حال که میدانیم گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی است که به وسیله آن میتوانید در گوگل تبلیغ کنید، بهتر است با دیگر سرویس تبلیغاتی گوگل، یعنی گوگل ادسنس نیز آشنا شویم. ادسنس، سرویس رایگان تبلیغاتی است که میتوانید در آن نه به عنوان تبلیغدهنده، بلکه به عنوان نمایشدهندهی تبلیغ فعالیت کنید.
قبل از هر چیزی باید بگویم کسب درآمد از گوگل ادسنس برای ما ایرانیان کمی دشوار است و دردسرهای بسیاری را به دنبال دارد (برای مثال گوگل ادسنس از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند). با این حال اگر وبلاگنویس یا وبمستری هستید که شرایط انجامش را دارید، پس بد نیست که با آن آشنا شوید.
پیش از آنکه شرایط ثبت نام و عضویت در آن را بدانید، اجازه بدهید کمی بیشتر با گوگل ادسنس آشنا شویم.
گوگل ادسنس چیست؟
گوگل ادسنس یا به انگلیسی Google AdSense، یکی از سرویسهای رایگان تبلیغاتی گوگل است که به ناشران تبلیغ در Display Network اجازه میدهد تا تبلیغهای متنی، تصویری/بنری، ویدئویی یا هر نوع تبلیغ چند رسانهای که با محتوا و مخاطبان سایتشان ارتباط دارد را بر روی وبسایت خود قرار دهند و از طریق نمایش این تبلیغات کسب درآمد کنند. اگر به وبسایتهای معروف انگلیسی زبان مراجعه کرده باشید، متوجه تبلیغات بنری یا ویدئویی در گوشه و کنار آنها شدهاید. خب، این تبلیغات در حقیقت، همان تبلیغات گوگل ادسنس هستند.
تبلیغات موجود در ادسنس، توسط گوگل دستهبندی و مدیریت میشوند. کسب درآمد از گوگل ادسنس بر اساس دو روش CPM (پرداخت به ازای بازدیدکننده) و CTR (میانگین تعداد کلیک) صورت میگیرد. در روش نخست، بازدیدکنندگان وبسایت و در روش دوم، تعدادِ کلیک بر روی تبلیغ مورد توجه قرار میگیرد. هر دو روش نیز در افزایش درآمد بسیار مؤثر هستند. اما بر اساس تجربه، بیشتر مدیران وبسایتها به CPM بیشتر توجه میکنند زیرا با تمرکز بر روی آن نه تنها ترافیک وبسایت خود را افزایش میدهند، بلکه رتبه سایت خود در نتایج جستجو را نیز بهبود میبخشند.
درآمد حاصل از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس از طریق چک یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبتنام وارد کردهاید، پرداخت میشود. آمار گوگل نشان میدهد در سه ماه ابتدایی سال 2014، گوگل مبلغ 3.4 میلیارد دلار از گوگل ادسنس درآمد داشت که تا انتهای سال 2014 به میزان 13.6 میلیارد دلار رسید.
شاید برای کسانی که نخستین بار است نام گوگل ادسنس را میشوند کمی عجیب و پیچیده به نظر رسد. اما کسب درآمد با این سرویس را میتوان به سه مرحله کلی خلاصه کرد:
- یک وبسایت (به زبان غیر فارسی) راهاندازی کنید،
- از طریق تولید محتوای جذاب و رعایت اصول سئو، بازدیدکننده جذب کنید.
- و در نهایت، با ثبتنام و قرار دادن تبلیغات گوگل ادسنس در سایت خود، کسب درآمد کنید.
بهتر است بدانید در حال حاضر نزدیک به 15 میلیون وبسایت، تبلیغات گوگل ادسنس را در خود نمایش میدهند. در ادامه سعی میکنیم نکات مهم برای هر یک از مراحل فوق را با یکدیگر بررسی کنیم.
انواع تبلیغات در گوگل ادسنس
خب، در اینجا باید بگوییم که گوگل ادسنس چند نوع تبلیغات را در اختیار نمایشدهندگان (یا همان ناشران) قرار میدهد. هر یک از این نوع تبلیغات، محل نمایش مختص به خود را دارد و طبیعتاً، میزان مبلغ پرداختی به ناشر برای هر کدام متفاوت است. انواع تبلیغ موجود در گوگل ادسنس عبارتند از:
محتوا محور
از تبلیغات محتوا محور میتوان برای هدفگیری کاربرانی استفاده کرد که به دنبال موضوع یا محتوای خاصی هستند. این هدفگیری میتواند به صورت CPC (پرداخت به ازای کلیک) یا CPM (پرداخت به ازای بازدید) باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تفاوت این دو نوع از تبلیغات محتوا محور ادسنس، تنها در همین بخش CPC و CPM است. نکتهای که وجود دارد این است که در تبلیغات به صورت CPM، پرداخت به ازای هر بازدید صورت نمیگیرد، بلکه بر اساس هر هزار بازدید محاسبه میشود که همین موضوع باعث محبوبیت تبلیغات CPC شده است.
تبلیغات محتوا محور گوگل ادسنس انواع و سایزهای مختلفی دارند. این نوع تبلیغات میتوانند یک متن، تصویر، تصویر متحرک، یک فلش ویدئو یا یک ویدئو باشد. در بیشتر این تبلیغات، کاربران میتوانند به انتخاب خود متن تبلیغ، ویدئو تبلیغ یا هر دو را به نمایش بگذارند. از سال 2012، جهت شناسایی تبلیغات گوگل ادسنس، یک آیکون فِلِش خاکستری رنگ در پائین تبلیغات قرار گرفت.
Page Level Ads
تبلیغات Page Level، دستهای از تبلیغات گوگل ادسنس هستند که از تکنولوژی بهینهسازی استفاده میکنند. زمانی که شما این تبلیغات را در صفحات مورد نظر خود قرار میدهید، گوگل ادسنس به طور خودکار تنها زمانی این تبلیغات را به مخاطب نشان میدهد که از تجربه کاربری خوب تبلیغ مطمئن باشد.
جستجو محور
در این نوع از تبلیغات، گوگل ادسنس به ناشر اجازه میدهد تا تبلیغات مرتبط با یک کوئری جستجوی خاص را در وبسایت خود نمایش دهد و 51% از مبلغ تبلیغ را برای انتشار آن دریافت کند. درست است که مبلغ دریافتی از نوع تبلیغ محتوا محور 68% از کل مبلغ است، اما به دلیل نرخ کلیک بالای تبلیغات جستجویی، این نوع تبلیغات محبوبیت بالاتری دارند.
ویدئو محور
در این نوع از تبلیغات، گوگل ادسنس به نمایشدهنده (که معمولاً وبسایتهای میزبان ویدئو هستند) اجازه میدهد تا تبلیغات ویدئویی را بر روی سایت خود قرار دهد. ناشر تبلیغ میتواند خودش تبلیغات مرتبط با وبسایتش را انتخاب کند.
حتما بخوانید: CRM یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟
البته باید توجه داشته باشید که این روش از تبلیغات ادسنس برای آن دسته از ناشرانی است که در Player وبسایت خود ویدئوهایشان را پخش میکنند و از Player یوتیوب استفاده نمیکنند.
پیشنهاد!!!
ما برای آشنایی بیشتر شما با مقوله تبلیغات در گوگل، یک سری مقالات رایگان و آموزشهای بسیار کاربردی آماده کردهایم که میتوانید آنها را به راحتی در صفحه «آموزش تبلیغات در گوگل» مطالعه کنید. حتماً این صفحه را ذخیره کنید تا بعد از خواندن این مقاله به آن سری بزنید.
چه وبسایتهایی شانس بیشتری در گوگل ادسنس دارند؟
گوگل ادسنس موتور هوشمندی دارد که میتوانند بر اساس محتوای وبسایتتان، تبلیغات مرتبط و تخصصی را به شما پیشنهاد دهند (که البته با وجود موتورهای جستجوی گوگل، این هوشمندی کاملاً عادی است).
در واقع، کسانی که تبلیغات خود را برای نمایش در اختیار گوگل قرار میدهند میخواهند تبلیغشان برای افرادی که واقعاً به دنبال محصولشان هستند، به نمایش گذاشته شود. بنابراین، هرچه وبسایت شما به موضوعات تخصصیتر بپردازد، شانس بیشتری برای قبولی در گوگل ادسنس و دریافت تبلیغات پرسودتر دارد.
برای مثال وبسایتی که به طور تخصصی در زمینه تلفن همراه و فناوریهای وابسته به آن تولید محتوا میکند، شانس بیشتری برای دریافت تبلیغات دارد تا وبسایتی که درباره تکنولوژی (به معنای کلی) است. یا یک سایت تخصصی فوتبال، تبلیغات مرتبط بیشتری را نسبت به سایتی که به تمام رشتههای ورزشی میپردازد، دریافت میکند. هر چند این یک قانون کلی نیست و از نگاه گوگل برخی از موضوعات، جذابیت بیشتری دارند و به همین دلیل، تبلیغات بیشتری نیز دریافت میکنند. برای مثال موضوعی مانند وام مسکن، در آمریکا و کشورهای اروپایی متقاضی بسیاری دارد.
قصد دارید سراغ تبلیغات بنری بروید؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
محتوا و اهمیت آن در گوگل ادسنس
جدا از اینکه گوگل ادسنس علاقه بسیاری به محتوای تخصصی دارد، نکتهی مهم دیگر تولید محتوای خاص و منحصربفرد است. موتورهای جستجوی گوگل بسیار هوشمند عمل میکنند و معمولاً محتوای تکراری یا کپی شده را از نتایج جستجوی خود کنار میگذارند.
نویسندههای وبسایت (یا همان تولیدکنندگان محتوا یا محتوانویسان!) در برخی مواقع از نرمافزارهایی موسوم به Article Spinning استفاده میکنند. در این روش، نرمافزار محتوای تکراری را دریافت کرده و برخی کلمات و عبارات آن را با موارد مشابه جایگزین میکند که خب، این روش اشکالات بسیار زیادی دارد.
اولین اشکال این است که گاهی عبارات جایگزین شده بیمعنی هستند یا مفهوم درست و دقیقی را منتقل نمیکنند؛ درنتیجه کاربران وبسایت کاهش مییابد و عملاً درآمد گوگل ادسنس شما نیز کم میشود. دیگر آنکه موتور جستجوی گوگل از نرمافزارهای Article Spinning باهوشتر هستند (به خصوص در زبان انگلیسی که جستجوی Semantic دیگر جزوی از الگوریتم موتور جستجوی گوگل شده است). حتی اگر یک کاربر عادی هم باشیم احتمالاً میدانیم گوگل چه تنفری نسبت به رباتها و نرمافزارهای اخلالگر دارد!
مشکل بزرگتر زمانی رخ میدهد که گوگل ادسنس متوجه این تقلب یا اسپمینگ بشود. در این صورت نهتنها دامنه وبسایت که حتی نام صاحب دامنه را نیز در لیست سیاه خود قرار میدهد. در نتیجه، دیگر نمیتوانید نه با وبسایت و نه با نام خوتان برای وبسایت دیگر در گوگل ادسنس ثبتنام کنید.
چه محتوایی برای گوگل ادسنس جذابتر است؟
گوگل ادسنس وبسایت یا وبلاگهایی که دارای محتوایی برای ترویج برهنگی، خرید و فروش اسلحه و خرید و فروش مشروبات الکلی هستند را تایید نمیکند. به جز این سه مورد هر محتوای دیگری را که در وبسایت قرار دهید توسط گوگل تائید میشود اما سؤال اینجاست که چه نوع محتوایی تبلیغات پرسودتری دارد؟
محتواهای اقتصادی، بیمه و پزشکی سه دسته از پرسودترین موضوعات مورد توجه در گوگل ادسنس به شمار میروند و گوگل بیشترین پول را بابت آنها پرداخت میکند.
درآمد حاصل از گوگل ادسنس چقدر است؟
یکی از سوالات متداول درباره گوگل ادسنس این است که “از گوگل ادسنس چقدر میتواند درآمد داشت؟ خب، این سوال پاسخ مشخصی ندارد زیرا میزان درآمد از آن متغیر است و به عوامل متعددی بستگی دارد. شاید بتوان گفت عوامل موثر بر میزان درآمد از گوگل ادسنس عبارتند از:
- میزان ترافیک وبسایت
- نوع ترافیکی که وارد وبسایت میشود
- تعداد آگهیدهندهها در حوزهی تجاری
- نوع محتوای وبسایت
- موقعیت قرارگیری تبلیغات ادسنس در وبسایت
تمامی این عوامل بر میزان درآمد یک ناشر دهندهی تبلیغاتِ ادسنس موثرند. ترکیب درست این عوامل میتواند تصمینی برای درآمد بالای شما باشد.
آیا در ایران میتوانیم از گوگل ادسنس استفاده کنیم؟
ثبتنام در گوگل ادسنس با نام و آدرس واقعی انجام میگیرد. اگرچه ثبتنام در این سرویس برای کاربران ایرانی به دلیل تحریمها غیرممکن است، اما خب، مثل همیشه راهی برای دور زدن این تحریمها وجود دارد. یکی از روشهای مرسوم برای ثبت نام در گوگل ادسنس، استفاده از آدرس یکی از دوستان یا بستگانی است که در خارج ایران سکونت دارند.
حتما بخوانید: 7 ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارند
توجه داشته باشید پس از ثبتنام یک نامه حاوی کد تائید اکانت از طرف گوگل به آدرس مورد نظر ارسال میشود تا کسب درآمد شما بهطور رسمی آغاز گردد. تائید حساب کاربری شما بین یک هفته تا یک ماه به طول میانجامد. این زمان به طور مستقیم به کشور مقصد (محل آدرس شما) مرتبط است. برای مثال اگر آدرس شما در کشور آمریکا باشد این زمان به کمتر از یک هفته نیز کاهش مییابد. توجه داشته باشید استفاده از آدرسهای مجازی که در برخی وبسایتها به فروش میرسند جز هدر دادن زمان و هزینه چیزی عاید شما نخواهند کرد.
از سوی دیگر، در هنگام ثبتنام نکات دیگری را باید در نظر گرفت. سابقه وبسایت شما برای سرویس گوگل ادسنس بسیار اهمیت دارد. همانطور که موتورهای جستجو به سایتهای جدید رتبهی بالایی نمیدهند، گوگل ادسنس نیز در تائید حساب کاربری وبسایتهای جدید محتاط است. بنابراین ابتدا چند ماهی در سایت خود محتوای با کیفیت تولید کنید تا شانس شما برای قبولی افزایش یابد.
در نظر داشته باشید که ثبتنامهای پی در پی، شانس تایید اکانتتان را کاهش میدهد. بنابراین با شکیبایی سعی کنید شرایط مورد نیاز برای تائید در گوگل ادسنس را فراهم کنید تا در همان مرحله اول تائیدیه حساب کاربری خود را دریافت کنید. افزون بر این، تحریم ایران باعث شده تا وبسایتهای با پسوند ir. شانسی برای قبولی در گوگل ادسنس نداشته باشند. به همین دلیل از سایر پسوندهای جهانی مانند com. استفاده کنید.
نکتهی مهم دیگر، زبان وبسایت شماست. مسلماً با وجود تحریمهای حاکم، محتوای وبسایت شما نباید به زبان فارسی باشد. در حال حاضر زبان انگلیسی معتبرترین زبان برای گوگل ادسنس به شمار میآید. گوگل ادسنس در حال حاضر از زبانها زیر پشتیبانی میکند:
- انگلیسی
- عربی
- آلمانی
- فرانسوی
- چینی
- لهستانی
- بلغاری
- روسی
- ترکی
- کرهای
- یونانی
- عبری
- پرتغالی
- هندی
- و چند زبان دیگر
همچنین، بهتر است برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمان ورود به حساب کاربری خود در گوگل ادوردز، از IPهای غیر ایرانی استفاده کنید.
نکات مهم ثبتنام در گوگل ادسنس
- چند هفته پس از تکمیل فرم اینترنتی، گوگل یک نامه به آدرسی که هنگام ثبتنام وارد کردهاید ارسال میکند. این نامه حاوی یک کد 5 رقمی برای تائید حساب کاربری است. درواقع، گوگل از این شیوه برای اطمینان از صحت آدرس استفاده میکند. به این ترتیب، خرید آدرسهای مجازی ثبتنام شما را از همان ابتدا با چالش روبرو میکند.
- گوگل در مرحله تائید حساب کاربری پرسشهایی درباره اطلاعات مالیاتی مطرح میکند که پاسخ به آنها چندان دشوار نیست.
- در مرحله بعد باید شماره تلفنی که هنگام ثبتنام وارد نمودهاید را تائید کنید. با کلیک بر روی دکمه Submit تلفن به صدا در میآید و پین کد 4 رقمی را برای شما میخواند. با وارد کردن این کد شماره تلفن شما نیز تائید میشود.
- در پایان با ثبت IP اینترنتی و زدن تیک امضای قرارداد ثبتنام خود را به اتمام میرسانید. طبیعی است که این IP باید برای کشوری که نام آن را هنگام ثبتنام وارد کردهاید باشد.
- پس از تایید حساب کاربری شما توسط گوگل، یک کد جاوا اسکریپت برایتان ارسال میشود که باید آن را بر روی صفحه مورد نظر از وبسایت خود قرار دهید.
- هر بار که کاربری صفحه وبسایت شما را مشاهده میکند، کد جاوا اسکریپت پیغامی را برای سرورهای گوگل ارسال میکند.
وبلاگ یا وبسایت؛ کدامیک برای گوگل ادسنس مناسب است؟
طبق قوانین گوگل وبلاگهایی که برای ثبتنام در ادسنس اقدام میکنند باید 6 ماه از زمان ایجاد آنها در Blogger گذشته باشد. بنابراین اگر قصد فعال کردن ادسنس برای وبلاگ خود را دارید باید طی این چند ماه وبلاگ خود را با مطالب مناسب پر کنید.
در مقابل، وبسایتها چنین محدودیت رسمی و اعلامشدهای را ندارند، اما بر اساس تجربه وبسایتها نیز به سرعت توسط گوگل ادسنس تایید نمیشوند زیرا مطالب موجود در یک وبسایت تازه تاسیس محدود است و موتورهای گوگل بهدرستی زمینه فعالیت آنها را تشخیص نمیدهند.
بنابراین یا ناچارید چند ماهی را صرف گذاشتن مطالب تخصصی و پرمخاطب در وبسایت کنید یا آنکه حجم زیادی از مطالب را در مدتزمانی اندک وارد وبسایت کنید. البته شیوه دوم چندان توصیه نمیشود چراکه امروزه وبسایتها با توجه به رخدادها و اتفاقهای روزمره مطالبی را برای مخاطبان آماده میکنند. همچنین، در شیوه دوم این امکان وجود دارد که مطالب وبسایتتان قدیمی و بر اساس موضوعات داغ روز نباشند.
علاوه بر این، وبسایتها هزینههایی برای خرید هاست و دامین را نیز به همراه دارند و کار کردن با آنها برای کسانی که آشنایی چندانی در این زمینه ندارند دشوار است و ممکن است پس از مدتی باعث دلزدگی شود زیرا درآمد گوگل ادسنس در ماههای ابتدایی بسیار پایین است. در مجموع باید گفت گوگل بیش از هر چیزی محتوا را مد نظر قرار میدهد و وبلاگ یا وبسایت داشتن شما اهمیتی ندارد.
نتیجهگیری
خلاصه بگوییم، ادسنس راهکار مناسب و مطمئنی برای کسب درآمد اینترنتی است. با استفاده از گوگل ادسنس میتوانید بخشهای مختلفی را برای تبلیغات در وبسایت خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، گوگل به صورت خودکار این بخشها را با تبلیغات مرتبط با محتوای شما پُر میکند و زمانی که کاربری بر روی تبلیغات موجود در وبسایت شما کلیک میکند بخش زیادی از مبلغ آن به شما تعلق میگیرد.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که کسب درآمد در دنیای اینترنت اگر چه در ابتدا کمی سخت و غیرقابل تصور است، اما با اندکی صبر و تلاش میتوان به نتیجه میرسد. با وجود تحریمهای مختلفی که گوگل برای کاربران ایرانی در نظر گرفته، بسیاری از کاربران ایرانی در این فضا مشغول به کسب و کار هستند و آن را به عنوان حرفهی رسمی خود انتخاب کردهاند.
اگر شما هم شرایط لازم برای کسب درآمد از گوگل ادسنس را دارید، میتوانید با یک برنامهریزی صحیح به اهداف خود برسید.