اگر قرار باشد در میان سایتهای فارسی، یک لیست از اشتباهات سئو پیدا کنم، قطعا نحوه برچسب زدن اشتباه در سایت یکی از ابتداییترین و رایجترین اشتباهات است! پس اگر میخواهید نهتنها دچار اشتباهات مرتبط به برچسبگذاری در سایت نشوید، بلکه به کمکشان قدرت سئوی سایتتان را بهبود بدهید، در این مقاله با من همراه باشید. در ادامه همه چیز را به زبان ساده و با مثال به شما توضیح میدهم.
برچسب در وردپرس و در سئو چیست؟
ببینید، برچسبها یک ساختار در سایتهای وردپرسی و البته غیر وردپرسی هستند. این ساختار به شما در دستهبندی کردن محتواها و محصولات کمک میکند. اجازه بدهید اینطور بگویم:
در هر سایتی شما میتوانید به کمک دستهبندی یا همان Category، محتواها و محصولاتتان را دستهبندی کنید. علاوه بر ساختار دستهبندی، شما چیزی به اسم برچسب یا تگ (با هشتگ در اینستاگرام اشتباه گرفته نشود.) را هم دارید. برچسبها هم دقیقا برای دستهبندی کردن محتواها و محصولات ساخته شدهاند. چه تفاوتی با دستهبندی دارند؟ هیچ! اما به طور اصولی از برچسبها برای ساخت دستههای ریز و کوچکتر استفاده میشود. در ادامه مقاله و با مثالها بهتر متوجه منظور میشوید.
مثال از نحوه برچسب گذاری در سایت
برای اینکه به خوبی با اصول برچسب گذاری در سایت آشنا شوید، هم مثال برای سایتهای فروشگاهی در اختیارتان قرار میدهم و هم سایتهای محتوایی:
تصور کنید یکی از چندین دستهبندی مقالات سایت شما، دسته بندی فن بیان است و در این دسته، حدود 140 مقاله دارید. حالا برای اینکه کاربران راحتتر مقالات تخصصیتر را پیدا کنند، شما از برچسبها استفاده میکنید. مثلا:
●10 مقالهای که در مورد صداسازی دارید را با برچسب یا همان تگ صداسازی مشخص میکنید،
●12 مقالهای که در زمینه حاضرجوابی دارید را با تگ حاضرجوابی مشخص میکنید،
●6 مقالهای که در زمینه از بین بردن ترس از سخنرانی و افزایش اعتماد به نفس دارید را به همین شکل برچسب میزنید و… .
حالا در مورد سایتهای فروشگاهی، تصور کنید شما یک سایت فروش لوازم الکترونیکی هستید. یک دستهبندی محصولاتتان، دستهبندی فروش موبایل است. شما میتوانید برچسبهایی هم با این موضوعات داشته باشید:
- تلفن همراه زیر 15 میلیون تومان،
- تلفنهای همراه اندروید،
- تلفن همراه سامسونگ،
- و… .
آیا استفاده از برچسب به جای دستهبندی کار اشتباهی است؟
شاید اینجا این سوال در ذهنتان پیش بیاید که از کجا دقیقا بفهمم کدام محصولات یا مقالات را باید دستهبندی کنم و کدام را برچسب بزنم؟ اصلا استفاده از آنها به جای هم، اشتباه است؟ نه! اشتباهی در این زمینه وجود ندارد.
اما یک نکته وجود دارد. در سایتهای وردپرسی و دیگر سیستمهای مدیریت محتوا، شما میتوانید با چند کلیک، کل دستههای سایتتان را در بخشی از سایت نمایش بدهید. مثلا با اضافه کردن اِلمان دسته محصولات به فوتر، تمام دستههای شما در این بخش نمایش داده میشود.
در سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس یا سایت ساز سیتی سایت شما میتوانید با چند کلیک، تعیین کنید که همه دستهبندیهایتان به یک بخش از صفحه اضافه شود.
در این شرایط ممکن است کمی به مشکل بخورید. چراکه خب قطعا کنار هم قرار گرفتن دسته موبایل و دسته موبایلهای سامسونگ و دسته موبایلهای اندروید، خیلی از لحاظ «تجربه کاربری» درست نیست! اما اگر دستههای کوچکتر را با برچسبها ساخته باشید، با این مشکل روبرو نمیشوید.
از کجا بفهمم کدام محصولات را برچسب بزنم؟
در ادامه مبحث قبلی، راستش جواب این سوال به خودتان، سایتتان و البته هدفگذاریتان در سئو برمیگردد. یعنی چه؟
- اول از همه این شما هستید که تعیین میکنید دوست دارید تا چه حد محصولات و مقالات سایت را به شکل جزئی دستهبندی کنید؟ شاید بعضی سئوکارها حتی استفاده از برچسبها را هم منطقی ندیده و صرفا به چند دستهبندی بزرگ و اصلی اکتفا کنند.
- در درجه دوم وقتی تعداد محصولات سایت زیاد باشد استفاده از برچسبها منطقی میشود. وگرنه برای تعداد اندکی محصول شاید بهتر باشد از همان دستهبندی استفاده کنید.
- در آخر هم با توجه به اینکه میتوانید بعضی از برچسبها را در گوگل سئو کنید، انتخاب میکنید که برای کدام کلمات کلیدی برچسب بسازید. (از این موضوع در ادامه مثال میزنم.)
چطور برچسبها را سئو کنیم؟
تا اینجا صرفا فهمیدیم که برچسب در سئو چیست و اینکه اصول استفاده از آنها به چه شکلی است. در ادامه اما میخواهیم نحوه سئو کردن برچسبها در گوگل را یاد بگیریم. ترجیح میدهم ابتدا روش اشتباه را توضیح بدهم!
روش اشتباه سئو برچسبها!
در گذشته، منظورم نزدیک به 10 سال پیش است؛ عبارت برچسبها در سایتهای وردپرسی به اشتباه با عبارت کلمه کلیدی ترجمه شده بود. یعنی مدیران سایتهای وردپرسی در بخش کناری پنل صفحه محتواها، چیزی به اسم کلمههای کلیدی داشتند که با نوشتن کلمات در آن، برچسب به سایت اضافه میشد. به همین دلیل مدیران تصور میکردند باید در این بخش کلمات کلیدی اضافه صفحه را وارد کنند. نتیجه چه بود؟ با توجه به اینکه در آن سالها محتوا در سطح وب فارسی به شدت اندک بود، هر کدام از این صفحات به عنوان یک صفحه در وردپرس ساخته میشد و گوگل هم هر صفحه را در نتایج جستجو سئو میکرد!
این یعنی مثلا اگر مقاله «سئو سایت فروشگاهی» را نوشته و چند برچسب با عبارتهایی مثل آموزش سئوی فروشگاه اینترنتی، آموزش سئو فروشگاه و… میساختید، در واقع چند صفحه دستهبندی داشتید که همهشان یک محتوا داشتند و آنهم همین صفحه مقالهتان بود.
یک صفحه تگ در یک سایت دانلود فیلم سینمایی، در گوگل سئو شده است. این صفحه یکی از چندین برچسبی است که به یک صفحه زده شده!
اما به اینخاطر که محتواهای کمی در سطح وب فارسی پیدا میشد، گوگل حتی همین صفحات برچسب را هم به نتایج اول جستجو میبرد. امروز دیگر اینطور نیست! در واقع امروز اگر چنین کاری کنید، چند اتفاق میافتد:
- اول از همه چند صفحه خواهید داشت که محتوای بیارزشی دارند. اینها صفحات زامبی هستند که اعتبار سایتتان را کاهش میدهند.
- بعد از این چند صفحه خواهید داشت که همهشان یک محتوای مشابه دارند. اینها صفحات تکراری یا Duplicate Content هستند که اعتبار کل سایت را کم میکنند.
- بعد از این ممکن است گوگل به دلیل وجود صفحات تکراری، همان مقاله اصلیتان را هم در نتایج سئو نکند!
نکته: در بعضی حوزهها مثل سایتهای موزیک یا فیلم، به این دلیل که رقبا هنوز به اشتباه از این تکنیک استفاده میکنند، گوگل بعضی صفحات برچسب را سئو میکند. اما شما نباید گول این استثناها را بخورید و تصور کنید که در هر حوزهای این انتخاب درستی است.
روش اصولی سئو کردن برچسب ها در گوگل
حالا با خیال راحت به سراغ اصل مطلب میرویم. ببینید، اصول سئو کردن برچسبها همان اصول سئو کردن دستهبندی است! چطور؟ در ادامه توضیح میدهم:
1_ انتخاب موضوعات درست
در درجه اول شما باید مطمئن شوید که کلمه درستی را برای سئو کردن انتخاب کردهاید. در واقع منظور این است که اطمینان پیدا کنید روی کلمه مورد نظر شما یک صفحه دستهبندی به درد کاربر میخورد! اجازه بدهید مثال بزنم:
روی کلمه آموزش پخت قرمه سبزی، به احتمال بسیار زیاد سئو کردن یک برچسب که در آن 2 یا چند مقاله در زمینه پخت این غذا وجود دارد، انتخاب خوبی نیست. چراکه در این کلمه کاربر به دنبال یک مقاله آموزشی کوتاه است که سریع به کمکش غذای مورد نظر را بپزد. یا مثلا روی کلمه آموزش “تکنیک های افزایش سرعت ایندکس” دوباره شرایط به همین شکل است و کاربر اینجا نیازمند یک مقاله است نه یک دستهبندی. پس اگر شما یک برچسب را روی این کلمهها سئو کنید، کاربر واردشان شده و با توجه به اینکه نیازش رفع نمیشود، از آن خارج میشود. به این ترتیب با کاهش زمان ماندگاری کاربر و افزایش نرخ پرش، رتبه برچسب در گوگل کاهش پیدا میکند.
اما در مقابل روی کلمهای مثل آموزش بازاریابی، احتمالا یک صفحه دستهبندی یا برچسب مقالات میتواند نیاز کاربر را جوابگو باشد.
سایت نوین روی کلمه آموزش بازاریابی یک دستهبندی محتوا را سئو کرده است.
یا در مثال دیگر احتمالا میتوانید روی صفحه خرید گوشی سامسونگ، خرید گوشی کمتر از 10 میلیون و… یک برچسب ساخته و چندین محصول در آن قرار بدهید. چون در این شرایط کاربر واقعا نیازمند یک صفحه دستهبندی است نه یک صفحه محصول.
2_ انتخاب کلمه درست
با توجه به اینکه کمی نگرانم، به طور خلاصه این نکته را هم توضیح بدهم که برای سئو کردن یک برچسب، مهم است که کلمه درستی را هم انتخاب کنید. مثلا لازم نیست نام برچسب شما «آموزش سئو کردن سایتهای فروشگاهی» باشد. بلکه بهتر است کلمه کلیدی اصلی را و به شکل خلاصه بنویسید. مثلا همان سئوی سایت فروشگاهی انتخاب خوبی است.
3_ اختصاصی کردن ظاهر صفحه
مخصوصا در سایتهای وردپرسی، ظاهر صفحات برچسب به شدت ساده و حتی زشت است. پس مهم است که ظاهر این صفحات را قبل از سئو کردنشان بهبود بدهید. چطور؟
اول از همه به رابط کاربری توجه کنید. یعنی آن را از لحاظ رنگ، ظاهر و… بهینه کنید تا کاربر به محض ورود با یک صفحه خشک و زشت روبرو نشود. در درجه دوم، صفحه را از لحاظ تجربه کاربری بهینه کنید. این یعنی مثلا اگر یک دستهبندی مقاله را سئو میکنید، مقالاتی که کاربر باید ابتدا بخواند را به ابتدای صفحه بیاورید، یا اگر یک برچسب محصول دارید، محصولات موجود را به ابتدای صفحه بیاورید.
سایت نوین دستهبندیاش را از لحاظ تجربه کاربری بهینه کرده تا برای کاربران، کاربردی باشد.
همینطور اگر برایتان مقدور است فیلترهایی مثل فیلتر ارزان به گران و… را به صفحه اضافه کنید تا کاربر تجربه بهتری در آن داشته باشد.
4_ به آن محتوا اضافه کنید!
یکی از تکنیکهای جدیدی که به تازگی برای سئو کردن دستهبندیها در سطح وب باب شده و حتی دیجی کالا هم از آن استفاده میکند، اضافه کردن متن سئو شده به صفحات دستهبندی و برچسب است.
دیجی کالا به انتهای دستهبندیهای سایتش متن سئو شده اضافه کرده است.
در این تکنیک ترجیحا چند 100 کلمه متن به انتهای صفحه دستهبندیتان اضافه میکنید. اصولا این متنها برای کاربر ارزشی ندارند و صرفا هدف این است که رباتهای گوگل به صفحه اهمیت بیشتری بدهند. به همین دلیل بهتر است آنها را در انتهای صفحه بگذارید تا باعث بر هم خوردن تجربه کاربر نشود.
5_ لینک داخلی بگیرید
بعضیها تصور میکنند برای سئو کردن برچسب و دستهبندی نیازی به گرفتن لینک داخلی نیست. اما برعکس، دقیقا باید با این صفحات هم مثل صفحات عادی رفتار کنید. بنابراین هم از صفحات مقاله به آنها لینک بدهید و هم اگر صفحه برایتان مهم بود، از سایدبار و فوتر سایت.
6_ سئو خارجی را فراموش نکنید
در نهایت مانند یک صفحه عادی، باید برای سئو شدنش به سراغ سئوی خارجی هم بروید. حالا اینکه دقیقا چه کارهایی انجام بدهید به استراتژی سئویتان برمیگردد. اما اصولا خرید رپورتاژ، ساخت بک لینک، سوشیال سیگنال و… انتخابهایی هستند که دارید.
نوایندکس و سئوی برچسب ها
قبل از تمام شدن مقاله چند نکته دیگر را هم یاد بگیریم تا مبادا در آینده به خاطرشان به مشکل بخوریم. نکته اول این است که هیچ اشکالی ندارد اگر محصولات یا مقالات سایتتان را بدون هدف سئو، برچسبگذاری کنید! این یعنی ممکن است صرفا برای ایجاد یک سایت دستهبندیشده که کاربر بتواند راحت به محتوای دلخواهش در آن برسد، چندین برچسب بسازید. در این شرایط هدفتان این نیست که گوگل صفحات برچسبتان را مشاهده کرده و سئویشان کند. پس شاید بهتر باشد صفحات برچسب ایجاد شده را نوایندکس هم بکنید. به این ترتیب احتمال اینکه کلمات کلیدی این صفحات را با دیگر صفحاتتان تکراری تشخیص داده و سایت را دچار Cannibalization کند، از بین میرود.
تکراری شدن محصولات در برچسبها
نکته بعدی این است که باید حواستان باشد محتوای چند برچسب دقیقا شبیه به هم نباشد. در واقع این عادی است که محصولات شما در چندین برچسب وجود داشته باشند. مثلا از میان 40 عطری که دارید، 5 تای آنها هم در برچسب عطر اسپرت، هم عطر ارزان و هم عطر برند قرار گرفته باشند. اما اگر تمامِ محتوای چند برچسب دقیقا چند محصول مشابه باشند، ممکن است گوگل صفحاتتان را با هم به عنوان صفحات تکراری تشخیص بدهد. پس مراقب این موضوع باشید.
تعداد برچسبهای هر صفحه
در سطح وب این سوال زیاد پرسیده شده بود که به هر صفحه چند برچسب بزنیم؟ این سوال حاصل کجفهمی در مورد برچسبهاست! در واقع آندسته از کاربرانی که هنوز از برچسبها شبیه به کلمات کلیدی استفاده میکنند این سوال را میپرسند. وگرنه شمایی که الان به خوبی اصول کار با تگها را بلدید، میدانید که بر اساس نیاز سایت، ممکن است یک صفحه در 1 یا چندین برچسب قرار بگیرد. در هر حال اصولا نباید تعداد برچسبهای خیلی زیادی هم برای یک صفحه در نظر گرفت. چراکه احتمالا در این شرایط در ساخت برچسبها زیادهروی کرده و بیش از حد صفحاتتان را دستهبندی کردهاید.
آموزش ساخت برچسب در وردپرس
ساخت برچسب در سایتهای وردپرسی کار بسیار آسانی بوده و از چندین روش هم امکانپذیر است.
در روش اصلی مشابه تصویر بالا باید به سراغ گزینه برچسبها در منو بروید. با توجه به نیازتان یا بخش محصولات یا نوشتهها.
در این صفحه هم ابتدا نام برچسب و سپس URL آن را مشخص میکنید. در ضمن الزامی به نوشتن متن در بخش توضیحات نیست.
بعد از این کافی است در صفحه مقالات یا محصولات مورد نظر، این برچسب را به هر صفحه اضافه کنید:
علاوه بر این و به کمک گزینه ویرایش سریع هم میتوانید به سرعت صفحات مورد نظر را برچسبگذاری کنید.
نکته: برای ساخت یک صفحه برچسب حرفهای و جذاب بهتر است از صفحهسازهایی مثل المنتور استفاده کنید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله از سیر تا پیاز برچسبها در سایت و اصول سئو کردن برچسبها در گوگل را یاد گرفتیم. با توجه به اینکه مبحث کمی پیچیده بود، اگر هنوز سوال و نظری دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشم.