اگر نگاهی به الگوریتم اینستاگرام سال 2010 انداخته و آن را با چیزی که الان در سال 2022 هست مقایسه کنید، هیچ وجه اشتراکی بینشان نمیبینید! در واقع الگوریتم جدید اینستاگرام آنقدر تغییر کرده که عملا اگر نخواهید با آن آشنا شوید و بر اساسش رفتار کنید، مطمئن باشید نیمی از پتانسیل موفقیت در اینستاگرام را از دست دادهاید. پس با من در این مقاله همراه باشید تا همه چیزی که باید بدانید را خالصانه توضیح بدهم.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
ببینید، امروز تمامی رسانههای اجتماعی و حتی موتورهای جستجو از جمله گوگل، توییتر، یوتیوب و همین اینستاگرام خودمان، یک الگوریتم دارند که آمیختهای از دستورات و هوش مصنوعی است. این الگوریتمها در واقع بر اساس یکسری از دستورات، تلاش میکنند محتوای ارزشمند را از میان دهها هزار محتوایی که روزانه منتشر میشوند، پیدا کرده و آنها را در مقابل دید کاربران قرار بدهند، در مقابل محتوای بیارزش و غیر جذاب را از جلوی چشم مخاطب دور کنند.
به عنوان یک بازاریاب اینترنتی یا متخصص سوشیال مارکتینگ، شما حتما باید با الگوریتم اینستاگرام و جزئیاتش آشنا باشید. در این حالت است که تمامی فعالیتهایتان، از تولید محتوا تا تعامل با مخاطب را بر اساس رفتار الگوریتم تنظیم کرده و بهترین و بیشترین بازخورد را میگیرید.
ما چطور الگوریتم اینستاگرام را میشناسیم؟
به طور کلی ما 3 منبع برای شناسایی رفتار الگوریتم اینستاگرام داریم:
- در درجه اول محتوا و اطلاعاتی که خود اینستاگرام در اکانت یا وب سایتش منتشر کرده و در مورد الگوریتم توضیح میدهد.
- در درجه دوم محتوایی که وب سایتهای بزرگ آموزشی انگلیسی منتشر میکنند،
- در درجه سوم هم تجربه خودمان از فعالیت در اینستاگرام.
مهمترین نکات در مورد الگوریتم جدید 2022 اینستاگرام
خب، دیگر به اندازه کافی با جزئیات آشنا شدیم. اجازه بدهید به سراغ اصل مطلب برویم. در ادامه میخواهم تمامی چیزی که باید از الگوریتم اینستاگرام از ابتدا تا سال 2022 بدانید را به شما توضیح بدهم.
1_ دیده شدن در فید سخت است!
فید اینستاگرام در واقع همان بخشی است که با آیکون home یا خانه نمایش داده میشود. در این بخش، پست افرادی که دنبالشان کردهاید به نمایش در میآید. در گذشته الگوریتم اینستاگرام به این شکل بود که هر موقع شما وارد فید میشدید، جدیدترین پست یکی از فالویینگهایتان (کسی که دنبالش کردهاید) نمایش داده میشد. اما امروز، اینستاگرام بر اساس این فاکتورها تصمیم میگیرد که کاربران در بخش فید، کدام پستها را در صدر مشاهده کنند:
- علاقه کاربر به موضوع،
- میزان تعامل کاربر با پیج،
- تعامل پست مورد نظر.
به زبان سادهتر، اگر پیجی هستید که مخاطبان دائم با شما تعامل دارند، استوریهایتان را میبینند، پستهایتان را لایک میکنند و البته پستهایتان در ابتدای انتشار لایک و کامنت زیادی میگیرند، خب یعنی قرار است پستها در بخش فید بیشتر دیده شوند. در غیر اینصورت، نهتنها پستتان در اکسپلور دیده نمیشود که حتی بسیاری از مخاطبان عادیتان هم آن را نمیبینند!
2_ زمان ماندگاری اهمیت پیدا کرده
تا قبل از این، فاکتور زمان ماندگاری بیشتر در گوگل و «سئو» اهمیت داشت! اما به تازگی و در الگوریتمهای جدید، اینستاگرام هم به آن توجه میکند. در واقع بر اساس الگوریتمهای اینستاگرام، وقتی کاربر زمان بیشتری را برای مشاهده یک پست شما صرف کند، احتمال دیده شدن پست در فید و اکسپلور بیشتر میشود. حالا ممکن است کاربر زمانش را برای مشاهده ویدیوی پست شما بگذارد، خواسته باشد متن کپشن را بخواند یا اصلا در حال فکر کردن به معمایی باشد که در پست مطرح کردهاید. در هر حال باید به هر ترتیبی که هست، کاری کنید مخاطبان زمان بیشتری روی پست صرف کنند.
3_ میزان تعامل کلی تعیین کننده است!
قبلا در مورد «نرخ تعامل اینستاگرام» صحبت کردم. به طور خلاصه، تعامل پیج شما بر اساس تعداد فالوورها و لایک و کامنت و اشتراکگذاری پستهایتان حساب میشود. مثلا اگر 1 هزار فالوور دارید اما پستهایتان فقط نهایتا 10 تا 20 بار لایک میشوند، تعامل کمی دارید.
نکته اینجاست که میزان تعامل هر پست و محتوای شما، نقش مهمی در دیده شدن پست چه در اکسپلور و چه در هشتگها و فید دارد.
4_ فالوور فیک کارتان را تمام میکند!
در گذشته خرید فالوور فیک باعث میشد مخاطبان جدید شما را به عنوان یک برند معتبر نگاه کرده و دنبالتان کنند. اما امروز فالوور فیک از 2 طریق به پیج شما ضربه میزند:
- اول از همه اینکه باعث میشود تعامل کلی حساب شما به شدت پایین بیایید! مثل پیجی که 10 هزار فالوور فیک دارد و پستهایش حتی 100 لایک هم نمیگیرند.
- در درجه دوم هم باعث میشود مخاطبان امروز اینستاگرام که نسبت به گذشته آگاهترند، متوجه شوند که فالوور فیک دارید و به شما اعتماد نکنند.
این موضوع آنقدر اهمیت دارد که بسیاری از پیجهای اینستاگرامی که در گذشته فالوور فیک خریده بودند، بعد از آپدیت الگوریتم جدید اینستاگرام به طور کلی پیجهایشان را حذف کرده و در اکانت جدید فعالیتشان را شروع کردند. حتی جالب است بدانید بسیاری از متخصصان بازاریابی، هر از گاهی در هفته به سراغ بخش فالوورهای پیج رفته و اکانتهایی که تصور میکنند تعامل کمی داشته یا فیک هستند را حذف میکنند تا تعامل کلی پیج کاهش پیدا نکند!
5_ استوری، راز موفقیت است!
اگر بگویم استوری امروز به عنوان راز موفقیت اینستاگرام شناخته میشود، دروغ نگفتهام! چرا؟
چرا که امروز الگوریتمهای جدید این رسانه به استوری اهمیت زیادی میدهند. این یعنی اگر نسبت به رقبا استوری کمتری منتشر میکنید، شاید احتمال دیده شدنتان کمتر شود.
همینطور اگر بتوانید مخاطبان را به استوریهای خودتان جذب کنید، میتوانید به محض انتشار یک پست و خبررسانی در استوری، تعامل آن را در همان لحظههای اول بالا برده و کاری کنید که محتوا هم در فید و هم اکسپلور نمایش داده شود.
دقت کنید، در مورد استوری هم دقیقا مثل پستها، اینستاگرام در بخش فید، استوری افرادی را به شما نشان میدهد که تعامل بیشتری با آنها دارید.
6_ زمان هنوز اهمیت دارد
درست است که امروز اینستاگرام بر اساس فاکتورهایی مثل علاقه و تعامل و… تصمیم میگیرد که آیا پست و استوری شما در فید نمایش داده شود یا نه، اما هنوز هم زمان اهمیت دارد. در واقع شما باید به کمک اطلاعاتی که در بخش insight اینستاگرام وجود دارد، تشخیص بدهید که مخاطبانتان در چه ساعاتی از روز بیشتر فعالند و دقیقا در همان زمان پست منتشر کنید.
توضیح تصویر: اطلاعات بخش insight اینستاگرام در مورد رفتار و زمان فعالیت کاربران پیج شما
به این ترتیب احتمال دیده شدن محتوایتان و در نتیجه افزایش تعاملش و رفتنش به اکسپلور یا صدر فید دیگر کاربران بیشتر میشود. البته در این بین شاید بعضیها به شما بگویند مثلا ساعت 8 الی 12 شب بهترین زمان برای انتشار پست است، اما یادتان باشد که یک قانون کلی وجود ندارد و شما باید بر اساس رفتار مخاطبان خودتان اقدام کنید نه گفته دیگران.
7_ ارتباط واقعی مهمتر شده
در گذشته وقتی صحبت از تعامل میشد، همه صرفا به لایک و اشتراکگذاری نگاه میکردند. اما امروز الگوریتم اینستاگرام به این توجه میکند که آیا واقعا مخاطبان ارتباط با پیج شما را دوست دارند و به آن علاقه نشان میدهند یا نه؟ چطور؟ با بررسی این فاکتورها:
- هر پستتان چقدر کامنت میگیرد و آیا شما به کامنتها پاسخ میدهید؟
- چقدر از مخاطبان مستقیم به سراغ دایرکت آمده و با شما صحبت میکنند؟
- چقدر از کاربران در استوری با کادر سوالات، پرسش و پاسخ و… تعامل میکنند؟
- آیا کاربران بعد از مشاهده استوریها، روی آنها Reply کرده و با شما ارتباط میگیرند؟
هر چه ارتباط واقعی مخاطبان با پیج شما بیشتر شود، اینستاگرام بیشتر شما را به آنها نشان میدهد و البته شانس بیشتری برای رشد در اکسپلور برایتان در نظر خواهد گرفت.
8_ اکسپلور دیگر ثابت نیست
در گذشته اینطور بود که اگر پستی به اکسپلور اینستاگرام میرفت، تمامی مخاطبان آن را مشاهده میکردند. اما امروز، اکسپلور کاملا خصوصیسازی شده! این یعنی ممکن است حتی اگر شما و دوستتان هر دو علاقهمند به موضوعاتی مثل برق و الکترونیک هستید و دائم محتوای مربوط به این موضوعات را مشاهده میکنید، باز هم اکسپلور شما محتواهایی را به شما نشان بدهد که در اکسپلور دوستتان نیست! چرا؟ چون اینستاگرام بر اساس رفتار دقیق شما در مورد هر پست، زمانی که روی آن صرف کردهاید، لایک، کامنت، اشتراکگذاری و… سعی میکند مشابهترین محتواها را نشانتان بدهد.
9_ ریلزها نجاتمان میدهد!
«ریلز» قابلیت جدید اینستاگرام است. در این قابلیت اینستاگرام به شما اجازه میدهد ویدیوهای کوتاه 15 تا 30 ثانیهای منتشر کنید. البته به تازگی زمان ریلزها به 1 دقیقه هم رسیده.
حالا نکته اینجاست که از زمان رونمایی تا الان، اینستاگرام به ریلزها اهمیت بسیار زیادی میدهد. در واقع الگوریتم اینستاگرام در اغلب مواقع به سرعت ریلز شما را به اکسپلور برده و آن را به تعداد زیادی مخاطب نشان میدهد. با توجه به پتانسیل بالای ریلزها، اهمیت زیادی دارد که از آنها استفاده کنید.
نکته: یکی از مهمترین فاکتورها برای بیشتر دیده شدن ریلزها، این است که آیا مخاطبان آن را تا انتها مشاهده کردهاند یا نه؟ بنابراین بهتر است ریلزهای کوتاه با محتوای بسیار جذاب منتشر کرده و به سراغ ویدیوهای طولانی نروید.
10_ تقلب سخت شده!
اگر در فضای اینستاگرام فعال باشید، متوجه میشوید که این روزها اینستاگرام به شکل سختگیرانهای پیجها را جریمه کرده و آنها را معلق میکند! در واقع امروز الگوریتم اینستاگرام ممکن است بر سر کوچکترین چیزی شما را با یک ربات اشتباه گرفته و پیجتان را مسدود کند. مثلا:
- اگر چند بار با فیلترشکن وارد حساب شوید،
- اگر تعداد ادمینهای زیادی داشته باشید،
- اگر زیاد فالو-آنفالو کنید،
- اگر بهشکل مشکوکی فعالیت کرده و دائم در حال کامنت گذاشتن برای دیگر پیجها باشید،
- و… .
11_ نظارت روی محتوا بیشتر شده
یکی دیگر از تغییرات الگوریتم جدید اینستاگرام، نظارت بیشتر روی محتواست! این یعنی ممکن است به دلیل رعایت نکردن قانون کپی رایت، رعایت نکردن قوانین اینستاگرام در انتشار محتوای خشونتآمیز و… به سرعت محتوایتان حذف شده یا حداقل در مقابل دید کاربران زیادی قرار نگیرد.
چطور الگوریتم جدید اینستاگرام را هک کنیم؟
خب، بعد از همه اینها چطور میتوانیم کاری کنیم که اینستاگرام بیشتر از قبل به ما اهمیت داده و الگوریتمش پست و استوریهایمان را بیشتر به مخاطب نشان بدهد؟ در واقع قسمت سخت ماجرا همینجاست! با من همراه باشید.
1_ لطفا دیگر روی محتوا تمرکز نکنید!
همین حالا اینستاگرامتان را باز کنید و ببینید در صفحه فید، 5 پیجی که استوریشان نشان داده میشود، کدامند؟! در واقع اگر دقت کنید، اینها پیجهایی هستند که هر روز دوست دارید استوریهایشان را ببینید. اما چرا؟ این دقیقا نکتهای است که میخواهم به آن برسم.
قطعا این پیجها وقتی میخواهند استوری منتشر کنند، صرفا به این فکر نیستند که چند استوری عادی منتشر کنند تا الگوریتم اینستاگرام به آنها توجه کند. در واقع آنها قبل از انتخاب هر محتوا، از خودشان میپرسند که آیا واقعا این محتوا برای کاربر من، که از جنس من است، جذاب خواهد بود یا نه؟! به زبان دیگر اگر مثل گذشته صرفا در فکر انتشار یکسری محتوای کلیشهای و عادی باشید و به آن به چشم یک وظیفه حوصلهسربر نگاه کنید، مطمئن باشید قرار نیست تفاوتی خاصی ببینید. اگر بخواهم به طور خلاصه به چند مورد محتوای خوب اشاره کنم:
- داستان: داستان بگویید، از داستان خودتان که چطور روزتان را شروع کردهاید، تا داستان مشتری که چطور محصول و خدماتتان زندگیاش را حتی در یک سطح کوچک، تغییر داده.
- طنز: طنز در بدترین شرایط هم جواب میدهد! البته اهمیت زیادی دارد که موضوع محتوای طنز به موضوع پیجتان مرتبط باشد.
- UGC: در نهایت باید با انتشار محتوایی که کاربران در مورد شما میسازند، مثلا استوری که در مورد دوره آموزشیتان منتشر میکنند، مخاطبان جدید را به خودتان علاقهمند کنید.
2_ کامنت مارکتینگ را جدی بگیرید
کامنت مارکتینگ امروز یکی از بهترین ایدهها برای جذب مخاطب و افزایش فالوور است. در این راهکار، باید به سراغ پست پیجهایی بروید که مخاطبانشان به محصول یا خدمات شما هم علاقهمندند. مثلا اگر لوازم آرایشی میفروشید، یک پیج فروش جهیزیه را هدف قرار بدهید.
بعد از این، باید زیر پستهای پیج مورد نظر، با مخاطبان یا خود صاحب پیج تعامل داشته باشید. مثلا در مورد پستش یک نظر واقعی بدهید، اگر خودش به نظر مخاطبان جواب نداده شما سوالات را پاسخ بدهید و… . (البته ترجیحا بهتر است بهشکل مستقیم خودتان را تبلیغ نکنید.) به این ترتیب مخاطبان جدیدی که برای کامنت دادن یا کامنت خواندن وارد صفحه میشوند، با شما آشنا شده و اگر محتوای جذابی داشته باشید، دنبالتان میکنند.
اگر میخواهید این راهکار را بهشکل جدیتر ادامه بدهید:
- کمی طنزنویسی یاد بگیرید چراکه کامنتهای طنز بیشتر دیده میشود.
- به سراغ پست پیجهای بزرگ و پرمخاطب بروید و آنجا نظر بدهید.
- دقیقا بعد از انتشار پست، کامنت بگذارید نه بعد از گذشت ساعتها.
3_ مخاطبان را رها نکنید
به نظر من یکی از وحشتناکترین صحنهها در اینستاگرام، آن صحنهای است که زیر یک پست، تعداد زیادی کاربر نظر دادهاند اما صاحب پیج نظراتشان را بیپاسخ گذاشته! با توجه به چیزی که بالاتر گفتم و اهمیت ارتباط واقعی، حتما بعد از انتشار پست فعال باشید و جواب مخاطبان را در همان دقایق اول نظر دادن بدهید.
4_ از مخاطبان ناراضی استفاده کنید!
اگر با مفاهیم بازاریابی آشنا باشید، میدانید همیشه مخاطب ناراضی و خشمگینی که با مهارت شما به یک مخاطب راضی تبدیل شود، وفادارترین کاربر شما خواهد بود! با توجه به این و البته با توجه به اینکه مخاطبان اینستاگرامی همیشه بهانهای برای انتقاد کردن دارند، پیشنهاد میکنم همیشه نسبت به نظرات منفی هوشیار باشید و بهشکلی به آنها جواب بدهید که نه تنها خود صاحب کامنت که دیگر کاربران هم از برخورد شما احساس خوبی بگیرند و ارتباطشان را قویتر کنند.
5_ از ترندها نگذرید!
اگر 5 دقیقه زمان بگذارید و حواشی که طی 1 سال گذشته در ایران به وجود آمد را بشمارید، متوجه میشوید تعدادشان از 30 تا هم بیشتر بوده! از خانم روانشناسی که به مردم توصیه میکرد در خورد و خوراک صرفهجویی کنند، تا اظهارات جنجالی فلان سلبریتی و… .
حالا نکته اینجاست، یک بازاریاب موفق میتواند از بسیاری از این ترندها و موضوعات داغ به نفع خودش استفاده کند! مثلا پست پایین را ببینید:
در واقع اینجا صاحب این پست از یک موضوع ترند استفاده و با نقد کردن صحیح آن، تعداد زیادی مخاطب را به پیجش دعوت کرده. اگر شما هم بتوانید مهارت موجسواری روی موضوعات داغ را یاد بگیرید، قطعا در افزایش فالوور اینستاگرام موفق خواهید بود.
6_ هشتگها را فراموش نکنید
درست است که الگوریتم اینستاگرام تغییرات زیادی داشته، اما هنوز هم هشتگها به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها برای افزایش فالوور محسوب میشوند. بنابراین:
- تعداد هشتگها را بهتر است بین 10 الی 15 عدد نگاه دارید،
- صرفا به سراغ هشتگهای کوتاه نروید و هشتگهای بلند و کمرقابت را هم امتحان کنید،
- هشتگهای نامرتبط استفاده نکنید،
- حتما انواع هشتگها را تست کنید تا بهترینها را بیابید.
7_ به محتواهای قدیمی برگردید!
یکی از اقداماتی که اغلب افراد در اینستاگرام از آن کمک نمیگیرند، این است که از محتواهای قدیمی استفاده کنند! ببینید، در وب سایت وقتی شما یک محتوا مینویسید این مقاله همیشه در گوگل در دسترس است. اما در اینستاگرام اگر نتوانید محتوا را دوباره Repost کرده یا حداقل بعد از گذشت مدتی در استوری تبلیغش کنید، دیگر عملا آن را به عنوان یک محتوای مرده در پیجتان نگاه میدارید که هیچ ارزشی ایجاد نمیکند. بنابراین هر از گاهی حتما بعضی پستهای قدیمی را دوباره به مخاطبان نشان بدهید.
8_ در استوری داستان بگویید!
اصلا به نظر من استوری برای داستان گفتن ساخته شده! نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
این یک پیج آموزشی خوب است که بسیاری از مخاطبانش را صرفا به خاطر همین خوب داستان گفتن در استوری به دست آورده. نکته جالب اینجاست که وقتی داستانهای جذاب و مرتبط نقل کنید، مخاطب را به سمت استوریتان جذب کرده و کاری میکنید که همیشه منتظر استوری گذاشتنتان شود.
علاوه بر این، به دلیل افزایش علاقه مخاطب به استوری، میتوانید در میان و در اوج داستانی که نقل میکنید، ناگهان یک پست قدیمی را هم به مخاطبان نشان داده یا اصلا از انتشار پست جدیدتان خبر بدهید. به این ترتیب بیشترین حد از تعامل را دریافت خواهید کرد.
9_ کاری کنید مخاطب اعلان شما را فعال کند
اینستاگرام قابلیتی دارد که در آن به کاربر اجازه میدهد اعلان یک پیج را فعال کند. به این ترتیب به محض اینکه پیج مورد نظر استوری یا پست منتشر کند، بهشکل نوتیفیکیشن این موضوع به کاربر اطلاع داده خواهد شد.
حالا اگر بتوانید به بهانهای کاری کنید که مخاطبان اعلان پیجتان را روشن کنند، باعث شدهاید پستها در زمان انتشار تعامل زیادی گرفته و سریع به صدر فید و اکسپلور بروند. اینکه به چه بهانهای این کار را کنید به خودتان و خلاقیتتان برمیگردد. مثلا بعضیها به بهانه قرعهکشی، بعضی به بهانه پستی که 1 ساعت بعد از انتشار حذف میشود و… مخاطبان را ترغیب به روشن کردن اعلان میکنند.
10_ از تمامی قابلیتهای استوری استفاده کنید
قابلیتهای مختلفی که اینستاگرام به استوریاش اضافه میکند، در درجه اول میتواند تعامل مخاطبان شما را بالا ببرد و در درجه دوم باعث افزایش طنز و سرگرمی بودن محتواهایتان شود. بنابراین از تمامی قابلیتهای استوری استفاده کنید.
11_ همیشه بروز باشید
الان که این مقاله را مینویسم، اینستاگرام در آپدیت جدید قابلیتی را اضافه کرده که به صاحب پیج اجازه میدهد 3 تا از محتواهایش را در ابتدای پیج سنجاق(pin) کرده و عملا تعاملشان را بالا ببرد! استفاده از همین قابلیت جدید باعث شده بسیاری از متخصصان پستهایشان را به اکسپلور ببرند. در واقع آپدیت بودن یکی از مهمترین نکات در «بازاریابی اینستاگرام» است! این یعنی باید همیشه بروز باشید و بدانید که قابلیتهای جدید اینستاگرام چیست و چطور باید از آن در جهت افزایش فروش یا فالوور کمک بگیرید.
12_ از تگ Location استفاده کنید
اینستاگرام به شما اجازه میدهد در پست ها و استوریها، تگ لوکیشن استفاده کنید. البته درست است که این قابلیت به اندازهای که در کشورهای اروپایی و آمریکایی محبوب است، در ایران محبوبیت ندارد، اما در هر حال استفاده از آن یک تاثیر اندک و مثبت روی پیجتان دارد.
13_ منظم باشید!
بله، دقیقا همانطوری که الگوریتم های گوگل به منظم بودن در انتشار محتوا اهمیت میدهند، اینستاگرام هم به شدت برایش مهم است که بهشکل منظم و مداوم پست منتشر کنید تا مطمئن شود واقعا در مسیرتان ثابت قدم بوده و ارزشش را دارد که شما را به دیگر مخاطبان معرفی کند.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که الگوریتم اینستاگرام چیست و چطور کار میکند؟ سپس با تمامی نکاتی که باید از الگوریتم اینستاگرام بدانید آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. راستی پیشنهاد میکنم یکی از بهترین مقالاتی که در زمینه بازاریابی اینستاگرام داریم، یعنی مقاله «نکات بایو اینستاگرام» را هم بخوانید.