ایمیل مارکتینگ چیست؟ + 7 نکته مهم و اساسی
براساس آمارها، حدود 4.37 میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویس ایمیل استفاده میکنند. پیشبینیها نشان میدهند که این رقم تا سال 2025 به 4.59 میلیارد کاربر برسد!
همچنین، طبق آخرین آمارها، 69% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده میکنند. همه این آمارها اهمیت بازاریابی ایمیلی را نشان میدهند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی میتواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسبوکار هدایت کند.
در این مقاله پس از معرفی کامل ایمیل مارکتینگ، 7 حقیقت جالب درباره این ابزار بازاریابی را مطرح میکنیم. به شما قول میدهیم پس از مطالعه این مطلب با یکی از بهترین روشهای تبلیغات و ارتباط با مشتریان آشنا خواهید شد.
بازاریابی ایمیلی چیست؟ کانال ارتباطی مستقیم با مشتری
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک راه و کانال ارتباطی مستقیم و کاربردی برای برقراری ارتباط هدفمند با مشتریان است. به بیان ساده، به استفاده از ابزار ایمیل برای ارسال پیامهای تبلیغاتی یا تعاملی به مشتریان بهمنظور تبلیغ یک محصول یا خدمت، جذب مشتری جدید یا تعامل با مشتریان قبلی، بازاریابی ایمیلی گفته میشود.
کسبوکارهای مختلف میتوانند از این ابزار در همه مراحل استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند. برای مثال، از بازاریابی ایمیل برای برندسازی، ترغیب مشتریان به خرید، اطلاعرسانی اخبار و بهروزرسانیها، تعامل با مشتری و بسیاری از اهداف دیگر استفاده میشود.
یک مثال ساده استفاده از ایمیل مارکتینگ، اطلاعرسانی اخبار و مقالات جدید در بخش وبلاگ است. رویکردی که ما نیز در سالیان گذشته در سیتی سایت از آن بهره بردهایم و نتایج شگفتانگیزش را مشاهده کردهایم.
البته باید توجه داشت که استفاده از Email Marketing، برای هر کسب و کاری مناسب نیست. در واقع استراتژی بازاریابی یک بیزنس تعیین میکند که آیا باید به سراغ استفاده از ایمیل مارکتینگ رفت یا نه! پیشنهاد میکنیم پیش از ادامه مقاله حتماً سری به صفحه «استراتژی بازاریابی» سیتی سایت بزنید و با صفر تا صد طراحی استراتژی بازاریابی آشنا شوید.
استراتژی ایمیل مارکتینگ برای کدام کسبوکارها مناسب است؟
اکنون که متوجه شدید ایمیل مارکتینگ چیست، باید به مهمترین سوال پاسخ داد. آیا ایمیل مارکتینگ به درد کسب و کار من میخورد؟
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و نرخ کلیک (CTR) بازاریابی ایمیلی بسته به نوع کسبوکار متفاوت است. برای مثال یک فروشگاه تخصصی b2b در زمینه فروش تجهیزات صنعتی را در نظر بگیرید.
به نظر شما آیا مخاطبان این کسبوکار از ایمیل استفاده میکنند؟ درست حدس زدید با توجه به حوزه کاری، مخاطبان این کسبوکار احتمالاً علاقهای به ایمیل نداشته باشند. احتمالاً برای این جنس مخاطبان، بازاریابی پیامکی نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت.
حالا یک وبلاگ در حوزه سلامتی و پزشکی را در نظر بگیرید که میلیونها بازدیدکننده دارد و مخاطبان آن به دنبال آخرین اخبار این حوزه هستند. اینجا ایمیل مارکتینگ مناسب است یا نه؟ باز هم درست حدس زدید، مخاطبان این کسبوکار احتمالاً نرخ تعامل بالایی با ایمیل مارکتینگ داشته باشند.
دقت داشته باشید که ایمیل مارکتینگ تنها یک ابزار است و باید به درستی از آن استفاده شود. اگر تاکنون بازخورد خوبی از بازاریابی ایمیلی نداشتهاید، پیشنهاد میکنیم از یک مشاور خبره دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.
ما در سیتی سایت میتوانیم به شما کمک کنیم تا کمپینهای ایمیلی جذابی را طراحی و مخاطبان را به سمت وبسایتتان هدایت کنید. برای آشنایی بیشتر میتوانید به صفحه «مشاوره دیجیتال مارکتینگ» مراجعه کرده و از خدمات حرفهای و مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.
7 نکته مهم که باید در طراحی ایمیل مارکتینگ بدانید!
تا اینجا متوجه شدیم که ایمیل مارکتینگ چیست و برای کدام شرکتها مناسب است؛ اکنون باید با نکات تدوین استراتژی بازاریابی ایمیل آشنا شویم. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در هنگام طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ ابتدا باید به یک سوال مهم پاسخ دهند: اینکه قصد دارند چه جایگاهی را در استراتژی تبلیغاتی خود به بازاریابی ایمیلی اختصاص دهند؟ دقت داشته باشید که نقطه شروع هر نوع بازاریابی، تدوین استراتژی است؛ برای تدوین این برنامه به 7 نکته زیر توجه کنید.
پیش از اینکه نکات مهم ایمیل مارکتینگ را باهم بررسی کنیم، به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار در نظر داشته باشید که بازاریابی پیامکی تنها یکی از راههای جذاب مخاطب است. استفاده از بازاریابی محتوایی، سئو و کمپینهای تبلیغاتی هم میتواند سیل مخاطبان را به وبسایت شما هدایت کند.
در این میان سئو تقریباً برای هر کسب و کاری میتواند یک کانال مطمئن و پربازده باشد. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر و مشاهده کسبوکارهایی که با سئو موفق به جذب ترافیک ارزشمند و افزایش فروش شدهاند به صفحه «سئو سایت فروشگاهی» مراجعه کنید. به شما اطمینان میدهیم مطالعه این صفحه میتواند آینده کسبوکارتان را متحول کند.
1. برای مشتریان ایمیل اسپم ارسال نکنید! یکی از مهمترین اصول ایمیل مارکتینگ
یکی از مهمترین اصول ایمیل مارکتینگ، ارسال نکردن ایمیلهای اسپم و بهاصطلاح هرزنامه است. بدین معنا که باید قبل از ارسال ایمیل از دریافتکننده پیام اجازه بگیرید. توصیه میکنیم که بههیچعنوان برای افرادی که خودشان درخواست ایمیل نکردهاند، پیام ایمیلی نفرستید.
چرا که این کار تاثیر منفی بر کمپین تبلیغاتی شما خواهد گذاشت و بهجای افزایش CTR، شاهد کاهش مشتریان خود خواهید بود! افزایش نرخ کلیک یکی از مهمترین اهداف بازاریابی ایمیلی محسوب میشود؛ اگر قصد دارید نرخ کلیک ایمیلهای خود را افزایش دهید، پیشنهاد میکنیم مقاله «ctr چیست» را در بلاگ سیتی سایت مطالعه کنید.
2. در نگارش پیام و طراحی ایمیل مارکتینگ به پرسونای مخاطب توجه کنید
تصور کنید که مالک یک سایت فروش لوازم آرایشی هستید؛ آیا ارسال ایمیل تبلیغاتی برای مردان، شما را به اهداف خود میرساند؟! توجه به جنس، سن، تمایلات و بهطورکلی پرسونای مخاطب یکی از مهمترین اصول بازاریابی ایمیلی است. توجه نکردن به این موضوع نرخ پرش (Bounce Rate) کاربران شما را بهشدت افزایش میدهد.
نرخ پرش یا ضریب بازگشت، به کاربرانی اشاره دارد که پس از دریافت ایمیل و ورود به سایت شما، بلافاصله از آن خارج میشوند! پیشنهاد میکنیم برای آشنایی کامل با این مفهوم ابتدا مقاله «بانس ریت چیست» را در بلاگ سیتی سایت مطالعه کرده و سپس نسبت به تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ اقدام کنید.
3. در طراحی بازاریابی ایمیلی به کاربران تلفن همراه توجه ویژهای داشته باشید
براساس آمارها بیش از 30درصد افراد روزانه ایمیلهای خود را با تلفن همراه چک میکنند. تعداد کاربران موبایلهای هوشمند در دنیا با سرعت سرسامآوری رو به افزایش است؛ بنابراین باید کمپینهای بازاریابی ایمیل خود را بهگونهای طراحی کنید که محتوای آن در تلفنهای همراه نیز بهدرستی نمایش داده شوند. درغیراینصورت، بخش بزرگی از بازار را از دست خواهید داد.
طراحی محتوای Mobile friendly، در سئو سایت و رتبهبندی نتایج گوگل نیز بسیار موثر است؛ چرا که امروزه رباتهای گوگل نسخه تلفن همراه سایتها را بهطور کامل بررسی میکنند. به همین دلیل، باید برای افزایش فروش، هوای کاربران موبایلهای هوشمند را نیز داشته باشید.
4. برای بازاریابی ایمیل، زمان درستی را انتخاب کنید!
هزینه ایمیل مارکتینگ نسب به سایر روشهای بازاریابی بسیار مناسبتر است؛ اما این روش فقط هنگامی اثرگذار خواهد بود که زمان مناسبی را برای ارسال ایمیل به مشتریان انتخاب کنید. برای مثال، اگر مشتریان شما خارج از کشور هستند، باید در طراحی ایمیل مارکتینگ به تفاوت زمانی دو کشور نیز توجه داشته باشید.
5. برای برقراری تعامل با مشتریان، بهطور مداوم و منظم ایمیل بزنید
قصد کسبوکارها از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی، برقراری ارتباط بلندمدت و تعاملی با مشتریان است؛ بنابراین باید برای گرم نگه داشتن رابطه خود با مخاطبان، بهصورت ماهانه با آنها در ارتباط باشید. یک ضربالمثل معروف وجود دارند که میگوید: «از دل برود هر آنکه از دیده برفت»! توصیه میکنیم این اصل را در طراحی استراتژی بازاریابی ایمیلی خود مدنظر قرار دهید!
6. برای مشتریان خود ارزش قائل شوید!
هدف از ایمیل مارکتینگ چیست؟ بدونشک ابتدا تعامل پایدار با مشتری و در نهایت افزایش فروش است. اما مخاطبان شما روزانه دهها ایمیل تبلیغاتی دیگر را نیز از شرکتهای مختلف دریافت میکنند. برای اینکه با سایر کسبوکارها متفاوت باشید، باید برای آنها خلق ارزش کنید.
این یعنی همه ایمیلها نباید فقط به قصد فروش باشند؛ بلکه باید پیامهای تعاملی نیز بفرستید تا مشتری بفهمد برای شما ارزشمند است. برای مثال، ایمیل خوشآمدگویی یک نمونه ایمیل مارکتینگ تعاملی بسیار مناسب محسوب میشود.
7. ایمیلها را شخصیسازی کنید
یکی از مهمترین نکات بازاریابی ایمیل، گروهبندی مشتریان و شخصیسازی کردن ایمیلهاست. شما میتوانید با استفاده از فرمهای نظرسنجی در هنگام ثبتنام در سایت، اطلاعات مناسبی درباره مشتریان خود کسب کنید. تحلیل فعالیت مخاطبان در شبکههای اجتماعی نیز در این راه موثر خواهد بود. بدین ترتیب میتوان لحن و پیام مناسب هر مشتری را بهصورت جداگانه طراحی کرد تا اثر بخشی آن بیشتر باشد.
هنوز فرصت هست! با ایمیل مارکتینگ، رابطه خود را با مشتریان بهبود ببخشید
در این مقاله ابتدا بهطور کامل بررسی کردیم که ایمیل مارکتینگ چیست و برای چه کسبوکارهایی مناسب است. همچنین نکات مهم بازاریابی ایمیلی را نیز مطرح کردیم. اگر تا امروز از اهمیت این ابزار بازاریابی دیجیتال آگاه نبودید؛ هنوز هم دیر نشده است! شما میتوانید با تدوین یک استراتژی مناسب بازاریابی ایمیلی، ارتباط موثری با مشتریان برقرار کرده و فروش کسبوکارتان را افزایش دهید.
درصورت نیاز به مشاوره یا داشتن هرگونه سوال، میتوانید برای کارشناسان سیتی سایت کامنت بگذارید. متخصصان سیتی سایت در اسرعوقت پاسخ شما را خواهند داد.