اعتماد چه نقشی در طراحی سایت دارد؟ به سادگی میتوان گفت که بزرگترین نقش را دارد. در دنیایی که مردم پیوسته اخباری در مورد نقض امنیت دیجیتال میشنوند، طراحی و ایجاد یک رابط کاربری که اطمینان کاربر را جلب کند بسیار مهم میباشد.
ایجاد این اعتماد باعث ایجاد پایه ای محکم بین شما و کاربر میشود که میتواند منجر به فروش محصولات و رسیدن به مشتریان وفادار و دائمی شود. حال چگونه باید این کار را انجام دهیم ؟
در این مقاله به 10 نکته اشاره شده که با رعایت آن ها میتوانید یک رابط کاربری مورد اعتماد برای کاربر ایجاد نمایید.
ایجاد این اعتماد باعث ایجاد پایه ای محکم بین شما و کاربر میشود که میتواند منجر به فروش محصولات و رسیدن به مشتریان وفادار و دائمی شود. حال چگونه باید این کار را انجام دهیم ؟
در این مقاله به 10 نکته اشاره شده که با رعایت آن ها میتوانید یک رابط کاربری مورد اعتماد برای کاربر ایجاد نمایید.
1. طراحی واضح و روشن
اگر کاربری به طور تصادفی وب سایت شما را بازدید نماید آیا هدف و پیام وب سایت از طریق رابط کاربری به طور واضح قابل دریافت میباشد؟ آیا کاربر خواهد فهمید که چه کارهایی میتواند انجام دهد و دلیل وجود سایت شما چیست؟
اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است بنابراین وب سایتتان در حال حاضر وضوح کافی را دارد. اگر پاسخ منفی است زمان آن رسیده است که دلایلش را بررسی کنید.
وضوح وب سایت به این معنی است که سایت شما از جانب کاربر به راحتی قابل فهم و قابل درک باشد. کاربران باید بدانند که هدف اصلی وب سایت شما چیست.
اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است بنابراین وب سایتتان در حال حاضر وضوح کافی را دارد. اگر پاسخ منفی است زمان آن رسیده است که دلایلش را بررسی کنید.
وضوح وب سایت به این معنی است که سایت شما از جانب کاربر به راحتی قابل فهم و قابل درک باشد. کاربران باید بدانند که هدف اصلی وب سایت شما چیست.
2. شفاف باشید
آیا تا به حال با وب سایتی مواجه شده اید که معرفی آن با کاری که انجام میدهد کاملاً متفاوت باشد؟ وب سایت و طراحی شما باید صادقانه و شفاف باشد.
• به کاربر بگویید که با اطلاعات دریافت شده از فرم ها چه کار خواهید کرد.
• چنانچه از کوکی برای ردیابی عملیات کاربران استفاده میکنید آن ها را مطلع سازید.
• قواعد حریم خصوصی (privacy policy) تعریف نمایید که مشخص کند از اطلاعات کاربر چه استفاده ای خواهد شد.
• از ارتباطات امن و HTTPS در صورت امکان استفاده کنید. برای ارتباط با کاربران، صفحات سؤالات متداول و تالارهای گفتگو ایجاد نمایید.
• چنانچه تراکنش های مالی در سایت انجام میشود قواعد مشخصی برای آن ها قرار دهید (مانند برگشت پول و گارانتی).
• اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ داد مانند نقص امنیتی حتماً توضیح داده و آن را برطرف نمایید.
• به کاربر بگویید که با اطلاعات دریافت شده از فرم ها چه کار خواهید کرد.
• چنانچه از کوکی برای ردیابی عملیات کاربران استفاده میکنید آن ها را مطلع سازید.
• قواعد حریم خصوصی (privacy policy) تعریف نمایید که مشخص کند از اطلاعات کاربر چه استفاده ای خواهد شد.
• از ارتباطات امن و HTTPS در صورت امکان استفاده کنید. برای ارتباط با کاربران، صفحات سؤالات متداول و تالارهای گفتگو ایجاد نمایید.
• چنانچه تراکنش های مالی در سایت انجام میشود قواعد مشخصی برای آن ها قرار دهید (مانند برگشت پول و گارانتی).
• اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ داد مانند نقص امنیتی حتماً توضیح داده و آن را برطرف نمایید.
3. تمرکز بر روی یکپارچگی و صداقت
با اینکه این مسئله بسیار ساده به نظر میرسد ولی گاهی اوقات نادیده گرفته میشود: کاری را که وعده داده اید، انجام دهید !
این مسئله جنبه های مختلفی دارد از اعلام تاریخ پیاده سازی یک برنامه گرفته تا وعده خدمات پس از فروش! اگر وعده انجام کاری را میدهید بهتر است که آن را انجام دهید. تنها کافیست یک بار به وعده خود عمل نکنید تا کاربران خود را از دست بدهید.
این مسئله جنبه های مختلفی دارد از اعلام تاریخ پیاده سازی یک برنامه گرفته تا وعده خدمات پس از فروش! اگر وعده انجام کاری را میدهید بهتر است که آن را انجام دهید. تنها کافیست یک بار به وعده خود عمل نکنید تا کاربران خود را از دست بدهید.
4. دادن اختیار و کنترل به کاربر
کاربران امروزی به این مسئله عادت کرده اند که بر روی تجربه کاربری خود کنترل داشته باشند. کاربران تمایل دارند وب سایت و تنظیمات را به خواست خود تغییر دهند. این اختیار را هر چند کم به آن ها بدهید.
1. آپشن های راهبری در اختیار کاربر قرار دهید و اجازه دهید که از بین آن ها انتخاب نماید.
2. به کاربر امکان کنترل بر روی چیزهای جزئی مانند روشن یا خاموش کردن اطلاعیه ها را بدهید.
3. به کاربر اجازه بدهید که بخشی از محتوا را انتخاب کند مثلاً انتخاب مرد/زن/پسر/دختر در زمان خرید لباس
4. زمانی که کاربر باید از بین چند گزینه تصمیم بگیرد و انتخاب کند حتماً توضیحاتی برای هر آپشن قرار دهید تا کاربر به درستی کاربرد آن ها را متوجه شود.
1. آپشن های راهبری در اختیار کاربر قرار دهید و اجازه دهید که از بین آن ها انتخاب نماید.
2. به کاربر امکان کنترل بر روی چیزهای جزئی مانند روشن یا خاموش کردن اطلاعیه ها را بدهید.
3. به کاربر اجازه بدهید که بخشی از محتوا را انتخاب کند مثلاً انتخاب مرد/زن/پسر/دختر در زمان خرید لباس
4. زمانی که کاربر باید از بین چند گزینه تصمیم بگیرد و انتخاب کند حتماً توضیحاتی برای هر آپشن قرار دهید تا کاربر به درستی کاربرد آن ها را متوجه شود.
5. استفاده از الگوهای مشخص
سعی نکنید خلاقیت به خرج داده و روش جدیدی برای طراحی سایت ایجاد نمایید. الگوهای طراحی به همین دلیل وجود دارند. این الگوها متدهایی هستند که عموماً مورد قبول بوده و به راحتی قابل استفاده هستند و کاربر را به تعامل با سایت تشویق میکنند.
6. راهبری مشخص و ساده
راهبری باید کاربران را صفحه به صفحه هدایت کرده و به آسانی به مطلب مورد نظرشان برساند.
عناصر کلیدی رابط کاربری که به داشتن راهبری مشخص و واضح کمک میکنند عبارتند از :
• تیترها و عناوین برای صفحات
• هویت بصری
• لوگو و برند در تمام صفحات
• فوتر که شامل اطلاعات تماس و دیگر اطلاعات مرتبط است.
• استفاده از آیکون های هماهنگ و سازگار
• مسیرهای ساده برای برگشت به صفحه قبلی یا رفتن به صفحه های بعدی
• توضیحات واضح در عناصر متنی
• ساختار منوی ساده که از هر صفحه ای قابل دسترس باشد.
عناصر کلیدی رابط کاربری که به داشتن راهبری مشخص و واضح کمک میکنند عبارتند از :
• تیترها و عناوین برای صفحات
• هویت بصری
• لوگو و برند در تمام صفحات
• فوتر که شامل اطلاعات تماس و دیگر اطلاعات مرتبط است.
• استفاده از آیکون های هماهنگ و سازگار
• مسیرهای ساده برای برگشت به صفحه قبلی یا رفتن به صفحه های بعدی
• توضیحات واضح در عناصر متنی
• ساختار منوی ساده که از هر صفحه ای قابل دسترس باشد.
7. مشکلات را حل کنید و سؤالات را پاسخ دهید
وب سایت باید جوابگوی نیاز کاربران باشد. چرا کاربران به سایت شما مراجعه میکنند؟ کاربران میخواهند چه چیزی یاد بگیرند، چه اطلاعاتی پیدا کنند یا چه کاری انجام دهند. رابط کاربری وب سایت، همه لینک ها و تعاملات و عملیات ها باید کاربر را به سوی یک راه حل و پاسخ هدایت کنند.
و همه اینها برمیگردد به داشتن هدفی مشخص برای وب سایت!
و همه اینها برمیگردد به داشتن هدفی مشخص برای وب سایت!
8. نوشتار واضح و صحیح
از زبانی ساده و خوانا برای وب سایت خود استفاده نمایید. این نکته را در تمام عناصر متنی سایت خود رعایت کنید به خصوص به متن لینک ها، دکمه ها و فیلدهای فرم توجه نمایید.
هیچ چیز مانند وب سایتی با نوشته های نامفهوم و متن های پرغلط، اعتماد کاربران به یک وب سایت را از بین نمی برد. اطمینان حاصل کنید که عناصر متنی موجود در سایت از نظر گرامری درست هستند. تست کیفیت (QA) را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که لینک ها و دکمه ها کار خود را به درستی انجام میدهند.
هیچ چیز مانند وب سایتی با نوشته های نامفهوم و متن های پرغلط، اعتماد کاربران به یک وب سایت را از بین نمی برد. اطمینان حاصل کنید که عناصر متنی موجود در سایت از نظر گرامری درست هستند. تست کیفیت (QA) را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که لینک ها و دکمه ها کار خود را به درستی انجام میدهند.
9. ترکیب یک یا دو روند
شما میخواهید که از یک طراحی مدرن و الگوهای طراحی به روز استفاده نمایید. یک رابط کاربری قدیمی بر روی اعتماد کاربران به سایت شما تأثیر منفی میگذارد.
ترکیب طراحی با الگوهای مدرن به کاربر نشان میدهد که شما به وب سایت اهمیت میدهید و پیوسته در حال بهبود بخشیدن سایت و بروز رسانی آن هستید. این کار حس امنیت و اعتماد بیشتری را در کاربر ایجاد میکند.
سعی کنید از دکمه های مسطح، رنگ های روشن یا سبک های مینیمالیستی در سایت خود استفاده نمایید. همچنین کارت ها و اجزایی از متریال دیزاین هم گزینه های خوبی برای استفاده در سایت و ایجاد ظاهری مدرن برای آن میباشند.
ترکیب طراحی با الگوهای مدرن به کاربر نشان میدهد که شما به وب سایت اهمیت میدهید و پیوسته در حال بهبود بخشیدن سایت و بروز رسانی آن هستید. این کار حس امنیت و اعتماد بیشتری را در کاربر ایجاد میکند.
سعی کنید از دکمه های مسطح، رنگ های روشن یا سبک های مینیمالیستی در سایت خود استفاده نمایید. همچنین کارت ها و اجزایی از متریال دیزاین هم گزینه های خوبی برای استفاده در سایت و ایجاد ظاهری مدرن برای آن میباشند.
10. تست تست و تست
هر چیزی در وب سایت باید قبل از پیاده سازی کامل و بعدها به صورت دوره ای تست شود تا از درست کار کردن اجزاء سایت و کیفیت تجربه کاربر اطمینان حاصل شود.
بخشی را به ثبت مشکلات کاربران اختصاص دهید تا بتوانید مشکلاتی را که کاربران با آن ها مواجه شده اند شناسایی کرده و رفع کنید. همچنین باید کاربرانی را که با مشکل مواجه شده اند از رفع آن مشکل مطلع سازید.
این فرآیند چک کردن و تصحیح اشتباه ها باعث جلب اعتماد کاربران میشود. اشتباه در هر سایتی رخ میدهد، لینک ها ممکن است به درستی کار نکنند ولی این پیگیری و پاسخگویی شماست که میزان اعتماد کاربرانتان را تعیین میکند.
بخشی را به ثبت مشکلات کاربران اختصاص دهید تا بتوانید مشکلاتی را که کاربران با آن ها مواجه شده اند شناسایی کرده و رفع کنید. همچنین باید کاربرانی را که با مشکل مواجه شده اند از رفع آن مشکل مطلع سازید.
این فرآیند چک کردن و تصحیح اشتباه ها باعث جلب اعتماد کاربران میشود. اشتباه در هر سایتی رخ میدهد، لینک ها ممکن است به درستی کار نکنند ولی این پیگیری و پاسخگویی شماست که میزان اعتماد کاربرانتان را تعیین میکند.