طراحی سایت

الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

الگوریتم کبوتر گوگل

 

موتور جستجوی گوگل، از الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند. هدف گوگل از استفاده این الگوریتم ها، این است که بهترین نتیجه را در اختیار کاربر قرار دهد و کاربر در مدت زمان کوتاهی به پاسخ سوال خود برسد. الگوریتم کبوتر گوگل یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل است که تحول عظیمی در دنیای جستجو به وجود آورده است. برای آشنایی با الگوریتم کبوتر و تاثیر آن روی سئو و رتبه سایت تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

 الگوریتم کبوتر با دیگر الگوریتم های گوگل کاملا متفاوت است. ساز و کار دیگر الگوریتم های گوگل،یافتن کلمات کلیدی مرتبط با عبارت های جستجو شده است، تا دقیقا آن چیزی که کاربر می خواهد پیدا شود. گوگل تمام فاکتورهای یک سایت اعم از: محتوا، فیلم ها، تصاویر و کلمات هم کانسپت را بررسی می کند و به آن سایت امتیاز می دهد، سپس بر اساس رتبه، بهترین سایت ها را در نتایج اول نشان می دهد. اما اساس کار الگوریتم کبوتر گوگل فرق دارد و به موقعیت جغرافیایی و مکانی توجه دارد.اساساً این الگوریتم برای جستجو هایی کاربرد دارد که یک مکان هستند. برای مثال: هنگامی که شما یک مکان خاص مثل بیمارستان را در گوگل سرچ می کنید، الگوریتم کبوتر دست بکار می شود و لیست بیمارستان هایی که نزدیک مکان اقامت تان است را نشان می دهد.

 

تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو محلی

سئو محلی یا لوکال سئو، بهینه سازی و سئوسایت بر اساس موقعیت جغرافیایی و مکانی است. سئو محلی به معنای انجام اقداماتی با هدف بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل، در جستجو های مربوط به موقعیت مکانی است. تصور کنید، برای اولین بار به شهری رفته اید که هیچ اطلاعاتی از رستوران های آنجا ندارید. چگونه می توانید یک رستوران در نزدیکی مکانی که هستید پیدا کنید؟ تنها کافیست در سرویس گوگل تلفن همراه خود، عبارت رستوران را سرچ کنید در این حالت الگوریتم کبوتر به کمک شما می آید و لیست رستوران هایی که در آن نزدیکی قرار دارد را همراه با شماره تلفن و آدرس در اختیارتان قرار می دهد.

سئو محلی برای کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. زیرا؛ هر کسب و کاری به دنبال جذب مشتری واقعی و فروش محصولات و خدمات به آن ها است. هر چقدر کسب و کارها بتوانند محصولات و خدمات خود را به افرادی که در نزدیکی موقعیت مکانی خود هستند، معرفی کنند شانس موفقیت شان بیشتر خواهد بود.

تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو محلی

 

تاثیر الگوریتم کبوتر بر میزان ترافیک و نرخ تبدیل سایت

شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم؛ الگوریتم کبوتر بر میزان ترافیک و نرخ تبدیل تاثیرات متفاوتی دارد. اما چطور؟ ممکن است الگوریتم کبوتر ترافیک سایت را کاهش دهد، اما نرخ تبدیل را افزایش دهد. با بهینه کردن سایت برای الگوریتم کبوتر سایت شما بیشتر برای افرادی نشان داده می شود که در نزدیک موقعیت مکانی شما هستند. در این حالت ممکن است بازدید کمتری داشته باشید، اما نرخ تبدیل همین ترافیک کم، بالاتر از زمانی است که سایتتان به همه افراد نشان داده می شود. 

فرض کنید یک سایت برای سوپر مارکت تان در منطقه ی میدان آزادی دارید که آن را برای الگوریتم کبوتر و سئو محلی بهینه نکرده اید. زمانی که کاربران در موقعیت های مکانی مختلف، عبارت خرید از سوپر مارکت را سرچ می کنند، سایت شما برای آنها نمایش داده می شود و آن ها روی آن کلیک می کنند. این مساله باعث می شود؛ برای مثال سایت شما روزانه ۵۰۰ عدد بازدید داشته باشد اما واقعا چه تعداد از افرادی که وارد سایت شما شدند در منطقه میدان آزادی هستند؟ بدون شک تعداد کمی از آن ها جز جامعه هدف شما هستند و اقدام به خرید می کنند. بنابراین نرخ تبدیل سایت شما کم می شود.

اکنون حالت دوم را در نظر بگیرید؛ زمانی که سایت خود را برای سئو محلی و الگوریتم کبوتر بهینه کرده اید. الان سایت شما، زمانی به کاربر نمایش داده می شود که عبارت سوپر مارکت در میدان آزادی را سرچ کنند. در این حالت ممکن است بازدید سایت شما به نصف برسد، اما این تعداد ۲۵۰ نفر، مشتریان واقعی شما هستند که احتمال اینکه سفارش داشته باشند، بسیار زیاد است. بنابراین نرخ تبدیل سایت شما بالاتر می رود.

 

تاثیر الگوریتم کبوتر بر پیدایش سایت های دایرکتوری

یکی از تاثیرات الگوریتم کبوتر روی کارآمدن سایت های دایرکتوری است. سایت های دایرکتوری، سایت هایی هستند که اگر برای مثال: به دنبال رستوران های منطقه ولنجک هستید، لیستی از رستوران های این منطقه را به همراه آدرس و شماره تماس به شما نشان می دهند. از این طریق، شما در مدت زمان کمتری می توانید به این رستوران ها دسترسی پیدا کنید، آن ها را با هم مقایسه کنید و بهترینشان را انتخاب کنید.

 

الگوریتم کبوتر چه تاثیری بر سئو سایت ها دارد؟

به طور کلی تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو سایت موارد زیر می تواند باشد.

 

کمکی برای کسب و کارهای محلی

الگوریتم کبوتر، همانطور که گفتیم تحول عظیمی برای کسب و کار های محلی بوجود آورد. صاحبان کسب و کارهای محلی، از طریق بهینه سازی سایتشان برای این الگوریتم توانستند کاربران بیشتری را جذب کنند، افزایش فروش سایت را تجربه کنند و از این طریق کسب و کارشان را گسترش دهند.

 

تغییر پک های نمایش

پک ها قسمت هایی در نتایج جستجو هستند که با کلیک روی آن ها اطلاعات سایت و موقعیت مکانی آن مشخص می شود. در تصویر زیر پک نمایش را می بینید.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو سایت

 قبل از الگوریتم کبوتر سایت های بیشتری در پک معرفی می شدند. در صورتی که الان تنها سه سایت در پک نمایش داده می شود. این امر باعث می شود کاربر در مدت زمان کمتری به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند.

 

شخصی سازی نتایج جستجو

تا قبل از استفاده از الگوریتم کبوتر، هنگامی که یک عبارت عمومی سرچ می شد، گوگل نتایجی را که از نظر مکانی به شما نزدیک نبودند را نشان می داد، اما اکنون الگوریتم کبوتر، حتی برای عبارت های عمومی، نتایجی که نزدیک شماست و برای شما مفید است را نشان می دهد. برای مثال اگر کلمه بیمارستان را در تهران سرچ کنید نتایج آن با سرچ همین کلمه در مشهد متفاوت خواهد بود و نتایج شخصی سازی شده را به شما نمایش می دهد.

 

الگوریتم کبوتر گوگل برای همه سایت ها مفید است؟

تا اینجا با الگوریتم کبوتر آشنا شدیم. اکنون این سوال پیش می آید؛ آیا الگوریتم کبوتر گوگل برای تمامی سایت ها مفید است؟ پاسخ این سوال خیر است. برای شرکت های آنلاینی که خدمات و محصولات خود را به تمامی شهرها یا حتی کشورها، بدون محدودیت جغرافیایی ارائه می کنند، الگوریتم کبوتر نه تنها مفید نیست بلکه؛ می تواند تعداد مشتریان را هم کاهش دهد. بنابراین صاحب کسب و کار باید با توجه به شرایط کاری خود، تصمیم بگیرد از الگوریتم کبوتر استفاده کند یا خیر.

پس از آپدیت الگوریتم کبوتر و اضافه شدن ویژگی هایی به آن، سایت های مربوط به برخی از اصناف رشد قابل توجهی در نتایج جستجو داشتند از جمله: صنف هتل و مکان های گردشگری، اصناف آموزشی، اصناف مربوط به تغذیه، فروشگاه های اینترنتی، صنوف حمل و نقل. 

 

چگونه سایت را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنیم؟

تا اینجا با روش کار الگوریتم کبوتر آشنا شدیم. حال می خواهیم بدانیم چگونه سایت را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنیم؟

 

ثبت سایت در نقشه گوگل

 از راه های بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر گوگل، ثبت موقعیت مکانی در گوگل است.

چگونه سایت را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنیم؟

اگر چه بر اثر تحریم های گوگل، امکان ثبت نقشه برای بیزینس های محلی وجود ندارد. اما می توان به عنوان کاربر، کسب و کار خود را در گوگل ثبت کرد. با این کار گوگل شما را در نتایج جستجو در اولویت قرار می دهد، چون درک بهتری از موقعیت شما دارد. برای آموزش ثبت سایت در گوگل می توانید مقاله ثبت مکان در گوگل مپ با کامپیوتر را مطالعه کنید.

 

درج نام و تلفن و آدرس در تمام صفحات سایت

خزنده های گوگل آدرس و تلفن را درک می کنند و در سئو محلی تاثیر می دهند. با تکرار تلفن و آدرس در فوتر صفحات، که به صورت خودکار در همه صفحات نمایش داده می شود، به الگوریتم های کبوتر سیگنال داده می شود. علاوه بر این کار حتما صفحه ی تماس با ما در سایت خود داشته باشید و اطلاعات تماس، آدرس و تلفن  را در آن ثبت کنید.

 

انتخاب هاست ملی

برای طراحی سایت، می توانید از هاست های مختلف ایرانی و خارجی استفاده کنید. هاست خارجی مزایا خاص خود را دارد.اما استفاده از هاست های ایرانی، برای شمایی که در ایران فعالیت دارید بر سئو محلی تاثیر زیادی دارد. الگوریتم کبوتر گوگل برای کاربران اینجا آی پی های ایرانی را اولویت قرار می دهد. بر ای راهنمایی در مورد خرید هاست مطلب برترین شرکت هاستینگ را مطالعه کنید.

 

ثبت دامنه با پسوند ملی

دامنه سایت بر سئو محلی تاثیر گذار است. برای ثبت سایت می توانید از دامنه های مختلفی مثل com ، .ir ، .net. و… استفاده کنید. در صورتی که سایت خود را با پسوند ملی ثبت کنید، الگوریتم کبوتر توجه بیشتری به شما خواهد کرد.

 

استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما

اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچک و اضافه است که زبان خود گوگل هم هست. اسکیما به گوگل کمک می کند، اطلاعات سایت را بهتر تشخیص دهد و احتمال اینکه در در نتایج بالاتر نشان داده شود بالا رود.

 

اختصاص بخشی برای نظرات مشتریان و کاربران

از تاثیر نظرات کاربران بر سئو سایت، تاثیر آن ها بر الگوریتم کبوتر گوگل است. نظرات کاربران بر سئو محلی تاثیر می گذارد و سایت را در نتایج برتر جستجو نشان می دهد. از مشتریان خود بخواهید، نظراتشان در مورد محصولات و خدمات را با شما در میان بگذارند.

 

ثبت سایت در وب سایت های دایرکتوری

در بخش های بالاتر با سایت های دایرکتوری آشنا شدیم. می توانید با ثبت سایت خود در آن ها نظر الگوریتم کبوتر گوگل را به خود جلب کنید. برای اینکه این کار تاثیر بیشتری داشته باشد، می توانید در چند سایت دایرکتوری ثبت نام کنید تا کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند.

 

پروفایل شبکه های اجتماعی

نقش شبکه های اجتماعی را در سئو محلی جدی بگیرید، پروفایل شما در این شبکه مثل اینستاگرام، فیسبوک و … می توانند تاثیر زیادی در جستجوهای محلی بگذارد. با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید نقاط ضعف کسب و کارتان را بهبود ببخشید.

 

اهمیت لوکال سئو یا سئو محلی

سایت MOZ آماری در خصصوص افزایش جستجوهای مربوط به موقعیت مکانی منتشر کرده است، گوگل هم با توجه به افزایش جستجوهای محلی و محبوبیت این گونه جستجوها بین کاربران، مجبور شده است در روند رتبه بندی سایت ها تغییراتی بدهد. 

با پیدایش سئو محلی رتبه سایت ها، دستکاری شد. این امر به این دلیل اتفاق افتد که عواملی که در گذشته در سئو تاثیر داشتند، اهمیت کمتری پیدا کردند. زمانی که کاربران جستجوهای مربوط به موقعیت مکانی را انجام می دهند، عواملی مثل موقعیت و فاصله مکانی، ساعت کاری و … از اعتبار سایت مهم تر خواهد بود و گوگل بر اساس موقعیت مکانی یک سایت را در نتایج این نوع جستجو می آورد نه اعتبار و ارزش سایت.

 

 

❔︎ سوالات متداول

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر یکی از الگرویتم های گوگل است که موقعیت مکانی کاربران توجه دارد و سعی می کند نتایج جستجو را بر اساس موقعیت کاربران بهینه کند.

 

الگوریتم کبوتر چگونه کار می کند؟

الگوریتم کبوتر برای جستجوهای مربوط به موقعیت مکانی کاربرد دارد. هنگامی که شما به دنبال آدرس مکانی هستید، الگوریتم کبوتر دست بکار می شود و بهترین نتایج را با توجه به موقعیت جغرافیاییتان به شما نمایش می دهد.

 

چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنیم؟

از طریق ثبت سایت در گوگل مپريال درج آدرس و شماره تلفن در صفحات سایت، استفاده از اسکیما، درج نظرات مشتریان در سایت و ثبت نام در سایت های دایرکتوری می توان سایت را برای این الگوریتم بهینه کرد.

 

کلام آخر

در این مطلب با الگوریتم کبوتر گوگل، ساز و کار و عملکرد آن آشنا شدیم. تمامی الگوریتم های گوگل به دنبال نشان دادن بهترین نتایج به کاربران هستند. الگوریتم کبوتر هم، مثل دیگر الگوریتم ها سعی در رضایت کاربر دارد. این الگوریتم، بر موقعیت مکانی و جغرافیایی تاکید دارد و برترین نتایج را بر اساس موقعیت های مکانی نشان می دهد.

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:47

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *