تا چند سال پیش اگر جوانی 20 تا 30 ساله را سوار بر یک خودرو شاسی بلند میدیدیم، با خودمان میگفتیم او حتما یک آقازاده است و هر چه دارد، از پدرش به او رسیده. اما امروز دیگر نمیتوانیم چنین حدسی بزنیم، چراکه اینفلوئنسرها همه معادلهها را برهم زدهاند!
در واقع فضای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام حتی به نوجوانان هم اجازه داده که با تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر، به درآمد میلیاردی در سال برسند! بنابراین دیگر محدودیتی از نظر درآمدی برای سنین مختلف وجود ندارد. اما این اینفلوئنسرها از چه طریقی درآمد کسب میکنند؟
با من در این مقاله همراه باشید تا به شکل جامع روش های کسب درآمد اینفلوئنسرها را به شما توضیح بدهم. همینطور در انتهای مقاله نکاتی کاربردی و عملی برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر به شما میگویم.
روش های کسب درآمد اینفلوئنسرها
روشهای درآمدی که در ادامه توضیح میدهم، خیلی ارتباطی به تعداد فالوورهای اینفلوئنسر ندارد. عملا فرد اگر صرفا مخاطبانی را داشته باشد که بتواند روی آنها تاثیر بگذارد، میتواند از همه این روشها به درآمد برسد.
1_ تبلیغات
رایجترین روش کسب درآمد اینفلوئنسرها، تبلیغات است. در واقع همانطور که خودتان هم بارها در اینستاگرام دیدهاید، این افراد تبلیغ کسب و کارهای دیگر را در استوری و پستهایشان کرده و خب در ازای این تبلیغ هزینهای را از برند مورد نظر میگیرند. اینفلوئنسرها تاثیر زیادی روی مخاطبان خودشان دارند و به همین دلیل هم اینفلوئنسر مارکتینگ روش مناسبی برای افزایش مشتری به حساب میآید. در مورد بازاریابی افراد تاثیرگذار در مقاله «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» بیشتر توضیح دادهایم.
این هزینه با توجه به تعداد فالوورهای اینفلوئنسر و چیزهای دیگری مثل زمینه فعالیت، میزان تعامل پستها، بازدید استوری و… مشخص میشود. اما اصولا اینفلوئنسرهای بزرگ برای یک تبلیغ چیزی بین ده تا چند ده میلیون تومان دریافت میکنند. البته درآمد از تبلیغات خودش انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را به شما توضیح میدهم:
اسپانسرینگ
اگر یادتان باشد در برنامه آشپزی بهونه آقای سامان گلریز ناگهان وسط برنامه به این موضوع اشاره میکرد که استفاده از مایکروویوهای برند سامسونگ چه مزایایی دارد. یا مثلا میگفت باید حتما برای پخت فلان غذا، از محصولات برند دنِت استفاده کنید.
خب این تبلیغات از نوع اسپانسری است. در این روش کسب درآمد، اینفلوئنسرها یک محصول یا حتی برند خاص را نه صرفا بهشکل عادی بلکه حین استفاده و بهمدت زمان بیشتری تبلیغ میکنند.
تبلیغات غیر مستقیم
ببینید، کلمه اینفلوئنسر در زبان انگلیسی به معنی تاثیرگذار است. در واقع خیلی از ما صرفا به دلیل مشاهده سبک زندگی این افراد، علاقهمند به تکرار رفتارشان میشویم چراکه آنها روی ما تاثیر دارند. مثلا دوست داریم مثل آنها لباس بپوشیم، رستورانی که آنها میروند را برویم و حتی مثل آنها صحبت کنیم. در این شرایط تبلیغ غیر مستقیم یک برند یا محصول توسط آنها کار بسیار راحتی است.
این یعنی کافی است یک اینفلوئنسر حین اینکه در حال راه رفتن در خیابان است، از کنار یک فروشگاه چرم عبور کرده و بگوید: {راستی این فروشگاه هم کفشهای چرمی خیلی خوبی دارد و خود من هم امسال چند جفت از آن خریدم.}
به همین راحتی و بدون نیاز به گفتگوی دیگری، خیلی از مخاطبان به برند مورد نظر علاقهمند شده و برای خرید به سراغ آن میروند.
تبلیغات درصدی
بله، خیلی از اینفلوئنسرها هم به جای دریافت یک هزینه ثابت، ترجیح میدهند بهشکل درصدی با برند همکاری کنند. در این روش مثلا اینفلوئنسر به مخاطبان میگوید برای خرید فلان محصول، وارد سایت y شوند. در ادامه هم به ازای هر فروشی که در سایت مورد نظر صورت بگیرد، پورسانتی از طرف برند به اینفلوئنسر داده میشود.
جا انداختن یک محصول خاص
یکی دیگر از روش های کسب درآمد اینفلوئنسرها، برندسازی و جاانداختن یک محصول خاص است. در این روش فرد محصولی را مورد استفاده قرار داده یا دائم در ویدیوها و عکسهایش آن را قرار میدهد تا مخاطبان نسبت به آن علاقهمند شوند.
مثلا یک اینفلوئنسر فعال در حوزه لوازم آرایشی، در چند ویدیو مختلف به جای پاک کردن آرایشش با لوازم آرایشی قدیمی، از یک محصول جدید استفاده میکند. به این ترتیب عملا محصولی که تا الان در بازار دیده هم نشده، به مخاطبان معرفی شده و آنها در صدد خریدش بر میآیند. در این شرایط ممکن است اینفلوئنسر هزینهای را برای تبلیغ این محصول دریافت کرده یا به شکل پورسانتی کار کند.
2_ فروش محصولات شخصی
در این چند سال خیلی از اینفلوئنسرها اقدام به فروش محصولات شخصی خودشان کرده و اتفاقا بازخورد خیلی خوبی هم گرفتهاند.
در این روش، اینفلوئنسر با توجه به شناختی که از مخاطبان خودش دارد، یک محصول خاص را در تعداد بالا خریداری کرده و کاربران را به خرید محصول مورد نظر ترغیب میکند.
3_ راهاندازی کسب و کار شخصی
این روش کسب درآمد بهتازگی خیلی میان اینفلوئنسرهای خارجی رواج پیدا کرده. در این روش، اینفلوئنسر اقدام به راهاندازی یک کسب و کار شخصی کرده و در ادامه با توجه به داشتن تعداد زیادی مخاطب، به راحتی کسب و کار و محصولاتش را تبلیغ میکند.
به عنوان نمونه سلنا گومز، خواننده معروف، اقدام به راهاندازی برند شخصی خودش در زمینه لوازم آرایشی کرده. یا در یک نمونه دیگر، بعضی از تاثیرگذاران تبلیغ سایتهای شرطبندی خودشان را میکنند.
4_ افزایش مخاطبان برای معارفه محصولات
در دنیای بازاریابی، مخصوصا بازاریابی محصولات آموزشی مثل کتاب و دوره، اصولا افراد یک وبینار یا سمینار رایگان معارفه برگزار کرده و محصولشان را به تعداد زیادی از مخاطبان معرفی میکنند. به این ترتیب تعدادی از شرکتکنندگان در این رویداد، به خرید محصول علاقهمند میشوند.
با این توضیحات، عملا هر چه تعداد مخاطبان رویداد رایگان بیشتر شود، آمار فروش محصول هم رشد میکند. حالا اینفلوئنسرهایی که در یک حوزه شناخته شده هستند، علاوه بر تبلیغ خود محصول، میتوانند با تبلیغ رویداد، تعداد مخاطبان آن را هم بالا ببرند.
به عنوان نمونه، آقای عادل طالبی که یک اینفلوئنسر در دنیای بازاریابی دیجیتال است، یک دوره آموزش بازاریابی دیجیتال دارد که در زمان شروع دوره، رویدادهای رایگانی را برای معرفیاش برگزار میکند. در این شرایط با توجه به شناختهشده و برند بودنش، عملا افراد زیادی در رویدادهای رایگانش شرکت کرده و خب در ادامه تعداد زیادی از آنها اقدام به شرکت در دوره اصلی میکنند.
5_ فروش محصولات طرفداری
تعداد اندکی از اینفلوئنسرها هم اقدام به فروش محصولات خاص طرفداری برند خودشان یا دیگر برندها را میکنند. به عنوان نمونه اینفلوئنسرهایی که در دنیای حرفهای ورزش مثل کشتی کج، فوتبال آمریکایی و… فعالیت میکنند، محصولاتی مثل کلاه، ماگ، تیشرت و… با لوگو برندهای مطرح را به فروش میرسانند. مثلا کلاهی با لوگو فلان تیم فوتبال آمریکایی. فروش این محصولات در تعداد بالا، سود بسیار زیادی را عاید اینفلوئنسر میکند.
6_ جمعآوری کمکهای داوطلبانه
البته که این یک روش کسب درآمد نیست، اما خب روشی است که یک اینفلوئنسر میتواند به کمکش روی دنیای اطرافش تاثیر مثبت بگذارد. همانطور که خودتان هم بارها مشاهده کردهاید، در زمان وقوع اتفاقاتی مثل سیل، خشکسالی و… بعضی از اینفلوئنسرها اقدام به جمعآوری کمکهای خیرخوانه میکنند.
مثلا علی دایی، فوتبالیست بزرگ کشورمان در زمان وقوع زلزله دلخراش کرمانشاه، اقدام به جمعآوری کمکهای خیرخواهانه و کمک به زلزلهزدگان کرد.
برای اینفلوئنسر شدن به چه نیاز داریم؟
خب، حالا که با روش های کسب درآمد اینفلوئنسرها بهطور کامل آشنا شدیم؛ اجازه بدهید بهطور خلاصه هم به این اشاره کنم که اصلا باید برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر چه چیزهایی داشته باشیم؟
1_ ایده مناسب!
خب اگر در حالت پیشفرض انسان معروفی نیستید، قطعا باید برای شروع یک ایده مناسب داشته باشید. ایده مناسب به شما امکان میدهد که در مورد آن محتوای جذابی تولید کنید. البته این را هم بگویم که شرط داشتن محتوای جذاب فقط ایده خوب نیست و موارد دیگری را هم باید رعایت کنید که در مقاله «چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام» آنها را آوردهام. مثلا ممکن است مثل واینرها (طنازان) اقدام به انتشار ویدیوهای طنز اینستاگرامی کنید، امکان دارید بخواهید از طریق آموزش دادن محبوب شوید یا اصلا مثل این اینفلوئنسر جدید، خابی، ایده خاصی داشته باشید که به نظرتان میتواند به محض اجرا، سیل مخاطبان را به سمت شما بکشاند.
2_ مهارت اینستاگرام مارکتینگ
در مرحله دوم نیاز است که بهخوبی با اصول بازاریابی اینستاگرام آشنا باشید. در این مسیر ابتدا باید بدانید که چطور در این شبکه اجتماعی محتوا تولید کرد، همینطور باید تکنیکهای افزایش فالوور اینستاگرام را هم بلد باشید.
اگر واقعا قصدتان برای کسب درآمد از اینفلوئنسری جدی است، پیشنهاد میکنم حتما نگاهی به مقالات سیتی سایت در مورد کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید تا دانش و مهارتتان در این زمینه رشد کند.
بازایابی در اینستاگرام کار سخت و پیچیدهای نیست، اما یکسری اصول و قواعد دارد که باید آنها را رعایت کنید. مثلا اول از همه باید مخاطبان و رقبای خودتان را بشناسید، بعد از آن هدفتان را مشخص کنید. پیشنهاد میکنم مقاله «آموزش اینستاگرام مارکتینگ و بازایابی اینستاگرام» را بادقت بخوانید، چون در این مقاله به طور کامل در مورد بازاریابی در اینستاگرام توضیح دادهایم و حتما به دردتان میخورد.
3_ رسانه اینترنتی
در ادامه، وجود یک رسانه اینترنتی مختص خودتان، میتواند به شما در مسیر معروف شدن، کسب درآمد و… کمک زیادی کند. منظورم از رسانه اختصاصی، یک پیج اینستاگرام نیست، بلکه یک وب سایت است. در واقع به دلیل آزادی عمل زیاد، شما میتوانید در سایت محصولات مورد نظر خودتان را قرار بدهید، میتوانید در مورد خدمات و تبلیغاتتان صحبت کنید، در مورد خودتان بگویید و حتی با ارائه آمار، به مخاطبان بفهمانید که تبلیغ کردن در پیج شما چقدر برایشان بازدهی دارد.
مهمتر از همه، به کمک یک وب سایت و اجرای روشهای بازاریابی اینترنتی، میتوانید حتی از گوگل هم مخاطبان را جذب کرده و با هدایت آنها به اینستاگرام، تعداد فالوورهایتان را بالا ببرید.
با توجه به این توضیحات، اگر نیاز به یک وب سایت اختصاصی برای خودتان دارید، سایتی با ظاهر کاملا دلخواه و نام مورد نظر خودتان که در کمتر از 5 دقیقه ساخته و آماده شود، به سایت ساز سیتی سایت بروید. دقت کنید، تا 7 روز اول نیاز به پرداخت هیچ هزینهای برای ساختن و نگه داشتن سایتتان ندارید. بنابراین یک پیشنهاد بدون ریسک در مقابل شماست!
شما هم میتوانید به یک اینفلوئنسر پردرآمد تبدیل شوید
به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد که تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر واقعا کار سادهای هم نیست و نیاز به صبر زیادی دارد. بنابراین اگر در تصمیمتان جدی هستید و مطمئنید که قرار نیست وسط راه از طولانی شدن مسیر خسته شوید، از همین امروز شروع کنید!
راستی اگر هم سوالی در زمینه راهاندازی وب سایت و ساخت فروشگاه اینترنتی داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله روش های کسب درآمد اینفلوئنسرها رسیدیم. در این مقاله علاوه بر آشنایی با روشهای درآمد تاثیرگذاران، پیشنیازهای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر را هم یاد گرفتیم.
راستی اگر اطلاعاتی در مورد مطالب این مقاله، از روشهای درآمد تا رشد در اینستاگرام دارید که فکر میکنید دانستنش به مخاطبان این صفحه کمک میکند، خوشحال میشوم آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.