اجازه بدهید مقاله را با یک تصویر شروع کنم! نگاهی به تصویر پایین بیندازید:
به نظر شما، چطور گوگل متوجه شده است که نویسنده این کتاب چه کسی است، چه کسی آن را ترجمه کرده و اصلا قیمت آن چقدر است؟ مگر قرار نبود گوگل صرفا یک ربات باشد؟! چرا، گوگل هنوز هم یک ربات است ولی ما به کمک کدهای اسکیما یا همان نشانه گذاری اسکیما، به این ربات یا رباتها، کمک میکنیم تا بهتر محتوای صفحات سایت ما را بفهمند. در ادامه به زبان ساده متوجه میشویم که اسکیما چیست و چطور باید به سایتمان اسکیماها را اضافه کنیم؟
اسکیما چیست؟
ببینید، اسکیمایی که ما از آن در سئو صحبت میکنیم، یک دسته کد است! کدهایی که در تصویر پایین در حال مشاهدهشان هستید:
حالا نکته اینجاست؛ اگر شما این کدها را به سایتتان اضافه کنید، به گوگل کمک کردهاید که بهتر محتوای هر صفحه از سایتتان را درک کند. به این ترتیب احتمالا گوگل هم در نتیجه، قدرت بیشتری به سایتتان میدهد. به زبان دیگر، اسکیماها یک زبان مشترک میان شما و گوگل است که به درک بهتر محتوای سایتتان توسط رباتهای گوگل ختم میشود. با مطالعه ادامه مقاله موضوع برایتان قابل درکتر میشود.
ریچ اسنیپت چیست؟ چه ارتباطی با اسکیما دارد؟
قبل از اینکه عمیقتر با اسکیماها آشنا شویم، اجازه بدهید به شما بگویم که ریچ اسنیپت چیست؟ در واقع ریچ اسنیپتها یا Rich Snippets همان ستارهها و دیگر جزئیات اضافهای هستند که در نتایج جستجو پایین بعضی سایتها مشاهده میکنید.
گوگل زمانی این ریچ اسنیپتها را به سایت شما اضافه میکند که سایتتان را با اسکیماها نشانه گذاری کرده باشید. پس به زبان دیگر، ریچ اسنیپتها نتیجه نشانه گذاری اسکیما در سایت شما هستند.
schema.org چیست؟
احتمالا بارها عبارت “زبانِ برنامه نویسی” به گوشتان خورده است. احتمالش کم است، اما ممکن است بعضیها تصور کنند وقتی میگوییم زبان برنامه نویسی دستمان به اندازه وقتی که با یک زبان عادی سر و کار داریم، مثلا زبان انگلیسی، باز است! این یعنی فکر میکنند به کمک یک زبان برنامه نویسی ما میتوانیم به سیستم هر دستوری بدهیم. اما خب اینطور نیست.
در واقع هر زبانی یک چارچوب و ساختار مشخص و محدودیتهایی دارد. بنابراین به این شکل نیست که ما بتوانیم به کمک اسکیماها، به راحتی با موتورهای جستجو صحبت کرده و هر جملهای که بخواهیم، به آنها بدهیم. چندین سال پیش، گوگل به کمک یاهو و بینگ و با هدف یکپارچه کردن دادههای سطح وب، با سایت schema.org وارد همکاری شدند. طی این پروژه عظیم، یک زبان استاندارد به وجود آمد که امروز به نام اسکیما یا همان شِما میشناسیمش. به این ترتیب عملا اگر شما قصد داشته باشید اسیکماها را به سایتتان اضافه کنید، باید به سراغ وب سایت schema.org رفته و از قواعدی که برای این زبان تعریف شده، برای نشانهگذاری سایتتان کمک بگیرید.
مثلا اگر میخواهید به گوگل بفهمانید که از میان اینهمه متن در صفحات سایتتان، دقیقا کدام بخش از متن را باید به عنوان قیمت محصول بشناسد، باید کدِ اسکیمای Property: price را قبل از تکه متن مربوط به قیمت محصول، اضافه کنید.
انواع اسکیما کدام است؟
ببینید، به طور کلی اسکیماها 2 دسته هستند. یکی اسکیماهای کلی سایت که به کمکشان به گوگل میفهمانید نام سایتتان چیست، کدام تصویر لوگوی شماست، حوزه کاری سایتتان چیست و… . دسته دوم، که خودش شامل چندین دسته کوچکتر است، نوع دقیق هر محتوا و صفحه را مشخص میکند. مثلا یک نوع اسکیما برای نشانهگذاری کردن یک صفحه به عنوان صفحه محصول کتاب داریم، یک نوع اسکیما برای اینکه به گوگل بفهمانیم این صفحه یک مقاله است، نوع دیگر برای مشخص کردن صفحات مرتبط به رویدادها و… . از جمله دیگر انواع اسکیما به این شرح هستند:
- اسکیمای محصول
- اسکیمای خدمات
- اسکیمای نرمافزار
- اسکیمای بررسی
- اسکیمای آگهی استخدام
- و… .
شما باید هر صفحه از سایتتان را با توجه به محتوایش، با یکی از این اسکیماها مشخص و نشانهگذاری کنید.
تفاوت کد html و کد اسکیما چیست؟
تمامی ظاهر صفحات وب، به کمک کدهای HTML به وجود آمدهاند. مثلا همین متنی که الان در حال خواندنش هستید، در یک تگ از کد HTML قرار گرفته که با اسم تگِ P شناخته میشود. یا اینکه این تکه متن پررنگ شده است، به خاطر این است که آن را در تگ B قرار دادهایم. نکته اینجاست که رباتهای گوگل به درستی نمیتوانند محتوای کدهای HTML را درک کنند. بلکه صرفا میتوانند به کمک “الگوریتم رنک برین” و هوش مصنوعی، دادههایی از آن را متوجه شده و میان این داده و جستجوی کاربران ارتباط برقرار کنند.
اما کدهای اسکیما، به گوگل اجازه میدهند همین کدهای HTML را بهتر درک کنند. مثلا در حالت عادی ممکن است ربات موتور جستجو با عبارت 70 هزار تومان برخورد کرده و آن را یک متن عادی در نظر بگیرد. اما شما با اضافه کردن یک تکه کد اسکیما به این بخش، باعث میشوید گوگل بفهمد این متن، قیمت محصول است.
آموزش نشانه گذاری اسکیما، چطور اسکیماها را به سایت اضافه کنم؟
خب، بالاخره به بخش اصلی مقاله رسیدیم. در ادامه میخواهم به شما توضیح بدهم که چطور باید سایتتان را نشانه گذاری کنید. اول از همه به این سوال مهم جواب بدهم که آیا برای اضافه کردن اسکیماها باید برنامه نویسی بدانم یا نه؟ خب جواب میتواند منفی باشد اما اگر حداقل با زبان HTML آشنا باشید، مسیرتان بسیار آسانتر است. در هر حال در ادامه و با توضیح همه راهکارها، متوجه میشوید که بهترین راهکار برای شما کدام است.
1_ نشانهگذاری دستی اسکیما (سایتهای اختصاصی)
یکی از 2 روش اصلی اضافه کردن کدهای اسکیما به سایت، روش دستی است. در این روش، شما باید به ازای هر صفحه از سایتتان، یک بار کدها را ساخته و سپس کدهای ساخته و آماده شده را به صفحه مورد نظر اضافه کنید. در این مرحله، قطعا نیازمند آشنایی با زبان انگلیسی و کمک گرفتن از راهنماها خواهید بود و علاوه بر آن کار سختی هم در پیش دارید. چراکه باید هر بار یک صفحه جدید در سایت میسازید، کدها را به آن اضافه کنید.
اصولا این روش برای آندسته از افرادی است که سایتهای اختصاصی دارند، یعنی از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس یا سیتی سایت و… استفاده نمیکنند، از طرفی علاقهای هم به هزینه کردن برای برنامه نویسی ندارند. اگر انتخابتان این است،
- یا باید نحوه کار با کدهای میکرودیتا را یاد بگیرید،
- یا از ابزارهایی مثل schemaapp.com یا ابزار schema markup generator از سایت technicalseo کمک بگیرید.
همانطور که مشخص است، در سمت چپ ابزار جزئیاتی مثل لینک صفحه مورد نظرم، عنوانش، لینک تصاویر و… اش را مشخص میکنم و در سمت راست، ابزار به من کد اسکمایی را میدهد که باید در صفحه قرار بدهم.
بعد از اینکه به کمک ابزار بالا یا دانشی که آموخته بودید کدهای اسکیما را ساختید، باید کدهای ساخته شده را در ابزار Structured Data Testing Tool تست کنید. این ابزار گوگل به شما میگوید که آیا کدهای ساخته شده ایرادی دارند یا نه. در نهایت اگر کدها ایرادی نداشت، آنها را وارد صفحه مورد نظر میکنید. حالا نوبت به صفحه بعدی میرسد و به همین ترتیب جلو میروید.
2_ نشانه گذاری اتوماتیک اسکیما (همه)
خب، در ادامه میخواهم راهکارهایی را به شما آموزش بدهم که به کمکشان میتوانید فقط با چند قدم اندک و یکبار زحمت کشیدن، کل سایتتان را نشانهگذاری کنید. به این ترتیب نیاز نیست هر بار و برای هر صفحه زحمت دوباره بکشید.
اضافه کردن اسکیما به سایت با افزونه وردپرسی
اگر یک سایت وردپرسی دارید، بهترین انتخاب این است که همین حالا افزونه SCHEMA PRO را نصب کنید. این افزونه را باید یا به دلار از مارکتهای خارجی یا به تومان از مارکتهای ایرانی خریداری کنید. افزونه SCHEMA PRO به شما در چند زمینه کمک میکند.
- اول از همه کل سایتتان را نشانهگذاری میکند تا گوگل بفهمد نام سایت و حوزه کاری و… تان چیست.
- در درجه دوم به شما اجازه میدهد برای هر بخش از سایتتان، یک اسکیمای جداگانه بسازید.
افزونه SCHEMA PRO به شما اجازه میدهد انواع اسکیما را در سایتتان تعریف کنید.
مثلا اینطور تعیین کنید که از این به بعد هر محتوایی در بخش نوشتهها منتشر شد و همینطور محتواهای قبلی، همه به عنوان مقاله به گوگل نمایش داده شوند. یا مثلا تمام صفحات محصولتان را به عنوان محصول نشانهگذاری کنید و… . عملا کار کردن با این افزونه نشانه گذاری سایت کمتر از 30 دقیقه از زمانتان را میگیرد و برای یک عمر خیالتان را راحت میکند!
اضافه کردن اسکیما به سایت با تگ منیجر
تگ منیجر یا GTM در واقع یکی دیگر از ابزارهای رایگانی است که گوگل بعد از سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس معرفی کرد. این ابزار کاربردهای زیادی دارد و برای آشنایی با آن واقعا نیازمند مطالعه و یادگیری جداگانه هستید. اما در زمینه اسکیماها، این ابزار به شما اجازه میدهد بدون نیاز به یک برنامه نویس، سایتتان را اسکیماگذاری کنید. چطور؟
در درجه اول شما باید اسکیمای مورد نظر را بسازید. مثلا به کمک ابزار سایت technicalseo، یک تکه کد اسکیما مربوط به صفحات مقاله میسازید. در درجه دوم، در تگ منیجر مشخص میکنید این کد در تمامی صفحاتی از سایت شما که عبارت blog در آنها به کار رفته و مربوط به بخش وبلاگ سایت هستند، قرار بگیرد! به این ترتیب عملا دیگر نیاز به اضافه کردن کد به تکتک صفحات نیستید.
برای یادگیری کار با تگ منیجر بهتر است به سراغ ویدیوهای رایگان یوتیوب یا دورههای غیر رایگانی بروید که در سطح وب قابل خریداری هستند. دوره وب سایت نوین هم یکی از انتخابهای خوب است.
اضافه کردن اسکیما به سایت با کمک برنامه نویس
آخرین راهکاری که برای اضافه کردن کدهای اسکیما به سایتتان دارید، این است که از یک برنامه نویس کمک بگیرید. البته که باید برنامه نویس مورد نظر با سئو هم آشنایی داشته باشد تا مبادا به سئوی سایتتان آسیب بزند. مزیت این روش این است که دیگر حتی نیازی نیست خودتان به سراغ ساخت کدهای اسکیما بروید. چون متخصص در ابتدا به کمک ابزارهای گفته شده یا حتی دانش خودش، انواع اسکیمای مورد نظر مثل اسکیمای معرفی سایت، اسکیمای مقاله، اسکیمای محصول و… را میسازد. در درجه دوم هم با کدهایی که مینویسید، اینطور تعیین میکند که کدهای اسکیما به تمامی صفحات سایت شما از جمله صفحات جدید سایتتان اضافه شود. به این ترتیب عملا تمامی فرآیندها خودکار انجام شده و دیگر نیازی ندارید به هر صفحه یکبار دیگر کدها را اضافه کنید.
اسکیمای faq چیست؟
قبل از اینکه مقاله به اتمام برسد، بد نیست که شما را با موضوع نسبتا جدید این روزها آشنا کنم، اسکیمای faq یا اسکیمای سوالات متداول! ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
همانطور که مشخص است، اینجا چند کادر پایین سایت مورد نظر در نتایج جستجو نمایش داده شده و سوالاتی را پاسخ داده است. در واقع اضافه شدن این کادر، حاصل اضافه شدن اسکیمای سوالات متداول به این صفحه از سایت است! یعنی اگر شما هم این اسکیما را به صفحاتتان اضافه کنید، احتمالا سوالات متداول را برای سایتتان در نتایج جستجو مشاهده میکنید.
برای اضافه کردن این اسکیما، هم میتوانید از ابزارها کمک بگیرید و کد را به صفحه اضافه کنید، هم از افزونه SCHEMA PRO که بالاتر به شما معرفی کردم. البته دقت کنید، در این مدل اسکیما دیگر نمیتوانید کارها را به طور خودکار انجام بدهید! چراکه هر صفحه از سایت شما نیازمند داشتن 2 تا چند سوال اختصاصی است. بنابراین باید به کمک کدهای اسکیما، چند عنوان سوال و جوابشان را برای هر صفحه به گوگل معرفی کنید.
آیا اسکیما به سئو کمک میکند؟
در مورد اینکه آیا اسکیما باعث بهبود سئوی سایت میشود یا نه، حرف و حدیث زیاد است. اما خب قطعا وجود آنها به سئو کمک میکند. مخصوصا که وجود آنها باعث میشود هم گوگل راحتتر محتوای شما را بفهمد و هم ریچ اسنیپتها را به سایتتان اضافه کند. اضافه شدن ریچ اسنیپتها قطعا برابر با افزایش نرخ کلیک و بهبود رتبه سئو خواهد بود. در ضمن، بر اساس تحقیقی که در مورد همین موضوع انجام و گزارشش در سایت websitemagazine منتشر شده، طی این بررسی سایتهایی که اسکیما داشتند، به رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل رسیده بودند. پس بهتر است از کنار اسکیماها به آسانی عبور نکنید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که اسکیما چیست، سپس با انواع اسکیما آشنا شدیم. در آخر هم روشهای اصلی اضافه کردن اسکیما به سایت را آموختیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا پاسخ بدهم.