کلمات کلیدی سئو، کلیدواژهها و عبارتهایی در محتوای سایت شما هستند که افراد با جستجوی آنها در موتور جستجو، سایت شما را پیدا میکنند. به عبارت دیگر به عبارت دیگر، شما اول تحقیق میکنید که افراد با چه کلماتی محصولات، خدمات یا اطلاعات مورد نظر خود را در موتورهای جستجوگر، جستجو میکنند؛ سپس کلمات مهم و پرسرچ را در محتوای آنلاین خود قرار میدهید؛ وقتی کاربر این کلمات را در گوگل جستجو میکند، گوگل آنها را به محتوای یا صفحه شما (که روی این کلمات بهینه شدهاند) مرتبط میکند و در نتایج به کاربر نشان میدهد.
شما با کلمات کلیدی سئو میتوانید، سایت خود را به گونهای بهینهسازی کنید که یافتن آن از طریق موتورهای جستجوگر راحتتر باشد. اگر درست این کار را انجام ندهید، کاربران با هزاران نتیجۀ موجود دیگر در موتورهای جستجوگر روبرو میشوند؛ بنابراین هیچکسب سایت شما را نمیبیند.
به همین خاطر ایجاد کردن فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط، مهمترین کاری است که برای سئو سایت باید انجام شود تا با استفاده از آنها رتبه بهتری از رقبایتان داشته باشید.
زمانی که صحبت از موفقیت یک کمپین بازاریابی به میان میآید، کلمات کلیدی و سئو دو موردی است که به طور مستقیم به هم گره خوردهاند. از آنجایی که سئو بر اساس کلمات کلیدی پیش میرود، سرمایهگذاری و صرف زمان بر روی کلمات کلیدی و ارتباط آن با مخاطبان امری بسیار مهم است.
در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه جستجوی مشتریان در مورد محصولات، خدمات یا اطلاعات شما، کشف کلمات کلیدی مرتبط با آن و استفاده از این کلید واژهها برای محتوای آنلاین صحبت کنیم.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟
بیشتر بازاریابان تازه کار در حوزه سئو، اشتباه متداول و یکسانی را در مورد تحقیق و پژوهش بر روی کلمات کلیدی مناسب انجام میدهند. این اشتباهات عبارتند از:
- تنها یکبار تحقیق کلمات کلیدی انجام میدهند.
- به خود زحمت نمیدهند کلمات کلیدی خود را به روزرسانی کنند و لیست کلیدواژههای خود را توسعه دهند.
- کلمات کلیدی را هدف قرار میدهند که بسیار محبوب و رایج هستند. این موضوع بدین معنی است که وارد راه رقابتی میشوند که به دست آوردن رتبهبندی در آن بسیاردشوار است.
پس چه کنیم؟
اساساً، تحقیق کلمات کلیدی باید فرآیندی مستمر و بخشی مهم از کار شما به عنوان یک بازاریاب باشد. کلمات کلیدی قدیمی باید به صورت دورهای و مرتب دوباره ارزیابی شوند. کلمات کلیدی که بیشتر رقابتی هستند (در مقابل کلمات کلیدی طولانی) را میتوان با عبارتهای خاصتر و طولانیتر جایگزین کرد که بازدیدکنندگان مناسبی را وارد سایت میکنند. افرادی که به طور مرتب از سایت شما بازدید میکنند و به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند بسیار مهمتر از تعداد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت میشوند.
بهتر است کلمات کلیدی شما متنوع باشد؛ اگر از کلمات کلیدی استفاده کنید که همه رقبای شما در حال استفاده کردن از آن هستند، نمیتوانید خود را متمایز کنید. نه تنها باید ابزارهای جدیدی برای جستجوی کلیدواژه ها را امتحان کنید و نتایج به دست آمده را پیگیری نمایید بلکه باید بر روی تجربیات خود نیز تکیه نمایید. چه کسانی از کلمات کلیدی شما استفاده می کنند؟ چگونه می توانید خود را در میان رقبا متمایز کنید؟ با فراهم کردن محتوای عالی که به درستی به سوالات مشتریان بالقوه پاسخ می دهد و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می توان به این هدف دست پیدا کرد.
فقط حواستان باشد در پیدا کردن و انتخاب کلمات کلیدی، اشتباهات رایجی که دیگران مرتکب میشوند را انجام ندهید. در مقاله «7 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی» میتوانید این خطاها را بخوانید.
ابزارهای مناسب برای جستجوی کلمات کلیدی
خب، حالا وقت عمل است. شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی نیاز به ابزار دارید. یکی از این ابزارها kwfinder است که به شما کمک میکند بهترین و مرتبطترین کلمات کلیدی را بیابید. کلیدواژههایی که میتواند ترافیک مداوم و نرخ تبدیل زیاد برای شما ایجاد نماید. مزایای استفاده از این ابزار سئو شامل موارد زیر است:
- تنوع کلمات کلیدی: با جستجوی یک کلمه کلیدی در KWFinder، کلمات کلیدی مرتبط با کلیدواژه جستجو شده و آمارهای مرتبط با آنها به شما نشان داده میشود. یکی از مزایای این کار این است که امکان دارد کلمه کلیدی در حوزه کاری شما وجود داشته باشد که شما از آن بیخبر هستید.
- آمار دقیق: KWFinder آمار دقیقی از تعداد جستجوی هر کلمه کلیدی در ماه، میزان محبوبیت آن کلمه کلیدی و میزان رقابت در آن، اطلاعات مربوط به سایتهایی که در آن کلمه کلیدی بهترین عملکرد را دارند و … را در اختیار شما قرار خواهد داد.
kwfinder امکان جستجوی چند کلمه را به صورت رایگان به شما میدهد.
ابزار دیگری که میتوان از آن برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کرد کیورد پلنر (keyword planner) است که همین امکانات را در خود دارد؛ با این تفاوت که شما با داشتن یک اکانت گوگل ادز، میتوانید بی نهایت کلمه را تحلیل کنید.
شما میتوانید در «دوره تحقیق کلمات کلیدی سایت ما» صفر تا صد تحقیق و کار با چند ابزار را یاد بگیرید.
استفاده مناسب از کلمات کلیدی در سئو
خب، حالا که بهترین کلمات کلیدی را برای سایت خود انتخاب کردید، باید این کلمات را به گونه ای به کار ببرید که نتیجه خوبی برای سئو سایت شما داشته باشد (ترافیک حاصل از جستجو، نرخ تبدیل و تمامی موارد خوب).
حتما بخوانید: 7 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت
حال سوال اینجاست که چگونه کلمات کلیدی را استفاده کنیم؟ از یک طرف، راهکارهای سئو پیشنهاد میکند که کلمات کلیدی مرتبط را در قسمتهایی از سایت قرار دهید که جلب توجه بیشتری دارند. این قسمتها هر جایی میتوانند باشد. از عنوان و متن اصلی مقاله گرفته تا آدرس سایت و متا تگهایی که در نام تصاویر به کار می رود.
از طرف دیگر سایتهای بهینه، هزاران یا میلیونها کلمه کلیدی دارند. شما نمیتوانید برای هر کلمه کلیدی یک صفحه خاص و منحصر به فرد داشته باشید. در عین حال نمیتوانید هزارن کلمه کلیدی را در چند صفحه محدود قرار دهید و انتظار داشته باشید در همه کلمات رتبه بالایی بگیرند. این روش به هیچ عنوان کارساز و مفید نخواهد بود.
خب، چگونه میتوان به درستی از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟
جواب سوال گروهبندی و سازماندهی کلمات کلیدی است. با تقسیم کردن کلیدواژه ها به گروههای کوچکتر و قابل مدیریت، میتوانید حجم کاری خود را به طور قابل توجهی کم کنید در حالیکه هنوز صفحات خاص و هدفگذاری شده ایجاد میکنید. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم.
فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و میخواهید یک گروه از کلمات کلیدی را برای محصولات مرتبط با «سگ ها» و گروه دیگری برای محصولات مرتبط با «طوطی» بسازید. شما میتوانید برای هر نوع محصول گروههای کوچکتری نیز ایجاد کنید. مثلا محصولات سگها را به غذای سگ، قفس و اسباببازیها تقسیم کنید. حالا قادر خواهید بود در فروشگاه خود صفحات واحدی برای هر کدام از گروه های کوچکتر ایجاد کنید و آن را روی کلمات خودشان (کلمات جزئیتر) بهینهسازی نمایید. برای اینکه هر صفحه را در کلمات کلیدی پیدا شده بهینه کنیدف باید کارهای زیر را انجام دهید:
- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحات
- استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه
- استفاده از کلمات کلیدی در داخل متن صفحات
- استفاده از کلمات کلیدی در متا تگ به خصوص توضیحات متا (Meta Description)
- استفاده از کلمات کلیدی در تصاویر و نیز متن Alt
- استفاده از کلمات کلیدی در لینک سازی (به عنوان انکر تکست در داخل صفحه یا جای دیگری از سایت)
زمانی که در حال بهینهسازی سایت خود هستید، به خاطر داشته باشید که مرتبط بودن کلمات کلیدی بسیار مهم تر از چگالی آن است. گروه بندی دستی کلیدواژه ها کار زمانبری است. شما میتوانید با استفاده از ابزارهایی مانند KWFinder یا Google Keyword Planner کلمات کلیدی خاص خود را گروه بندی و تنظیم کنید.
در صورتی که سوالی درباره آموزش سئو و تولید محتوا دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان سایت ما پس از بررسی سوالات شما، در قالب دیدگاه یا یک مقاله آموزشی کامل به شما پاسخ می دهند. همچنین، خوشحال می شویم انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای بهتر شدن وب سایت با ما در میان بگذارید.