اگر گوگل را یک شهر بزرگ در نظر بگیرید، تمامی سایت ها را می توان به عنوان شهروند در این شهر تصور کرد؛ قاعدتا رعایت قوانین گوگل برای تمامی سایت ها الزامی است و در صورتی که یکی از سایت ها خلاف آن عمل کند باید جریمه گوگل شود. سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO اقداماتی است که بر خلاف قوانین گوگل انجام می شود و در واقع هدف آن فریب دادن موتورهای جستجو است، نه بر طرف کردن نیاز کاربران! در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با تکنیک های خطرناک سئو کلاه سیاه آشنا کنیم تا ندانسته آنها را مرتکب نشوید.
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئوی کلاه سیاه به اقداماتی گفته می شود که برخلاف قوانین موتورهای جستجو و در جهت افزایش رتبه سایت انجام می شود. اصولا استفاده از این روش ها برای بهینه سازی سایت، در نهایت منجر به جریمه گوگل و یا اصطلاحا پنالتی گوگل خواهد شد.
به طور کلی هدف موتورهای جستجو رفع نیاز کاربر و ارائه بهترین نتیجه به آنها است؛ به همین دلیل الگوریتم های پیچیده ای متناسب با همین هدف را ارائه کرده و دائما آنها را بروزرسانی می کند. موتور جستجو گوگل به کمک الگوریتم های هوشمند خود می تواند سایت خوب را از بد تشخیص داده و بهترین نتایج را عرضه کند. حال در صورتی که شما به کمک تکنیک های غیرمجاز و اسپم، اقدام به دور زدن و فریب دادن گوگل می کنید، به سرعت توسط الگوریتم ها شناسایی خواهید شد. اما راه حل جایگزین چیست؟
در مقابل تکنیک های بلک سئو، سئو کلاه سفید وجود دارد که به شما کمک می کند تا با استفاده از تکنیک های صحیح، بازدید ارگانیک بگیرید و رتبه سایت خود را افزایش دهید. به منظور جلوگیری از جریمه گوگل برای سئو کلاه سیاه، می توانید از سئو کلاه سفید کمک بگیرید.
تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سفید به اقداماتی گفته می شود که بر اساس قوانین و الگوریتم های گوگل بوده و به بهبود تجربه کاربری کمک می کند. برخی از این اقدامات در روش سئو کلاه سفید عبارت است از: تولید محتوای با کیفیت در جهت رفع نیاز مخاطبان، بهبود ساختار داخلی سایت ، فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی و …
در مقابل سئو کلاه سایه مجموعه اقداماتی هستند که کاملا بر خلاف قوانین گوگل انجام شده و نهایتا منجر به حذف سایت شما در همان کلمات کلیدی خواهد شد که در آن قصد فریب گوگل را داشته اید.
تکنیک های سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه دارای تکنیک هایی می باشد که با پیاده سازی آنها بر روی وب سایت خود، رتبه سئو سایت تان کاهش پیدا می کند. در ادامه به معرفی 12 تکنیک سئو کلاه سیاه می پردایم.
-
لینک سازی پنهان یا لینک های مخفی (Hidden Links)
یکی از تکنیک های بلک سئو، لینک سازی پنهان یا مخفی کردن لینک ها در متن محتوا است. بسیاری از افراد تلاش می کنند تا به کمک تکنیک هایی لینک سازی را از دید گوگل و کاربر پنهان کنند. برخی از این تکنیک های عبارت است از: تغییر رنگ متن به رنگ پس زمینه، کوچک کردن فونت لینک، قرار دادن لینک در تصاویر محتوا و …
این ترفندها سال های گذشته که هنوز ربات های گوگل هوشمند نشده بودند، راهکار مناسبی بود. اما امروزه با پیشرفته تر شدن الگوریتم های گوگل، به راحتی توسط گوگل شناسایی خواهد شد.
-
استفاده بیش از حد از یک انکر تکست (Overused Anchor Text)
انکر تکست به متنی گفته می شود که به کمک آن لینک سازی را انجام می دهیم؛ به طور کلی بهتر است برای لینک سازی از انکر تکست های مختلف استفاده کنیم. عده ای بر این باور هستند که لینک سازی یک صفحه تنها باید با یک انکر تکست انجام شود؛ اما تکرار بیش از اندازه یک انکر تکست در لینک سازی ها یک تکنیک سئو کلاه سیاه بوده که می تواند برای سایت شما ضرر داشته باشد. پس بهتر است در استفاده از انکر تکست خلاقیت داشته و از کلمات دیگری که محتوا با آن رتبه دارد نیز استفاده کنید.
-
محتوای تکراری یا دزدی محتوا (Plagiarized or Duplicate Content)
اگر دقیقا یک پاراگراف از محتوای دیگری در سایتتان را در یک محتوا به کار ببرید، شما محتوای تکراری منتشر کرده اید. از نظر گوگل این کار سرقت ادبی به حساب می آید. حال اگر از محتوای سایت های دیگر به این شکل استفاده کنید، محتوای شما به عنوان محتوای کپی حساب شده و شما نیز مرتکب دزدی محتوا شده اید.
هر دو این اقدامات جزو سئو کلاه سیاه بوده و می تواند منجر به جریمه شدن شما شود. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد باید از تولید مطالب تکراری و استفاده از مطالب سایت های دیگر جلوگیری کنید. در مطلب ” dmca چیست؟ ” بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.
بنابراین هر وب سایتی دارید می توانید به جای کپی کردن مطالب با بازنویسی یک یا چند مطلب از منابع معتبر در حوزه کاری خود، به محتوایی یونیک و ارزشمند دست پیدا کند.
-
محتوای پنهان (Hidden Content)
یکی از ترفند های بلک سئو که در گذشته تا حد زیادی توسط وبمستران استفاده می شد، تکنیک محتوای پنهان است. در این تکنیک رنگ متن را به رنگ زمینه محتوا تغییر داده و یا آن را با تصاویر پنهان می کنند. در گذشته هر چه یک محتوا از کلمات کلیدی بیشتر استفاده می کرد، رتبه و جایگاه بهتری نیز در گوگل داشت. به همین دلیل وبمستران با استفاده از تکنیک محتوای پنهان تلاش می کردند تا کلمات کلیدی بیشتری را در محتوای خود استفاده کنند. این در حالیست که امروزه این تکنیک از دید گوگل پنهان نمانده و به سرعت شناسایی می شود.
-
سایت هک شده (Hacked Website)
یکی دیگر از مواردی که سبب افت رتبه سایت شما می شود، هک شدن آن است. اگر سایتی مورد حمله هکرها قرار بگیرد، کد های آن دستکاری شده و قاعدتا امنیت آن نیز به خطر می افتد. نمایش پیام This site may be hacked در بالای سایت شما می تواند سبب از بین رفتن اعتماد کاربر شده و رتبه سایتتان را در گوگل کاهش بدهد. به همین دلیل در صورتی که سایت شما با این حمله مواجه شد، می توانید از طریق Google Analytics مشاهده و آن را برطرف نمایید.
-
کیورد استافینگ در تگ ALT تصاویر
به استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی در داخل یک محتوا، کیورد استافینگ گفته می شود. اما کیور استافینگ تنها به تکرار کلمات کلیدی داخل متن یک سایت خلاصه نمی شود؛ بلکه استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در تگ آلت تصاویر سایت نیز می تواند منجر به کیورد استافینگ شود. در صورت استفاده از این تکنیک، شما به جرم سئو کلاه سیاه جریمه خواهید شد.
-
تولید محتوای بی کیفیت
هدف از تولید محتوا پاسخگویی به نیاز کاربر و رتبه گرفتن در کلمات کلیدی حوزه کسب و کار است. زمانی می توان نظر یک کاربر را جلب کرد که محتوای نوشته شده برای او مفید بوده باشد. تولید محتوای بی کیفیت و بدون هدف، می تواند اعتماد کاربر و گوگل را به سایت شما کم کند. از طرفی طبق الگوریتم پاندا، سایت هایی که از مطالب کپی، تکراری یا بی کیفیت استفاده می کنند، به سئو کلاه سیاه متهم می شوند. در نتیجه رتبه سایت آنها افت خواهد کرد.
-
خرید بک لینک پولی و مخرب (Buy Backlinks)
به طور کلی لینک سازی خارجی به شما کمک می کند در اعتبار و ارزش سایتتان را در گوگل افزایش بدهید. اما زمانی لینک سازی خارجی ارزشمند خواهد بود که توسط کاربران و در سایت های معتبر انجام شده باشد. موتور جستجو گوگل اعلام کرده است که خرید و فروش لینک ممنوع بوده و در صورت انجام این کار، هم سایت فروشنده و هم خریدار جریمه خواهند شد.
شاید این سوال برایتان مطرح شود که پس خرید رپورتاژ چگونه به سئو سایت ما کمک می کند؟ چطور می توانیم لینک سازی خارجی سایتمان را تقویت کنیم؟
در همان ابتدا گفتیم که لینک سازی باید در سایت های معتبر انجام شده باشد؛ رپورتاژ آگهی در واقع نوعی تبلیغ است که در آن شما با تولید محتوای یونیک به معرفی برندتان می پردازید. از طرفی اصولا رپورتاژ آگهی ها را در سایت های معتبر منتشر می کنند. پس خرید رپورتاژ آگهی با خرید بک لینک بی ارزش کاملا متفاوت است.
اما در پاسخ سوال دوم باید بگوییم که به جای خرید بک لینک های بی ارزش و نا مرتبط با سایتتان، خودتان دست به کار شوید. در مطلب ” نحوه گرفتن بک لینک ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.
-
ریدایرکتهای مخفیانه یا Sneaky redirect
به طور کلی ریدایرکت در صورتی که اصولی و به هدف بهبود سایت انجام شود، می تواند مفید هم باشد. از دلایل اصلی استفاده از ریدایرکت که مورد تایید گوگل نیز هست، می توان به ریدایرکت آدرس در صورت تغییر آن، یکپارچه کردن دو صفحه از سایت، از بین بردن ارور 404 و از بین بردن صفحات زامبی در سایت اشاره کرد.
اما زمانی ریدایرکت منجر به Black hat SEO می شود که هدف دیگری را دنبال کند. در ریدایرکت رتبه صفحه قدیمی به صورت کامل به آدرس جدید منتقل می شود. در سئو کلاه سیاه برای اینکه بتوانند رتبه یک صفحه را در گوگل افزایش بدهند، صفحه ای با آتوریتی بالا را به صفحه بی ارزش ریدایرکت می کنند.
در صورت انجام این اقدام، شما بلک سئو انجام داده و جریمه خواهید شد. در مطلب ” آموزش ریدایرکت 301 در وردپرس ” بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.
-
نظرات اسپم در وبلاگ
یکی از تکنیک هایی که در گذشته بیشتر مورد توجه وبمستران بود، کامنت گذاری در سایت های دیگر است. امروزه الگوریتم های گوگل به راحتی می توانند کامنت های اسپم را شناسایی کنند؛ برای مقابله با این تکنیک، لینک های بخش نظرات به صورت نوفالو تعریف می شود تا گوگل آنها را دنبال نکرده و اعتبار صفحه نیز به لینک منتقل نشود.
اگر امکان نظردهی در سایتتان را فعال کرده اید، بهتر است لینک های این بخش را نوفالو تعریف کنید. چرا که گوگل سایت هایی که بیش از اندازه در آنها لینک خارجی وجود دارد را اسپم شناسایی می کند.
-
تکنیک bait and switch
یکی دیگر از تکنیک های سئوی کلاه سیاه، تکنیک ” فروش و تغییر یا bait and switch ” است. در این تکنیک شما محتوایی را در مورد یک موضوع تولید و در سایتتان منتشر می کنید. پس از مدتی که این محتوا رتبه گرفت، محتوای دیگری را جایگزین آن می کنید. این کار سبب بی اعتماد شدن کاربران به سایت شما می شود؛ چرا که کاربر انتظار دارد با محتوای دیگری روبه رو شود، اما موضوع دیگری را مشاهده می کند.
-
سوء استفاده از دادههای ساختاریافته یا ریچ اسنیپتها
استفاده از داده های ساختار یافته به شما کمک می کند تا درک گوگل را از سایتتان افزایش بدهید. علاوه بر این استفاده از اسکیما سبب می شود تا سایت شما در نتایج بیشتر به چشم مخاطبان بیاید. اما بسیاری از افراد با سو استفاده از داده های ساختار یافته، تلاش می کنند به روش سئو کلاه سیاه رتبه سایتشان را افزایش بدهند. به عنوان مثال امتیاز 5 از 5 را برای محتوای خود ثبت می کنند؛ گوگل به راحتی این مدل از تقلب ها را شناسایی کرده و آنها را جریمه می کند.
-
over-optimization یا بهینه سازی بیش از حد
این مشکل برای سئوکارانی که بیش از حد بهینه سازی می کنند، اتفاق می افتد. در تکنیک بهینه سازی بیش از حد، سئوکاران تکنیک های سئو کلاه سفید را بیش از حد و به صورت مصنوعی روی سایت پیاده می کنند که باعث شک ربات های جستجو می شود. از موااردی که منجر به بهنیه سازی زیاد می شود می توان به تکرار کلمه کلیدی در همه تگ ها، استفاده از کلمه کلیدی در تگ alt تصاویر به صورت غیر طبیعی و …
-
تکنیک کلاکینگ Cloaking
تنکیک کلاکینگ به این صورت است که وبمستر با استفاده از برنامه نویسی دو صفحه متفاوت در سایت خود ایجاد می کند و یکی از آن ها را به گوگل نشان می دهد و یکی را به کاربران. در این تکنیک صفحه سئو شده و با کیفیت از نظر گوگل از طریق شناخت IP موتورهای جستجو به آنها نشان داده می شود و صفحه تبلیغاتی با سناخت IP کاربران به آن ها.
-
لینک سازی در هدر و فوتر سایت
در هر سایت بخش های فوتر، هدر و سایت بار در همه صفحات تکرار می شوند. به همین علت اگر لینکی در این قسمت ها گذاشته شود به علت تکرار، قدرت زیادی دارد. براساس اصول سئو باید لینکی در این قسمت ها قرار داده شود که برای کاربران مفید باشد و منجر به بهبود تجربه کاربری شود. گاهی وبمستران لینک صفحات مختلفی را در این قسمت ها قرار می دهد تا سئو سایت بهبود پیدا کند.
-
مزرعه لینک PBN
تکنیک مزرعه لینک به ایجاد لینک با سایت هایی که با هدف بک لینک سازی ایجاد می شوند، گفته می شوند. این مجموعه از سایت ها به یکیگر و سایت مرجع لینک می فرستند. محتوای سایت های مزرعه لینک، بی ارزش و حاوی مقداری زیادی لینک است که به راحتی توسط گوگل قابل شناسایی است. لینک هایی که در اینگونه سایت ها قرار می گیرند معمولا شامل کلمه کلیدی هستند که سایت اصلی می خواهد در آن رتبه بگیرد.
❔︎ سوالات متداول
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه یا black hat seo به اقدامات فریبکارانه ای گفته می شود که وبمستران و سئو کاران، برای دریافت رتبه در نتایج موتور جستجو انجام می دهند.
سئو کلاه سیاه چه تفاوتی با سئو کلاه سفید دارد؟
سئو کلاه سیاه تکنیک هایی برخلاف قوانین و الگوریتم های گوگل است. به همین خاطر در صورتی که گوگل متوجه سئو کلاه سیاه شود، آن را جریمه خواهد کرد. در عوض سئو کلاه سفید تکنیک هایی مطابق الگوریتم های گوگل است و از طریق تولید محتوای خوب و کاربر پسند، به کاربردن اصولی کلمات کلیدی و … بدست می آید.
چرا سئو کلاه سیاه انجام ندهیم؟
همانطور که گفتیم سئو کلاه سیاه بر خلاف قوانین و دستورالعمل های گوگل است. بنابراین اگر این اقدامات را بر روی سایت خود پیاده کنید و گوگل متوجه شود، سایت تان را از نتایج حذف کرده و دچار پنالتی گوگل می شوید. ممکن است مدتی با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه رتبه خوبی در نتایج داشته باشید، اما دیر یا زود گوگل متوجه آن خواهد شد.
چه تکنیک هایی سئو کلاه سیاه محسوب می شود؟
به کاربردن کلمات کلیدی نامرتبط در صفحه، استفاده از محتوای کپی، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، لینک سازی مخفی در صفحات و …