اگر بخواهید یک درخت تنومند خشک شده را با اره دستی ببرید چقدر باید زمان و انرژی صرف کنید؟ حالا اگر همان درخت را با اره برقی ببرید چه؟ قطعا در زمان و انرژی صرفه جویی زیادی خواهد شد. این دقیقا هدف ابزارهاست! صرفه جویی در منابع مالی و غیر مالی.
در دنیای آنلاین هم شرایط به همین شکل است. یکسری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که در صورت استفاده از آنها چه در منابع مالی و چه انرژی صرفه جویی زیادی کرده و حتی گاها سود کسب و کارتان را بسیار افزایش میدهید. نکته مثبت اینجاست که خیلی از این ابزارها بهشکل رایگان یا حداقل نیمهرایگان به ما خدمات میدهند! با من همراه باشید تا آنها را به شما معرفی کنم.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
اگر بخواهم تمامی ابزارهای دیجیتال در سطح وب را به شما معرفی کنم، باید نام بیشتر از 300 ابزار را بنویسم. اما من در این مقاله ابزارها را از 1 فیلتر مهم عبور داده و تعدادشان را کم کردهام:
قابلیت استفاده برای ایرانیان!
در واقع ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی میکنم برای ایرانیان قابل استفاده بوده و نیاز نیست برای بهکار گرفتنشان با مشکلات تحریم سر و کله بزنید.
بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال
ابزارهایی که در ادامه معرفی میکنم، برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار شما بسیار ضروری هستند و عملا برای جذب مشتری و رشد، به همه آنها نیاز دارید.
1- ابزار ایمیل مارکتینگ Sender
در گذشته ابزارهای ایمیل مارکتینگ زیادی مثل mailerlite در دسترس کاربران ایرانی بود اما بعد از مدتی یکییکی شروع به تحریم ما کردند. در حال حاضر ابزار خارجی Sender بهترین ابزاری است که میتوانیم از آن استفاده کنیم.
از جمله مزایایی که باعث شده ایرانیان به سمت سندر بروند، میتوان به اینها اشاره کرد:
- عدم تحریم کاربران ایرانی،
- قابلیت ارسال 15 هزار عدد ایمیل رایگان در ماه،
- ارائه خدمات به کسب و کارهایی که کمتر از 2500 مخاطب دارند،
- هزینههای بسیار پایین و مناسب برای خرید نسخه غیر رایگان،
- و… .
2- ابزار ایمیل مارکتینگ پاکت
همانطور که گفتم سندر یکی از بهترین ابزارهای حال حاضر در دنیای ایمیل مارکتینگ است اما با اینحال اگر نمیتوانید با انگلیسی بودنش کنار بیایید، باید به سراغ یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی بروید.
پاکت یکی از اولین سرویسهای ایمیل مارکتینگ با زبان فارسی است که قابلیتهایی مثل تست انسانی یا همان A/B تست، قالبهای رایگان و… دارد. البته در مورد کیفیت خدمات این ابزار من اطلاعات خاصی ندارم چون تا الان با آن کار نکردهام.
3- ابزار پوش نوتیفیکیشن نجوا
علاوه بر ایمیل مارکتینگ، یکی دیگر از روشهای بازاریابی اینترنتی، ارسال پوش نوتیفیکیشن روی مرورگر رایانه و تلفن همراه کاربران است. خب برای این هدف، نجوا به شما کمک میکند.
نجوا در واقع یک ابزار ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن ایرانی است که میتوانید برای خدمات بازاریابی روی آن حساب کنید. هزینههای خدمات این ابزار هم معقول و مناسب است.
4- سرویس تبلیغات گوگل
احتمالا بارها در نتایج جستجو گوگل با چنین چیزی روبرو شدهاید:
خب در واقع این سایتهایی که با یک آیکون رنگی در نتایج نمایش داده میشوند نه با سئو سایت بلکه با پرداخت هزینه به گوگل به صدر نتایج رسیدهاند. شما هم میتوانید با ورود به سرویس گوگل ادز، انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر و پرداخت هزینه آنها، روی آن کلمات به صفحه اول برسید.
البته سرویس گوگل ادز صرفا برای جذب مخاطب به شما کمک نمیکند. بلکه به کمک آن میتوانید بهترین کلمات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید، با تعداد زیادی از عبارتهای جستجو شده توسط مخاطبان آشنا شده و بازدهی حوزه کاریتان در گوگل را بفهمید. برای آشنایی بیشتر با سرویس تبلیغات گوگل پیشنهاد میکنم مقاله «تبلیغات در گوگل چیست» را مطالعه کنید.
نکته: با توجه به اینکه گوگل ادز برای ایرانیان تحریم است، برای استفاده از آن باید یا تخصص کافی داشته باشید یا اینکه به سراغ شرکتهای خدماتدهنده در این حوزه، مثل سایت نوین بروید.
ابزارهای سئو وب سایت
دسته دیگری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، ابزارهایی هستند که در دنیای سئو و بهینه سازی سایت به ما کمک میکنند. اگر نمیدانید منظورم چیست، حتما مقاله «سئو چیست» را مطالعه کنید.
1- سرچ کنسول
بدون شک سرچ کنسول مهمترین ابزار سئو سایت است. در واقع این یک ابزار رایگان است که خود گوگل در اختیار کاربرانش قرار داده. بعد از اینکه وب سایتتان را به این ابزار اینترنتی متصل کنید، در ابتدا گوگل سایت شما را به رسمیت شناخته و به آن اهمیت بیشتری میدهد.
در مرحله دوم هم خود ابزار قابلیتهای زیادی در اختیارتان میگذارد. مثلا به شما آماری در مورد وضعیت سئو سایت، تعداد بک لینکها، تعداد کاربران ورودی، کلمات کلیدی که از آنها بازدید دارید و… میدهد. در مقاله «سرچ کنسول چیست؟» بیشتر در مورد کنسول جست و جوی گوگل توضیح دادهایم.
2- ابزار سایت الکسا
سایت الکسا دو ابزار دارد. ابزار اول سایتهای سطح وب را بر اساس بازدیدی که دارند رتبهبندی میکند. (مقاله کاهش رتبه الکسا را بخوانید.) اما ابزار دوم یک ابزار مختص سئوکاران است.
این ابزار اطلاعات مهمی از سئو هر سایت و مخصوصا سایت رقبا به شما میدهد. مثلا اینکه سایت مورد نظر چند بک لینک دارد و هر بک لینک از کدام سایت است، روی کدام کلمات کلیدی رتبه دارد و روی کدام کلمات نقطه ضعف داشته که شما میتوانید روی آنها کار کنید و… . این ابزار البته بهشکل رایگان در دسترس نیست و باید برای استفاده، نسخه غیر رایگانش را خریداری کنید.
3- سایت Keywordtool
اگر کمی در حوزه سئو فعالیت کرده و با آن آشنا باشید، احتمالا میدانید که یکی از مهمترین قدمها در سئو تحقیق کلمات کلیدی است. در این فرآیند به کمک یکسری ابزار و البته تخصصی که دارید، باید کلمات کلیدی که کاربران برای رسیدن به سایت شما در گوگل جستجو میکنند را پیدا کنید.
با توجه به تحریمها و عدم خدماتدهی اغلب ابزارها به ایرانیان، Keywordtool در حال حاضر بهترین ابزاری است که در اختیار داریم. این ابزار در نسخه رایگان تعداد زیادی کلمه کلیدی مرتبط به حوزه کسب و کارمان را به ما معرفی کرده و حتی اجازه میدهد از آنها خروجی بگیریم.
البته برای انجام تحقیق کلمات کلیدی صرفا وجود یک ابزار کافی نیست و همانطور که گفتم باید حتما تخصص لازم را هم داشته باشید.
4- Screaming Frog
بر خلاف دیگر ابزارها، Screaming Frog در واقع یک نرم افزار است که برای استفاده باید آن را روی رایانهتان نصب کنید. این ابزار بهشکل تخصصی در زمینه آنالیز سئو داخلی به شما کمک میکند. یعنی به شما کمک میکند که بفهمید چند صفحه در سایت دارید، در هر صفحه چه تعداد تگ H1 و H2 قرار دادهاید، توضیحات متای هر صفحه چیست و… .
البته این ابزار تا 500 صفحه از سایت شما را بهشکل رایگان آنالیز میکند اما در صورتی که صفحات بیشتری دارید، باید نسخه غیر رایگانش را بهشکل دلاری بخرید.
5- ابزار MOZ
سایت ماز یکی از سایتهای تخصصی در حوزه سئو است که ابزارهای مختلفی هم را در اختیار کاربران این حوزه قرار داده. اما خب معروفترین ابزارش، Link Explorer است. این ابزار بهشکل تخصصی بک لینک رقبای شما را آنالیز کرده و آمار خوبی در مورد آن به شما میدهد.
البته ابزار سایت الکسا آمار بهتری دارد اما خب ابزار MOZ به دلیل هزینه کمترش، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. همینطور این ابزار یک نسخه نیمهرایگان هم دارد که نسبتا به شما کمک میکند.
6- ابزار تست Schema
یکی از فاکتورهای سئو سایت، اسکیما است. در واقع اسکیما یکسری کد است که وقتی به سایت اضافه کنید، موتورهای جستجو مثل گوگل میتوانند راحتتر محتوای سایت، نوع و جزئیاتش را متوجه شوند. در ادامه هم موتورهای جستجو برای سپاسگزاری از شما برای اضافه کردن این کدها به سایت، قدرت سئویتان را افزایش میدهند.
حالا بعد از اضافه کردن اسکیماها به سایت به کمک یک متخصص یا افزونههای اسکیمای وردپرسی، باید مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام دادهاید. اینجاست که این ابزار تست اسکیما که از خود گوگل است، به کمکتان آمده و با دریافت آدرس سایتتان، کدها را اعتبارسنجی میکند.
7- Uptime Robot
یک سایت ممکن است طی سال به دلایلی مختلفی از دسترس کاربران خارج شود؛ اما مهمترین و رایجترین دلیل، خطاهای مربوط به سرور سایت است. متاسفانه اگر دائما سایت شما از دسترس خارج شده و کاربران نتوانند واردش شوند، گوگل به مرور رتبههای سئو آن را کاهش میدهد.
با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، باید حتما هوای سرور سایتتان را داشته باشید. ابزار آپتایم ربات بهشکل 24 ساعته سایتتان را رصد کرده و به این ترتیب به محض از دسترس خارج شدنش، این موضوع را به شما اطلاع میدهد.
در نهایت اگر آپ تایم ربات به شما اطلاع داد که سرور سایت دائما قطعی دارد، باید تصمیم به تغییر شرکت هاستینگتان بگیرید تا با مشکلات سئو جدی روبرو نشوید.
ابزارهای بررسی UX سایت
UX یا تجربه کاربری به تجربهای که کاربر از سایت شما دارد اشاره میکند. مثلا اینکه آیا سرعت سایت شما باعث تجربه بد کاربران میشود یا تجربه مثبتی میسازد؟ اینکه سایتتان در موبایل کاربران به خوبی نمایش داده میشود یا نه و… . در ادامه قرار است چند ابزار برای بررسی تجربه کاربری کاربران را به شما معرفی کنم.
1- ابزار GTmetrix
جی تی متریکس معتبرترین ابزار در سطح وب برای بررسی سرعت سایت است. این ابزار در نسخه رایگان هم وب سایت شما را بهشکل دقیق از نظر سرعت بررسی کرده و به آن نمره میدهد.
البته نکته مهمتر اینجاست که این ابزار به شما در مورد مشکلات سرعت، یکسری گزارش بسیار مهم میدهد. مثلا اینکه لود 5 ثانیهای سایتتان به دلیل مشکل سرور است، سرعت کم صفحه به دلیل وجود تعداد زیادی تصویر بوده و… . به همین دلیل حتی متخصصان بهینه سازی سرعت هم از این ابزار کمک میگیرند.
2- ابزار mobile friendly test
چند سال پیش بود که اعلام شد تعداد بازدیدکنندگان موبایلی از تعداد بازدیدکنندگان رایانهای در سطح وب بیشتر شده و این موضوع زمینهای شد تا گوگل به کاربران موبایلی بیشتر از قبل اهمیت بدهد.
در حال حاضر گوگل بهشدت به سازگاری قالب وب سایت شما با تبلت و موبایل اهمیت میدهد. بنابراین شما هم باید از این موضوع مطمئن شوید. ابزار mobile friendly test یکی از ابزارهای تخصصی است که کمک میکند قالب سایتتان را در دستگاههای مختلف بررسی کنید. برای استفاده کافی است آدرس سایتتان را در ابزار مورد نظر وارد کنید. (این ابزار هم متعلق به گوگل است.)
3- Core Web Vitals در سرچ کنسول
Core Web Vitals در واقع یکی از ابزارهای جدیدی است که به سرچ کنسول اضافه شده. این بخش، یکسری اطلاعات در مورد تجربه کاربری سایت شما شامل سرعت، ظاهر و… ارائه میکند. البته برای استفاده از این قسمت، ابتدا باید یا در موردش مقالههای رایگان سطح وب را بخوانید یا در یک دوره کار با سرچ کنسول شرکت کنید.
ابزارهای شبکههای اجتماعی
خب، یکی از مهمترین بخشهای مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، معرفی ابزارهایی است که به شبکههای اجتماعی ارتباط دارند. در ادامه آنها را به شما معرفی میکنم.
1- ابزار نوین هاب
نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی ایرانی است. روش کار این ابزار به این صورت است: محتوایی که برای انتشار ساختهاید را در آن بارگذاری میکنید، کپشن آن را نوشته، هشتگها را پایینش قرار داده و در نهایت زمان انتشارش را هم مشخص میکنید. به این ترتیب دیگر محتواها به ترتیب و طبق زمانبندی در شبکههای اجتماعیتان منتشر میشود.
2- ابزار Ninjalitics
Ninjalitics به شما کمک میکند آمار اکانت خودتان یا رقبا را در اینستاگرام بررسی کنید. در واقع این ابزار فاکتورهایی مثل لایک، کامنت، اشتراکگذاری و در نهایت تعامل اکانت را بررسی کرده و آن را بهشکل عددی به شما نمایش میدهد. البته ابزار گفتهشده در نسخه غیر رایگان اطلاعات بیشتری در مورد حساب ارائه میکند.
3- سرویس IFTTT
خیلی از وب سایتهای بزرگ و معتبر با توجه به اینکه مخاطبان علاقه زیادی به محتواهایشان دارند، به محض انتشار یک مقاله در سایت، لینک آن را در تمامی شبکههای اجتماعی خودشان منتشر میکنند.
حالا سرویس IFTTT به شما کمک میکند بدون زحمت اضافه، لینک محتواهای جدیدتان را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید. در واقع بعد از نصب این سرویس روی سایت و دادن دسترسی اکانت شبکههای اجتماعیتان به آن، بعد از انتشار یک مقاله، به طور خودکار لینک مقاله را در دیگر شبکههایتان منتشر میکند.
4- insight instagram
insight instagram یک ابزار جداگانه نیست، این قابلیتی است که در اختیار پیجهای بیزینسی در اینستاگرام قرار میگیرد. در واقع پیجهای اینستاگرامی که بیشتر از 100 نفر فالوور داشته باشند میتوانند از این قابلیت استفاده کنند. از جمله اطلاعاتی که این ابزار به شما میدهد میتوان به اینها اشاره کرد:
- تعداد لایک هر پست،
- تعداد کامنت هر پست،
- تعداد ذخیره شدن هر پشت،
- تعداد دفعات به اشتراک گذاشته شدن هر پست،
- تعداد بازدیدی که هر پست از طریق هشتگها، کاربران Home و… گرفته.
علاوه بر اینها میتوانید به کمک این ابزار بفهمید کاربران پیجتان در چه روزهایی از هفته زمان بیشتری را در اینستاگرام صرف میکنند.
ابزارهای جانبی و متفرقه
خب تا اینجای مقاله مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کردم. علاوه بر اینها، یکسری ابزار دیگر هم هستند که شاید نتوان در دستهبندی خاصی قرارشان داد اما بسیار پرکاربرد بوده و اصولا افراد فعال در دنیای بازاریابی دیجیتال نیاز به استفاده از آنها دارند. پس با من همراه باشید تا آنها را هم معرفی کنم.
1- ابزار نیوزباکس (سوشیال لیسنینگ)
یکی از مهمترین فاکتورها در موفقیت یک کسب و کار، برندسازی بوده و یکی از نکات در برندسازی، بررسی نظرات و صحبتی است که مخاطبان نسبت به شما دارند.
با توجه به اهمیت این موضوع، یکسری ابزار با نام سوشیال لیسنینگ در سطح وب به وجود آمدهاند. این ابزارها شبکههای اجتماعی را برای پیدا کردن نظراتی که در مورد کسب و کار شما داده میشود، رصد کرده و به محض برخورد با هر پیام، پست، کامنت و… این موضوع را به شما اطلاع میدهند.
به این ترتیب میتوانید ابتدا نظر مخاطبان نسبت به خودتان را درک کرده و در مرحله دوم در صورت وجود نظر منفی، با حضور به موقع و پاسخگویی، از ایجاد بحران جلوگیری کنید. در حال حاضر یکی از ابزارهای سوشیال لیسنینگ ایرانی در سطح وب، ابزار سایت نیوزباکس است.
2- ابزار yun(کوتاه کننده لینک)
خیلی مواقع ما نیاز داریم آدرس یک صفحه از سایت، یک صفحه فرود و… را با مخاطبانمان در شبکههای اجتماعی یا دیگر رسانهها به اشتراک بگذاریم.
اما در همین حین ممکن است به دلیل طولانی بودن لینکها به مشکل بخوریم. اینجاست که از سایتهای کوتاه کننده لینک استفاده میکنیم. این سایت یا ابزارها لینک ما را به یک لینک کوتاه، جمع و جور و آماده اشتراک تبدیل میکنند. مثلا اغلب اینفلوئنسرها در بیو پیجشان یک لینک کوتاه شده قرار میدهند. yun یکی از ابزارهای ایرانی است که در کوتاه کردن لینکها به شما کمک میکند.
3- رایچت (چت آنلاین در سایت)
در دنیای بازاریابی دیجیتال هر چه بتوانید ارتباط نزدیکتری با مخاطبان برقرار کنید، احتمال تبدیل کردن آنها به خریدار بیشتر میشود. به همین دلیل خیلی بازاریابان دیجیتال از ابزارهای چت آنلاین استفاده میکنند.
این ابزارها بعد از اضافه شدن به سایت، به شما این قابلیت را میدهند که بهشکل آنلاین با کاربرانتان چت کنید. رایچت دقیقا یک ابزار آنلاین ایرانی برای اضافه کردن قابلیت چت آنلاین به سایت شماست که میتوانید از آن استفاده کنید.
4- ترلو (مدیریت پروژه)
مخصوصا در شرایط کرونا خیلی از کسب و کارها مجبور به کنار آمدن با کار گروهی و دورکاری شدند. خب در این شرایط قطعا نیاز به ابزارهای مدیریت پروژه و تیم دارید و خب ابزار ترلو (Trello) یکی از بهترین ابزارهای موجود در سطح وب است.
البته متاسفانه چند مدتی است که ترلو با ایرانیها سر ناسازگاری گذاشته اما خوشبختانه یک ابزار مشابه ایرانی با نام تسکولو به وجود آمده که در صورت نیاز میتوانید از آن کمک بگیرید.
آخرین ابزار؛ سیتی سایت!
برای این که بتوانید از طریق اینترنت مشتری جذب کنید، باید فعالیت آنلاین و اینترنتی داشته باشید. اجازه بدهید به عنوان آخرین ابزار، یک روش ساده برای دیده شدن در فضای مجازی پیشنهاد کنم! در واقع سیتی سایت یک سایت ساز و فروشگاه ساز اینترنتی است که به شما اجازه میدهد در کمتر از 5 دقیقه یک سایت با ظاهر دلخواه و البته حرفهای بسازید.
نکته جالب اینجاست که شما میتوانید سایتتان را بدون پرداخت یک ریال هزینه ساخته و تا 7 روز هم از آن به شکل رایگان استفاده کنید. برای شروع وارد صفحه سایت ساز سیتی سایت شوید و آن را امتحان کنید. در ضمن سیتی سایت پشتیبانی رایگان دارد و اگر مشکلی داشته باشید به صورت رایگان برای شما برطرف میشود.
خب به انتهای مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رسیدیم. در انتها اگر شما هم ابزار خاصی را میشناسید که جایش در مقاله خالی است، لطفا آن را در بخش نظرات به من و دیگر مخاطبان معرفی کنید. همینطور اگر نظری داشتید، در قسمت نظرات منتظرم.