طراحی سایت

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟ تکنیک ها + مزایا

امروزه کمتر کسی را می بینید که در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشد. اغلب مردم حداقل در یکی از این رسانه های اجتماعی، حضور دارند. حضور گسترده ی کاربران در این شبکه ها، فرصتی را برای توسعه ی کسب و کارها بوجود آورده است. در واقع همه کسب و کارها، می توانند از شبکه های اجتماعی برای رشد و توسعه  بیشتر کسب و کارشان استفاده کنند، که این یعنی همان بازاریابی شبکه های اجتماعی. در این مطلب قصد داریم شما را با مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی، تکنیک ها و ترفند های آن آشنا کنیم و به شما طریقه ایجاد یک استراتژی موفق برای بازاریابی شبکه های اجتماعی را، آموزش دهیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ) چیست؟

smm چیست؟ بازاریابی شبکه های اجتماعی که به اختصار به آن SMM ( social media marketing) گفته می شود، به معنای فعالیت در رسانه های اجتماعی، برای تحقق اهداف مرتبط با گسترش کسب و کار و فروش است. این اهداف شامل: برقراری ارتباط با کاربران، آگاهی از برند، افزایش ترافیک و بازدید سایت، جذب مشتری و در نهایت فروش محصولات و خدمات است.

فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی، برای بازاریابی صورت می گیرد، عمدتا در حوزه انواع تولید محتوا از جمله: متنی، تصویری و ویدئویی است. اما فعالیت دیگری هم در این زمینه صورت می گیرد، که تبلیغات است. شبکه های اجتماعی، بر پایه اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران و مشارکت مخاطبان بنا شده اند. در واقع این شبکه ها، بدون اشتراک گذاری محتوا و مشارکت مخاطبان عملا کارایی ندارند. شما نیز باید از این قابلیت شبکه های اجتماعی استفاده کنید و از طریق ایجاد کانال ارتباطی با مخاطبان، از آن ها بخواهید با اشتراک گذاری محتواهای شما، برای شما تبلیغات کنند.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

همانطور که شما زمانی را برای حضور در شبکه های اجتماعی، صرف می کنید، دیگر کاربران هم مثل شما، وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. بنابراین؛ شبکه های اجتماعی، بستری مناسب برای تبلیغات و گسترش کسب و کار شماست و لازم است که حتما در آن ها حضور داشته باشید. به طور کلی خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی، مزایای متعددی دارد که برای تمامی کسب و کارها مفید است. در ادامه به معرفی مهم ترین مزیت های سوشال مدیا مارکتینگ می پردازیم:

1. آگاهی از برند و افزایش شهرت

از آنجایی که افراد بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی، حضور دارند، بهترین مکان برای برند سازی و شناساندن برند شما به کاربران است. هیچ محدودیتی از لحاظ موقعیت جغرافیایی ، جنس و سن در رسانه های اجتماعی وجود ندارد، بنابراین؛ شما می توانید خود را نامحدود به دیگران معرفی کنید و برند سازی کنید. از سوی دیگر، فعالیت مستمر و مفید در این شبکه ها، خود منجر به آگاهی کاربران از برند شما می شود.

2. هدف گذاری مناسب

شبکه های اجتماعی، این امکان را فراهم می کنند که بازار هدف خود را بشناسید و به طور موثر روی آن ها کار کنید. در واقع از این طریق می توانید، روی همان مشتریانی که به دنبال آن ها هستید، سرمایه گذاری و هدف گذاری کنید. علاوه بر شناسایی مشتریان هدف، می توانید از دغدغه های آنان نیز، شناخت بهتری پیدا کنید.

3. راه اندازی کسب و کار به صورت رایگان

فعالیت در شبکه های اجتماعی، نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد و عملا شما می توانید به صورت رایگان و در کمترین زمان ممکن، صفحه ای برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به فروش و تبلیغ محصولات خود بپردازید.

4. بازاریابی ویروسی

مبحثی در بازاریابی وجود دارد، به نام بازاریابی دهان به دهان. به این معنی که وقتی مشتری از یک محصول رضایت داشته باشد، آن را به دیگران هم معرفی می کند و به عبارتی آن را تبلیغ می کند و به این صورت آوازه آن محصول دهان به دهان می چرخد.

بازاریابی دهان به دهان در شبکه های اجتماعی، با نام بازاریابی ویروسی شناخته می شود. در شبکه های اجتماعی نیز، اگر شما محصول با کیفیت و ارزشمندی ارائه کنید، کاربران اقدام به اشتراک گذاری و معرفی آن به دیگر کاربران می کنند، در نتیجه محصول شما به صورت فزاینده ای شناخته می شود و مشتریان زیادی را جذب می کند.

مزیت مهمی که در این روش وجود دارد این است که؛ در عین رایگان بودن، اثر گذاری آن بسیار بالاست. کاربران به نظرات دیگران بسیار اهمیت می دهند، تا جایی که برای خرید محصول، ابتدا نظرات دیگران را در مورد آن بررسی می کنند، سپس اقدام به خرید محصول می کنند. بنابراین در این روش شما به موثرترین و بهترین حالت ممکن به دیگران معرفی شده اید، بدون اینکه هزینه ای صرف کنید.

5. فضای مناسب برای تجزیه و تحلیل رقبا

یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایجاد فضای مناسب برای تجزیه و تحلیل رقباست. بررسی و تجزیه تحلیل وضعیت رقبا، یکی از کارهای لازم برای موفقیت هر کسب و کاری است. شبکه های اجتماعی در این مورد به کمک شما آمده اند، تا به راحتی بتوانید رقبای خود را زیر نظر بگیرید، کمبود های خود را شناسایی کنید و از آن ها ایده بگیرید. دقت داشته باشید؛ بررسی رقبا به معنای تقلید و کپی برداری از آن ها نیست. تنها کافیست از چیزهایی که باعث موفقیت آن ها شده است، ایده بگیرید.

6. کانال ارتباطی موثر با مشتریان

استفاده از سیستم های ارتباط و گفتگو با مشتریان شبکه های اجتماعی، امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا قرار گرفته است. برای مثال: بسیاری از شرکت های خارجی از توییتر برای پشتیبانی مشتریان خود، استفاده می کنند. در ایران بسیاری از شرکت ها، از سیستم سوال و جواب استوری اینستاگرام، برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. این روش راهکار بسیار مناسبی برای تعامل با مشتریان است.

7. افزایش ترافیک سایت و بک لینک های ارزشمند

یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی، تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت است. شبکه های اجتماعی به صورت ارگانیک باعث سئو و بهینه سازی سایت شما می شوند. از طریق قرار دادن لینک سایت خود، در شبکه های اجتماعی می توانید، بک لینک های طبیعی و ارزشمندی دریافت کنید. با دریافت این بک لینک ها به صورت رایگان، می توانید ترافیک زیادی در سایت خود داشته باشید که به دنبال آن رتبه ی سایت، در موتورهای جستجو افزایش پیدا می کند.

8. افزایش فروش و درآمد بیشتر

علاوه بر اینکه از شبکه های اجتماعی، می توان برای تعامل بهتر با مشتریان بهره گرفت، می توان از آن ها مستقیما برای فروش محصولات و خدمات استفاده کرد. در شبکه های اجتماعی می توانید به صورت مستقیم، به معرفی و فروش محصولات و خدمات خود بپردازید و آن را به یکی از کانال های فروش خود تبدیل کنید. یکی از شبکه های اجتماعی که می توانید با ان درآمد کسب کنید، واتساپ است. مطلب آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی واتساپ را بخوانید تا بیشتر با این پلتفرم اشنا شوید.

9. استفاده از هشتگ ها برای جذب مشتریان جدید

هشتگ ها، یکی از مهم ترین ابزارهای شبکه های اجتماعی هستند. کاربران از طریق جستجوی هشتگ ها می توانند به تمام محتواهای آن حوزه، به آسانی دسترسی پیدا کنند. کسب و کارهای مختلف با به کار بردن هشتگ های گوناگون در پست های خود، به راحتی می توانند مشتریان و کاربران جدید را جذب خود کنند.

معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی

سوشال مدیا مارکتینگ همانطور که مزایایی دارد، معایبی هم به همراه دارد. اما مزیت های این نوع بازاریابی بسیار بیشتر از معایب آن است و بهتر است حتما از این نوع بازاریابی در کسب و کار خود استفاده کنید. در اینجا تعدادی از معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی را به صورت تیتر وار بیان می کنیم:

1. وقت گذاشتن روی چند شبکه ی اجتماعی به طور همزمان، ممکن است پیشرفت شما را در روند بقیه مسائل کسب و کار، آهسته کند.

