور میشد.
با توجه به این نکته دیگر گوگل نیاز ندارد که حتماً یک کلمه کلیدی مشخص در تگ عنوان ببیند تا موضوع صفحه شما را بفهمد.
برای مثال در تصویر ذیل 6 صفحه اول در نتیجه جستجوی کلمه کلیدی ” list building” را مشاهده میکنید :
دقت کنید که 3 نتیجه از جمله نتیجه شماره 1  حاوی خود کلمه ” list building” نمی باشند.
و این نشانه ای از حرکت گوگل به سمت معناگرایی میباشد.
بنابراین استفاده از کلمه کلیدی مشخص در تگ عنوان به رتبه بندی بهتر برای آن کلمه کلیدی کمک میکند ولی تأثیر آن در آینده ای نزدیک کاهش پیدا خواهد کرد.

سرعت لود بالا باعث رتبه بندی بهتر صفحات سایت میشود

گوگل از سال 2010 ، سرعت سایت را به عنوان یک معیار رسمی برای رتبه بندی سایت ها مد نظر قرار داد.
سرعت سایت چه اندازه بر روی رتبه بندی آن تأثیر دارد ؟
سرعت متوسط 1 میلیون سایت در alexa بررسی شد. به عبارت دیگر سرعت هر صفحه به تنهایی اندازه گیری نشد و سرعت لود میانگین هر سایت مورد توجه قرار گرفت.
و رابطه بسیار قوی بین سرعت لود سایت و رتبه بندی آن در گوگل اثبات شد.
بنابراین سایت هایی که سرعت لود بهتر دارند در گوگل در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

بک لینک بیشتر = رتبه بهتر

آیا گوگل همچنان به بک لینک ها برای سئو اهمیت میدهد ؟
در این تحقیق تعدا کلی بک لینک های هر سایت اندازه گیری شد و مشخص شد که تعداد بک لینک بیشتر باعث رتبه بندی بهتر میشود.
با اینکه الگوریتم های گوگل در مورد سئو پیوسته در حال تغییر است ولی بک لینک همچنان به عنوان یک معیار مهم برای گوگل باقی مانده است.

ارتباط زیادی بین میزان اعتبار کلی صفحات و رتبه بندی آن ها وجود دارد

آیا آتوریتی یا اعتبار کلی یک صفحه تأثیری در رتبه بندی آن دارد ؟
اکثر سئو کارها و وب مسترها قبول دارند که کیفیت بک لینک دقیقاً به اندازه کمیت آن مهم است.
در واقع بهتر است 1 لینک از یک سایت معتبر داشته باشیم تا 100 لینک از یک سایت بی کیفیت !
بنابراین بر اساس داده های به دست آمده صفحات و سایت هایی که لینک آتوریتی بالاتری دارند از رتبه بهتری هم در گوگل برخوردار هستند.

استفاده از کلمه کلیدی مشخص در متن لینک ارتباط  زیادی با رتبه بندی ندارد

بعد از اینکه گوگل الگوریتم پنگوئن را در سال 2012 برای مقابله با روش سئو کلاه سیاه بروز رسانی کرد، بسیاری از متخصصان سئو استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص در متن بک لینک را منع کردند. با این حال بسیاری از مطالعات نشان دادند که همچنان متن لینک معیار مهمی میباشد.
بنابراین در این تحقیق بررسی شد که آیا متن لینک عامل مهمی است یا خیر.
بر اساس نتیجه این تحقیق مشخص شد که متن لینک با کلمه کلیدی مشخص، ارتباط زیادی با رتبه بندی سایت دارد.
در ابتدا ایجاد بک لینک با کلمه کلیدی بسیار تأثیرگذار بود. برای مثال، چنانچه می خواستید برای کلمه کلیدی “طراحی سایت” در رتبه بهتری قرار بگیرید باید از این کلمه در متن لینک هایتان استفاده می کردید :
ولی بعد از اینکه گوگل اعلام کرد که این کار را نشانه spam میداند دیگر پیشنهاد نمی شود که متن لینک فقط خود آن کلمه کلیدی باشد با اینکه تأثیر زیادی دارد ولی ممکن است spam شناخته شود. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی به صورت ترکیبی در متن لینک ها استفاده کنید.

 


اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *