یک سوال؛ واقعا سئوی سایت فروشگاهی با توجه به وجود راهکارهای دیگر بازاریابی اینترنتی مهم است؟ جالب است بدانید سایت معروف بک لینکو سال 2019 طی تحقیقی متوجه شد حدودا کمتر از 1 درصد از کاربران به صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل میروند! به زبان دیگر، بودن در صفحه اول گوگل یعنی جذب هزاران مخاطب طی روز و بودن در یک صفحه قبلتر، یعنی از دست دادن همه آنها!
به همین دلیل است که سئوی سایت فروشگاهی به شدت میتواند در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما تاثیرگذار باشد. چراکه یک رتبه خوب روی یک کلمه کلیدی ممکن است باعث شود طی ماه میلیونها تومان فروش مستقیم به دست بیاورید! پس با من و این مقاله همراه باشید تا همه نکات و آموزشهای لازم در مورد سئوی فروشگاهی را به شما بیاموزم.
آموزش سئو سایت فروشگاهی
ببینید، سئوی سایت موضوع به شدت گسترده و البته گاها مبهمی است. در این مقاله من سعی میکنم تا جای ممکن همه چیز را به زبان ساده به شما آموزش بدهم اما با این حال هر بخش از آن را که متوجه نشدید، در بخش نظرات در موردش سوال کنید.
1_ سایت را به سرچ کنسول معرفی کنید
توضیح تصویر: سرچ کنسول بهترین منبع برای دریافت آمار سئوی سایتتان است.
سرچ کنسول یک ابزار مهم در سئوی سایت است که گوگل به رایگان در اختیار کاربران قرار داده. در واقع تا وقتی سایتتان را در این ابزار ثبت نکنید، گوگل آن را خیلی جدی نمیگیرد. همینطور این ابزار به شما کمک زیادی در سئو کردن سایت فروشگاهیتان میکند. بنابراین اول از همه وارد سرچ کنسول شده و سایت را به آن معرفی کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله «ثبت سایت در گوگل» را بخوانید.
2_ کدها را بررسی کنید
خب، در قدم دوم باید مطمئن شوید کدهای سایتتان به درستی نوشته شده و رباتهای گوگل در بررسی محتوای آن به مشکل نمیخورند. اگر برای ساخت سایت از فروشگاه ساز سیتی سایت یا هر سیستم مدیریت محتوای معتبر دیگری استفاده کردهاید، مشکل خاصی وجود ندارد و نیاز به نگرانی نیست. اما اگر سایتتان را با کدنویسی اختصاصی طراحی کردهاید، بهتر است در سرچ کنسول از ابزار URL Inspection Tool برای تست کمک بگیرید یا به سراغ یک متخصص سئو بروید تا این موضوع را برایتان بررسی کند.
نکته: در همه سیستمهای سایت ساز، قابلیتی هست که اجازه میدهد سایتتان را نوایندکس کنید تا از دید گوگل مخفی شود. در صورتی که این قابلیت فعال باشد، سایتتان اصلا سئو نمیشود. برای اطمینان از این موضوع و نوایندکس نبودن سایت، از ابزار seositecheckup کمک بگیرید.
3_ کلمات مناسب را پیدا کنید
«تحقیق کلمات کلیدی» خودش یک موضوع جداگانه است که نیاز به ساعتها آموزش دارد. اما به طور خلاصه در این فرآیند، ما به کمک یکسری ابزارها کلماتی که برای مخاطبان علاقهمند به محصولاتمان جذاب است را پیدا میکنیم. بعد از اینهم برای هر کلمه یا هر دسته کلمه، یک صفحه ایجاد میکنیم تا در آینده با سئو کردنش، آن را در مقابل دید کاربران قرار داده و مخاطبان را به سایت جذب کنیم. برای شروع میتوانید به سراغ مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی بروید.
توضیح تصویر: سایت keywordtool کلمات مرتبط به خرید کفش را نشان میدهد.
همانطور که در این مقاله هم گفتم اولین قدم این است که وارد سایت keywordtool شده و یکییکی کلمات مرتبط به حوزه کاریتان را جستجو کنید و از کلماتی که به شما داده میشود خروجی بگیرید.
4_ نقش دستهبندی را در سئو سایت فروشگاهی درک کنید
یکی از مهمترین بخشها در سئو کردن سایتهای فروشگاهی، برنامهریزی برای دستهبندیهاست. در واقع در این سایتها دستهبندی اهمیت زیادی دارد و بسیاری از کلمات را باید روی آنها سئو کنید.
توضیح تصویر: دیجی کالا روی کلمه خرید موبایل، با صفحه دستهبندی سئو شده.
مثلا اگر دقت کنید، الان دیجی کالا روی کلماتی مثل خرید موبایل، خرید رایانه، خرید مبل و… نه با صفحه مقاله یا محصول که با دستهبندی محصول سئو شده. اجازه بدهید بهشکل دیگر توضیح بدهم:
به طور کلی در سئو باید روی هر کلمه، صفحهای بسازید که جوابگوی نیاز کاربر باشد. مثلا:
- روی کلمه خرید موبایل، دستهبندی محصول جوابگوی نیاز است،
- روی کلمه خرید شیائومی note 9 صفحه محصول جوابگو است،
- روی کلمه مقایسه سامسونگ و شیائومی مقاله جوابگو است!
برای انتخاب صفحه مناسب روی هر کلمه، ابتدا به نیاز کاربر توجه کنید و سپس به سراغ رقبا رفته و ببینید که آنها چه کرده اند؟
نیت جستجو
چیزی که بالاتر از آن صحبت کردم، در واقع با اسم نیت جستجو یا جستجو Intent شناخته میشود. به زبان ساده این موضوع به این اشاره میکند که قبل از ساخت هر صفحه، باید ببینید دقیقا نیت کاربر از جستجوی کلمه کلیدی آن چیست و با صفحه مورد نظر به بهترین شکل ممکن نیازش را جواب بدهید.
اگر نیت کاربر را به اشتباه تشخیص داده و صفحه نامناسبی برایش بسازید، اصلا صفحهتان به نتایج اول نمیرسد. مثلا اگر روی کلمه خرید موبایل یک مقاله آموزشی بنویسید، اشتباه کردهاید.
اگر هم بخواهید کمی پا را فراتر بگذارید، باید سعی کنید بعد از درک نیت، ببینید چطور میشود بهتر نیاز کاربر را جواب داد؟ مثلا احتمالا میدانید نیت کاربران از جستجوی کلمه “دورههای آموزش بازاریابی اینترنتی” این است که یک مقاله مقایسهای میان دورههای سطح وب بخوانند. حالا اگر کمی هوشمندتر باشید، متوجه میشوید که قرار دادن یک جدول در ابتدای صفحه که همه دورهها را مقایسه کند، نوشتن قیمت هر دوره و… میتواند بهتر نیاز کاربر را جواب بدهد. به این ترتیب به خاطر داشتن مزیتهای رقابتی در صفحهتان از رقبا جلو میافتید.
5_ صفحات دستهبندی را هم سئو کنید!
2 تا از مهمترین فاکتورهایی که باعث میشود قدرت یک صفحه دستهبندی افزایش پیدا کند، اینها هستند:
- تعداد محصولات: هر چه تعداد محصولات در صفحه دستهبندی بیشتر باشد، قدرت دستهبندی هم بالا میرود.
- متن و تصویر: بله، دقیقا مثل یک متن عادی سئو شده میتوانید در پایین و بالای صفحات دستهبندی هم متن سئو شده قرار بدهید تا سئوی بهتری داشته باشند.
6_ SSL را فعال کنید
SSL همان چیزی است که باعث میشود در ابتدای آدرس سایتتان به جای HTTP، عبارت HTTPS قرار بگیرد. به زبان دیگر این یک پروتکل است که باعث میشود امنیت کاربران بیشتر در سایتتان حفظ شود. با توجه به همین موضوع گوگل به وجود آن اهمیت داده و به عنوان یکی از فاکتورهای سئوی فروشگاه اینترنتی در نظرش گرفته. پس حتما از پشتیبان هاستتان برای فعالسازی آن کمک بگیرید.
7_ سئوی محتوا را یاد بگیرید
ببینید، سئوی محتوا یکسری فاکتور است که باید در هر صفحه از سایت شما وجود داشته باشد تا گوگل آن را به عنوان یک صفحه بهینه تشخیص داده و شانسش را برای دیده شدن بیشتر کند. مثلا در همین مقاله که در حال خواندنش هستید:
- کلمه کلیدی اصلی که سئوی سایت فروشگاهی است، در عنوان قرار گرفته،
- این کلمه هر از گاهی در متن استفاده شده،
- کلمات مرتبط و مترادف آن در متن استفاده شدهاند،
- در متن از سرتیترها استفاده شده تا خواندنش راحتتر باشد،
- جملات به زبان ساده و کاربرپسند است،
- در مقاله از تصاویر استفاده شده،
- مقاله بیشتر از 1200 کلمه است، (تعداد کلمات مورد نیاز، در حوزههای مختلف کم و زیاد میشود.)
- از لیستها و بولتها در آن استفاده شده،
- از متن BOLD شده و پررنگ برای جذابیت بیشتر در آن استفاده شده،
- عنوان جذابی دارد،
- توضیحات متا (متنی که در نتایج جستجو به عنوان توضیح زیر سایت قرار میگیرد.) آن نوشته شده و در آن کلمه کلیدی و کلمات مرتبط قرار گرفته،
- برای هر تصویر یک متن جایگزین یا ALT نوشته شده،
- در آن لینکهای داخلی استفاده شده،
- و… .
البته اینها بخشی از فاکتورهای سئو محتوا هستند. بنابراین حتما باید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا هم صفحات محصول و هم مقالاتتان را سئو کنید.
8_ صفحه محصول را بهینه کنید
اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم:
- حتما در توضیحات محصول، محتوای سئو شده قرار بدهید،
- برای هر محصول بین 1 الی چند تصویر قرار بدهید،
- از قابلیتهایی مثل فیلتر محصولات، مقایسه محصولات و… در صفحه دستهبندی و محصول استفاده کنید،
- قابلیت نظر دادن را در محصولات اضافه کنید،
- سرعت صفحات محصول را افزایش بدهید،
- محصولات را به درستی دستهبندی کنید.
9_ بلاگنویسی کنید
توضیح تصویر: دیجی کالا به طور قوی در زمینه وبلاگنویسی فعالیت میکند.
یکی از اشتباهات رایج سئو میتواند این باشد که حین بهینه کردن سایت فروشگاهی، صرفا به صفحات محصول بسنده کرده و اصلا مقالهای منتشر نکنید. در واقع نوشتن مقالات روی کلمات مرتبط، در درجه اول کمک میکند مخاطبان علاقهمند به محصولات را به سایت جذب کنید و در درجه دوم اعتبار کلی سایتتان را بالا میبرد. همینطور دادن لینکهای داخلی از این مقالات به صفحه محصول باعث میشود آنها هم راحتتر در نتایج جستجو رتبه بگیرند.
10_ نقشه سایت را به سرچ کنسول معرفی کنید
نقشه سایت در واقع یک فایل متنی با فرمت xml است. در سیستمهای مدیریت محتوای مختلف، روشهای متفاوتی برای ساخت آن وجود دارد. مثلا در «وردپرس» باید از افزونههای سئو کمک بگیرید، در سایت ساز سیتی سایت این فایل بهشکل خودکار ساخته میشود و در بعضی سایتهای اختصاصی باید دائما بهشکل دستی آن را بسازید.
اما اصلا این فایل چیست؟ در واقع در این فایل متنی آدرس و لینک تمامی صفحات سایت شما قرار گرفته و هدف از ساختنش این است که به گوگل و رباتهای آن کمک کنیم راحتتر صفحات سایتمان را پیدا کنند. بعد از ساختنش هم کافی آن را در یک صفحه سایت بارگذاری کرده و لینکش را در بخش sitemap در سرچ کنسول وارد کنید. به این ترتیب گوگل آن را شناسایی کرده و به مرور صفحاتتان را بررسی میکند.
11_ ساختار سایت را ساده کنید
به طور کلی بخش زیادی از سئو، به این بستگی دارد که بتوانید تجربه کاربری سایت را بهینه کرده و کاری کنید که کاربران حین استفاده از سایت به مشکلی برنخورند. حالا یکی از مهمترین فاکتورهای «تجربه کاربری» هم بهینه کردن ساختار سایت است.
به زبان ساده ساختار سایت شما باید بهشکلی باشد که کاربر وقتی در صفحه اصلی قرار گرفت، بتواند با 3 کلیک به صفحه مورد نظرش برود. پس:
- لینک صفحات مهم مثل درباره ما، فروشگاه، تماس با ما، بلاگ، صفحه اصلی و… را در منو بگذارید،
- لیست دستهبندیها را در زیرمنوهای فروشگاه بگذارید،
- اگر نیاز است لینک چند دستهبندی اصلی را هم در خود منو قرار بدهید،
- لینک صفحات مهم سایت مثل قوانین، محصولات پربازدید و… را در فوتر بگذارید،
- و… .
توضیح تصویر: لینکهای بردکرامب باعث میشود کاربر تجربه بهتری داشته باشد.
نکته: قرار دادن لینکهای بردکرامب یا همان خرده نان، به مسیریابی بهتر صفحات و تجربه کاربری، کمک میکند.
12_ URL مناسب برای صفحات انتخاب کنید
URL همان آدرس هر صفحه است و یکی از نکات ریز اما تاثیرگذار سئو فروشگاه آنلاین همین بهینه کردن URL محسوب میشود. چطور؟
- اول از همه بهتر است دقیقا کلمه کلیدیتان را به زبان انگلیسی در URL قرار بدهید،
- در درجه دوم نیاز نیست تاریخ و عبارتهای اضافه را در URL قرار بدهید،
- در درجه سوم از نوشتن عبارتهای بیمعنی و علامتهای نگارشی در آن خودداری کنید،
- در نهایت هم اینکه اجازه ندهید URL زیاد طولانی شود.
13_ صفحه بیارزش نسازید
مخصوصا افرادیکه به تازگی اقدام به راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی میکنند، بارها دچار این اشتباه شده و صفحات بیارزش زیادی در سایتشان میسازند. مثلا:
- یک مقاله با 200 کلمه متن،
- یک صفحه محصول با توضیحات تکراری،
- یک صفحه قوانین که محتوای کمی دارد،
- صفحات دستهبندی و محصول خالی،
- و… .
چنین صفحاتی با اسم زامبی پیج در سئو شناخته میشوند و معدل و امتیاز کلی سایت را کاهش میدهند. بنابراین یا آنها را نسازید یا اگر نیاز است چنین صفحهای داشته باشید، آن را نوایندکس کنید.
نکته مهم
دوستان عزیز بعضی حوزهها هستند که مجبورند صفحاتی با محتوای کم در سایتشان تولید کنند. مثلا تصور کنید یک سایت را که در زمینه فروش پیکسل فعال است و 5 هزار محصول دارد. تفاوت این محصولات هم فقط در تصویر روی هر پیکسل است و نه چیز دیگر.
توضیح تصویر: توضیحات تکراری در تمامی صفحات محصول یک سایت! در واقع در بعضی سایتها گوگل به دلیل وجود شرایط خاص، استثنائاتی را در نظر میگیرد.
در چنین شرایطی خب قطعا صاحب سایت نمیتواند برای هر محصول یک توضیحات جداگانه بنویسد و همهشان را با توضیحات 40 کلمهای و تکراری منتشر میکند. اصولا گوگل خودش با بررسی رقبا و نحوه فعالیت آنها، متوجه میشود که در این زمینه سئوکار نمیتواند محتوای اختصاصی تولید کند و صفحاتش را به عنوان زامبی پیج در نظر نمیگیرد. اگر شما هم فکر میکنید ممکن است شرایط مشابهی داشته باشید، حتما رقبایتان را بررسی کرده و از این موضوع اطمینان پیدا کنید.
14_ سرعت سایت را بهینه کنید
با توجه به تاثیر زیادی که سرعت روی تجربه کاربر دارد، عملا امروز در میان 5 فاکتور مهم و اصلی سئو قرار گرفته. به زبان دیگر اگر سایتتان سرعتش نسبت به رقبا بسیار کمتر باشد و کاربران برای ورود به آن مجبور شوند زمان زیادی را صبر کنند، مطمئن باشید رتبههای خوبی در نتایج نمیگیرید، پس:
- به کمک یک متخصص اقدام به کاهش سرعت سایت کنید،
- از تصاویر پرحجم در سایت استفاده نکنید،
- قبل از بارگذاری تصاویر، حجم آنها را به کمک فتوشاپ یا JPG COMPRESS کاهش بدهید.
- برای خرید هاست به سراغ شرکتهای معتبر بروید،
- با خرید CDN سرعت و امنیت سایت را بالا ببرید،
- ویدیوهای زیادی در یک صفحه قرار ندهید.
- از تکنیکهایی مثل به تعویق انداختن کدهای JS و فشرده کردن کدها استفاده کنید.
نکته: تمامی سایتهایی که از فروشگاه ساز و سایت ساز سیتی سایت تحویل گرفتهاید به طور خودکار سرعتشان بهینه شده و نیاز به زحمت اضافه ندارد.
15_ زمان ماندگاری را بالا ببرید
زمان ماندگاری کاربر در سایت یا همان Time On Site یکی از فاکتورهایی است که گوگل با بررسی کردنش متوجه میشود کاربران چقدر هر صفحه سایت شما را دوست دارند و بر اساس آن صفحهتان را قضاوت میکند. پس:
- به هیچ عنوان محتوای بیارزش در صفحات قرار ندهید،
- به مقدمه صفحه توجه زیادی نشان بدهید،
- عکسهای باکیفیت در صفحه بگذارید،
- اگر برایتان ممکن است محتوای طولانی و کاربردی بنویسید،
- از ویدیو استفاده کنید،
- از صوت استفاده کنید،
- و هر کاری که باعث میشود کاربر زمان بیشتری در سایتتان صرف کند را انجام بدهید!
دقت کنید، این کارها هم باید برای صفحات عادی سایت انجام شود هم محصول و دستهبندی.
16_ عنوان جذاب بنویسید
یکی دیگر از فاکتورهای سئو سایت فروشگاهی و غیر فروشگاهی، وجود عنوان جذاب در هر صفحه است. در واقع عنوان جذاب یکی از چیزهایی است که باعث میشود مخاطبان ترجیح بدهند از میان رقبا روی سایت شما کلیک کرده و در نتیجه، نرخ کلیک سایت را بالا ببرند. بنابراین:
- حتما کلمه کلیدی را در عنوان قرار بدهید،
- از اعداد در عنوان استفاده کنید،
- کلمات خاص و متفاوت و تاثیرگذار را در عنوان بگذارید،
- برای صفحات محصول کلماتی مثل قیمت، مقایسه و… را در عنوان بگذارید،
- از علامتهای نگارشی مثل تعجب و سوال و پرانتز استفاده کنید،
- کلماتی مثل راهنمای کامل، به زبان ساده، آموزش جامع و… را در عنوان مقالات آموزشی بگذارید.
17_ از لینکهای داخلی غافل نشوید
لینک داخلی، یعنی لینکی از یک صفحه به صفحه دیگری در سایت خودتان، به افزایش قدرت سایت کمک میکند.
- در درجه اول وجود این لینکها باعث میشود زمان ماندگاری کاربران بالا رفته و نرخ پرش کم شود،
- در درجه دوم باعث میشود قدرت صفحاتی که به آنها لینک میدهید بالا برود،
- و در نهایت باعث میشود گوگل بتواند راحتتر صفحات سایتتان را پیدا و بررسی کند.
18_ اگر تازهکارید، به سراغ لانگ تیلها بروید
کلمات کلیدی لانگ تیل یا دمدراز، کلمات طولانیتر و چند حرفی هستند. حالا یکی از استراتژیهای سئو مخصوصا برای سایتهای تازهکار، این است که در ابتدای مسیر به جای تمرکز کردن روی کلمات سخت و پررقابت، روی کلمات طولانی و لانگ تیل تمرکز کنند.
یعنی مثلا به جای تلاش برای سئو کردن صفحاتی مثل مشاوره آنلاین، مشاوره طلاق، مشاوره ازدواج و… کلماتی مثل مشاوره قبل از ازدواج چیست، مزایای مشاوره طلاق چیست و… . را پوشش بدهیم. یا مثلا تمرکز کردن روی کلمه خرید کفش قرمز ورزشی به جای کلمه خرید کفش! چرا؟
- در درجه اول اینکه رتبه گرفتن روی این کلمات آسانتر از کلمات کوتاه است،
- در درجه دوم «نرخ تبدیل» مخاطب به خریدار در این کلمات بیشتر از کلمات کوتاه است،
- و در نهایت اینکه سئو شدن این کلمات بلند باعث میشود کلمات کوتاه و پررقابتتان در آینده راحتتر سئو شوند.
19_ بک لینک بسازید و بخرید!
بله، بسیاری از منابع از جمله خود گوگل گفته که به هیچ عنوان نباید اقدام به خرید یا ساخت «بک لینک» کنید. اما خب تجربه نشان میدهد که بدون استفاده از بک لینک، عملا در بسیاری از حوزهها نمیتوانیم رقابت کنیم و از رقبا عقب میمانیم. با توجه به همین قطعا بعد از کمی فعالیت، یعنی حدودا 3 الی 4 ماه یا بعد از انتشار حداقل 10 الی 15 مقاله، باید به مرور کار ساخت و خرید بک لینک را شروع کنیم.
البته نکته مهم اینجاست که گوگل به شدت نسبت به ساخت مصنوعی بک لینک حساسیت دارد و به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون داشتن تخصص قبلی، به سراغ بک لینکها بروید. بنابراین یا از یک مشاور سئوی واقعا متخصص کمک بگیرید یا حداقل در این مورد چند دوره آموزشی ببینید.
20_ برندسازی کنید
میدانید بخش زیادی از موفقیت سایتهایی مثل دیجی کالا و دیجی استایل در سئو، به برند قدرتمندشان برمیگردد! چرا؟ در واقع گوگل با بررسی میزان محبوبیت شما امتیاز زیادی برایتان در نظر میگیرد. این یعنی اگر:
- نام برندتان دائم جستجو شود،
- کاربران در نتایج جستجو به دلیل شناختی که از قبل از شما دارند روی سایتتان کلیک کنند،
- و کلمات کلیدی را همراه با نام برندتان جستجو کنند، (مثل خرید موبایل دیجی کالا)
گوگل متوجه میشود برند محبوبی هستید و در نتایج رتبه بهتری به صفحاتتان میدهد.
21_ از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید
شبکههای اجتماعی به چند روش مختلف به سئو فروشگاه اینترنتی شما کمک میکنند:
- اول از همه انتشار لینک صفحات سایت در شبکههای اجتماعی یک بک لینک نسبتا ارزشمند برای سایتتان است،
- انتشار لینک صفحات شما در شبکههای اجتماعی توسط کاربران و لایک شدن و کامنت گرفتن و… آنها، باعث میشود سوشیال سیگنال گرفته و رتبهتان بهبود پیدا کند.
- در نهایت اینکه فعالیت قدرتمند در شبکههای اجتماعی باعث میشود برندتان قدرتمند شده و برند قوی، به شدت به سئوی سایت کمک میکند.
22_ لینکهای شکسته و صفحات 404 را از بین ببرید
صفحه 404، آن صفحهای از سایت شماست که قبلا وجود داشته و سپس حذفش کردهاید، اما الان کاربر با ورود به لینک آن، به یک صفحه خالی میرسد. وجود این صفحات به شدت روی کاهش قدرت سئو تاثیر میگذارد. لینک شکسته هم لینکی است که به یک صفحه 404 چه در سایت شما و چه سایت دیگران میرسد. حالا؛ برای پیدا کردن لینکهای شکسته و در نتیجه صفحات 404 سایتتان، از ابزار brokenlinkcheck استفاده کنید.
23_ از رقبا یاد بگیرید!
یکی از بهترین منابع آموزشی برای سئو کردن فروشگاه آنلاین شما، رقبا هستند! یعنی چه؟ یعنی مثلا اگر نمیدانید باید یک مقاله در مورد مقایسه میان شلوار کتان و جین را چند کلمه بنویسید، میتوانید نگاهی به رقبا کرده و ببینید آنها چند کلمه نوشته و شما هم نهایتا چند 100 کلمه بیشتر از آنها بنویسید. یا مثلا اگر نمیدانید باید در زمینه ساخت بک لینک بیشتر رپورتاژ بخرید یا بک لینکهای وبلاگی، رقبا را آنالیز کرده و نسبت به نحوه فعالیت آنها، تصمیم دقیقتری بگیرید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله سعی کردم مهمترین نکات و تکنیکهای سئو سایت فروشگاهی را به شما توضیح بدهم. همانطور که بالاتر هم گفتم، ممکن است هر کدام از این نکات را به درستی متوجه نشده باشید. بنابراین حتما در بخش نظرات سوالاتی که پیرامون این «راهکارهای سئو» دارید را بپرسید.
راستی در آخر اگر دوست دارید فروشگاه اینترنتی بسازید یا فروشگاهتان را به فروشگاه ساز سیتی سایت انتقال بدهید، میتوانید از تست 7 روزه و رایگان فروشگاه ساز استفاده کنید.