عکاسی در دنیای “کسب و کارهای اینترنتی” اهمیت زیادی دارد، اما وقتی صحبت از فروش کیف، کفش و لباس باشد، اهمیت عکاسی چند برابر میشود! چراکه هنوز بعد از گذشت اینهمه سال، بسیاری از مخاطبان نسبت به خرید آنلاین این محصولات مرددند و در این شرایط وجود چند تصویر به شدت جذاب و حرفهای میتواند باعث راحتتر قانع کردن آنها به خرید شود.
با توجه به این موضوع در این مقاله همراه من باشید تا همه چیز، از استایل محصول تا پسزمینه و نور و زاویه را در مورد عکاسی از کفش به شما توضیح بدهم.
آموزش عکاسی از کفش و کیف
عزیزان این مقاله 2 بخش دارد. در بخش اول با اصول عکاسی از کفشها آشنا میشویم و در بخش دوم به سراغ تکنیکهایی میرویم که میتواند باعث شود عکسهایتان جذابیت و بازدهی بیشتری داشته باشد.
1_ کفش را زنده کنید!
اولین نکته این است؛کفش را بهشکلی در تصویر قرار بدهید که مخاطب بتواند آن را در پای خودش تصور کند! به زبان دیگر کفش نباید شل و بیجان باشد، بلکه باید آن را به هر ترتیبی هست، زنده کنید. چراکه چنین تصویری میتواند به مخاطب بگوید قرار است بعد از خرید، چه کفشی به پا کند.
برای این کار، راههای زیادی دارید. مثلا برای کفشهای اسپرت میتوانید از کاغذ باطله مچاله شده استفاده کنید. یا برای کفشهای زنانه میتوانید از نخ دندان کمک بگیرید.
2_ پسزمینه درستی انتخاب کنید
خب، در مورد پسزمینه در عکاسی از کفش، یک دنیا حرف برای گفتن هست! اول از همه اینکه بهتر است خیلی به سراغ پس زمینههای شلوغ و بهمریخته نروید چراکه باعث میشود مخاطب از اصل موضوع منحرف شود. (مگر اینکه واقعا ایده خلاقانهای داشته باشید.) در عین حال انتخاب پسزمینه کاملا سفید میتواند باعث کاهش زیبایی کفش شود. به جز اینها، باید مراقب باشید که رنگ پسزمینه خیلی نزدیک به رنگ کفشها نباشد.
شاید یکی از بهترین انتخابها، داشتن یک پسزمینه سفید یا خاکستری باشد که کمی رنگهای متفاوتی هم در آن قرار گرفته. به این ترتیب هم زیبایی را حفظ کردهاید و هم اجازه حواسپرتی به مخاطب ندادهاید.
نکته: اگر تصاویر را برای وب سایت میخواهید، بهتر است در عین داشتن عکسهایی با بکگراند منتخب، یک عکس هم از کفش با پسزمینه کاملا سفید داشته باشید.
3_ نور را تنظیم کنید
نور مناسب یکی از مهمترین چیزهایی است که باعث میشود تصویر کفش شما جذاب به نظر برسد. در مورد نورپردازی:
- دادن نور مستقیم و شدید باعث ایجاد سایههای زشتی میشود که کل عکس را بیکیفیت میکند.
- انداختن نور به زوایای اشتباه، باعث میشود کفش نهتنها زشت که حتی عیبدار در نظر گرفته شود!
- در اغلب مواقع نور طبیعی بهترین انتخاب است. پس شاید بهتر باشد تصاویر را کنار یک پنجره بزرگ بگیرید.
- اگر نور پنجره خیلی تیز و قوی بود، به کمک یک پارچه نازک یا ملحفه از شدتش کم کنید.
- میتوانید در محیط بیرون، جایی که سایه است و نور خوبی دارد، عکس بگیرید.
- عکس گرفتن را در ساعات مختلف روز امتحان کنید تا متوجه شوید بهترین نور مربوط به چه زمانی است؟
- علاوه بر نور طبیعی، میتوانید از سافت باکسهای آماده یا دستساز برای ایجاد نور مناسب کمک بگیرید.
4_ به درجه فوکوس مناسب برسید
فوکوس تار و ملایم شاید باعث شود بعضی تصاویر هنری و جذاب به نظر برسند؛ اما خب در زمان عکسبرداری از کفش، احتمالا چنین عکسهایی برای مخاطبان آزاردهنده خواهد بود. با توجه به این، بهتر است بهشکلی روی سوژه فوکوس کنید که جزئیات بیشتری از آن مشخص باشد. مثلا میتوانید از دیافراگمهای بالا، به عنوان نمونه f/11 در دوربین DSLR استفاده کنید تا جزئیات در تصویر دیده شود.
علاوه بر این، راهکار بعدی که میتواند باعث دیده شدن بهتر جزئیات در تصویر شود، این است که از یک 3 پایه استفاده کرده و لرزش دوربین یا گوشی را به حداقل برسانید.
5_ روی بخشهای مهم فوکوس کنید!
در بعضی کفشها، مشتریان علاقه دارند به بخشهایی از محصول بیشتر توجه کنند. مثلا دوست دارند بدانند دوخت کفش به چه شکلی است یا رویه آن از چه جنسی ساخته شده. با توجه به این، شما باید بنابر شناختی که از خریدار هر کفش دارید، حتی تصاویری با فوکوس روی این بخشها بگیرید تا مشتری با خیال راحتتری خرید کند.
6_ سایهها را تنظیم کنید
نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
حالا این تصویر را مشاهده کنید:
احتمالا شما هم مثل من و اغلب مخاطبان این مقاله، به تصویری که سایه داشت علاقه بیشتری نشان دادید! با اینکه خیلی از عکاسان ترجیح میدهند سایهها را در مرحله ویرایش عکس از محصول حذف کنند، انتخاب بهتر این است که با انتخاب زاویه درستنور یک سایه طبیعی و مناسب به عکس بدهید. چراکه محصول بدون سایه نمیتواند به اندازه کافی طبیعی و عمیق به نظر برسد.
همینطور وجود سایه علاوه بر طبیعی کردن سوژه، باعث میشود محصول بیشتر در چشم مخاطب دیده شود. جالب است بدانید که حتی بعضی از عکاسان حرفهای برای اینکه بتوانند محصول را جذابتر نشان بدهند، تصویر را بدون سایه گرفته و سپس به آن در مرحله ویرایش تصویر، سایه اضافه میکنند.
7_ از زاویه مناسب عکس بگیرید
اگر محصول چیزی مثل یک میز یا مثلا یک لیوان بود، میتوانستم بگویم یک زاویه خاص و مناسب برایش انتخاب کنید. اما برای گرفتن عکس از محصولاتی مثل کفش، صحبت در مورد یک یا دو زاویه نیست! در واقع اینجا هر چه بتوانید زوایای بیشتری را پوشش بدهید، توانستهاید روی ذهن مخاطب اثر بیشتری داشته باشید. با توجه به این پیشنهاد میکنم از روبرو، کنار و پشت آن عکس بگیرید.
حتی بعضی برندهای فروش کفش، ترجیح میدهند از بخش پایین و همینطور داخلی کفش هم عکس گرفته و آن را در سایت و شبکههای اجتماعی قرار بدهند.
8_ همه جا ثابت باشید!
یکی از غیر حرفهایترین چیزهایی که ممکن است در عکسبرداری از کفشها مشاهده کنید، این است که در تصاویر مختلف از یک کفش، چیزهایی مثل نور، زاویه، سایه و… متفاوت باشد! در واقع این ناهماهنگیها میتواند ذهن مخاطب را از سوژه اصلی منحرف کرده و البته به او القا کند که با یک برند غیر حرفهای طرف شده. بنابراین با داشتن یکسری استانداردها در اندازه، فاصله، تنظیم نور و… مطمئن شوید که همه تصاویر با هم هماهنگی کامل دارند.
آموزش عکاسی از کفش و خلاقیت!
خب، تا اینجا با اصول عکاسی از کفش آشنا شدیم. در ادامه اما میخواهم به سراغ یکسری تکنیکها و خلاقیتها بروم که کمکتان میکند عکاسی حرفهایتری داشته باشید. مخصوصا برای داشتن مزیت رقابتی، برای تبلیغات، انتشار عکس در شبکههای اجتماعی و ساخت صفحات «لندینگ پیج» جذاب سایت، این تکنیکها برایتان کاربردی خواهد بود.
1_ از مدلها کمک بگیرید!
یکی از بهترین تکنیکها کمک گرفتن از مدلهای عکاسی است! در واقع به کمک مدلها و البته ست کردن کفش با شلوار و لباسها بر اساس اصول مد، میتوانید باعث شوید که مخاطب بیشتر نسبت به محصولتان علاقه نشان بدهد. البته الزامی نیست که حتما در تصاویر کل بدن مدل قابل مشاهده باشد. در واقع حتی میتوانید یک کفش را با یک جوراب هم ست کنید و زیباییاش را افزایش بدهید.
2_ در مکان مناسب عکس بگیرید
اگر از مدل عکاسی برای کفشها استفاده میکنید، میتوانید مکان عکاسی را متناسب با خود کفش مشخص کنید. مثلا در یک جاده برفی یا در کوه، از چکمهها عکس بگیرید. یا مثلا در یک تالار از کفشهای مجلسی زنانه عکس بگیرید. به این ترتیب به عکسها حس زنده بودن بیشتری میدهید.
3_ رنگهای مختلف را نشان بدهید
قطعا وجود تصاویر مختلف از رنگبندی کفش، میتواند باعث جذب بیشتر مخاطبان به محصول شود. در بهترین حالت، باید از هر کفش در رنگبندیهای مختلف عکس بگیرید. اما اگر نمیتوانید، شاید یک گرافیست بتواند با کمک گرفتن از تکنیکهای ویرایش عکس، رنگ همان تصویری که گرفتهاید را تغییر داده و هزینههایتان را کاهش بدهد.
4_ در پسزمینه خلاقیت نشان بدهید
بالاتر هم به این اشاره کردم که داشتن پسزمینه شلوغ میتواند تمرکز مخاطب را از محصول منحرف کند. اما در عین حال اگر بتوانید پس زمینهای برای کفشها انتخاب کنید که با سلیقه خریدار کفش متناسب باشد، احتمال دارد حتی این موضوع آمار فروش را بالا ببرد. مثلا برای یک جفت کفش کوهنوردی، یک پسزمینه که احساس آزادی و سفر را القا کند، انتخاب جذابی است. یا مثلا عکس گرفتن از یک جفت کفش ورزشی باشگاهی در کنار دمبلهای بدنسازی یا اصلا عکاسی از چکمههای مشکیرنگ مدل متال در یک فضای دودآلود و تیره!
5_ مزیتها را نگفته بگویید!
نوشتن این نکته که کفشهایتان ضد آب هستند در توضیحات صفحه محصول یا کپشن پست، کاری ندارد اما در عین حال نمیتواند آنطور که باید هم تاثیرگذار باشد! انتخاب حرفهایتر و جذابتر این است که یک تصویر از کفشها در کف یک خیابان خیس، قرار بدهید. برای اثرگذاری بیشتر حتی میتوانید با فونت جذاب و در چند کلمه کوتاه، روی خود عکس تصویر در مورد ضد آب بودن آن بنویسید.
6_ به خریدار شخصیت بدهید!
ما آدمها علاقه شدیدی به این داریم که خودمان را عضو یک گروه بدانیم! حالا شما میتوانید از این نکته در هنگام عکاسی از کفشها استفاده کرده و به کمکش، احتمال فروش را بالا ببرید. چطور؟
مثلا میتوانید از کفشها در پای یک ورزشکار حین زدن وزنه سنگین در باشگاه بدنسازی عکس بگیرید. یا میتوانید کفشها را در پای یک بیزینسمن با لباسهای شیک نشان بدهید! به این ترتیب به مخاطب این حس القا میشود که با خرید این کفشها، شبیه این دسته از افراد شده و وارد گروهشان میشود.
7_ متفاوت باشید!
بله، اگر هدف واقعیتان این است که خلاقیت به خرج بدهید، باید کمی ذهن ایدهپردازتان را روشن کرده و از آن برای ساخت ایدههای عکاسی متفاوت استفاده کنید. مثلا تصویر پایین را مشاهده کنید:
این گونه تصاویر حاصل ذهنهای خلاقی هستند که ترجیح دادهاند به جای بودن در یکسری چارچوبها، آنها را شکسته و خودشان صاحب یک سبک متفاوت شوند.
کلام آخر
قبل از تمام شدن مقاله؛ اگر هنوز برای کسب و کارتان وب سایت فروشگاهی ندارید، یک پیشنهاد بدون ریسک دارم! استفاده از تست 7 روزه و کاملا رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت و ساخت فروشگاه اینترنتی در کمتر از 2 دقیقه! کافی است همین حالا وارد صفحه فروشگاه ساز شوید. اگر هم سوالی در موردش داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که چطور از کفشها عکاسی کنیم و با اصول و تکنیک های عکاسی از کفش آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم.