تکنیک کامنت مارکتینگ، یکی از راهکارهایی است که هم به شما در افزایش فروش از شبکههای اجتماعی کمک میکند، هم میتواند قدرت سئوی سایتتان را افزایش داده و با بالا بردن آمار ترافیک سایتتان، درآمدتان را بالا ببرد! پس باید همه چیز را در موردش بدانید.
کامنت مارکتینگ چیست؟
اجازه بدهید یک نکته خنده دار بگویم؛ هیچ کس نمیداند کامنت مارکتینگ دقیقا چیست! راستش را بخواهید اولین بار ایده بازاریابی دیدگاه یا همان کامنت مارکتینگ در سطح وب انگلیسی به وجود آمد. آن روزها گفته میشد کامنت مارکتینگ یعنی اینکه در وبلاگ دیگر سایتها، نظر نوشته و خودتان را به نوعی به کاربر معرفی کنید.
بعد از مدتی پای کامنت مارکتینگ به شبکههای اجتماعی باز شد و در نهایت هم تعریفهای جدیدی به وجود آمد که میگفتند اصلا کامنت مارکتینگ یعنی بازاریابی به کمک نظراتی که در سایت و شبکه اجتماعی متعلق به برند خودِ ما منتشر شده! اما با توجه به اینکه من میخواهم کامنت مارکتینگ را از 0 تا 100 به شما توضیح داده و همه زوایایش را بررسی کنم، این تعریفها را دور ریخته و تعریف خودم را ارائه میکنم:
کامنت مارکتینگ هر روش و تکنیکی در دنیای وب است که در آن به کمک کامنتها، به فروش یا اعتبار بیشتر دست پیدا کنیم.
حالا با این تعریف، کمی ریزتر شده و به طور دقیق موضوع را بررسی میکنیم.
تکنیک اول؛ کامنت مارکتینگ با هدف سئو
ابتدا اجازه بدهید کامنت مارکتینگ با هدف سئو را به شما توضیح بدهیم. ببینید، در سطح وب انگلیسی اولین بار مدیر وب سایت MOZ، یعنی Rand Fishkin بود که گفت شما میتوانید با انتشار نظراتتان در وبلاگ سایتهای دیگر، مخصوصا سایت رقبا، باعث دیده شدن خودتان شوید. در واقع ایده Rand Fishkin این بود که اگر نظر شما در جهت ایجاد آگاهی، اعتماد و افزایش علاقه کاربران باشد، به هدفتان میرسید. اما خب مشکل این ایده این است که حداقل در وب فارسی، اغلب کسب و کارها اجازه نمیدهند شما نظراتتان را با نام برندتان در سایتشان منتشر کرده و بخواهید بازاریابی کنید!
اما در عین حال چند راهکار وجود دارد که به کمک کامنتها بتوانید سئوی سایتتان را بهبود بدهید. من دوست دارم این راهکارها جزوی از کامنت مارکتینگ بدانم و به شما توضیحشان بدهم.
1_ منشن بدون لینک
ایده اول یک تکنیک “سئوی خارجی” است. در واقع مدتی است که گوگل در کنار بک لینکها، به این موضوع هم توجه میکند که نام برند شما چقدر در سطح وب تکرار شده؟ مثلا اگر به طور مداوم عبارت “سیتی سایت” که نام سایت ماست را در دیگر سایتها مشاهده کند، قدرت بیشتری برای سایت ما در نظر میگیرد.
حالا در تکنیک منشن بدون لینک، شما سعی میکنید به نحوی نام سایت خودتان را در سطح وب منتشر کنید. مثلا در کامنت یک سایت مینویسید: “دوستان من قصد طراحی سایت دارم و نمیدونم بین سایت سیتی سایت، سایت X و سایت Y کدوم رو انتخاب کنم! شما نظری دارید؟”
2_ افزایش کامنت صفحات سایت
تکنیک بعدی، افزایش قدرت سئوی سایت با کامنتهایی است که در صفحات سایت خودتان منتشر میشود! در واقع بسیاری از سئوکارها بر این باورند که گوگل محتوای کامنتهای یک صفحه را هم به عنوان محتوای خود صفحه محسوب میکند. همینطور باور دارند که افزایش کامنتهای یک صفحه از نظر گوگل به معنی معتبر و جذاب بودن آن صفحه است. بنابراین افزایش نظرات صفحات سایتتان سئوی آنها را بهبود میدهد. اما چطور چنین کاری کنیم؟ راهکارهای زیادی هست. مثلا:
- در انتهای مقاله به کاربران بگویید سوالاتشان را در بخش نظرات پاسخ میدهید. دقیقا مثل کاری که ما در سیتی سایت میکنیم.
- در بخش نظرات با کاربران گفتگو کنید.
- در متن صفحه از کاربران سوال بپرسید.
- یک ویدیو یا صوت در صفحه قرار داده و در انتهایش از کاربران بخواهید تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند.
- و… .
خودتان کامنتها را هل بدهید!
یک نکته ریز اما ارزشمند! در بعضی مواقع دیده میشود که تا وقتی یک صفحه کامنت ندارد یا نظرات کمی در آن وجود دارد، کاربران کمتر به نظر دادن در آن تمایل پیدا میکنند. در این شرایط بعضی سئوکارها ترجیح میدهند چند نظر ابتدایی را خودشان با اسمهای مستعار بنویسند تا کاربران بیشتر متمایل به نظر دادن شوند. حتی بعضی سئوکارها برنامه مداوم برای نوشتن نظرهای فِیک در سایتشان دارند تا به افزایش قدرت سئوی آن کمک کنند.
از مقالات جنجالی غافل نشوید!
با توجه به اینکه افزایش نظرات در صفحات سایت شما به گوگل میزان محبوب یا حداقل فعال بودنتان را نشان میدهد، هر از گاهی میتوانید یک مقاله جنجالی در سایتتان بنویسید تا نظرات زیادی به آن جذب کنید.
توضیح تصویر: یک مقاله جنجالی که تعداد زیادی کامنت گرفته است.
مثلا وب سایت نوین، یک مقاله در زمینه نقد قانون جذب دارد که بیشتر از 300 نظر دریافت کرده! البته بعد از اینکه نظرات این صفحه خیلی زیاد شد، آنها مجبور شدند نظراتش را ببندند. البته دقت کنید، قرار نیست با هدف دریافت کامنت، برندتان را فراموش کرده و اعتبارش را از بین ببرید.
3_ ساخت بک لینک
خب به سراغ ایده سوم برویم. ببینید، از گذشته هم ساخت «بک لینک» در کامنتها یک تکنیک سئوی خارجی رایج بود. اما امروز از طرفی گوگل اعتبار کمی به این بک لینکهای کامنتی میدهد و از طرف دیگر، صاحبان رسانهها خیلی به کاربران اجازه انتشار بک لینک در کامنت سایتشان را نمیدهند. بنابراین این روزها میتوانید صرفا هر از گاهی و برای افزایش تنوع بک لینکهای سایتتان، به سراغ سایتهایی که اجازه انتشار کامنت لینکدار به شما میدهند، بروید و لینکهایی برای سایتتان بسازید. البته به نظر من انتخاب بهتر، اجرا کردن همان ایده اول، یعنی منشن بدون لینک است.
تکنیک دوم؛ کامنت مارکتینگ در شبکههای اجتماعی
خب، به سراغ دومین بستری برویم که میتوانید کامنت مارکتینگ را در آن اجرا کنید. در ادامه با نحوه اجرای این تکنیک مارکتینگ در شبکههای اجتماعی آشنا میشوید. با من همراه باشید.
1_ جذب فالوور با کامنت مارکتینگ
اگر دقت کرده باشید مخصوصا در یکیدو سال گذشته، این تکنیک بسیار محبوب شده. در این روش شما باید به سراغ پیج رقبا یا پیجهای پربازدید رفته و به محض اینکه یک پستشان منتشر شد، کامنتی پایین آن منتشر کنید. با توجه به اینکه اگر کامنت شما توسط دیگر کاربران لایک بخورد یا اگر توسط صاحب پیج پاسخ داده شود، در صدر بقیه نظرات باقی مانده و بیشتر دیده میشود، متنی که مینویسید اهمیت زیادی دارد. در واقع این متن باید بتواند نظر دیگران را به خودش جلب کرده و البته خیلی هم تبلیغاتی به نظر نرسد.
توضیح تصویر: این پیج توانسته با انتشار یک کامنت مورد علاقه کاربران، در صدر بقیه کامنتها قرار گرفته، لایک زیادی بگیرد و در نتیجه فالوور زیادی به پیجش جذب کند.
دقت کنید، هدف این نیست که با کامنت، خودتان را به کاربران معرفی کرده یا به خرید دعوتشان کنید. هدف این است که صرفا کامنت شما دیده شود! به این ترتیب کاربران نسبت به عکس پروفایل، نام کاربری یا متن نظر شما کنجکاو شده و پیجتان را بررسی میکنند. حالا اگر نکات «بازاریابی در اینستاگرام» را رعایت کرده باشید کاربران جدید هم به فالوور شما تبدیل میشوند. البته این تکنیک صرفا به اینستاگرام محدود نیست و در یوتیوب و دیگر رسانهها هم به خوبی قابل اجراست.
شاید جالب باشد بدانید این راهکار آنقدر اثربخش است که بسیاری از صاحبان پیجهای بزرگ اینستاگرامی قبل از انتشار پستهایشان، به دیگر همکارانشان خبر میدهند تا به محض انتشار محتوا، آنها اولین کامنت را زیر پستشان منتشر کرده و فالوورهایشان بالا برود. به این ترتیب عملا یک تبادل فالوور بینشان شکل میگیرد. به زبان دیگر، یک بازی برد-برد انجام میشود!
2_ دیده شدن بیشتر با کامنت مارکتینگ
چه الگوریتمهای اینستاگرام و چه دیگر شبکههای اجتماعی، نسبت به تعامل کاربر حساسیت دارند. در واقع این الگوریتمها همیشه به دنبال پیدا کردن محتواهای جذاب برای نمایش آنها به دیگر کاربران در اکسپلور و… هستند. حالا در این میان، افزایش تعداد کامنتهای یک پست، یکی از همین نشانههاست که به الگوریتمها میفهماند باید این محتوا را مورد توجه قرار بدهند. به همین دلیل یکی دیگر از تکنیکها این است که به نحوی تعداد نظرات پستتان را افزایش بدهید. چطور؟
توضیح تصویر: ادمین پیج در بخش کپشن پست، کاربران را به نظر دادن ترغیب کرده.
- مثلا بعضی پیجها در اسلاید آخر محتوایشان، یک معما مطرح میکنند.
- بعضی پیجها در بخش کپشن از کاربر سوال میکنند.
- بعضی دیگر کاربر را مجبور به کامنت دادن میکنند. مثلا قیمت را مطرح نمیکنند تا کاربران کامنت بگذارند. (البته این تکنیک را پیشنهاد نمیکنم.)
- حتی بعضی دیگر محتواهای جنجالی منتشر میکنند!
- و… .
افزایش کامنتها با سوال باز
در ادامه تکنیک قبلی، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش تعداد کامنتها پرسیدن یکسری سوالات باز است! منظور چیست؟ مثلا تصور کنید کاربر زیر پست شما سوالی با چنین عنوانی پرسیده: “خدمات طراحی سایت که دارید، همراه با پشتیبانی هست یا نه؟” حالا ما به جای اینکه یک جواب کوتاه مثل بله بدهیم، چنین جوابی منتشر میکنیم: “بله دوست عزیز. ما خدمات پشتیبانی رو هم به شکل رایگان و مادام ارائه میدیم. تا حالا شما از جای دیگهای خدمات بدون پشتیبانی دریافت کرده بودید؟” به این ترتیب عملا یک گفتگو با کاربر را آغاز کرده و چندین برابر حالت عادی کامنت دریافت میکنید.
تکنیک سوم؛ کامنت مارکتینگ در رسانههای خودی
خب به سراغ آخرین تکنیک بازاریابی دیدگاهی برویم که در این مقاله قرار است به شما معرفی کنم. این مدل، در واقع روی کاربرانی تمرکز کرده که به کسب و کار اینترنتی شما وارد شدهاند، اما هنوز اعتبار زیادی برای شما یا محصولتان قائل نیستند.
در واقع در این تکنیک هدف ما این است که تعداد نظرات مثبت در مورد برند یا محصولمان را افزایش بدهیم. به این ترتیب و با استفاده از مفهوم تایید اجتماعی (social proof) کاربران جدیدی که هنوز به شما اعتماد ندارند، با خیال راحتتر به برندتان اعتماد میکنند. برای رسیدن به این هدف:
- خب اول از همه باید محصول و خدمات خوبی ارائه کنید.
- با روی گشاده و دوستانه نظرات کاربران را پاسخ بدهید.
- حتما به نظرات منفی هم به شکل دوستانه پاسخ بدهید.
- اجازه بدهید همه نظرات منتشر شود، حتی منفیها! به این ترتیب کاربران به صداقتتان اعتماد میکنند.
توضیح تصویر: دیجی کالا به کاربرانش اجازه انتشار نظرات منفی را هم میدهد.
اگر دقت کنید امروز بخش زیادی از موفقیتهای دیجی کالا هم دقیقا به خاطر همین است که بدون محدودیت به کاربرانش اجازه انتشار نظر در مورد محصولات را میدهد. به این شکل کاربران مطمئن میشوند که تمامی نظرات منتظر شده واقعی هستند و به شکل دروغین ساخته نشدهاند.
نکته: علاوه بر سایت، باید در شبکههای اجتماعی و همینطور نقشه گوگل کسب و کارتان به نظرات پاسخ بدهید.
نبایدهای کامنت مارکتینگ
خب، تا اینجا با انواع روشهای کامنت مارکتینگ آشنا شدید و متوجه شدید که چطور میتوانید به کمک نظرات، به فروش یا بازدید بیشتر در دنیای وب دست پیدا کنید. اما بیایید نگاهی هم به اشتباهات و نبایدها در کامنت مارکتینگ داشته باشیم.
1_ اسپم نکنید
توضیح تصویر: تبلیغ اسپم و مستقیم پیج زیر پست رقبا!
مثل هر تکنیک بازاریابی دیگری، در کامنت مارکتینگ هم میشود اسپم کرد. مثلا به کمک رباتها، زیر پست تمامی رقبا محصول و خدمات خودتان را معرفی کنید. اما خب چنین چیزی قطعا باعث بیاعتبار شدن برندتان میشود. حتی ممکن است باعث شود الگوریتمهای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام حساب شما را مسدود کنند.
2_ آبروریزی نکنید
یادتان باشد شما یک برند هستید! پس تبلیغات مستقیم و اسپمگونه شاید در کوتاهمدت باعث افزایش فروشتان شود، اما ممکن است در بلندمدت اثر عکس داشته و همه چیز را بر هم بریزد.
3_ خیلی روی بک لینک حساب نکنید
اگر با هدف دریافت بک لینک به نظرات نگاه میکنید، باید بگویم که این خیلی انتخاب خوبی نیست! چراکه در درجه اول احتمالا خیلی در ساخت این بک لینکها موفق نخواهید بود و در درجه دوم اصلا این نوع بک لینک آنقدرها برای شما اثربخش نیستند که بخواهید برایشان زمان صرف کنید.
4_ بک لینک کامنتی نخرید!
شاید بعد از مطالعه نکته قبلی، به فکر خرید بک لینک بیوفتید. همانطور که در مقاله «لینک بیلدینگ» هم گفتم، به طور کلی سئوی خارجی و مخصوصا بک لینکها به شدت حساس هستند و کمی اشتباه در ساخت یا خریدشان میتواند باعث پنالتی شدنتان شود. پس به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که به سراغ خرید بک لینک کامنتی و به طور کلی خرید بک لینک (بدون دانش قبلی) بروید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله همانطور که در ابتدا هم وعده دادم، تمامی چیزی که باید در مورد کامنت مارکتینگ میدانستید را به شما توضیح دادم. با اینحال اگر سوال و نظری در مورد هر بخش از مقاله دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.