- دیجی کالا میآید و فروش فروشگاههای فیزیکی بزرگ کاهش پیدا میکند!
- تعداد زیادی نوجوان صرفا به کمک اینستاگرام کسب و کارهای پردرآمد خودشان را راهاندازی میکنند،
- تعداد زیادی شغل از بین میرود،
- و تعداد زیادی شغل جدید به وجود میآید!
اینها از جمله نتایجی بوده که تجارت الکترونیک صرفا در ایران رقم زده. تا چند سال قبل کمتر کسی فکرش را میکرد روزی برسد که تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای مجازی این قدر رشد و توسعه داشته باشند. شاید باورش سخت باشد اما تازه اول راه است و تجارت الکترونیک بیشتر از اینها رشد میکند. به همین دلیل باید تا دیر نشده اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کارهای اینترنتی و تجارت در فضای مجازی به دست آورید. در این مقاله همراه من باشید تا همه چیزهایی که باید در مورد تجارت الکترونیک بدانید را به شما آموزش بدهم.
همینطور در این مطلب یک نقشه راه برای کسب درآمد از تجارت آنلاین را هم جلوی پایتان میگذارم! پس این مقاله را از دست ندهید.
تجارت الکترونیک چیست؟
خب قطعا با واژه تجارت آشنا هستید. در واقع تجارت به هر ارتباطی اشاره دارد که در آن اقدام به خرید، فروش یا مبادله محصول و خدمات میشود.
در ادامه منظور از تجارت الکترونیک، تجارت کردن از طریق بسترهای الکترونیکی است! این یعنی خرید و فروش از طریق دستگاههایی مثل موبایل، رایانه، وسایل اینترنتی و حتی همین دستگاههای الکترونیکی تلفکس!
البته این تعریف عمومیتر بود و در واقع زمانی که صحبت از تجارت الکترونیک یا همان Electronic commerce یا E-Commerce میشود، بیشتر منظور کسب و کارهایی است که بهشکل جدی وابسته اینترنت هستند نه فقط دستگاههای الکترونیکی. مثلا سایتهای فروش محصول، پیجهای اینستاگرام و… .
تاریخچه تجارت الکترونیک
زمانی که صحبت از تاریخچه تجارت الکترونیک میشود، هر کسی چیزی میگوید. مثلا خیلیها اولین تجربه آن را به دهه 1960 و یک مبادله الکترونیکی انجامشده نسبت میدهند. یا مثلا سایت oberlo تاریخچه آن را به Michael Aldrich نسبت داده که در 1971 با اتصال رایانه خود از طریق تلفن به تلویزیونش، ایده خرید غیر حضوری را در ذهنش داشت.
اما اگر بخواهیم کمی از بالا به قضیه نگاه کنیم، تجارت الکترونیک واقعی از دهه 1990 به وجود آمد. زمانی که افرادی مثل بیل گیتس و استیو جابز دسترسی به رایانه را راحتتر کرده و البته اینترنت هم در اختیار مردم قرار گرفته بود. در همین زمان بود که کسب و کارهای اینترنتی یکییکی به وجود آمدند.
به عنوان نمونه شرکت بزرگ آمازون در سال 1994 و در همین زمان راهاندازی شد یا مثلا eBay از سال بعد فعالیتش را شروع و حدود 2 سال بعد هم مورد توجه قرار گرفت.
انواع تجارت الکترونیک
اگر در سایتهای سطح وب به دنبال شناخت انواع تجارت الکترونیک باشید، با یکسری واژه تخصصی آشنا میشوید که تجارت را بر اساس فروشنده و مصرفکننده به انواع مختلفی تقسیم کردهاند. اما خب به نظر من این دستهبندیها بیشتر برای خود تجارت است تا تجارت الکترونیک.
در هر حال در ادامه ابتدا نوع و دستهبندی اولی که در خیلی از منابع آورده شده را بهشکل خلاصه به شما توضیح میدهم، سپس به سراغ دستهبندی میروم که به نظر خودم صحیح و کاملتر است.
– B2B یا تجارت به تجارت
در این نوع تجارت، یک کسب و کار محصول یا خدماتی را به یک کسب و کار دیگر ارائه میکند. مثلا زمانی که اسنپ به سازمانها خدمات رفت و آمد کارمندان را ارائه میکند، در واقع در حال انجام یک تجارت B2B است چرا که هر دو طرف معامله، کسب و کار هستند.
– B2C یا تجارت به مصرفکننده
رایجترین نوع تجارت، B2C است. در واقع در یک طرف این تجارت یک کسب و کار و در طرف دیگر یک مصرفکننده قرار گرفته. مثل زمانیکه شما از دیجی کالا محصولی را میخرید.
– C2B یا مصرفکننده به تجارت
در این نوع تجارت هم باز قرار است کسب و کار به مصرفکننده خدمات یا محصولی را بدهد. با این تفاوت که در ابتدا مصرفکننده نیاز خودش را مطرح کرده و سپس کسب و کار برای رفع آن پیشنهاد میدهد.
مثل زمانیکه یک مشتری در وب سایتهای دورکاری مثل “پونیشا” یک پروژه ارسال کرده و درخواست خدمات تولید محتوا میکند و در ادامه یک کسب و کار مرتبط هم پیشنهاد او را قبول کرده و پروژه شروع میشود.
– C2C یا مصرف کننده به مصرفکننده
در این نوع تجارت هر دو طرف معامله، مصرفکنندگان هستند. مثل زمانی که شما از طریق وب سایت دیوار یک موتور سیکلت دست دوم را از یک فرد دیگر خریداری میکنید.
علاوه بر اینها، دستههای دیگری هم وجود دارد که خب نه خیلی رایج هستند و نه خیلی پرطرفدار. پس اجازه بدهید از آنها عبور کنم و به سراغ دستهبندی مورد نظر خودم بروم:
انواع کسب و کار اینترنتی
در ادامه میخواهم انواع کسب و کارهایی که میتوانید در بستر دنیای اینترنت راهاندازی کنید را به شما توضیح بدهم. با من همراه باشید.
1_ فروش محصولات و خدمات اینترنتی
رایجترین روش کسب و کار اینترنتی، راهاندازی یک وب سایت یا اکانت در شبکههای اجتماعی برای فروش محصول و خدمات است.
در این روش شما ابتدا باید یک رسانه اینترنتی انتخاب کنید که اصولا با توجه به نبود محدودیتها، وب سایت انتخاب بهتری نسبت به دیگر گزینهها مثل اینستاگرام است. در ادامه هم باید به فکر راهی برای افزایش بازدید و جذب مخاطبان به سوی آن باشید. این را در بخش بعدی توضیح میدهم.
دقت کنید، برای داشتن یک کسب و کار در تجارت الکترونیک الزاما نیاز نیست محصول و خدماتی از خودتان داشته باشید! همانطور که در مقاله «دراپ شیپینگ» هم توضیح دادم، میتوانید محصولات دیگران را به فروش رسانده و اتفاقا سود زیادی به دست بیاورید.
انواع فروشگاه اینترنتی
بهتر است بدانید خود فروشگاههای اینترنتی بر اساس نوع محصول به چند دسته مختلف تقسیم میشوند:
- فروشگاههای فروش محصولات فیزیکی،
- فروشگاههای فروش محصولات آنلاین مثل دوره آموزشی،
- فروشگاههای فروش خدمات شخصی،
- فروشگاه فعال در زمینه همکاری در فروش. (فروش محصولات دیگران)
2_ واسطهگری
یک نوع دیگر از کسب و کارهای اینترنتی، آندسته از سایتهایی هستند که از واسطهگری درآمد دارند. مثلا همین حالا سایتهایی که در حوزه فریلنسری و دورکاری فعالند، خدمات فریلنسرها را به افراد و شرکتها و در ادامه یک هزینه هم به عنوان پورسانت خودشان برداشت میکنند.
به عنوان نمونه سایت “انجام میدم” واسطه بین یک ویرایشگر ویدیو و یک صاحب کسب و کار است و در ادامه از دستمزد ویرایشگر، هزینهای را برمیدارد.
3_ درآمد از تبلیغات
آخرین روش از تجارت الکترونیک که به شما توضیح میدهم، مدل درآمدیاش، درآمد از تبلیغات است. در این روش شما یک وب سایت یا اکانت اینستاگرام و… راهاندازی کرده، در آن اقدام به «تولید محتوا» در یک حوزه خاص کرده و در نهایت بعد از جذب تعداد زیادی مخاطب روزانه، از تبلیغ گرفتن به درآمد میرسید.
مثلا الان سایتهای مجلهای مثل سایت نمناک یا سایتهای خبری مثل ایسنا و دیگر وب سایتها در این حوزه صرفا از طریق تبلیغ، فروش رپورتاژ و… درآمد بسیار زیادی دارند.
چطور وارد تجارت الکترونیک شویم؟!
اما چطور یک کسب و کار اینترنتی شخصی داشته باشیم؟ اگر قصد دارید یک کسب و کار اینترنتی راهاندازی کرده و از آن به درآمد برسید، 3 قدمی که در ادامه توضیح میدهم را بخوانید و عملی کنید.
1- انتخاب رسانه
اولین و البته مهمترین قدم، انتخاب رسانه است. اگر هیچ سرمایه مالی برای شروع کار ندارید، میتوانید در ابتدا یک پیج اینستاگرام بسازید. اما اگر کمی سرمایه دارید و به فکر پرستیژ کاری بالاتر، محدودیت کمتر و احتمالا موفقیت بیشتر هستید، قطعا سایت بهترین انتخاب است.
البته برای طراحی سایت هم راهکارهای مختلفی وجود دارد اما در حال حاضر اگر به یک راهکار باکیفیت، کمهزینه و البته سریع نیاز دارید، پیشنهاد میکنم از فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده کنید. به کمک سیتی سایت، میتوانید در کمتر از 5 دقیقه سایتتان را با ظاهر دلخواه تحویل بگیرید. همینطور در ابتدا نیاز به پرداخت هیچ هزینهای ندارید و بعد از گذشت 7 روز در صورت رضایت، میتوانید هزینه اندک سالیانه آن را پرداخت کنید.
2- انتخاب مدل درآمدی
خب، بالاتر با انواع تجارتهای الکترونیک آشنا شدید و الان میدانید که چطور میتوانید رسانهتان را به درآمد برسانید. پس باید انتخاب کنید که دقیقا کدام مدل برای شما مناسب است؟
درآمد از تبلیغات، از واسطهگری یا از فروش محصول و خدمات؟ اگر نظر ما را بخواهید، فروش محصولات و خدمات بازدهی سریعتری داشته و احتمال موفقیتتان هم در آن بالاتر است.
3- انتخاب روش جذب مخاطب
خب، حالا بسته به رسانهای که انتخاب کردهاید، باید به فکر افزایش بازدید و جذب مخاطبان باشید. در مورد سایت میتوانید در ابتدا از گوگل کمک بگیرید که خب برای جذب بازدید از گوگل هم باید سایتتان را “سئو” کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله «سئو چیست» را بخوانید. همینطور در وب سایت میتوانید از تبلیغات بنری و تبلیغات گوگل هم استفاده کنید.
اما در شبکههای اجتماعی ابتدا باید اقدام به تولید محتوا و سپس در کنار آن تبلیغات کنید. در مورد این موضوع هم مقاله جامع «راهنمای تبلیغات در اینستاگرام» را قبلا در وبلاگ سیتی سایت نوشتهایم.
البته شاید در نگاه اول جذب مخاطب سخت باشد، اما نگران نباشید، هم در سایت سیتی سایت و هم در دیگر سایتهای وب فارسی تعداد زیادی مقاله وجود دارد که شما را برای افزایش بازدید سایت و رسانهتان راهنمایی میکند. پیشنهاد میکنم حتما مقالات سیتی سایت در زمینه بازاریابی اینترنتی را مطالعه کنید.
تجارت الکترونیک، تجارت آینده است!
تجارت الکترونیک به خصوص در ایران هنوز نوپا است و ظرفیتهای بسیار زیادی برای رشد دارد. همانطور که در دنیا تجارت الکترونیک و مجازی تا حد زیادی جای تجارت سنتی و فیزیکی را گرفته است، در ایران هم به تدریج این اتفاق خواهد افتاد. پس بهترین کار این است که به فکر ورود به فضای مجازی باشید تا شما هم سهمی از بازار تجارت الکترونیک کسب کنید. اگر واقعا تصمیمتان برای راهاندازی یک تجارت آنلاین جدی است، پیشنهاد میکنم همین حالا شک و تردید را کنار بگذارید، وارد صفحه سایت ساز سیتی سایت شوید و بدون نیاز به یک ریال هزینه، سایتتان را بسازید. اگر هم سوالی داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که تجارت الکترونیک چیست؟ سپس بعد از خواندن تاریخچه آن انواعش را بررسی کرده و در نهایت مسیر راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی را یاد گرفتیم. اگر سوالی در مورد هر بخش از این مقاله داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستم.