اگر که تا به حال ایمیلهای تبلیغاتی ارسال کرده باشید، حتماً میدانید که تنظیم یک ایمیل خوب چقدر سخت است. ممکن است شما با دقت به تنظیم ایمیل خود بپردازید، تمام جملات آن را چند بار مرور کنید تا از تاثیر آنها مطمئن شوید و حتی زمان زیادی را صرف پیدا کردن عنوان مناسب برای آن کنید. اما بعد از اینکه ایمیل خود را با نهایت اعتماد به نفس ارسال کردید، به آمار نگاه کنید و متوجه شوید که نتیجه آنقدری که انتظار داشتید رضایتبخش نیست و نرخ کلیکها واقعاً نامیدکننده است.
چرا؟ چه کاری باید کرد تا مردم راغب باشند که ایمیل ما را باز کنند، آن را بخوانند و بعد هم بروی لینکهای ما کلیک کنند؟ خب، خبر خوب این است که اینکار آنقدرها هم سخت نیست. قرار است همین امروز مساله را با هم حل کنیم. میپرسید چگونه؟ ما در این مطلب به شما مهمترین نکاتی را که بروی نتایج ایمیل شما تاثیر میگذارند را خواهیم گفت و شما با رعایت آنها به راحتی میتوانید نتایج بسیار بهتری را در بازاریابی ایمیلی خود بگیرید. فقط یادتان نرود که تمامی این راهکارها آزمایش خود را پس دادهاند و مطمئاً موثر واقع خواهند شد. آماده هستید؟ پس بیایید شروع کنیم.
چگونه ایمیلهایی بفرستیم که همه مشتاقانه انتظارشان را بکشند؟
یک سوال سریع: کدام ایمیل است که مشتاقانه منتظر دریافت آن هستید؟ ایمیلی از سوی دوست صمیمیتان یا ایمیلی از سوی یک شرکت تجاری بزرگ؟ ترجیح میدهید کدامیک از این دو ایمیل را بخوانید؟
انتخاب خیلی راحت است، اینطور نیست؟ واضح است که ایمیل یک دوست بسیار بسیار بیشتر برایتان ارزش دارد. با این حساب وقتی که به لیست مشترکان خبرنامۀ خود ایمیل ارسال میکنید، چکار باید بکنید؟ آیا باید طوری ایمیل خود را بنویسید که انگار یک جماعت بزرگ و بیهویت را مخاطب قرار میدهید؟ یعنی همانطور که بخش بازاریابی یک برند بزرگ و رسمی مینویسد؟
نه، نه، نه… اگر بخواهید آدمها به خواندن ایمیلهای شما علاقه نشان دهند، لازم است تلاش کنید مثل یک دوست با آنها برخورد کنید.
فکر کنم منظور ما را بدانید. شما به دوستان خود علاقه دارید و این را به آنها نشان میدهید… درست است؟
پس بهتر است تلاش کنید آن ظاهر شرکتی خود را تا حدی کنار بگذارید و یک رویکرد دوستانه نسبت به مخاطب داشته باشید. ایمیل خود را با لحن محاورهای و البته با احترام بنویسید.
حالا که کلیّت حرف ما را متوجه شدید، برویم سراغ نکاتی که اهمیّت دارند. با رعایت این 8 قانون اساسی میتوانید ایمیلهای جذاب و دوستانه ارسال کنید:
- صحبت کردن با مشترکان خود را بس کنید. انقدر از آنها به عنوان خوانندگان خبرنامه یاد نکنید. جوری بنویسید که انگار مخاطب شما فقط یک نفر است. این باعث میشود که بلافاصله ایمیل شما شخصیتر شود.
- از تلف کردن وقت آدمها دست بردارید. فقط زمانی ایمیل ارسال کنید که حرفی برای گفتن دارید یا میخواهید به مشترکان پیشنهادی بدهید.
- مفید باشید. فقط آن وقتهایی ایمیل نفرستید که از خوانندگان خود درخواستی دارید. سعی کنید به آنها کمک کنید، بخشنده باشید، صمیمی رفتار کنید و مثل یک دوست واقعی حرف بزنید.
- از اسم واقعی خود برای بخش “From” استفاده کنید. اسم و آبروی خود را خرج یک رابطه صمیمی کنید. اینکار دوستانهتر است، اینطور نیست؟
- قابل اعتماد باشید. بگذارید خوانندگان دقیقاً بدانند که باید چه انتظاری داشته باشند. البته که ایمیلهای فروش باید بخشی از بازاریابی ایمیلی شما باشند. هیچ اشکالی هم ندارد. اما وقتی که افراد عضو خبرنامه میشوند، بد نیست این را به اطلاع آنها برسانید.
- زیادهروی نکنید. هر چقدر که دوست دارید ایمیلهای خود را شخصیسازی کنید، اما سعی کنید اسم آدمها را بیش از حد تکرار نکنید، چرا که باعث میشود ایمیل شما همچون متن یک فروشنده زرنگ به نظر برسد.
- در تیم مخاطبان خود باشید. به یادشان بیندازید که تنها نیستند. به آنها بگویید که سختیهایشان را درک میکنید. با آنها همدردی کنید و ببینید که چطور میتوانید به آنها کمک کنید.
- به آدمها بابت خواندن ایمیل خود پاداش بدهید. مطمئن شوید که آنها با خواندن ایمیل شما چیزی بدست میآورد. اما چه چیزی؟ یک راهنمایی مفید به آنها بکنید. کاری کنید حس بهتری داشته باشند. یک جملۀ الهامبخش برایشان بفرستید و …
چگونه ایمیلهایی بفرستیم که خوانندگان بازشان میکنند؟
اکثر اینباکسها شلوغند و تا خرخره پر از ایمیلهای حوصلهسربر و غیر جذاب هستند. ایمیلهای شما هم براحتی میتوانند در میان این همه شلوغی گم شوند. اضافه شدن تبهای مختلف در سیستم Gmail هم کمکی به این اوضاع نکرده است و بسیاری از خوانندگان اصلاً از طرز کار آن خبر ندارند.
برای اینکه بتوانید ایمیل خود را نجات بدهید، لازم است یک عنوان جذاب برای آن انتخاب کنید.
پس سوال اینجاست که چطور میتوان عنوانهای انتخاب کرد که باعث شود ایمیل شما برای مخاطب پر رنگ شده و او به باز کردن ایمیل تشویق شود؟
ما در اینجا چندین نکته مهم برای دستیابی به این هدف را برای شما میشماریم:
- وعدۀ یک چیز خوب را بدهید. اگر آدمها بدانند که دقیقاً چه چیزی یاد میگیرند و شما دقیقاً چطور آنها را خوشحالتر، آگاهتر و در نهایت آدمهای بهتری میکنید، میل آنها به خواندن ایمیل شما بیشتر میشود.
- از کلمات قدرتمند استفاده کنید. یعنی آن کلمات احساسی و ادراکی که توجه جلب میکنند و باعث میشوند عنوان شما در میان باقی ایمیلها بدرخشد.
- از یک شماره در عنوان ایمیل استفاده کنید. چون که شمارهها – مثلا 4 یا 37 – توجه چشمها را به خود معطوف میکنند.
- کنجکاوی آدمها را به چنگ آورید. از اینکه گهگاه کلمات عجیب و غریب به کار ببرید نترسید. در عنوان اطلاعات را به طور ناقص بدهید تا خواننده کنجکاو شود بیشتر بداند.
- به اشتباهات ممکن در یک زمینه اشاره کنید. هیچکس دوست ندارد به چشم احمق به او نگاه شود و بنابراین ایمیل شما را برای فهمیدن موضوع میکنید.
- انقدر باهوشبازی در نیاورید. عنوانهای ساده و واضح همیشه از جایگزینهای هوشمندانه بهتر عمل میکنند.
- تجربه کنید. کمی یاغی باشید و چیزهای جدید را امتحان کنید. جرات کنید که متفاوت بنویسید. وقتی ببینید که چه عناوینی بازخورد خوبی میگیرند، تعجب خواهید کرد.
- از اساتید یاد بگیرید. عضو خبرنامههای ایمیلی درست و حسابی شوید و عنوان آنها را بررسی کنید. بدون شک آنجا چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.
- از دنبال کردن اعداد و ارقام بیمعنا دست بردارید. اعدادی همچون “طول مناسب یک عنوان”. خوانندۀ معمولی اصلاً وجود خارجی ندارد. با خوانندگان یک رابطۀ واقعی بسازید تا آنها منتظر ایمیلهای شما بمانند و با علاقه آنها را بخوانند.
چگونه ایمیلهای بنویسیم که با علاقه و به طور کامل خوانده میشوند؟
خب، تا به اینجا گفتیم که چگونه میتوان کاری کرد که مخاطبان ایمیل ما را باز کنند. اما بعد از این چه؟ چطور میتوانیم آنها را علاقهمند نگه داریم؟ چطور می توانیم کاری کنیم که کلمه به کلمه ایمیل ما را بخوانند؟
برای اینکه ایمیل شما بتواند تا انتها برای خواننده جذاب باشد، بهتر است که این 11 نکته را رعایت کنید:
- سریع متن خود را بنویسید. با اینکار شخصیت شما بیشتر خود را نشان خواهد داد و اشتیاق شما بیشتر معلوم میشود.
- متن را کوتاه نگه دارید. ایمیل خود را با سختگیری ویرایش دهید. ایمیلهای بلند و بیپایان می توانند هر گونه شوقی در خوانندگان را قلع و قعم کنند. یک چالش خوب: در نوبت بعدی که ویرایش میکنید، نصف مطلب را حذف کنید.
- سوال بپرسید. فرض کنید که یک مکالمۀ رو در رو با خواننده خود دارید. در این شرایط حتماً از آنها سوالاتی خواهید پرسید. اینطور نیست؟
- یک فرمول مشخص را دنبال نکنید. ایمیلهای فرمتبندی شده به سرعت حوصلۀ هر خوانندهای را سر می برند.
- شخصیت خود را نمایش دهید. چرا؟ چون در تلاشید تا خوانندهها شما را بشناسند، به شما علاقه نشان دهند و اعتماد کنند. غیر از این است؟
- مثل یک روبات احوالپرسی نکنید. به جای تعارفهای معمول از عباراتی مثل “با آرزوهایی شیرین” یا “سلامی گرم از تهرانی آفتابی” استفاده کنید. این باعث میشود کمتر مثل یک ماشین به نظر برسید و ایمیل شما صمیمیتر باشد.
- از کلمات “تو” و “شما” در متن خود استفاده کنید. چرا که این دو از تاثیرگذارترین کلمات در هر زبانی هستند.
- یک لحن طبیعی داشته باشید. انقدر ایمیلهای خود را به عنوان یک روش بازاریابی نبینید. ایمیل یک راه برای صحبت با مشتریان و خوانندگان است.
- به ایمیل خود هویت بدهید. از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنید که مخصوص شما هستند و خیلی عادی نیستند. یک آدم واقعی باشید.
- حوصلهسربر نباشید. کوتاه بنویسید، جملات قدرتمند داشته باشید. طفره نروید و قواعد زبان فارسی (همانهایی که در مدرسه یاد گرفتیم) را بشکنید.
- از خودخواه بودن دست بردارید. آدم سردی نباشید. و واقعاً در مورد خوانندگان خود اهمیّت بدهید.
چگونه ایمیلهای بفرستیم که در نهایت به فروش منجر میشوند؟
شما فقط برای تفریح ایمیل نمینویسید، درست است؟ شما یک تجارت را اداره میکنید و باید برای باقی ماندن درآمد داشته باشید (هر چقدر هم که این واقعیّت سرد باشد!).
حتما بخوانید: ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل؟
پس لازم است بهترین راه برای فروش از طریق ایمیل را پیدا کنید (آن هم بدون اینکه روح خود را بفروشید).
نکاتی وجود دارد که در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. این 9 مورد را دنبال کنید تا بتوانید خوانندگان بیشتری را به مشتریان خود تبدیل کنید:
- قبل از اینکه افق دیدی را به مشتری نشان دهید، به او چیزی نفروشید. اول تبدیل به یک منبع قابل اعتماد از اطلاعات و البته یک دوست شوید تا خواننده با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهند.
- مزایای پیشنهاد خود را پر رنگ کنید. محصول یا سرویس خود را نفروشید. در عوض، سودی را بفروشید که برای خواننده خواهند داشت.
- به خوانندگان نشان دهید که ممکن است چه چیزی را از دست بدهند. اکثر آدمها از ریسک میترسند. آنها میخواهند از سختی، اشتباه و پیچیدگی در امان باشند. به این فکر کنید که مزایای پیشنهاد خود را با یک لحن دیگر هم مطرح کنید: به عنوان یک مشکل که کمک می کنید خوانندگان از آن دوری کنند.
- شما نباید یک فرمول مشخص را دنبال کنید. یکبار دیگر باید تاکید کنیم که ایمیلهای فرمول بندی شده ماشینی هستند و به شدت حوصلهسربر. پس شانس فروش شما کم میشود.
- به سمت هدف خود (یعنی فروش) پیش بروید. داستانهای جذابی بگویید که در نهایت به پیام فروش شما می رسند.
- یک مهلت مشخص برای خوانندگان تعیین کنید. این باعث میشود آنها از عقب انداختن کار دوری کنند.
- چندین لینک مختلف داشته باشید. (که همه به صفحۀ فروش میروند) اینکار باعث میشود احتمال کلیک کردن آدمها بروی لینک شما بیشتر شود.
- یک فراخوان به عمل (Call to Action) کاملا مشخص داشته باشید. به خوانندگان خود بگویید که دقیقاً انتظار بعدیتان از آنها چیست و به یاد آنها بیندازید که چرا به نفعشان است از شما خرید کنند.
- از قدرت پینوشت استفاده کنید. به وسیله آن دوباره خوانندگان را به یاد مهلت محدودشان بیندازید یا آنکه تکرار کنید که اگر پیشنهاد شما را قبول نکنند چه چیزی را از دست خواهند داد.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
یک واقعیت مهم در مورد ایمیلهای تبلیغاتی شما!
اینباکس تمام آدمها پر از ایمیل است و هیچکسی دوست ندارد ایمیلهای بیشتری را دریافت کند. به خصوص اگر این ایمیلها از نوع تبلیغات تجاری باشند. پس آن خوانندگانی که به خبرنامۀ شما میپیوندند و از دریافت ایمیلهای شما خوشحال میشوند، واقعاً به شما افتخار دادهاند. در واقع هر مشترک به شما یک رای اعتماد داده که احتمالآً خیلی هم سخت به دست آمده است. پس لازم است که واقعاً مراقب باشید. هیچوقت فکر نکنید که علاقه آدمها همیشگی است و از بین نمیرود. فراموش نکنید که زمان آدمها برایشان ارزشمند است.
در هر بار ارسال ایمیل شما باید ارزش خود را به مشترکان خبرنامه اثبات کنید. یعنی باید انقدر خوب آنها را بشناسید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و کاری کنید که زندگیشان سادهتر شود. یادتان نرود: به گونهای بنویسید که انگار به یک دوست خوب خود ایمیل میدهید. فقط به این ترتیب است که افراد شما را به یاد خواهند سپرد، از شما خوششان میآید و به شما اعتماد میکنند. و وقتی این سه را بدست آورید، دیگر با خیال راحت میتوانید ایمیلهای خود را ارسال کنید و منتظر بالا رفتن آمار فروش باشید.
در صورتی که درباره بازاریابی ایمیلی و بازاریابی دیجیتال سوالی دارید، می توانید از طریق قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان سایت ما با بررسی سوالات شما، در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهند داد.
منبع: کپی بلاگر