2. برای اینکه نتایج خوبی از سوشال مدیا مارکتینگ بگیرید، باید وقت و بودجه کافی صرف آن کنید.

3. ممکن است محتواهایی که در این شبکه به اشتراک می گذارید، دیده نشود و تلاش های شما بی نتیجه بماند.

4. اگر عملکرد شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی با استراتژی مناسب همسو نباشد، ممکن است ضرر کنید و مشتریان خود را از دست بدهید.

ترفند های بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اینکه در بازاریابی شبکه های اجتماعی خود به صورت موفق عمل کنید، لازم است از تکنیک ها و ترفندهایی بهره بگیرید. در ادامه بهترین ترفند های خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی را بیان می کنیم.

  • تدوین استراتژی محتوا
  • بکارگیری تبلیغات هدفمند
  • تولید محتوای ویدئویی جذاب
  • داستان سرایی
  • تولید محتوای منظم و مستمر
  • تعامل ویژه با مخاطبان
  • تبدیل کاربران به سفیران برند
  • شناخت نیاز کاربران هدف
  • نمایش پشت صحنه های جذاب کسب و کار
  • استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ
  • برگزاری کمپین های تبلیغاتی
  • ارائه تخفیفات
  • دوست شدن با مخاطبان
  • ارائه اطلاعات به روز و کامل در حوزه ی کاری خود به مخاطبان

ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

حالا که با ترفند ها و مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدید، وقت آن رسیده است، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تنظیم کنید. در ادامه به آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را در 9 گام می پردازیم.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

  1. اهداف خود از بازاریابی شبکه های اجتماعی را مشخص کنید 

لازم است بگوییم؛ بدون داشتن هدف نمی توانید رو به جلو حرکت کنید. اگر ندانید به چه چیزی می خواهید برسید، عملا هیچ پیشرفتی نخواهید داشت. در ابتدا باید هدف خود را از حضور در شبکه های اجتماعی، مشخص کنید. برای مثال هدف شما کدام یک از اینهاست؟ برندسازی، افزایش فروش، جذب مشتریان یا تبلیغات.

  1. مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید

شناسایی مشتریان هدف و دغدغه های آن ها، می تواند شما در رسیدن به هدفتان یاری کند. باید بدانید از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی، قصد دسترسی به چه کسانی را دارید. هنگامی که اطلاعاتی از سن، جنسیت، مکان زندگی، دغدغه ها و علایق مخاطبان خود داشته باشید، راحت تر می توانید آن ها را مورد هدف قرار دهید.

  1. خط مشی خود را در بازاریابی شبکه های اجتماعی مشخص کنید

بسیاری از کسب و کارها، بدون داشتن یک خط مشی اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی می کنند، که نتیجه ای جز بهم ریختگی و انتشار محتواهای نامناسب نخواهد داشت. برای بازاریابی شبکه های اجتماعی، یک دستورالعمل مشخص تعیین کنید و آن را به تمام اعضای تیم بازگو کنید، تا همه بر اساس آن به فعالیت بپردازند.

  1. موضوع محتوای خود را مشخص و دسته بندی کنید.

موضوع محتوای خود در شبکه های اجتماعی را با توجه به مخاطبین خود مشخص کنید و آن ها را دسته بندی کنید، سپس بر اساس اولویت آن را منتشر کنید. هر کسب و کاری با توجه به مخاطبان و حوزه  کاری اش، باید از یک نوع خدمات بازاریابی محتوا استفاده کنند.

  1. برای زمان انتشار محتوا برنامه ریزی کنید

یکی از اشتباهات رایج، نداشتن برنامه ریزی منظم برای انتشار محتوا است. برای مثال: بعضی از صفحات چند روز پشت سر هم محتوا منتشر می کنند و سپس به یکباره محتوایی منتشر نمی کنند. این موضوع باعث می شود؛ کاربران خود را به راحتی از دست بدهید. استفاده از یک تقویم محتوایی برای برنامه ریزی در مورد موضوع و زمان انتشار محتوا، بسیار سودمند است. مورد دیگر اینکه؛ سعی کنید در زمان های مناسب، که کاربرانتان فعال هستند، اقدام به انتشار محتوا کنید. هنگامی که یک محتوا در همان لحظات اولیه انتشار، بازدید و لایک و کامنت دریافت کنند، به طور طبیعی رتبه خوبی می گیرد.

  1. از هشتگ ها بهینه استفاده کنید

هشتگ ها ابزار بسیار مهمی هستند، که باعث جذب و نگهداری مخاطب می شود. در ابتدا سعی کنید یک هشتگ اختصاصی، برای برند خود استفاده کنید و آن را در همه جا بکار ببرید. از دیگر هشتگ های متغیر هم به صورت کاربردی استفاده کنید. به هیچ وجه از هشتگ های غیرمرتبط با کسب و کار خود، برای جذب بیشتر کاربران استفاده نکنید. این کار به هیچ وجه موجب جذب مشتری نخواهد شد، زیرا؛ کاربران به محض ورود به صفحه شما با دیدن اطلاعات غیر مرتبط از آن خارج می شوند.

  1. از استوری غافل نشوید

استوری های شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، تاثیر بسزایی در بازاریابی شبکه های اجتماعی دارند. قرار دادن لینک در استوری ها، مهم ترین قابلیت این ابزار است که باعث افزایش نرخ ورودی سایت می شود. امکانات دیگر استوری نظیر: برگزاری نظرسنجی، ساخت فرم پیشنهاد و انتقاد، ابزارهای زمانی و … در موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار موثر بوده است.

  1. از سیستم ایجاد محتوا توسط کاربر استفاده کنید

سیستم ایجاد محتوا توسط کاربر که به اختصار UGC (user generated content) گفته می شود، قابلیت خوبی برای تبلیغات رایگان و تولید محتوای رایگان، توسط کاربر است. ساده ترین مثالی که در این زمینه وجود دارد، هشتگ گذاشتن کاربران است. برای مثال: کمپانی های بزرگ دنیا مثل سامسونگ از کاربران خود می خواهند با موبایل های این شرکت عکس گرفته و یک هشتگ خاص را در آن به اشتراک بگذارند. به این صورت آن هشتگ ترند می شود و کاربران زیادی به تبلیغ آن می پردازند. استفاده از این سیستم، موجب افزایش شهرت برند می شود.

  1. روند پیشرفت خود را چک کنید

در پایان روند کاری و پیشرفت خود را چک کنید. اگر پیشرفتی حاصل نشده بود، سریعا موانع را برطرف کنید. اگر شرایط خود را بصورت مداوم بررسی نکنید، ممکن است تلاش هایتان بی فایده باشد و فقط زمان خود را از دست داده باشید. در این راستا، تعدادی ابزار برای مدیریت شبکه های اجتماعی ساخته شدند، تا به راحتی بتوانید روند پیشرفت خود را چک کنید. در زیر دو ابزار بافر و نوین هاب را برای مدیریت شبکه های اجتماعی معرفی کرده ایم.

بافر(Buffer)

وب سایت بافر یکی از ابزار های قدرتمند، برای مدیریت خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی است. از طریق این ابزار، می توانید تمامی شبکه های اجتماعی خود از جمله: اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین، پینترست و فیسبوک را به طور همزمان بررسی و مدیریت کنید. هدف بافر، پست گذاری خودکار و افزایش بازدهی است. هزینه استفاده از بافر به خدمات مورد استفاده شما بستگی دارد.

نوین هاب

نوین هاب یک ابزار ایرانی، برای مدیریت شبکه های اجتماعی است. با استفاده از نوین هاب، می توانید پنلی برای خود بسازید و شبکه های اجتماعی خود را به آن متصل کنید و آن ها را مدیریت کنید. از طریق نوین هاب می توانید پست گذاری کنید، زمان انتشار پست ها را مشخص کنید و پیشرفت آن ها را رصد کنید.

از کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

عملکرد همه شبکه های اجتماعی ارائه محتوا به کاربران است. اما هر کدام از این شبکه های اجتماعی از یک شیوه و روش برای ارائه محتوا استفاده می کنند. در این قسمت در مورد روش و سبک هر کدام از شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم.

اینستاگرام

محور اصلی اینستاگرام، محتوای بصری است. مخاطبان این شبکه اجتماعی بیشتر به دنبال عکس و ویدئو هستند و کمتر سراغ متن می روند. حتی اگر شما بهترین و مفیدترین کپشن را بنویسید باز هم یک عکس یا ویدئو خوب است که توجه آن ها را جلب می کند.

از آنجایی که اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی بین مردم ایران است، می توانید از این فرصت عالی استفاده کنید و با انتشار عکس و بنر از محصولات و خدماتتان، آن ها را به بهترین شکل به کاربران معرفی کنید. همچنین می توانید از محصولاتتان و پشت صحنه فعالیت خود فیلم تهیه کنید تا کاربران حس اعتماد بیشتری داشته باشند.

توییتر

سبک و سیاق توییتر بیشتر به صورت متن های کوتاه و صمیمانه است. در هر توییت شما می توانید 280 کاراکتر بنویسید، بنابراین جایی برای حاشیه پردازی نیست و باید به اصل مطلب بپردازید. سبک توییتر به این صورت است که به صورت مستقیم و گاهی هم جسورانه باید به بیان موضوعات بپردازید. کاربران توییتر اغلب سبکی متفاوت با بقیه کاربران دارند پس لازم است شما هم متفاوت باشید، گاهی مرز ها را بشکنید تا بتوانید کاربر را جذب کنید. می توانید از توییتر برای اطلاع رسانی اخبار، مطالب جدید، تخفیفات و… استفاده کنید.

یوتیوب

بهترین پلتفرم برای اشتراک گذاری ویدیو، یوتیوب است. ویدیو تاثیر زیادی بر مخاطب میگذارد و باعث جذب هر چه بیشتر مخاطب می شود. می توانید از مسائلی که کاربران به دنبال آن هستند، فیلم های آموزنده و مفید تهیه کنید و در یوتیوب به اشتراک بگذارید. به این صورت می توانید در نتایج گوگل هم رتبه بگیرید. ویدیوهای تبلیغاتی از برند و کسب و کارتان هم می تواند گزینه خوبی باشد، اما کمی دشوار است. بهتر است ابتدا با فیلم های آموزشی شروع کنید و سپس به سمت محتواهای تبلیغاتی بروید.

فیسبوک

محیط فیسبوک دوستانه و صمیمانه است و کاربران آن برای بحث و گفتگو صمیمانه به آن می روند. از همین جهت نیاز است از یک استراتژی بازاریابی پر انرژی و دوستانه استفاده کنید. شما می توانید از محصولات و خدمات خود و اتفاقاتی که هر روزه در زمینه کاریتان پست تهیه کنید، به اشتراک بگذارید و فروش بیشتری تجربه کنید.

لینکدین

در لینکدین امکان برقراری ارتباط بین افرادی که در یک حوزه کاری فعالیت دارند، وجود دارد. در گروه های لینکدین می توانید پست های مربوط به کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید و با افراد هم صنف خود وارد گفتگو شوید. در محیط لینکدین باید کمی رسمی تر و بیزینسی تر رفتار کنید و بیشتر در مورد اتفاقات کسب و کار حرف بزنید. لینکدین فرصت خوبی است که از کسب و کارتان صحبت کنید و اعتماد سازی کنید.

❔︎ سوالات متداول

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای استفاده از رسانه های اجتماعی مثل: اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، پینترست و… به منظور تعامل بیشتر با مخاطبان، آگاهی از برند، افزایش نرخ فروش و بهبود نرخ بازدید و سئو سایت است.

چرا کسب و کارها باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند؟

امروزه اکثر مردم در شبکه های اجتماعی حضور دارند و زمان زیادی را صرف این رسانه ها می کنند. به همین دلیل این پلتفرم ها، بازار بزرگی برای فروش محصولات و خدمات هستند. از سوی دیگر، حضور در این شبکه ها، باعث می شود؛ برند ها تعامل بیشتری با مخاطبان خود داشته باشند و از دغدغه ها و نیاز های آن ها اطلاع پیدا کنند و در نتیجه فروش خود را چند برابر کنند.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

از مهمترین مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان به افزایش برندسازی، ایجاد تعامل بهتر با مخاطبان، افزایش بازدید و ترافیک سایت، داشتن مخاطبان بیشتر و افزایش فروش می توان اشاره کرد.

کلام آخر

با توجه به استفاده ی گسترده ی کاربران از شبکه های اجتماعی، نباید از حضور در آن ها برای بازاریابی و تبلیغات غافل شد. کاربرد شبکه های اجتماعی در کسب و کار بسیار گسترده است. استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی متغیر هستند، همانطور که پیش می روید به ترفندها و تاکتیک های ویژه ای می رسید که پر بازده هستند. در این مطلب سعی کردیم بگوییم smm چیست؟ و شما را با ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی و مزایا و معایب سوشال مدیا آشنا کنیم و به آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *