در حال حاضر اغلب مردم می دانند که برای افزایش ترافیک و فروش یک سایت، باید اصول سئو را به درستی روی سایت پیاده کنیم. شاید آنها اطلاعات دقیقی از تکنیک های سئو نداشته باشند، اما در هر صورت می دانند که انجام این تکنیک ها لازم است. به پیاده سازی تکنیک های سئو در سایت، بازاریابی سئو می گویند. در این مطلب قصد داریم با جزئیات بیشتری در مورد سئو مارکتینگ و مزایا آن صحبت کنیم.
بازاریابی سئو چیست؟
زمانی که صحبت از بازاریابی seo می شود، عده ای بازاریابی سئو و بازاریابی محتوا را یکی می دانند. اما آیا این دو یک مفهوم را دارند؟
می توان اینطور گفت که بازاریابی محتوا به نوعی زیر مجموعه و یکی از اقدامات مهم در بازاریابی سئو است.
زمانی که شما در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید، رتبه سایتتان ارتقا پیدا خواهد کرد اما در کنار تولید محتوا، باید سایر تکنیک های سئو نیز به کار گرفته شود. در واقع تولید محتوا در کنار سایر تکنیک های سئو سایت می تواند منجر به بازاریابی سئو شود.
پس به این نتیجه می رسیم که بازاریابی سئو و محتوا تکمیل کننده یکدیگر بوده و هر دو کنار هم می توانند به بهبود وضعیت یک سایت منجر شوند. شما نمی توانید بدون تولید محتوای اصولی، ترافیک سایتتان را افزایش دهید؛ از طرفی بدون تکنیک های سئو نیز نمی توان بازاریابی محتوا را به ثمر رساند.
بازاریابی سئو یا سئو مارکتینگ عبارت است از جذب بازار هدف به سمت سایت از طریق موتورهای جستجو، از طریق این روش کاربران زیادی به سمت سایت می آیند.
سئو مارکتینگ چیست؟
سئو مارکتینگ یکی از روش هایی است که کمک می کند تا سایت شما در مدت زمان کوتاهی به جایگاه مناسبی در گوگل برسد. در واقع به کمک این تکنیک ها می توانید بدون صرف هزینه های زیاد، در صفحه اول گوگل نمایش داده شوید.
اما برای سئو مارکتینگ باید چه کاری انجام دهیم؟
سئو مارکتینگ در واقع پیاده سازی همان اصول سئو روی سایت است؛ موتور جستجو گوگل و سایر موتورهای جستجو الگوریتم های مختلفی برای رتبه بندی یک سایت دارند. وب سایتی می تواند در صدر نتایج این موتورهای جستجو قرار بگیرد که بر اساس الگوریتم های آنان پیش برود.
در نتیجه شما به کمک تکنیک های سئو که بر اساس استاندارد و الگوریتم های گوگل باشد، می توانید رتبه یک سایت را ارتقا داده و فروش و بازدید بیشتری را نیز تجربه کنید.
اصول اولیه بازاریابی سئو چیست؟
پس همانطور که گفتیم بازاریابی seo همان پیاده سازی تکنیک های سئو سایت است. اما در ادامه می خواهیم مهم ترین تکنیک های بازاریابی سئو را به شما بگوییم:
-
شناسایی کلمات کلیدی هدف و پر سرچ کسب و کار
با توجه به نوع وب سایت و هدفی که از راه اندازی سایت داشتید، باید کلمات کلیدی هدف کسب و کارتان را پیدا کنید و بر اساس آن ها شروع به تولید محتوا کنید تا در نتایج برتر گوگل قرار بگیرید. در مطلب چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ در این باره صحبت کرده ایم.
-
بازاریابی محتوایی
هر چقدر محتواهای شما با ارزش تر باشد، می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید. برای اینکه محتوای خوب بنویسید باید کاربران هدف خود را پیدا کنید و بر اساس نیاز آنها محتوا تولید کنید. توجه به نیاز کاربر یکی از عوامل مهم در رتبه بندی گوگل است و گوگل به سایت هایی که در جهت رفع نیاز کاربر تولید محتوا می کنند ارزش بیشتری می دهد.
-
آنالیز سایت رقیب
آنالیز سایت رقبا می تواند به شما را در روند فروش بیشتر کمک کند. می توانید با آنالیز سایت رقیب از آن ها ایده بگیرید و دست به انجام کارهایی بزنید که موجب فروش بیشتر آن ها شده است.
-
بهینه سازی تایتل و توضیحات متا صفحات سایت
بهینه سازی عنوان و توضیحات متای صفحات بر کلیک کاربر روی سایت شما تاثیر زیادی دارد. هر چقدر بتوانید عنوان های جذاب تری برای صفحات خود بکار ببرید، احتمال کلیک کاربر بالاتر می رود. توضیحات متا باید بیانگر کلیت صفحه باشد و به گونه ای جذاب نوشته شود که کاربر را جذب خود کند.
-
استفاده از اسکیما
استفاده از اسکیما ها می تواند در جذاب تر شدن سایت شما موثر باشد و به سئو سایتتان کمک زیادی بکند. در مطلب اسکیما چیست؟ نکات مربوط به استفاده از اسکیما در سایت را گفته ایم.
-
فعال سازی نقشه سایت
نقشه سایت راهنمای ربات های گوگل است. از طریق نقشه سایت ربات های گوگل صفحات سایت را بهتر درک می کنند و بین آن ها خزش میکنند. نقشه سایت یکی از عواملی است که در سئو سایت نقش بسزایی دارد.
در مطلب ” افزایش سئو سایت ” تکنیک های بیشتری در مورد سئو را در اختیار شما قرار داده ایم.
مزایای بازاریابی سئو چیست؟
همانطور که گفتیم سئو مارکتینگ به کمک پیاده سازی اصول سئو در سایت امکان پذیر می باشد. اما بازاریابی سئو چه مزایایی دارد؟
جذب بازدید کننده بیشتر
اولین مزایای سئو مارکتینگ را می توان جذب بازدید کننده بیشتر و در نتیجه آن فروش بیشتر دانست. زمانی که اقدام به بازاریابی سئو می کنید، در واقع سایتتان را به نتایج صفحه اول گوگل می آورید. همین کار باعث می شود تا نرخ کلیک سایت افزایش پیدا کند. اما چطور سایتمان را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟ در این باره پیشنهاد می کنیم مطلب ” چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟ ” را مطالعه کنید.
افزایش برندسازی
دومین مزیت بازاریابی سئو را می توان افزایش برندینگ سایت دانست. زمانی که سایت شما دائما با سرچ کلمات کلیدی مختلف در گوگل دیده شود، برندتان در ذهن مخاطبان می ماند. همین امر می تواند به برندسازی سایت شما کمک زیادی کند.
افزایش تعداد مشتریان
در بازاریابی seo هدف ما تنها جذب مشتری نیست؛ بلکه هدف ما جذب مشتری و رضایت او است. تنها در این صورت است که می توانیم آنها را به مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنیم. در سئو مارکتینگ تلاش می شود تا به بهترین شکل به نیاز کاربر پاسخ داده شود.
آیا ابزاری برای بهبود سئو مارکتینگ وجود دارد؟
همانطور که گفتیم سئو مارکتینگ همان پیاده سازی اصول سئو در سایت است. در نتیجه ابزار زیادی برای بهبود بازاریابی سئو وجود دارد. برخی از این ابزار ها عبارت است از گوگل ترند، گوگل آنالیتیکس، سایت Ahref و …
در مطلب ” ابزار رایگان بررسی سئو سایت ” ابزارهای بیشتری را معرفی کرده ایم.
در بازاریابی سئو، چگونه بازار هدف را پیدا کنیم؟
زمانی که برای سئو مارکتینگ اقدام می کنید، در ابتدا باید نیاز و هدف سایتتان را بدانید؛ چرا که باید در جهت آنها گام بردارید. شما باید بدانید دقیقا مخاطبان هدف شما چه افرادی بوده و به دنبال چه چیزی هستند؟
اما چطور مخاطبان هدف را پیدا کنیم؟ برای این کار باید بازاریابی محتوایی انجام دهید. یعنی ابتدا لیستی از کلمات کلیدی که مرتبط به سایتتان است را پیدا کنید.
سپس به کمک رقبا و بررسی محتواهای مختلف سطح وب، برای هر کلمه تولید محتوا کنید. شما می توانید به این ترتیب بازار هدف را به سایت خود بکشانید. به عنوان مثال اگر در زمینه خرید و فروش لوازم دیجیتال فعالیت می کنید، ابتدا باید بدانید کاربر با جستجو یک کلمه به دنبال چه چیزی است. با بررسی وب سایت های صفحه اول می توانید به راحتی به این موضوع پی ببرید.
برخی از کلمات کلیدی مربوط به صفحه محصول بوده و برخی برای قسمت وبلاگ؛ شما می توانید در بخش وبلاگ سایتتان به معرفی 0 تا 100 یک محصول پرداخته و مخاطب را به خود جذب کنید. در آخر نیز او را به خرید آن محصول هدایت کنید.
این نوع از بازاریابی را می توانید در استراتژی های دیجی کالا به وضوح مشاهده کنید؛ دیجی کالا حتی برای محصولاتی که ناموجود هستند نیز مطالبی را ارائه می کند. همین موضوع باعث شده است که این سایت به عنوان یک سایت مرجع برای انواع محصولات شناخته شود.
بازار هدف فروش چیست؟
بازار هدف فروش یعنی جایی که محصول یا خدمات ما به فروش می رسد یا امکان فروش در آنجا بسیار زیاد است. به طور کلی بازار هدف فروش به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:
بازار هدف مستقیم : بازار هدف مستقیم به جایی گفته می شود که محصول شما به صورت مستقیم به فروش می رسد؛ مانند فروش میوه در میوه فروشی یا بازارهای میوه و تره بار
بازار هدف غیر مستقیم : به جایی گفته می شود که ممکن است مشتری با دیدن محصول شما برای خرید آن ترغیب شود؛ مانند فروش لوازم مخصوص کودک در مهدکودک ها
یک بازاریاب سئو حرفه ای باید بتواند از بازار هدف مستقیم و غیر مستقیم به صورت همزمان بهره ببرد. به عنوان مثال سایت آمازون برای بازاریابی، از یک ترفند بسیار جالبی استفاده می کند. فرض کنید شما برای خرید یک پالتو چرم قهوه ای به سایت آمازون مراجعه می کنید اما به دلایلی آن را نمی خرید.
آمازون برای اینکه بازار هدف غیر مستقیم را نیز از دست ندهد، از آیپی شما استفاده می کند. سپس هر زمان با آن آیپی به سایت هایی که تبلیغات آمازون را نشان می دهند، وارد شوید، تبلیغات پالتو چرم قهوه ای در آمازون را خواهید دید. با این کار شما را برای خرید ترغیب خواهد کرد.
به عنوان یک سئوکار، چگونه باید بازاریابی سئو انجام بدهم؟
فرض را بر این می گیریم که شما تمام تکنیک ها و اصول سئو را به صورت کامل مسلط هستید. اولین و ساده ترین راه برای بازاریابی سئو، این است که ابتدا بازار هدف مستقیم حوزه کاری سایت را شناسایی و به آن وارد شوید. به عنوان مثال اگر یک وب سایت فروشگاهی در زمینه گل فروشی دارید، می توانید در سایتتان مقاله ای را بنویسید که به معرفی یک گل به خصوص می پردازد.
در مقابل برای اینکه در بازار هدف غیر مستقیم نیز فعالیت کنید، باید محتوایی بنویسید در مورد اهمیت استفاده از گل و گیاه در خانه؛ سپس به معرفی آن گل و مزایای آن بپرازید.
رابطه سئو مارکتینگ و تبلیغات سئو چیست؟
یکی از تکنیک های سئو، استفاده از تبلیغات است؛ اما تبلیغات انواع مختلفی داشته که هر کدام برای سایت های متفاوتی کاربرد دارد. تبلیغات یک سایت را می توان در دسته های گوگل ادز، رپورتاژ آگهی، تبلیغات محتوایی، تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی تقسیم کرد.
شما می توانید به کمک این روش ها، ترافیک غیر ارگانیک سایتتان را افزایش دهید. اما چه زمانی از تبلیغات برای سایتمان استفاده کنیم؟
بسیاری از افراد تصور می کنند که از همان ابتدا به کمک تبلیغات می توانند سئو سایتشان را بهبود بخشند. اما در واقع زمانی تبلیغات روی سایت نتیجه می دهد که وضعیت سئو داخلی و سئو خارجی سایت شما مناسب باشد. در غیر اینصورت گوگل متوجه این موضوع می شود که شما بدون توجه به وضعیت داخلی سایتتان، اقدام به استفاده از سئو کلاه سیاه و تبلیغات کرده اید.
در استفاده از گوگل ادز، شما باید به گوگل هزینه ای را پرداخت کنید تا او سایت شما را به ازای جستجو کلماتی که از پیش تعیین کرده اید، در صفحه اول گوگل نشان دهد. البته در اینصورت در کنار آدرس سایت شما عبارت ” آگهی ” یا ” AD ” گذاشته می شود. به این نتایج، اصطلاحا نتایج پولی گفته می شود.
برای رپورتاژ آگهی و تبلیغات کلیکی نیز، شما از وب سایت های پر بازدید که در این زمینه فعالیت می کنند، می خواهید که سایت یا خدمات شما را در سایتشان تبلیغ کنند؛ سپس به ازای این تبلیغ به آنها هزینه ای را پرداخت می کنید.
پس همانطور که گفتیم، تبلیغات سئو یکی از تکنیک های مهم در سئو مارکتینگ است اما زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرد که سایتمان در وضعیت نسبتا خوبی به سر ببرد.
در مطلب ” تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو سایت ” بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.
وظیفه بازاریاب سئو چیست؟
به طور کلی بازاریاب به شخصی گفته می شود که به طور کامل حرفه، محصول یا خدمات یک کسب و کار می شناسد و توانایی عرضه آنها را به دیگران دارد. بازاریاب سئو نیز دقیقا می داند که هر وب سایت به چه مواردی نیاز دارد و به کمک دانش خود، به شما کمک می کند تا به بهترین شکل سایتتان را مدیریت کرده و جایگاهش را ارتقا دهید.
یک بازاریاب سئو خوب، باید بتواند به خوبی بازار هدف خود را پیدا کرده و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهد.
نکات مهم در بازاریابی سئو
- تحلیل و بررسی رقبا
- تحقیق بازار تجارت و کسب و کار
- در نظر گرفتن میزان سرمایه
- تعیین هدف کسب و کار
- تعیین اولویت های کارفرما
- مسئولیت پذیری
نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سئو کاران باید علاوه بر دانستن اصول سئو، در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی نیز مهارت داشته باشند. در واقع بخش بزرگی از سئو یک سایت، تحلیل آن و بررسی نیازهای مخاطب است. فردی که در زمینه سئو فعالیت می کند، باید توانایی این را داشته باشد که در زمینه تبلیغات نیز ایده های مناسبی بدهد. گاها سئوکاران را به عنوان بازاریاب اینترنتی نیز میشناسند.
یک سئو کار خوب باید بداند که سئو و دیجیتال مارکتینگ دو مفهوم بهم وابسته اند که در کنار یکدیگر به نتیجه می رسند. به عنوان مثال یکی از تکنیک های بسیار کارآمد سئو، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. این تکنیک در دیجیتال مارکتینگ نیز بسیار حائز اهمیت است. پس می توان گفت بسیاری از تکنیک های سئو و بازاریابی اینترنتی مشابه هم هستند.
اما به طور کلی زمانی که یک سایت از نظر سئو به جایگاه مناسبی برسد، تبلیغات روی آن اثر بیشتری خواهد داشت.
❔︎ سوالات متداول
سئو مارکتینگ چیست؟
سئو مارکتینگ به معنی بکارگیری تکنیک های سئو روی سایت برای جذب مشتری است.
اصول سئو مارکتینگ چیست؟
شناسایی کلمات کلیدی هدف، بازاریابی محتوا، آنالیز سایت رقیب، بهنیه سازی عنوان و متا دیسکریپشن، استفاده از اسکیما و فعالسازی نقشه سایت از اصول بازاریابی سئو هستند.
مزایای سئو مارکتینگ برای کسب و کارها چیست؟
بازاریابی سئو باعث افزایش برندینگ، افزایش مشتریان و افزایش ترافیک هدفمند سایت می شود.
در پایان
در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد بازاریابی سئو و اهمیت آن به شما بدهیم. همانطور که گفتیم بازاریابی سئو و بازاریابی محتوایی دو مفهوم کاملا جدا اما تکمیل کننده یکدیگرند. زمانی می توانید در سئو مارکتینگ به نتیجه درستی برسید که در زمینه تولید محتوا نیز به صورت تخصصی فعالیت کنید.
اگر در زمینه سئو تخصص و تجربه کافی ندارید، پیشنهاد می کنیم از مشاوره رایگان سئو تیم سیتی سایت استفاده کنید.