اگر اشتباه نکنم حدوداً سه چهار سال پیش بود که در سطح وب انگلیسی به دنبال ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی میگشتم، ابزارهای مختلف را پیدا میکردم و از اینکه هیچ کدام از آنها به کاربران ایرانی خدمات نمیدهند، یا حداقل خرید قابلیتهایشان برای ایرانیان بسیار پرهزینه و دور از انتظار است، حسرت میخوردم.
اما خوشبختانه امروز شرایط فرق کرده و حتی بسیاری از کسب و کارهای ایرانی ابزارهایی ساختهاند که میتوانند فرآیند بازاریابی در این رسانهها را برایمان بسیار آسان کنند. با توجه به همین در این مقاله میخواهم بهترین ابزارها در سطح وب فارسی و انگلیسی که به درد تمامی کاربران وب فارسی میخورد را به شما معرفی کنم. با من همراه باشید.
بهترین ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی کدام است؟
دوستان در بخش اول مقاله، ابزارهایی را به شما معرفی میکنم که برای مخاطبان ایرانی کاربرد دارند. در بخش دوم هم به سراغ ابزارهایی میروم که در سطح وب انگلیسی معروفند و اگر در خارج از کشور هستید، میتوانید از آنها کمک بگیرید.
1_ نوین هاب
جای افتخار است که اولین ابزار در این لیست، یک ابزار ایرانی است. بر اساس چیزی که در وب سایت نوین هاب نوشته شده این ابزار به شما در مدیریت حدود 13 شبکه اجتماعی کمک میکند. لیست این شبکهها به این ترتیب است:
- اینستاگرام،
- تلگرام،
- توییتر،
- فیسبوک،
- پینترست،
- لینکدین،
- آپارات،
- ایتا،
- بله،
- سروش،
- یوتیوب،
- تامبلر
نکته جالب اینجاست که نوین هاب قابلیتهای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد تا به کمکشان شبکههای اجتماعیتان را مدیریت کنید. مثلا اینکه میتوانید در آن با چند اکانت وارد حساب شوید، میتوانید دایرکتهایتان را دستهبندی کرده و راحت پاسخشان را بدهید و… .
همینطور یکی از مزیتهای مهم این ابزار این است که به شما اجازه میدهد از نسخه رایگان استفاده کرده و در صورتی که از آن رضایت داشتید به سراغ نسخه پولیاش بروید.
2_ ترلو
ترلو در واقع یک ابزار برای مدیریت پروژه (کار تیمی) و همینطور ساخت تقویم محتوا است. با توجه به چند سال سابقه کار در حوزه “کسب و کارهای اینترنتی” به شما اطمینان میدهنم که همین حالا بیشتر از 70 درصد از کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران از این ابزار استفاده میکنند. مخصوصاً بعد از کرونا استفاده از این ابزار به شدت رشد پیدا کرد.
در هر حال، ترلو به شما اجازه میدهد بسیاری از قابلیتهایش را بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینهای استفاده کنید و صرفاً زمانی که کسب و کارتان به اندازه زیادی رشد کرد و نیازهای خیلی بیشتری داشت، باید به سراغ نسخه پولی آن بروید. البته نسخه پولی با ارز و به دلار قابل خریداری بوده و احتمالاً برای ایرانیان خیلی خریدش منطقی نیست.
توضیح تصویر: تصویر فضای ترلو
به کمک این ابزار میتوانید یکسری بردهای مختلف ساخته و در آن مشخص کنید که مثلاً هفته آینده باید چه محتوایی در شبکه اجتماعی ما منتشر شود. همینطور مشخص کنید هر کسی در تیم وظیفه دارد چه اقداماتی را انجام دهد یا کدام محتوا را منتشر کند. «تجربه کاربری» به شدت جذاب این ابزار و همینطور سادگیاش اجازه میدهد تا با کمترین دانش تخصصی در دنیای وب از آن کمک بگیرید.
3_ تسکولو
باز هم افتخار معرفی یک ابزار ایرانی را دارم! در واقع تسکولو چیز شبیه به همان ترلو است و مخصوصاً بعد از اینکه ترلو شروع کرد به آزار و اذیت کاربران ایرانی بسیاری از مخاطبان وب فارسی به سراغ این ابزار رفتند.
نکته مهم اینجاست که این ابزار هم قابلیتهای بسیار زیادی را به شما ارائه میدهد که تا زمان کوچک بودن کسب و کارتان میتوانید از آن بهشکل رایگان استفاده کنید. البته اگر بخواهیم منصفانه مقایسه کنیم، قطعاً ترلو قابلیتهای بیشتری از تسکولو دارد اما در هر حال با توجه به ایرانی بودنش و نبود مشکلاتی مثل تحریم، احتمالاً استفاده از تسکولو کاملاً منطقی خواهد.
4_ گوگل درایو
باز هم اگر هدفتان نه الزاماً یک ابزار مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی که یک تقویمساز برای محتواست، گوگل درایو به شما کمک میکند. در واقع اگر صرفاً یک جیمیل داشته باشید، گوگل یکسری ابزار در اختیار شما قرار میدهد که محتوایش همگی بر روی اکانت جیمیل شما و بر سیستم گوگل درایو ذخیره میشود. مثلاً شما میتوانید در تقویم گوگل کارهای هفتگی این ماه را تنظیم کرده و همینطور با اشتراکگذاری لینکش بقیه اعضای تیم را از هر بخش تقویم باخبر کنید.
یا اگر دوست داشتید میتوانید طوری تنظیم کنید که برنامههای زمانی جدید برای اعضای تیم بهشکل ایمیل ارسال شود. در مثال دیگر میتوانید به کمک گوگل شیت یک تقویم محتوایی دقیق و جزئیتر ساخته و دوباره آن را با کاربران به اشتراک بگذارید. همینطور میتوانید روی خود گوگل درایو محتوایی که باید در اینستاگرام یا سایت بارگذاری شود را آپلود کرده و به نیروی بخش «بازاریابی اینستاگرام» بگویید که آن را دانلود و در اینستاگرام بارگذاری کند.
توضیح تصویر: تصویر فضای گوگل شیت برای تقویم محتوا
مهمترین مزیت گوگل درایو و به طور کلی ابزارهای گوگل این است که به شما اجازه میدهند بدون نیاز به پرداخت هزینه از آنها استفاده کنید. البته خود گوگل درایو اگر حجم فایلهایتان بیشتر از 15 گیگابایت شود شما را اجبار به خرید بستههای اشتراک میکند.
ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی خارجی
خب، میخواهم به سراغ بخش دوم مقاله بروم. در واقع در این بخش صرفاً با ابزارهایی آشنا میشویم که در خارج از کشور ساخته شده و استفاده میشوند. 2 نکته مهم در مورد این ابزارها وجود دارد. اینکه ممکن است بعضی از آنها از همان ابتدا کاربران ایرانی را تحریم کرده باشند یا اصلاً بعضی از آنها در آینده اقدام به انجام این عمل کنند. مثلاً طی ماه گذشته ابزاری که در دنیای «سئو و بهینهسازی سایت» با اسم GTMETRIX شناخته میشد و به کاربران برای افزایش سرعت سایت کمک میکرد، کاربران ایرانی را تحریم کرد.
در درجه دوم هم اینکه به نظر من خرید هیچ کدام از این ابزارها برای ما کاربران ایرانی منطقی نیست. مثلاً شاید برای کاربری که در آمریکا قرار است با یک ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی کار کند، پرداخت 50 دلار هزینه ماهانه کار بسیار منطقی و عاقلانهای باشد. اما قطعاً وقتی صحبت از پرداخت این قیمت به دلار در ایران باشد، میدانیم که چنین قیمتی برای اغلب کسب و کارهای ایرانی منطقی نیست. بنابراین یا بهتر است از ابتدا به سراغشان نروید یا حداقل به سراغ ابزارهایی مثل بافر بروید که به طور کلی یک پلن محدود اما کاملا رایگان دارند.
5_ Buffer
اگر قرار به معرفی بهترین ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی باشد، قطعاً Buffer در میان سه ابزار برتر قرار میگیرد. در واقع این ابزار در سطح وب انگلیسی به شدت محبوب است و کسب و کارهای زیادی از آن استفاده میکنند.
نکته اینجاست که Buffer به شما اجازه میدهد در نسخه رایگانش هم یکسری از قابلیتها را استفاده کرده و تا حدودی نیازهایتان را برطرف کنید. مثلاً میتوانید در نسخه رایگان محتواها را زمانبندی کنید تا به مرور منتشر شوند. اما خب در عین حال یکسری محدودیتها هم در نسخه رایگان وجود دارد. مثلاً اینکه بیشتر از یک کاربر نمیتواند در آن وارد شود یا اینکه نمیتوانید از قابلیتهای آنالیز شبکه اجتماعی آن کمک بگیرید. با توجه به قابلیتهای نسبتاً خوب نسخه رایگان، اگر از لحاظ تحریم با این ابزار به مشکل نخوریم میتوانیم در ایران هم از آن استفاده کنیم.
6_ Hootsuite
خب راستش را بخواهید، Hootsuite به عنوان قول و شماره 1 بازار ابزارهای سوشیال فعالیت میکند و قابلیتهای بسیار زیادی به کاربران انگلیسی میدهد. اما با توجه به اینکه بعد از گذشت 1 ماه باید برای خریدش یک هزینه هنگفت و البته دلاری بپردازید، احتمالا خیلی استفاده از آن منطقی نخواهد بود.
7_ sproutsocial
یک ابزار به شدت جذاب با تجربه کاربری قدرتمند و البته قابلیتهای خلاقانه که در نهایت به دلیل هزینههای گران، خیلی برای کاربران ایرانی بازدهی ندارد. در واقع این ابزار هم دقیقاً مشابه ابزار هات سوییت، به شما اجازه میدهد تا یک ماه بهشکل رایگان از قابلیتهایش استفاده کنید اما در آخر وقتی که بخواهید بهشکل دائم از آن کمک بگیرید، باید ماهانه چیزی بین 80 تا چند 100 دلار بپردازید. در هر حال اگر قرار به پرداخت این هزینه است بدانید که این ابزار حتی قابلیتهای مشابه به یک ابزار CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتریان را هم به شما میدهد.
معرفی کوتاه ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی
تا اینجا با بهترین ابزارها و نرم افزارها برای مدیریت شبکه های اجتماعی آشنا شدیم. با توجه به اینکه احتمالاً بسیاری از ابزارهای دیگر برای کاربران ایرانی کارایی مفیدی ندارند یا حداقل من با ابزارهای مفید دیگر آشنا نیستم، اجازه بدهید در ادامه مابقی را بهشکل خلاصه به شما معرفی کرده، سپس به سراغ دسته دیگری از ابزارهای مفید بروم که در شبکههای اجتماعی به درد میخورد.
- Agora Pulse: ابزاری جذاب برای زمانبندی پستها، فعالیت در شبکههای اجتماعی و البته آنالیز رقبا.
- Sendible: یک ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی که مخصوصاً به درد آژانسها و کسب و کارهایی میخورد که مشتریان زیادی دارند و باید پیج آنها را بهشکل سیستمی و زمانبندی شده، مدیریت کنند.
- eClincher: ابزاری دیگر که به شما قابلیتهایی مثل زمانبندی انتشار محتوا، مدیریت دایرکتها و چیزهایی را میدهد که در نهایت باعث صرفهجویی در زمانتان خواهد شد.
- Social Pilot: یک ابزار نسبتاً مناسب و با قیمت پایین که قابلیتهایی مثل انتشار زمانبندیشده پست و قابلیتهای مشابه را میدهد.
- CoSchedule: من تجربه کار با این ابزار را ندارم اما بر اساس چیزی که در سطح وب نوشته شده، این یکی از بهترین ابزارهای ساخت «تقویم محتوا» و مدیریت رسانههای اجتماعی است. این ابزار نسخه رایگان هم دارد.
- MavSocial: گفته میشود این ابزار هم نسخه رایگان دارد و هم قابلیتهایی مثل انتشار زمانبندیشده پست و… را به شما میدهد.
ابزارهای دیگر برای مدیریت شبکههای اجتماعی
خب اجازه بدهید همانطور که گفتم، برای مفیدتر کردن مقاله چند ابزار کاربردی دیگر را هم به شما معرفی کنم. در واقع اینها ابزارهایی برای مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی نیست، بلکه ابزارهایی برای بازاریابی بهتر در آنهاست!
کاوان، زلکا، دیتاک و نیوزباکس و برای شنود شبکههای اجتماعی
چند سالی است که در میان راهکارهای بازاریابی اینترنتی، چیزی به اسم سوشیال لیسنینگ یا شنود شبکههای اجتماعی پیدا شده! در واقع با توجه به اینکه امروز بسیاری از مخاطبان نظرات مثبت و منفی خودشان از برندها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، هر برند قدرتمندی باید به شدت سطح فضای وب و شبکههای اجتماعی را رصد کند. چرا؟ برای اینکه مطمئن شود مبادا کاربری نظر منفی در موردش داده و نظر منفی تبدیل به بحرانی برای برند شود.
همینطور برند باید نظرات مثبت را هم رصد کرده و با پاسخدهی به آنها حس خوبی در کاربر ایجاد کند. حالا اینجاست که ابزارهایی به اسم ابزارهای شنود شبکههای اجتماعی برای رفع این نیاز به وجود آمدهاند. این ابزارها به شما کمک میکنند عبارتهای دلخواهتان را در شبکههای اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام و… پیدا کنید. مثلاً اگر امروز کامنتی در اینستاگرام منتشر شده و در آن نام برند شما باشد، ابزار به شما این موضوع را اطلاع میدهد.
همینطور بعضیها از این ابزارها برای کامنت مارکتینگ استفاده میکنند. در این روش برند اقدام به بررسی کلمات مرتبط به کسب و کارش کرده و به محض اینکه محتوایی در حوزه کاریاش منتشر شود، به سراغ آن رفته و با انتشار یک کامنت تبلیغاتی یا اصلاً یک کامنت معنادار، برندش را تبلیغ میکند. در سطح وب فارسی، سایتهایی مثل نیوزباکس، زلکا و کاوان ابزارهایی برای این منظور ساختهاند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
BuzzSumo و marketing۹۸ برای آنالیز رقبا
خب، یکی دیگر از ابزارهای مهمی که برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیاز دارید، ابزارهای «آنالیز رقبا» هستند. در حال حاضر ابزارهایی مثل BuzzSumo در سطح وب انگلیسی و ابزارهایی مثل marketing۹۸ در سطح وب فارسی به شما در این مسیر کمک میکنند.
ابزارهای افزایش فالوور!
مورد دیگری که باید با آنها آشنایی داشته و البته از آنها استفاده نکنید، ابزارهای «افزایش فالوور» هستند! در واقع ابزارهایی مثل ربات نینجاگرام در سطح وب وجود دارند که با فالو-آنفالو کردن خودکار پیج دیگران، به مرور باعث شناختهتر شدن برند شما و افزایش فالوور اینستاگرام میشوند.
اما نکته اینجاست که بر اساس الگوریتمهای جدید اینستاگرام چنین راهکاری در درجه اول باعث افزایش ریسک بسته شدن حساب شما و در درجه دوم، کاهش تعامل حساب و کاهش قدرت پیجتان میشود. بنابراین صرفاً بدانید که نباید به سراغ چنین ابزارهایی بروید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با بهترین نرمافزارها و ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی برای کاربران ایرانی آشنا شدیم. در آخر اگر سؤال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.
راستی اگر صاحب یک کسب و کار هستید و هنوز وب سایتتان را طراحی نکردهاید، پیشنهاد میکنم حتماً نگاهی به صفحه فروشگاه ساز سیتی سایت داشته باشید. در این صفحه میتوانید بدون نیاز به هیچ هزینهای و با استفاده از تست 7 روزه و رایگان سیتی سایت، فروشگاه اینترنتیتان را در کمتر از ۲ دقیقه طراحی کنید.