خیلی از مشاوران املاک و فعالان حوزه ساختمان نهایت فعالیتشان در اینترنت این است که یک آگهی در سایتهای دیگر منتشر کنند. غافل از این که راههای خیلی زیادی برای کسب درآمد و حتی افزایش فروش از طریق اینترنت برای آنها وجود دارد. اگر به عنوان یک فرد فعال در حوزه املاک، فکر میکنید دنیای اینترنت صرفا تاثیراتی در حد به وجود آوردن سایت دیوار و شیپور روی حوزه املاک گذاشته، باید بگویم در اشتباهید و عملا از خیلی رقبایتان عقب ماندهاید!
در این مقاله با من همراه باشید تا تاثیر فوقالعاده اینترنت بر کسب و کارهای حوزه املاک را بررسی کنیم. ممکن است با خواندن این مقاله، ایدههایی به ذهنتان رسیده و یک تحول عظیم در کسب و کارتان به وجود بیاورید!
1_ خرید و فروش و اجاره اینترنتی ملک
خب رایجترین تاثیر اینترنت به وجود آمدن سایتهایی مثل دیوار و شیپور بود. اما من نمیخواهم از آنها صحبت کنم! با اینکه خیلی از مشاوران املاک به دلیل وجود این 2 سایت تصور میکنند دیگر بازار املاک در دنیای اینترنت جای خالی نداشته و همه بازار دست دیوار و شیپور است، اتفاقا این بازار هنوز هم بکر است!
اگر دقت کنید، در سطح وب همین حالا سایتهایی مثل کیلید، ایران فایل، آدرس و… به وجود آمده و هر کدام یک گوشه از این بازار را دست گرفتهاند. بنابراین به هیچ عنوان نمیتوانیم بگوییم وجود دیوار و شیپور بازار را خراب کرده.
در ادامه به نظر یکی از بهترین استراتژیهایی که شما به عنوان یک مشاور املاک میتوانید به کمکش وارد دنیای املاک اینترنتی شوید، نیچ مارکتینگ است! این استراتژی میگوید به جای ورود به یک حوزه کلی، در یک گوشه بازار ریز شوید، نیاز بخشی از مشتریان را پاسخ داده و با شناختهشدن در همین گوشه، به درآمد برسید.
مثلا به جای ورود به بازار املاک تهران، صرفا به فکر اجاره منازل زیر 70 متر در تهران یا مثلا صرفا اجاره روزانه باغ باشید! به این ترتیب یک جامعه کوچک و خاص دارید که پیدا کردنشان هم برایتان راحتتر است. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله «نیچ مارکتینگ» و مثالهایش را بخوانید.
همینطور اگر قصد داشتید با طراحی سایت وارد این حوزه شوید و کسب و کارتان را اینترنتی کنید، حتما سری به سایت ساز سیتی سایت بزنید.
2_ بازدید اینترنتی از منازل با تکنولوژیهای جدید
کرونا، طرح زوج و فرد، ترافیک و… . اینها صرفا چند تا از مواردی هستند که ممکن است باعث شود بازدید حضوری از یک ملک به تعویق افتاده یا اصلا منتفی شود.
اما خب باز هم اینجا بود که اینترنت به کمک آمد! در حالت اولیه و ساده خیلی از افراد درخواستدهنده خرید یا اجاره ملک میتوانند در وب سایتهای آگهی املاک به کمک تصاویر محل مورد نظر را ببینند.
اما در سطح حرفهایتر، بعضی از کسب و کارها اقدام به ارائه تورهای مجازی از ملکهای مورد نظر کردهاند! در این روش، تصاویری از منزل به کمک دوربینهای 360 درجه گرفته و سپس در سایت بارگذاری میشود. در ادامه هم کاربر میتواند مانند یک ویدیو کل نمای 360 درجه داخلی منزل، ویو و… آن را مشاهده کرده و راحتتر در موردش تصمیم بگیرد.
در حال حاضر سایت دیوار مدتی است که این قابلیت را به وب سایتش اضافه کرده و بعضی از صاحبان املاک هم از آن برای جذب مشتری بیشتر استفاده میکنند. اگر شما هم قصد ورود به این حوزه را داشته باشید، قطعا استفاده از این ایده میتواند باعث رشد سریعتر کسب و کارتان شود.
3_ جذب مخاطب با تولید محتوا
با سوالات رایج در حوزه املاک آشنایید؟
- چطور اجاره را تبدیل به رهن کنیم؟
- چطور نقصهای یک خانه را قبل از خرید بفهمیم؟
- کمیسیون مشاور املاک چقدر است؟
- و…
اینها سوالات رایجی است که احتمالا شما به عنوان مشاور املاک جوابشان را بلدید اما مخاطبانتان نه! در ادامه مخاطبی هم که نیاز به دانستن جواب این سوالات داشته باشد، برای رسیدن به جوابش یا به سراغ اینستاگرام میرود یا گوگل.
اما چه کسی جواب آنها را میدهد؟ در واقع آن کسب و کاری که در شبکههای اجتماعی یا وب سایتش محتوا تولید کرده و بتواند با پاسخ دادن به نیاز کاربران آنها را جذب خودش کند، همان کسب و کاری است که احتمالا در آینده کاربر برای دریافت خدمات انتخابش میکند.
این یعنی اگر یک سایت املاک داشته باشید و با نوشتن مقالات مختلف جواب این سوالات مخاطبان را بدهید، میتوانید همان مخاطبانی که به سایت آمده را به خرید و اجاره ملکهایتان ترغیب کنید. در واقع چیزی که از آن صحبت میکنم یکی از مهمترین روشهای بازاریابی به اسم بازاریابی محتواست. به زبان دیگر، دنیای اینترنت به مشاغل حوزه املاک کمک میکند بتوانند با بازاریابی محتوا مخاطبان بیشتری را جذب کرده و به سود بیشتری هم برسند. برای این که مقالاتی بنویسید که مناسب مشتریان و مخاطبان شما باشد، پیشنهاد میکنم مطلب «چطور کلمات کلیدی مناسب برای مقاله را پیدا کنیم؟» را با دقت بخوانید.
در نمونه مشابه، خود ما در سیتی سایت برای جذب مخاطبانی مثل شما اقدام به انتشار این مقاله یا مقالات دیگر مانند مطلب «چگونه سایت املاک بسازیم» کردهایم! این مقالات باعث جذب مخاطبان هدف و در نهایت خرید از طرف آنها میشود.
4_ تاثیرات غیر مستقیم اینترنت بر حوزه املاک
علاوه بر مواردی که بالا گفتم، اینترنت یکسری اثرات غیر مستقیم هم روی مشاغل حوزه املاک گذاشته.
مثلا در گذشته اگر قصد ساخت یک خانه یا تعمیر آن را داشتید، نهایتا مجبور بودید محصولات و خدمات مورد نیازتان را از کسب و کارهایی دریافت کنید که نزدیک به محلتان هستند. اما دنیای اینترنت و به وجود آمدن سایتهای آگهی باعث شده شما بتوانید یک ماشین میلگرد را با ارزانترین قیمت از چند استان آنطرفتر بخرید یا یک پیمانکار با خدمات باکیفیت و قیمت مناسب را از شهر دیگری پیدا کنید.
عملا میتوان گفت این از بین بردن محدودیتهای مکانی و افزایش سطح رقابت، باعث شده هزینههای خرید خدمات و مصالح کاهش پیدا کرده و بیشتر به قیمت واقعی نزدیک شود.
یا علاوه بر این، به وجود آمدن سایتهای انتشار آگهی باعث شده مخاطبان راحتتر به خانههای اجارهای و ملکهای ارائهشده برای خرید و فروش دسترسی داشته و با محدودیتی روبرو نشوند. بنابراین دنیای اینترنت در این حوزه هم برای افراد فعال و هم مشتریان جز سود چیز دیگری نداشته.
zillow؛ یک کسب و کار آمریکایی موفق
قبل از اینکه مقاله به اتمام برسد، اجازه بدهید یک کسب و کار ایدهآل در حوزه املاک را هم به شما معرفی کنم. zillow یک سایت بزرگ است که از سال 2006 فعالیتش را در زمینه املاک آمریکا شروع کرده.
میتوانم بگویم zillow نمونه یک کسب و کار ایدهآل و موفق است که اتفاقا جای خالی یک نمونه ایرانیاش بهشدت در کشور حس میشود. از جمله نقاط قوت این کسب و کار که شاید بتواند در کسب و کارهای ایرانی هم اجرایی شود، اینهاست:
- تجربه کاربری لذتبخش در پیدا کردن ملک مورد نظر برای خرید یا اجاره حین کار با سایت،
- راهنمایی برای دریافت وامهای مرتبط به حوزه املاک،
- مرجع پاسخ به سوالات مرتبط به حوزه املاک،
- راهنمایی برای ارزشگذاری خانه اجارهای،
- راهنمایی برای ارزشگذاری خانه فروشی،
- و…
اگر واقعا قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین در حوزه املاک را دارید، قطعا از این سایت و دیگر نمونههای خارجی میتوانید ایدههای زیادی بگیرید.
بازندگان برخورد دنیای اینترنت و املاک که هستند؟
در ابتدایی که سایت دیوار راهاندازی شد، خیلی از مشاوران املاک تصور کردند این سایت قرار است کسب و کارشان را کساد کند. اما در ادامه معلوم شد اتفاقا در صورت استفاده درست، دیوار میتواند باعث افزایش درآمد آنها هم بشود و خب همانطور که مشاهده میکنید، در حال حاضر خیلی از مشاوران املاک عملا به سایت دیوار و شیپور برای اجاره املاکشان وابسته هستند.
شاید در نگاه اول این موضوع خوبی باشد اما اینجا باید یک جمله بسیار مهم در دنیای اینترنت را برایتان بازگو کنم:
هیچ موقع در زمین اجارهای، خانه نسازید!
همانطور که متخصصان کسب و کار هم میگویند، اگر قصد فعالیت در دنیای وب را دارید نباید به رسانه دیگران وابسته باشید. چراکه این رسانه در نهایت متعلق به شما نیست و اگر کسب و کارتان را روی آن بنا کرده باشید، ممکن است اتفاقات زیادی برایش رخ بدهد.
- مثل کسب و کارهایی که بعد از فیلتر تلگرام شکست خوردند،
- کسب و کارهایی که در جریان بسته شدن پیجهای اینستاگرامی ناگهان از بین رفتند،
- کسب و کارهایی که حین کوچ مخاطبان از فیسبوک ناکام ماندند،
- و… .
امروز هم ممکن است با ورود یک تکنولوژی جدید، ایجاد یک مشکل برای سایتهای گفتهشده یا حتی تغییر سیاست آنها، مشکلات زیادی برای مشاوران املاکی که به آنها وابستهاند به وجود بیاید. بنابراین باید خانه خودتان را در زمین خودتان بنا کنید! بهترین راه، طراحی سایت شخصی است.
برای شروع پیشنهاد میکنم در فروشگاه ساز سیتی سایت ثبت نام کنید، ظاهر دلخواهتان را انتخاب کنید، سایتتان را در کمتر از 5 دقیقه تحویل گرفته و در نهایت بعد از 7 روز در صورت تمایل، هزینه خریدش را بپردازید!
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم تاثیر اینترنت بر کسب و کارهای حوزه املاک را بررسی کردیم. راستی اگر به نظرتان اینترنت تاثیر دیگری هم بر دنیای املاک داشته، آن را در بخش نظرات برای من و دیگر مخاطبان بنویسید.