طراحی سایت

آموزش حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

آموزش حذف لینک از گوگل

 

وبمستران همواره به دنبال راه هایی برای بهبود رتبه سئو سایت خود در گوگل هستند؛ اما گاهی آنها مجبور به حذف یک یا چند صفحه و url از نتایج گوگل می شوند. چراکه وجود این لینک های کم ارزش می تواند در رتبه سایت تاثیر به شدت منفی داشته باشند. به عنوان مثال وجود محتواهای تکراری یا از بین رفته و همچنین ارور 404 از دلایلی است که شما باید برای حذف یک لینک از گوگل اقدام کنید. اما چگونه url را حذف کنیم؟ بهترین ابزار برای حذف لینک سایت از گوگل چیست؟ در ادامه به صورت کامل درباره نحوه پاک کردن صفحات ایندکس شده از گوگل صحبت کرده ایم.

حذف لینک از جستجو گوگل

هدف ما از نوشتن یک محتوا و یا ایجاد یک صفحه جدید در سایت، دیده شدن آن توسط گوگل و کاربران است. اما گاهی مجبور هستیم با حذف صفحات ایندکس شده از گوگل، لینک آن صفحه را از نتایج جستجو حذف کنیم.  اما در چه مواقعی ما باید url ها را از گوگل حذف کنیم؟ دلایل اصلی حذف لینک از گوگل چیست؟ در ادامه به صورت کامل خواهیم گفت:

1. لینک هایی با محتوای تکراری یا بی کیفیت

یکی از دلایل افت رتبه سئو سایت، وجود محتواهای تکراری و یا منسوخ شده می باشد. در واقع محتوایی که از نظر کاربر و یا گوگل بی کیفیت و تکراری باشد، می تواند سبب افت رتبه سئو سایت شما شود. در این زمان است که شما باید حذف url انجام دهید و اقدام به حذف صفحه سایت از گوگل کنید و اصطلاحا برای پاک کردن صفحات ایندکس شده در گوگل اقدام کنید.

اما چطور این لینک ها را از گوگل حذف کنیم؟ در گام اول باید بدانید که با حذف یک صفحه، سایت شما با خطای 404 مواجه خواهد شد. این ارور می تواند تاثیر بسیار منفی روی سایت شما داشته باشد؛ به همین دلیل در مرحله اول باید صفحه حذف شده را به صفحه مرتبط و باارزش دیگر ریدایرکت کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد ارور 404 پیشنهاد می کنیم مطلب ” خطای 404 چیست؟ ” را مطالعه کنید.

برای ریدایرکت آدرس قدیمی به یک url جدید می توانید مطلب ” ریدایرکت 301 در وردپرس ” را مطالعه کنید. در گام بعدی لازم است که آموزش حذف URL از گوگل را که در ادامه این محتوا به آن پرداختیم را مطالعه کنید.

 حذف صفحه سایت از گوگل

 

2. حذف آدرس صفحه زمانی که فقط کاربران باید به آنها دسترسی داشته باشند

حذف لینک به کمک تگ noindex

در بسیاری از مواقع شما صفحه ای را در سایت خود ایجاد کرده اید که باید از دید گوگل مخفی کرده ولی کاربران به آن دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال فرض کنید میخواهید برای عید نوروز صفحه ای را برای جشنواره نوروزی ایجاد کنید. این صفحه پس از مدتی دیگر کاربرد نداشته و به عنوان یک صفحه با محتوای بی ارزش از نظر گوگل شناخته می شود. به همین دلیل باید آدرس آن از دید گوگل مخفی بماند تا ایندکس نشود اما کاربران بتوانند آن را ببینند.

برای حذف آدرس این صفحات از جستجو گوگل باید آن را نو ایندکس کنید یا از فایل robot کمک بگیرید. در مطلب ” robot.txt چیست؟ ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.

استفاده از تگ کنونیکال

اما گاهی یک صفحه ترافیک زیادی را برای سایت شما دارد؛ به عنوان مثال شما یک فروشگاه اینترنتی دارید که در آن از یک تیشرت چندین رنگ مختلف وجود دارد. هر رنگ از این تیشرت می تواند یک آدرس متفاوتی را ایجاد کند که همگی دارای محتوای تکراری هستند. شما نمی توانید آدرس این صفحات را از گوگل حذف کنید اما می توانید به گوگل کمک کنید تا درک بهتری از این صفحه داشته باشد. برای این کار باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. در مطلب ” تگ کنونیکال چیست؟ ” بیشتر در این مورد صحبت کرده ایم.

 

چگونه url را حذف کنیم؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، دلایل زیادی برای حذف صفحات ایندکس شده وجود دارد؛ بهترین راهکار برای اینکه یک url از جستجو گوگل حذف شود، استفاده از سرچ کنسول است. پس از اینکه به هر دلیلی تصمیم به حذف آدرس حذف یک صفحه از سرچ گوگل گرفتید، باید به سرچ کنسول سایتتان مراجعه کنید. برای این کار لازم است که در ابتدا سایتتان را در سرچ کنسول ثبت کرده باشید.

در مطلب ” ثبت سایت در سرچ کنسول ” به شما آموزش های لازم را داده ایم. پس از آن برای پاک کردن صفحات ایندکس شده باید مطابق با آموزش زیر اقدام کنید:

از منوی سمت چپ ابزار سرچ کنسول، زیر منوی Removals را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده می شود؛ پس از آن روی دکمه قرمز رنگ ” NEW REQUEST ” کلیک کنید.

چگونه url را حذف کنیم؟

در ادامه حذف صفحات ایندکس شده در گوگل، وارد تب “TEMPORARILY REMOVE URL” شوید. دو گزینه مانند صفحه زیر به شما نشان داده می شود که برای حذف یک url باید گزینه ” Remove this URL only ” را انتخاب کنید. در کادر مشخص شده، آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کرده و روی ” next ” کلیک کنید.

آموزش حذف لینک از گوگل

 

در پایان

همانطور که در ابتدا گفتیم، دلایل زیادی برای حذف لینک از جستجو گوگل وجود دارد. برای حذف url در گوگل ابتدا باید نوع صفحه و دلایل حذف آن را مشخص کنیم. به عنوان مثال اگر می خواهیم یک محتوای تکراری حذف کنیم، ابتدا باید آن را ریدایرکت و سپس به کمک ابزار removals، آدرس آن را از نتایج حذف کنید. اما در مقابل اگر می خواهیم تنها آدرس یک صفحه از دید گوگل مخفی بماند اما آن صفحه توسط کاربران دیده شود، باید از تگ نوایندکس کمک بگیریم. 

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 12:20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *