کلاب هاوس، کلاب هاوس، کلاب هاوس! این روزها نام این شبکه اجتماعی در اینستاگرام حتی بیشتر از نام خود اینستاگرام شنیده میشود! شاید بپرسید کلاب هاوس چیست؟ در واقع کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی است که میتوانید در آن عضو شوید، یک اتاق مجازی ساخته و بهشکل زنده و صوتی با مخاطبان صحبت کنید.
اما این شبکه کمکی هم به کسب و کارها میکند؟ تجربه در همین یکی دو ماه اخیر نشان داده که تاثیر آن بسیار مثبت است و کسب و کارهای زیادی از آن بازخورد گرفتهاند. با توجه به این، الان دقیقا زمانی است که باید پیشدستی کنید، اصول بازاریابی کلاب هاوس را یاد بگیرید و از بقیه رقبا جلو بزنید. پس در این مقاله با من همراه باشید.
در کلاب هاوس چه محتوایی میتوان منتشر کرد؟
توضیح تصویر: نمودار رشد محبوبیت کلاب هاوس در کمتر از 1 سال
اول از همه جواب این سوال را بدهیم که اصلا در کلاب هاوس میتوانیم چه نوع محتوایی منتشر کنیم؟ خب قطعا میدانیم که فرمت محتوای این شبکه، صرفا صوتهای زنده است. اما بهطور خلاصه اینها موضوعات رایج این صوتهای زنده در کلاب هاوس هستند:
- آموزشی: اغلب افراد در کلاب هاوس، اقدام به انتشار محتواهای زنده آموزشی میکنند.
- مصاحبه: میتوانید با یک فرد فعال در صنعت خودتان، فارغ از مشهور بودن یا نبودنش، دقیقهها صحبت کنید.
- پرسش و پاسخ: خیلی از وکلا، سئوکارها و دیگر افراد اقدام به برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در این شبکه میکنند.
- گفتگو: جالب است بدانید که خیلی از برندهای شخصی، برای گفتگو کردن با مخاطبان در مورد موضوعات مختلف به کلاب هاوس میآیند.
- گزارش: برندهای بزرگ و معتبر میتوانند برای جلب اعتماد، اقدام به ارائه گزارش در مورد دستاوردهایشان در کلاب هاوس کنند.
آموزش بازاریابی در کلاب هاوس
خب، الان دیگر موقع آن است که با اصول و البته تکنیک های بازاریابی در کلاب هاوس آشنا شوید. برخی از نکاتی که در ادامه میگویم بهشکل تجربی بهدست آمدهاند و برخی دیگر را از مقالات معتبر خارجی و سایتهایی مثل hubspot ترجمه کردهام.
1_ اول از همه با فضا آشنا شوید
قطعا تا زمانی که بهدرستی یک شبکه اجتماعی را نشناسید، نمیتوانید از آن برای بازاریابی و جذب مخاطب استفاده کنید. بنابراین بعد از اینکه به کمک دعوتنامه یکی از دوستانتان وارد این برنامه شدید، حداقل 2 تا 3 روز با قابلیتهای مختلف آن کار کنید، وارد اتاقهای مختلف شوید، اکانتهای پربازدید را بررسی کنید، نحوه تولید محتوایشان را زیر ذرهبین گذاشته و بعد از آن، به سراغ دیگر نکات بروید. اگر میخواهید در بدو ورود به کلاب هاوس دچار اشتباه نشوید، پیشنهاد میکنم مقاله «اشتباهات رایج بازاریابی شبکه های اجتماعی» را با دقت مطالعه کنید.
یک منبع آموزشی خوب پیدا کنید!
به عنوان یک تجربه شخصی، اگر قصدتان برای بازاریابی در برنامه کلاب هاوس جدی است، از همین الان یک منبع خارجی معتبر در مورد آن پیدا کنید. منظورم منبعی است که همه اطلاعات و قابلیتهای جدید این اپلیکیشن را به شما سریعا اطلاع بدهد. شاید سایتهایی مثل hubspot یا later انتخابهای خوبی باشند. اما چرا این توصیه را میکنم؟
چون در این چند سال فعالیت متوجه شدم همیشه در شبکههای اجتماعی، آن دسته از وبمسترانی موفق بودند که از جدیدترین قابلیتهای برنامهها، سریع باخبر شدند. مثلا مخاطبانی که از به وجود آمدن قابلیت جستجو در تلگرام باخبر شدند تعداد زیادی عضو جذب کردند، آن دسته از بازاریابانی که قابلیتهای جدید در استوری اینستا را زودتر از بقیه کشف کردند با استفاده از آنها تعامل و مخاطب بیشتری به دست آوردند و… .
با توجه به این تجربه، مطمئن باشید زودتر باخبر شدن از قابلیتهای جدید این برنامه و استفاده سریع از آن، تاثیر زیادی روی موفقیتتان خواهد داشت.
2_ bio را بهینه کنید
دقیقا مشابه اینستاگرام، در کلاب هاوس هم شما یک بیو دارید. البته بر خلاف اینستاگرام، متنی که در بیو این شبکه مینویسید، محدودیت زیادی ندارد. در هر حال برای شروع بازاریابی کلاب هاوس، باید یک بیو بسیار جذاب برای اکانتتان بسازید.
در نوشتن این بیو، اول باید به 3 خط ابتدایی دقت کنید. چرا که 3 خط اول بیو در پیشنمایش اکانتتان نمایش داده میشود. بنابراین یک متن بسیار جذاب که مخاطب را ترغیب به دنبال کردن شما کند، در این بخش بنویسید. این متن باید جواب این 3 سوال باشید:
- شما چه کسی هستید؟
- چکار میکنید؟
- چه کمکی به مخاطبان میکنید؟
اما بعد از این 3 خط چه؟ به نظر من مابقی متن را بهشکلی بنویسید که هم برای مخاطب جذاب باشد، هم برندتان را در ذهنش تایید کند و هم بیشتر از قبل به دنبال کردنتان ترغیبش کنید.
مثلا میتوانید در یک جمله از افتخاراتتان در حوزه کاری خودتان بگویید، در خط دیگر، از کارهایی که تا الان در این حوزه کردهاید و در بخشی از بیو هم بهشکل مستقیم از مخاطب برای دنبال کردن خودتان درخواست کنید. علاوه بر اینها، خیلی از متخصصان در بخش بیو به نام اتاقهایی که میزبانشان هستند هم اشاره میکنند.
کلمه کلیدی و bio کلاب هاوس
یکی از قابلیتهایی که میتوانید به کمکش در کلاب هاوس مخاطبان جدید جذب کنید، قابلیت جستجو است! در واقع اگر کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کارتان در بیو وجود داشته باشد و مخاطبان این کلمات را جستجو کنند، احتمال دیده شدنتان در نتایج این جستجوها، بالا میرود. بنابراین در میان جملاتی که مینویسید، از چند کلمه کلیدی اصلی هم استفاده کنید.
جذابیت و نوشتن بیو در کلاب هاوس
مورد دیگری که باید برای نوشتن بیو به آن دقت کنید، موضوع جذابنویسی و استفاده از المانهای گرافیکی است. از جمله کارهایی که میتوانید بکنید، اینها هستند:
- ایموجیهای مختلف در بیو استفاده کنید،
- همه متن را پشت سر هم ننوشته و بیو را شلوغ نکنید،
- علائم نگارشی را رعایت کنید،
- از جملات طنز استفاده کنید،
- و خلاق باشید!
در نهایت فرامموش نکنید که حتما عکس خودتان را به عنوان تصویر پروفایل کلاب هاوس قرار دهید. تجربه نشان داده است که عکس شخصی شما تاثیر زیادی در اعتمادسازی مخاطبان دارد و آنها ترغیب میشوند که شما را دنبال کنند.
3_ خودتان را برای گفتگو حاضر کنید!
اگر صحبت از بازاریابی در اینستاگرام بود میگفتم خودتان را برای یادگیری کار با فتوشاپ یا ابزارهای ساخت صوت آماده کنید، یا اگر بحث تلگرام بود، بیشتر روی مهارت نوشتاری و پیدا کردن محتوا تاکید میکردم. اما خب روی صحبتمان با کلاب هاوس است و این شبکه هم صرفا یک نوع محتوا میخواهد: صوت زندهای که در آن صحبت کنید!
بنابراین در قدم سوم، باید خودتان را برای گفتگو و صحبت آماده کنید. ممکن است در ابتدا زنده صحبت کردن برای شما کمی ترس داشته باشد. اما خب به عنوان کسی که بر این ترس غلبه کرده، به شما اطمینان میدهم اگر واقعا بخواهید این ترس را از بین ببرید، کار سختی در پیش ندارید.
علاوه بر این ممکن است در زمینه فن بیان هم کمی ضعیف باشید. برای بهبود این مهارت هم میتوانید روزانه 30 دقیقه در مقابل آیینه تمرین کرده و سعی در بهبود بیان کنید. همینطور یکی دیگر از تمرینهای فن بیان، این است که در مورد موضوعی صحبت کنید، صدایتان را ضبط کرده و سعی کنید دفعه بعد، ضعفها را از بین برده و باز بهتر صحبت کنید.
4_ حاضر باشید!
یادتان هست در دوران دبستان و راهنمایی وقتی معلم سوالی میپرسید، چند نفر از شاگرد اولهای کلاس هنوز سوال معلم تمام نشده دستشان را بالا میآوردند؟ خب شاید در آن زمانها دیدن چنین شاگردانی کمی برایمان آزاردهنده بود، اما امروز در کلاب هاوس باید دقیقا مثل آنها رفتار کنیم و همیشه حاضر برای گفتگو باشیم!
در واقع یکی از مهمترین تکنیک های بازاریابی کلاب هاوس، فعالیت در اتاقهایی است که توسط دیگر افراد فعال در حوزه شما یا حداقل افراد مرتبط راهاندازی شده. اما نکته مهمتر از حضور در این اتاقها، این است که بتوانید در زمان مناسب از آنها فرصت گرفته و برای افراد حاضر در این اتاق، صحبت کنید. قطعا برای چنین کاری باید از قبل بهخوبی در مورد موضوعات مرتبط به صنعت مطالعه کرده و حرفهایی برای گفتن در آستین داشته باشید.
دقت کنید، اگر واقعا هدفتان بالا بردن تعداد مخاطبان در کلاب هاوس است، بسیار اهمیت دارد که از این تکنیک استفاده کنید، بنابراین از کنار آن به سادگی رد نشوید.
طمع نکنید!
میدانم اگر کمی فن بیان خوب و حرفهایی برای گفتن داشته باشید، الان دوست دارید سریعا به کلاب هاوس بروید، وارد رومهایی با هزاران مخاطب شوید و آنجا با اجازه کاربران یا مجری، صحبت کنید.
اما خب باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید: قطعا به جز شما تعداد افراد بسیار دیگری هم هستند که بخواهند در این اتاقهای شلوغ پشت تریبون بروند و خودشان را به بقیه معرفی کنند. بنابراین عملا شانس دیده شدنتان و اینکه نوبت را بگیرید، کم است. با توجه به این موضوع، پیشنهاد میکنم حداقل برای شروع تا زمانی که تعدادی مخاطب جذب کنید، این تکنیک را در اتاقهای خلوتتر اجرا کنید.
5_ یک اتاق راهاندازی کنید!
خب، دیگر نوبت به خودتان است. خیلی مهم نیست که الان چند دنبال کننده در کلاب هاوس دارید، صرفا مهم است که شروع کرده و محتوای جذابی در اتاق ارائه کنید. اگر نمیدانید چطور باید در کلاب هاوس اتاق ایجاد کرد، با من همراه باشید:
آموزش ساخت اتاق (room) در کلاب هاوس
- به قسمت Hallway یا همان راهرو در کلاب هاوس بروید،
- روی دکمه Start a room+ بزنید،
- Add a Topic+ را انتخاب و موضوع اتاق را روشن کنید.
در ادامه 3 حالت میتوانید برای اتاق خودتان انتخاب کنید:
- Open: که تمامی کاربران این شبکه اجتماعی میتوانند به اتاقتان وارد شوند،
- Social: که صرفا کاربران دنبال کنندهتان میتوانند وارد اتاق شوند،
- Closed: که صرفا کاربران مورد نظر خودتان میتوانند وارد اتاق شوند.
6_ برای بازاریابی کلاب هاوس، در دیگر شبکههای اجتماعی بازاریابی کنید!
اگر با اصول بازاریابی محتوا آشنا بوده یا چند کتاب معروف این حوزه را خوانده باشید، احتمالا میدانید که اصولا شبکههای اجتماعی شما باید برای افزایش مخاطبان، به همدیگر کمک کنند. مخصوصا برای کلاب هاوس که یک شبکه اجتماعی تازه تاسیس است، باید تا جای ممکن در دیگر رسانهها و شبکهها تبلیغ کنید.
مثلا اگر یک پیج اینستاگرامی دارید، باید ابتدا از طریقش اقدام به ارائه دعوتنامههای کلاب هاوس به مخاطبان کنید و سپس از آنها بخواهید در گفتگوهای روزانهای که در این شبکه دارید، حضور پیدا کنند.
یا مثلا میتوانید برای جذب بیشتر مخاطبان، از این تکنیک استفاده کنید: گفتگو در مورد یک گوشه از صنعتتان را به کلاب هاوس ببرید! مثلا اگر در حوزه آموزش راهاندازی کسب و کار اینترنتی فعالید، بگویید مباحث و تکنیکهای رشد سریع کسب و کار را صرفا در اتاقهای کلاب هاوس مطرح میکنم! به این ترتیب مخاطبان را ترغیب میکنید که حتما در این شبکه هم برای شنیدن صحبتهای شما عضو شوند.
7_ گفتگوهای 2 نفره داشته باشید
همانطور که در سایت later هم گفته شده، در کلاب هاوس 2 صدا بهتر از 1 صداست! و خب یکی از مزیتهای این شبکه اجتماعی این است که به شما اجازه میدهید به راحتی با 1 یا چند نفر دیگر در اتاق گفتگو کنید. با توجه به این، پیشنهاد میکنم افرادی را پیدا کرده و از آنها برای گفتگوهای 2 نفره دعوت کنید.
کمی زرنگ باشید!
ببینید، اگر کمی زرنگ باشید و بخواهید سریعتر مخاطبانتان را افزایش بدهید، باید برای گفتگوهای 2 نفره به سراغ افرادی بروید که خودشان هم در اینستاگرام و هم در کلاب هاوس شناختهشده باشند. به این ترتیب زمانی که فرد مورد نظر در اینستاگرام اطلاعیه این گفتگو با شما را قرار میدهد، تعدادی مخاطب با شما آشنا میشوند و بعد از آنهم در صورت ارائه نکات واقعا ارزشمند در گفتگو، تعدادی از مخاطبان او، شما را دنبال میکنند.
نکته: بهتر است برای اینکه گفتگوی خوبی داشته باشید، قبل از ورود به اتاق کمی با فرد مقابل صحبت کرده و در مورد گفتگو و مباحثی که قرار است مطرح شود، برنامهریزی کنید.
آیا برای بازاریابی در کلاب هاوس، فالوور فیک بخریم؟
ببینید، اگر بخواهم منطقی صحبت کنم، مخاطبان زمانی که ببینند تعداد فالوورهای یک اکانت در شبکههای اجتماعی زیاد است، راحتتر به آن اعتماد میکنند. این موضوع دقیقا دلیلی بود که باعث شد در ابتدای مشهور شدن اینستاگرام، کسب و کارها به سراغ فالوور فیک این شبکه اجتماعی رفته و سعی کنند با خرید این فالوورها، اعتبار خودشان را بالا ببرند.
اما بعد از مدتی، همین کسب و کارها به 2 مشکل بزرگ خوردند:
مشکل اول اینکه اینستاگرام به مقابله با اکانتهای دارای فالوور فیک برخواست و عملا با تغییر الگوریتمی، مسیر رشد آنها را از بین برد. مشکل دوم هم این بود که خود مخاطبان سوادشان نسبت به دنیای شبکههای اجتماعی بالا رفت. به این ترتیب با بررسی نرخ تعامل یک صفحه، متوجه میشدند که صفحه دارای فالوور فیک است و اتفاقا نسبت به آن بیاعتماد میشدند.
با توجه به این تجربه بسیار وحشتناک، پیشنهاد میکنم به هیچ عنوان به سراغ فالوور فیک در کلاب هاوس نروید و مسیر رشد عادی را طی کنید.
چرا کلاب هاوس؟
خب، الان با اصول بازاریابی در کلاب هاوس آشنایی دارید. اما بیایید قبل از اینکه مقاله را به اتمام برسانیم، نگاهی هم به مزایای بازاریابی در این شبکه اجتماعی داشته باشیم.
1_ کلاب هاوس در حال رشد است
استراتژیهای بازاریابی کلاب هاوس بسیار جذاب هستند! دعوت صرفا با کمک دعوتنامه، توانایی انتشار صرفا یک نوع محتوای خاص، انتخاب یک گوشه از بازار یا همان نیچ مارکتینگ و… . همین استراتژیهای متفاوت، باعث شده نرخ رشد این شبکه اجتماعی بسیار زیاد باشد و عملا پتانسیل زیادی برای کسب و کارها ایجاد کند.
همانطور که هاب اسپات هم میگوید، کلاب هاوس صرفا در یک سال توانست یک سرمایه 12 میلیون دلاری جذب و در مدت کوتاهی از 600 هزار نفر، به 10 میلیون مخاطب دست پیدا کند. جالبتر اینجاست که به گزارش بک لینکو ارزش این کسب و کار در ابتدا 10 میلیون دلار بود اما امروز به یک استارتاپ 1 میلیارد دلاری یا همان تکشاخ تبدیل شده! (خوش به حال سرمایهگذارش!) بنابراین و با توجه به این آمار، بهخاطر آینده درخشان کلاب هاوس هم که شده، میتوانیم روی آن حساب کنیم.
2_ چهره انسانی کسب و کار شما را نمایان میکند
اگر با اصول بازاریابی آشنا باشید، میدانید که نشان دادن چهره انسانی کسب و کار به مخاطبان بهشدت باعث افزایش اعتماد آنها میشود. بنابراین از کلاب هاوس میتوانید به عنوان یک راهکار بسیار مناسب جهت افزایش تعامل و جذب اعتماد بیشتر به برندتان کمک بگیرید.
3_ تولید محتوا در آن آسان است!
بر خلاف چیزی که تصور میکنید، تولید محتوا در کلاب هاوس آسان است! چراکه دیگر نیاز به ساخت ظاهر گرافیکی، زمان برای کار با ابزارهای ساخت ویدیو و… ندارید. علاوه بر این، اصولا در گفتگوهای زنده، بحث بهشکلی پیش میرود که خود به خود بسط پیدا کرده و اجازه میدهد دقیقهها بدون نگرانی، در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید.
آیا کلاب هاوس میتواند به فروش محصولاتم کمک کند؟
یک فروشنده موفق از هر روشی برای جذب مشتری استفاده میکند. اگر باور نمیکنید، یک نگاه کوتاه به اتاقهای کلاب هاوس بیاندازید تا متوجه شوید عدهای هستند که کالاهای خودشان را در این شبکه اجتماعی تبلیغ میکنند. هرجایی که افراد زیادی در آن حضور داشته باشند، یک مکان عالی برای تبلیغ است. البته تبلیغ شما باید هدفمند و مناسب آن مکان باشد. مثلا در کلاب هاوس میتوانید با قرار دادن لینک سایتتان در بایو مشتریان زیادی را جذب کنید.
در کلاب هاوس امکان فروش مستقیم محصول وجود ندارد. به همین دلیل باید یک سایت اینترنتی داشته باشید که مشتری را به آن جا هدایت کنید. برای ساخت سایت فروشگاهی هم بهترین راه استفاده از فروشگاه ساز سیتی سایت است. طراحی سایت با سیتی سایت ساده و سریع است و در عرض 10 دقیقه سایت شما آماده میشود. بعد از این که محصولات خودتان را داخل سایت قرار دادید، همه چیز برای جذب مشتری از کلاب هاوس آماده است. حالا به اتاقهای گفت و گوی مختلف بروید و سایتتان را به دیگران معرفی کنید. علاوهبر این گفت و گوهایی هم با حضور مخاطبانتان در کلاب هاوس برگزار کنید تا هم به سوالات مشتریان پاسخ دهید و هم اعتمادسازی کنید.
کلاب هاوس میتواند یک منبع درآمد عالی باشد
آن زمان که تازه اینستاگرام آماده بود کمتر کسی فکرش را میکرد که زمانی بتوان از این شبکه اجتماعی درآمد میلیونی و حتی میلیاردی داشت. حالا وضعیت کلاب هاوس هم به همین ترتیب است. شاید در آینده نه چندان دور کلاب هاوس به اینستاگرام جدید تبدیل شود و حتی جای آن را بگیرد. در چنین شرایطی اگر از همین الان در کلاب هاوس فعالیت کنید، قطعا زودتر از بقیه میتواند به درآمد برسید. شاید باورتان نشود اما همین الان هم خیلیها درآمد زیادی از کلاب هاوس دارند و روز به روز هم درآمدشان بیشتر میشود.
کاربرد کلاب هاوس فقط برای کسب درآمد مستقیم و شناخته شدن افراد کاربرد نیست، بلکه این شبکه اجتماعی نوپا میتواند به کسب و کار اینترنتی شما رونق دهد. مثلا اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، کلاب هاوس میتواند فروش شما را افزایش دهد. چطور؟ خیلی راحت میتوانید با مشتریان گفت و گو داشته باشید و آنها را قانع کنید که از شما خرید کنند. علاوهبر این مشتریان سوالات خودشان را از شما میپرسند و نظرات گرانبهایی برای پیشرفت کسب و کارتان خواهند داشت.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب با مهمترین تکنیک های بازاریابی در کلاب هاوس آشنا شده و سپس چند نکته دیگر در مورد مزایای این شبکه اجتماعی خواندیم. با توجه به ناشناخته بودن کلاب هاوس برای مخاطبان، اگر اطلاعات جدید، جالب یا تجربهای در موردش دارید، خوشحال میشوم که در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. همینطور سوالات شما در مورد این مطلب را در بخش نظرات جواب میدهم.