طراحی سایت

چرا ورودی سایتم از گوگل به شدت کم شده است؟

اگر به فوتبال علاقه‌مند باشید، احتمالا بارها مشاهده کرده‌اید وقتی داور برای یک تیم پنالتی می‌گیرد، چقدر بازیکنان تیم خاطی مضطرب و ناراحت‌شده و در مقابل بازیکنان تیم روبرو، خوشحال می‌شوند!

در سئو سایت هم چیزی به اسم پنالتی گوگل وجود دارد که در صورت دچار شدن به آن، باید به اندازه تمامی بازیکنان یک تیم فوتبال ناراحت شوید و البته احتمالا رقبای‌تان به اندازه بازیکنان تیم روبرو خوشحال خواهند شد! چرا؟ در این مقاله همراه من باشید تا با توضیح دادن همه چیز در مورد پنالتی گوگل، شما را با این موضوع و اهمیتش آشنا کنم.

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی، نامی است که روی مجازات گوگل برای سایت‌ها در نظر گرفته شده! در واقع اگر یک سئوکار یا وبمستر به‌شکل عمد یا حتی غیر عمد از قوانین گوگل تخطی کرده و بخواهد سایتش را به کمک روش‌های سئو کلاه سیاه بهینه کند، گوگل سایت را با پنالتی روبرو می‌کند.

پنالتی گوگل چیست؟

نتیجه پنالتی شدن یک سایت، از دست رفتن رتبه‌های آن در نتایج جستجو و البته سخت شدن ادامه مسیر برای رسیدن به رتبه‌های مناسب در گوگل است.

جزئیات پنالتی گوگل چیست؟

ببینید، در گذشته گوگل برای پنالتی کردن خیلی سخت‌گیرتر از الان بود. این یعنی اگر در گذشته شما به دلیل یک اشتباه دچار پنالتی می‌شدید، احتمالا رتبه‌تان در تمامی کلمات را از دست داده و عملا با کاهش “شدید” بازدید روبرو می‌شدید.

اما امروز اغلب پنالتی‌ها روی کلمات یا صفحات هستند. این یعنی اگر حین سئو کردن یک صفحه در سایت‌تان دچار اشتباه شوید، یا خود آن صفحه پنالتی شده و جریمه می‌شود یا اینکه روی کلمه مورد نظر جریمه شده و رتبه‌تان را از دست می‌دهید. علاوه بر این، در چند سال گذشته گوگل کم‌تر از قبل سخت‌گیری کرده و دیگر مثل قبل به این راحتی‌ها سایتی را پنالتی نمی‌کند. پس به طور خلاصه در پنالتی:

  • یا روی یک کلمه پنالتی می‌شوید،
  • یا روی یک صفحه جریمه می‌شوید،
  • یا کل سایت‌تان بازدیدش کاهش پیدا می‌کند،
  • یا در بدترین حالت، کل وب سایت از ایندکس خارج می‌شود و دیگر در نتایج نخواهید بود.

در هر حال به طور کلی گوگل سایت‌ها را به 2 روش پنالتی می‌کند:

1_ پنالتی الگوریتمی

ببینید، گوگل تعداد زیادی الگوریتم مختلف دارد. بعضی از این الگوریتم‌ها برای این ساخته شده‌اند که عملکرد گوگل را افزایش داده و برخی دیگر ساخته شده تا نحوه فعالیت وبمستران و سئوکاران را تحت نظر قرار بدهند. مثلا الگوریتم پاندا روی نحوه تولید محتوای سایت‌ها تمرکز دارد و الگوریتم پنگوئن روی نحوه لینک‌سازی‌شان نظارت می‌کند.

حالا در این بین اگر یک الگوریتم تشخیص بدهد سایت شما مرتکب خطایی شده و سایت‌تان را جریمه کند، شما دچار نوع اول پنالتی که همان پنالتی الگوریتمی است، شده‌اید.

2_ پنالتی دستی

در کنار پنالتی الگوریتمی، پنالتی دستی وجود دارد. در این روش، وب سایت شما توسط یکی از متخصصان خود گوگل جریمه می‌شود. دلیلش هم می‌تواند مسائلی مثل تخطی از دستورات گوگل، تخطی از قوانین کپی رایت و… باشد.

پنالتی شدن در گوگل

اصولا در اغلب مواقع زمانی که دچار پنالتی دستی شوید، در سرچ کنسول سایت، در بخش Manual action یک گزارش برای‌تان ارسال خواهد شد.

از کجا بفهمیم پنالتی شده ایم؟

اما مهم‌ترین سوال ممکن در مورد جریمه گوگل، این است که از کجا بفهمیم پنالتی شده‌ایم؟ خب راستش را بخواهید باید بگویم متاسفانه راه واضح و روشنی برای اطمینان از پنالتی شدن سایت وجود ندارد.

همانطور که بالاتر هم گفتم، در بعضی مواقع ممکن است در بخش سرچ کنسول گزارش پنالتی و جریمه شدن سایت برای‌تان ارسال شود. اما در اغلب مواقع چنین گزارشی به سئوکار داده نمی‌شود. در این شرایط تنها راه، بررسی آمار ترافیک سایت است. مثلا تصویر پایین را مشاهده کنید:

از کجا بفهمیم پنالتی شده ایم؟

این تصویر، آمار کاهش ترافیک یک سایت را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، کاهش آمار ناگهانی آن‌هم با این شدت، به احتمال زیاد نشان‌دهنده پنالتی شدن سایت است. علاوه بر این، اگر “آمار یک صفحه از سایت” یا حتی رتبه آن به ناگهان کاهش پیدا کرد هم ممکن است دلیل، پنالتی شدن باشد.

نکته: بعضی مواقع به دلیل معرفی یک الگوریتم جدید، ممکن است آمار ترافیک سایت شما به طور موقت کاهش پیدا کند. در این شرایط به احتمال زیاد بعد از مدت کوتاهی رتبه‌ صفحات برمی‌گردند. با توجه به چنین موضوعاتی، عملا تشخیص دقیق پنالتی شدن و نشدن سایت حتی توسط متخصصان هم سخت بوده و نمی‌توان به طور قطع در موردش صحبت کرد.

دلایل رایج و اصلی پنالتی گوگل

دلایل رایج و اصلی پنالتی گوگل

همانطور که بالاتر هم گفتم، در گذشته گوگل برای پنالتی کردن سایت‌ها سخت‌گیری بیشتری داشت اما امروز کمی به سایت‌ها و سئوکارها آسان‌تر می‌گیرد. در هر حال دلایل اصلی که ممکن است امروز به خاطرش سایت‌تان جریمه شود، این موارد است:

1_ محتوای کوتاه و بی‌ارزش

زمانی که صاحب سایت روی کمیت محتوا تمرکز کند و به کیفیت آن ارزشی ندهد، تعداد زیادی محتوای بی‌ارزش در آن می‌سازد. محتواهایی که از نظر اندازه بسیار کوتاه بوده و از نظر کیفیت هم به شدت کم‌ارزش هستند.

البته گوگل در گذشته حتی به این محتواها هم اهمیت داده و آنها را در نتایج نشان می‌داد. اما بعد از اینکه بیشتر از قبل روی کیفیت محتوا تمرکز کرد، عملا به مقابله با سایت‌هایی پرداخت که به این شکل تولید محتوا می‌کنند.

در هر حال، در چنین شرایطی الگوریتم پاندا به مقابله با سایت شما پرداخته و عملا سایت‌تان را جریمه و پنالتی می‌کند. جالب است بدانید چند سال پیش سایت بزرگ ebay هم به دلیل تولید محتواهای بی‌کیفیت و کوتاه، از طرف پاندا جریمه شد و 80 درصد ترافیکش را از دست داد! در مورد این موضوع می‌توانید به زبان انگلیسی در سایت wordstream بخوانید.

چطور از پنالتی در اثر محتواهای کوتاه جلوگیری کنیم؟

  • گوگل دیگر مثل گذشته برایش صرفا کمیت محتواها اهمیت ندارد، پس لطفا به جای کمیت به فکر کیفیت باشید،
  • به هیچ عنوان پروژه تولید محتوای سایت را به افرادی نسپارید که در حوزه شما تخصص نداشته و همینطور با سئو محتوا آشنایی ندارند،

● «تحقیق کلمات کلیدی» کاملی انجام بدهید تا مطمئن شوید کلمات کلیدی مورد نظر برای سایت را به خوبی دسته‌بندی کرده‌اید،

  • مقالات کوتاه و کم‌تر از 500 کلمه ننویسید،
  • به هیچ عنوان برای تولید محتوا، کپی نکنید.

2_ مخفی کردن محتوا و لینک در صفحه

پنالتی شدن در گوگل

در گذشته تکنیک کلاه سیاه سئویی وجود داشت که در آن سئوکار، بخشی از محتوا یا لینک‌ها را در صفحه مخفی می‌کرد، نام این تکنیک هم کلاکینگ بود. به این ترتیب عملا گوگل را به اشتباه می‌انداخت چراکه ربات‌های موتور جستجو تصور می‌کردند در حال مشاهده یک صفحه ارزشمند هستند، در حالی که محتوای واقعی صفحه صرفا تبلیغات بود. اما چطور سئوکارها متن را از دید کاربران مخفی می‌کردند؟

  • با رساندن اندازه فونت متن به 0،
  • با هم‌رنگ کردن متن و پس‌زمینه صفحه،
  • با مخفی کردن متن پشت تصاویر،
  • با استفاده از کدهای CSS
  • و…

امروز گوگل به شدت نسبت به این تکنیک‌ها حساسیت داشته و بی‌درنگ سایتی که از آنها استفاده کند را پنالتی خواهد کرد.

چطور از پنالتی در اثر مخفی کردن محتوا جلوگیری کنیم؟

به احتمال زیاد با توجه به حساسیت بالایی که گوگل به تکنیک گفته شده دارد، شما علاقه‌ای به انجام آن ندارید. اما در عین حال ممکن است به طور ناخواسته آن را انجام بدهید. بنابراین:

  • مطمئن شوید رنگ پس‌زمینه سایت و متن با هم تفاوت دارد،
  • مطمئن شوید در اثر اشتباه طراح سایت، متن‌ها پشت سر تصاویر پنهان نمی‌شود،
  • مطمئن شوید فونت تمامی متن‌ها به اندازه کافی بزرگ و خواناست.

3_ خرید یا دریافت بک لینک اسپم

یکی از رایج‌ترین روش‌های سئوی کلاه سیاه که هنوز هم سئوکاران به آن علاقه زیادی دارند، خرید و ساخت بک لینک (لینکی که از سایت دیگران به سایت شما داده شود، بک لینک نام دارد) است. ببینید به طور کلی چه خرید و چه ساخت بک لینک برای سایت از نظر گوگل یک تکنیک اسپم بوده و سایت اجرا کننده آن را مستحق پنالتی می‌داند. اما خب نکته مهم اینجاست که گوگل برای تشخیص سایت‌های خاطی در این زمینه کمی محتاط است و اینطور هم نیست که به محض ساخت یک بک لینک متوجه شده و شما را پنالتی کند.

دلایل پنالتی گوگل و جلوگیری از آن

جالب‌تر اینجاست که اصلا امروز 90 درصد سایت‌های سطح وب یا بک لینک برای سایت‌شان می‌خرند یا می‌سازند. اما گوگل سایت‌هایی را جریمه می‌کند که این فرآیند را خیلی اسپم‌گونه و بدون ملاحظه انجام می‌دهند.

چطور از پنالتی در اثر بک لینک بی‌ارزش و اسپم جلوگیری کنیم؟

اگر بخواهم طبق نظر گوگل صحبت کنم، باید بگویم به هیچ وجه نه حق دارید لینکی برای سایت‌تان بخرید و نه لینکی بسازید، بلکه باید سال‌ها فعالیت مفید کنید تا به مرور مخاطبان شما را به عنوان یک برند معتبر شناخته و به سایت‌تان لینک بدهند!! اما اگر بخواهم از زبان یک سئوکار حرف بزنم؛ باید اینطور بگویم که شما حق دارید لینک ساخته و بخرید، فقط باید چند نکته را مورد توجه قرار بدهید:

  • از سایت‌های بی‌ارزش لینک نگیرید،
  • به هیچ عنوان در یک مدت کوتاه، تعداد زیادی بک لینک برای سایت دریافت نکنید،
  • دائما از یک سایت لینک نگیرید،
  • در لینک‌سازی صرفا تمرکزتان را روی یک صفحه قرار ندهید و به همه صفحات‌تان لینک بدهید،
  • و…

نکته: اگر متوجه شدید به طور ناخواسته سایتی به شما بک لینک داده، احتمالا رقبا برای‌تان سئو منفی کرده‌اند. در این روش آنها می‌خواهند با بد جلوه دادن برند شما، کاری کنند که گوگل سایت‌تان را پنالتی کند. در این شرایط نیاز به نگرانی نیست چون می‌توانید با “disavow” کردن لینک‌ها از طریق سرچ کنسول، این بک لینک‌های بی‌ارزش را بی‌اثر کنید.

4_ تکرار کلمه کلیدی یا Keyword stuffing

قبلا تکنیک “تکرار شدید کلمه کلیدی یا همان keyword stuffing” بسیار رایج بود، چراکه در گذشته اگر کلمه کلیدی یک مقاله را بارها در آن تکرار می‌کردید، صفحه راحت‌تر سئو شده و در نتایج رتبه خوبی می‌گرفت. اما بعد از مدتی به دلیل سئو شدن یک سری مقالات بی‌ارزش که صرفا به کمک این تکنیک بهینه شده بودند، پاندای گوگل به مقابله با این تکنیک پرداخت.

البته امروز عملا تکرار زیاد کلمه کلیدی در یک صفحه باعث پنالتی شده آن نمی‌شود اما امکان دارد اگر تمامی مقالات و صفحات سایت‌تان را با این تکنیک بنویسید، با جریمه روبرو شوید.

چطور از پنالتی در اثر کیورد استافینگ جلوگیری کنیم؟

امروز با توجه به وجود الگوریتم‌هایی مثل رنک برین، مرغ مگس‌خوار و دیگر الگوریتم‌های هوشمند، گوگل برای بررسی اعتبار صفحه شما بیشتر از تکرار کلمه کلیدی، به فاکتورهایی مثل وجود کلمات مرتبط (LSI)، رفتار کاربران نسبت به صفحه و… دقت می‌کند. بنابراین در شرایط فعلی صرفا کافی است به طور عادی محتوا را نوشته و هر جایی که نیاز بود، کلمه کلیدی را در صفحه قرار بدهید؛ نه اینکه به زور آن را در بخش‌های مختلف صفحه تکرار کنید.

5_ هک شدن وب سایت

بله، اگر سایت شما توسط هکرها دچار حمله قرار گرفته و هک شود، گوگل ابتدا این موضوع را در بخش سرچ کنسول به شما اطلاع می‌دهد، بعد هم به دلیل بی‌توجهی‌تان به امنیت سایت و البته برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت کاربران در سایت شما، رتبه تمامی صفحات‌تان را کاهش می‌دهد.

تاثیر هک شدن سایت در پنالتی گوگل

عملا شاید بتوانم بگویم هک شدن سایت یکی از بدترین تاثیرات ممکن را روی سئو آن خواهد داشت.

چطور از پنالتی در اثر هک شدن جلوگیری کنیم؟

  • همیشه سیستم مدیریت محتوا و افزونه‌هایی که روی آن نصب کرده‌اید را بروزرسانی کنید،
  • رمز عبور قدرتمندی روی سایت قرار بدهید،
  • SSL را فعال کنید،
  • حتما یک افزونه امنیتی معتبر روی سایت‌تان نصب کنید،
  • به طور مرتب و در بازه‌های زمان نزدیک به هم، از سایت بکاپ کامل بگیرید و آن را روی رایانه ذخیره کنید،
  • از دیگر ادمین‌های سایت بخواهید موارد امنیتی را رعایت کنند،
  • به دیگر نکات «امنیت سایت» توجه کنید.

نکته: اگر سایت‌تان را با سایت ساز سیتی سایت ساخته‌اید، صرفا کافی است رمز عبور قدرتمندی روی آن قرار بدهید و نیاز به نگرانی بیشتر نیست؛ چون وب سایت‌های سیتی سایت با امنیت کامل تحویل مشتریان می‌شوند.

6_ سوء استفاده از کدهای اسکیما

اسکیماها یک‌سری کد هستند که در صورت اضافه شدن به سایت‌تان، گوگل راحت‌تر محتوای‌تان را درک خواهد کرد. در نتیجه، هم قدرت سئو سایت‌تان را افزایش می‌دهد و هم امکان دارد در نتایج جستجو با ظاهر متفاوتی به کاربران نشان‌تان بدهد. مثلا تصویر پایین را مشاهده کنید:

سوء استفاده از کدهای اسکیما و پنالتی گوگل

در واقع این ستاره‌ها که با اسم “Rich Snippet” شناخته می‌شوند، نتیجه اضافه شدن کدهای اسکیما به سایت است. حالا بعد از همه اینها، اگر شما بخواهید با اضافه کردن کدهای اسکیمای اشتباه به سایت گوگل را فریب بدهید، احتمالا باید منتظر پنالتی باشید!

چطور از پنالتی در اثر کدهای اسکیمای اشتباه جلوگیری کنیم؟

به احتمال زیاد شما هم مثل من اصلا نمی‌دانید چطور می‌شود به کمک کدهای اسکیمای اشتباه گوگل را گول زد، بنابراین به چنین تکنیکی فکر هم نمی‌کنید. اما خب مشکل اینجاست که اگر به اشتباه هم دچار این خطا شوید، ممکن است گوگل سایت‌تان را پنالتی کند. بنابراین برای جلوگیری از پنالتی شدن در اثر اسکیماها اشتباه، اسکیماگذاری سایت را به یک متخصص واقعا خبره بسپارید.

نکته: اگر سایت‌تان را با سایت ساز یا فروشگاه ساز سیتی سایت ساخته‌اید، نگران نباشید چون وب سایت‌تان به طور پیش‌فرض اسکیماگذاری شده و این کدها کاملا استاندارد هستند.

چطور پنالتی گوگل را از بین ببریم؟

خب، تا اینجا با مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل پنالتی گوگل آشنا شدیم. اما بعد از همه اینها، اگر به دلایل بالا یا دیگر دلایل گوگل تصمیم گرفت سایت ما را جریمه کند و ما هم با توجه به کاهش آمار بازدید و رتبه‌ها متوجه موضوع شدیم، چه کنیم؟

1_ مشکل را رفع کنید

اولین قدم تشخیص مشکل و رفع آن است. طبق تجربه، رایج‌ترین دلایل پنالتی شدن سایت‌ها در سطح وب فارسی، ابتدا خرید و ساخت بک لینک نامناسب و در درجه دوم، برخورد سایت با مشکلات امنیتی است. بنابراین ابتدا این 2 موضوع را بررسی کنید و سپس به سراغ بقیه نکات گفته‌شده بالا بروید. در هر حال بعد از پیدا کردن مشکل، باید آن را رفع کنید.

  • این یعنی اگر سایت‌تان به دلیل وجود بک لینک‌های بی‌ارزش پنالتی شده، لینک‌ها را از طریق سرچ کنسول دیسوو کنید،
  • اگر به دلیل محتواهای بی‌ارزش پنالتی شده‌اید، محتواها را با محتواهای باکیفیت جایگزین کنید،
  • اگر به دلایل امنیتی به مشکل خورده‌اید، سریعا نسخه بکاپ را بازگردانده و امنیت را تامین کنید،
  • و…

در ضمن، اگر در بخش Manual Action سرچ کنسول، گوگل پنالتی شدن سایت‌تان را به شما خبر داده بود، حتما بعد از رفع مشکل دکمه fix را بزنید تا گوگل متوجه شود.

2_ نقش بازی کنید!

در قدم دوم، باید برای مدتی نقش بازی کنید! یعنی چه؟ یعنی خودتان را به عنوان یک سایت بسیار معتبر و خوب نشان دهید تا گوگل به مرور پنالتی را از سایت‌تان بردارد.

چطور پنالتی گوگل را از بین ببریم؟

توضیح تصویر: آمار تصویر بالا نشان دهنده پنالتی شدن سایت، کاهش ترافیک و بهبود دوباره ترافیک بعد از خارج شدن از پنالتی است.

مثلا تا مدت زیادی یا بک لینک نخرید یا صرفا لینک‌های به شدت ارزشمند برای سایت بسازید، روی تولید محتوا تمرکز کنید، سعی کنید با برندسازی و تبلیغات مخاطبان را به سایت بکشانید و… . به این ترتیب سرعت خارج شدن سایت از پنالتی را بالا می‌برید.

هیچ وقت قوانین گوگل را زیر پا نگذارید

به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد که گوگل در این چند سال اخیر نسبت به قبل بسیار هوشمندتر شده و البته نشان داده که به سرعت هم در حال پیشرفت است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم به جای تمرکز روی تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، به فکر بهینه کردن سایت‌تان با تکنیک‌های واقعی و ارزشمند باشید. در این زمینه مطالعه مقاله «7 روش فوق‌ العاده برای بهبود سئو سایت» را به شدت پیشنهاد می‌کنم.

خب دوستان به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با دلایل جریمه گوگل آشنا شده و در نهایت یاد گرفتیم چطور می‌توانیم از پنالتی گوگل خارج شویم. در آخر اگر تکنیک سئو خاصی در سایت تان استفاده می‌کنید که نگرانید مبادا باعث پنالتی شدن‌تان شود، آن را در بخش نظرات توضیح بدهید تا در مورد اجرا کردن و نکردنش راهنمایی‌تان کنم. اگر هم سوالی در مورد طراحی سایت دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *