تجربه کاربری یا ux چیست؟
موفقیت یا شکست هر بیزینس و کسبوکاری به تجربه کاربر و مخاطب بستگی دارد. تولید محصولی بیهدف و به دور از نیاز کاربر باعث میشود تا شکست برند شما تضمین شود! با این حال تجربه کاربری یا به اختصار ux ایجاد شد تا محصولاتی با معنا و مشابه با نیاز کاربر طراحی شود. حوزه فعالیت UX بسیار گسترده است و برخلاف تصور بسیاری از افراد محدود به طراحی سایت نمیشود. ما در این مقاله بهطور کامل سوال ux چیست را پاسخ داده و اهمیت بهکار بردن آن را در کسبوکار طراحی سایت بیان میکنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک میکند تا دنیای گسترده ux را با بیانی ساده بشناسید.
UX Design؛ تعریف رسمی تجربه کاربری از دیدگاه ISO
جوابهای مختلفی برای «ux چیست» بیان شده که تعریف رسمی آن را میتوان از دیدگاه ISO بررسی کرد. سازمان بینالمللی استانداردسازی یا ISO تجربه کاربری را به شکل زیر تعریف کرده است:
«برداشت یا تجربه یک فرد درخصوص استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات ارائهشده را تجربه کاربری میگویند.»
به بیان سادهتر، وظیفه یک طراح UX، ایدهپردازی، طرحریزی و ساخت یا تغییر یک محصول یا سیستم بهمنظور تاثیرگذاری در تجربه کاربر و پاسخ مثبت او خواهد بود. درنتیجه، یکی از مهمترین موقعیتهای شغلی در تیمهای طراحی سایت متعلق به کارشناسان UX است. در تیم سیتی سایت استودیو ux و ui بهصورت خلاقانه و با نگرشی متفاوت بهمنظور بهبود تجربه کاربری سایت، اقدامات مختلفی را انجام میدهند. شما میتوانید برای آشنایی با خدمات تیم طراحی سایت سیتی سایت سری به صفحه طراحی وب سایت زده و تفاوت خدمات عرضهشده را با سایر شرکتها مشاهده کنید.
اهمیت User Experience در طراحی سایت
از آنجایی که طراحی ux دربرگیرنده همه لحظات احساسات و تجربه کاربر در هنگام استفاده از سیستم یا محصول است، افرادی که در این زمینه فعال هستند باید در حوزههای مختلف تکنولوژی، روانشناسی و برنامهنویسی سررشته داشته باشند. در واقعیت ارزش طراحی ux بسیار گسترده است. این ارزش فقط مختص کاربران نهایی محصول یا سایت نیست. بلکه تاثیر آن در برند و کسبوکار نیز دیده میشود. در ادامه 5 کاربرد طراحی ux برای سایتهای اینترنتی را بررسی کردهایم.
1- افزایش رضایت مشتریان و کاربران
در یک طراحی ux حرفهای، کلیه نیازهای کاربران شناسایی میشود. سپس با طراحی مناسب به کاربران کمک میکنید تا در سایت شما بهراحتی به هدف خود برسند. علاوهبر این، طراحی ux تعامل گستردهای بین کسبوکار با مخاطب ایجاد میکند. این تعامل از طریق پیشنهاد قدم بعدی، دعوت به اقدام یا دکمههای CTA و نظرسنجی یا عضویت در خبرنامه خواهد بود.
2- کاهش نرخ برش یا bounce rate
کاربرد UX چیست؟ درواقع میتوان گفت که اهمیت بهبود تجربه کاربری در سایت فقط به حفظ رضایت مخاطب منجر نمیشود. هنگامی که یک لندینگ در سایت بر اساس بهبود تجربه کاربری طراحی شده باشد، مسیر و اطلاعات نشان داده شده به مخاطب کاملاً واضح و شفاف خواهد بود. دراین صورت کاربر به گردش و مطالعه لندینگهای بیشتر تشویق میشود. بههمین دلیل نرخ پرش بهطور چشمگیری کاهش مییابد.
نتیجه این اتفاق بهبود رتبه سایت و جذب بیشتر مخاطب یا مشتری خواهد بود. بههمین دلیل است که در سیتی سایت، تیمی مجرب از کارشناسان و طراحان ux گردهم جمع شدهاند تا مسیر موفقیت و سودآوری را برای کسبوکارهای مختلف هموار سازند. اگر برای شرکت خود قصد طراحی یک سایت مناسب بهمنظور برندسازی حرفهای دارید، پیشنهاد میشود اطلاعاتی که در صفحه طراحی وب سایت شرکتی آورده شده است را با دقت مطالعه کنید.
3- افزایش فروش در سایتهای eCommerce
آیا بهعنوان مالک یک سایت فروشگاهی، تجربه خریدهای رها شده را داشتهاید؟ فکر میکنید در این زمینه نقش ux چیست؟ درواقع برای سایتهای فروشگاهی eCommerce هدف اصلی، تبدیل مخاطب به خریدار است. نتیجه طراحی سایت براساس ux، کاهش تعداد سبدهای خرید رها شده و درنتیجه افزایش فروش خواهد بود. باور کنید یا خیر؛ طراحی UX سایت و ریسپانسیو بودن آن باعث میشود تا آمار تبدیل مخاطب به مشتری و فروش تا 400٪ افزایش یابد. معمولاً شرکتهای طراحی سایت میتوانند یک فروشگاه دیجیتال با کیفیت بالا، پلتفرم اختصاصی و ویژگیهای منحصر بهفرد ایجاد کنند تا رویای شما به واقعیت بدل شود. برای بررسی تفاوت سایتهای قالب آماده با طراحی اختصاصی و متناسب با ux وارد صفحه نمونه طراحی سایت شوید.
4- کاهش هزینههای خدمات به مشتری
یک سایت طراحی شده براساس اصول ux میتواند هزینههای بسیار بالایی را بهمنظور خدمات مشتری کاهش دهد. زیرا مشتری با ورود به سایت میتواند بهراحتی سوال خود را پیدا کرده و به هدف برسد. بههمین دلیل دیگر نیازی به تماس با شرکت از طریق تلفن، ایمیل، شبکههای مجازی خواهد بود. هنگامی که مسیر سفر کاربر در سایت پیشبینی شده باشد، همه چیز گویا خواهد بود و سوال مخاطب به سادگی جواب داده میشود.
5- تقویت سیگنال افزایش رتبه به گوگل
رباتهای گوگل متوجه تجربه و میزان رضایت کاربر را بهراحتی متوجه میشوند. این سیگنال از طریق مدت زمان باقی ماندن کاربر در سایت، سرعت بارگذاری سایت و نحوه نمایش آن در موبایل ایجاد خواهد شد. بههمین دلیل است که برترین سایتها برای دیده شدن در میدان مبارزه گوگل ناچار به طراحی سایت براساس تجربه کاربری و بهکارگیری تکنیکهای SEO هستند.
توجه به چرایی، چیستی و چگونگی مصرف محصول؛ بهبود تجربه کاربری
با بررسی اهمیت و کاربرد طراحی براساس بهبود تجربه کاربری، به سوال «ux چیست» پاسخ دادیم. حال شاید از خود بپرسید که طراحی ux چگونه انجام میشود. بهعنوان یک طراح ux باید به چرایی، چیستی و چگونگی یک کالا بیندیشید. طراحان ابتدا با سوال چرا آغاز کرده تا به چیستی و چگونگی مصرف یک محصول برای ایجاد تجربهای لذتبخش از نظر مخاطب برسند. در طراحی نرمافزار و برنامههای دیجیتال نیز همین ترتیب باید انجام شود. ابتدا نیاز کاربر را شناسایی کرده، سپس با پاسخ به سوال «چگونه» یک تجربه منحصربهفرد و رضایتبخش ایجاد کنید.
آیا ui و ux با یکدیگر تفاوت دارند؟
احتمالا شما نیز نسبت به سوال «UI و UX چیست» کنجکاو باشید. اگر UI و UX را بخواهیم به یک کوه یک تشبیه کنیم، ui قسمت بالایی کوه یخ و ux، همان بخشی است که در زیر آبهای سرد قرار دارد. درمورد طراحی سایت، UI همان ظاهر سایت، منو و بخشهای مختلف است که کاربر در وهله اول با آن روبهرو میشود. در واقع طراحان ui وظیفه زیباسازی سایت و چیدمان بهینه ابزارهای مختلف را برعهده دارند. البته تفاوتهای این دو حوزه بسیار گسترده است. بههمین دلیل پیشنهاد میشود برای آشنایی بیشتر، مقاله تفاوت ui و ux را مطالعه کنید.
مراحل طراحی ux سایت؛ از معنی تا ارزشبخشی
ما در این مقاله بهطورکامل سوال «ux چیست» را پاسخ دادیم. درواقع بهبود تجربه کاربری یا اختصار ux باعث می شود تا هم کاربر نتیجه دلخواه خود را کسب کند و هم کسبوکار به درآمدزایی و جذب مخاطب بیشتر نزدیک شود. حال بهعنوان طراح UX باید نسبت به مراحل رسیدن به هدف خود آگاه باشید. استادان طراحی سایت طراحی ux را در پنج مرحله تعریف محصول، تحقیقات، آنالیز اطلاعات، طراحی و تست یا ارزشبخشی تقسیم میکنند.
درصورتی که درمورد هر یک از مفاهیم بهکاررفته در طراحی سایت یا UX سوالی دارید، در قسمت نظرات بپرسید. کارشناسان سیتی سایت در سریعترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.