اگر مجموعه کمپین ایمیل مارکتینگ ما را مطالعه کرده باشید، حتما به یاد دارید که به شدت روی لیست ایمیل تاکید داشتیم چون به نظر ما ایمیل یکی از حیاتیترین راهها برای گسترش کسب و کار است! بله میدانم! افزایش لیست ایمیل میتواند بعضی وقتها خیلی چالشبرانگیز باشد، اما یادتان نرود که اگر این کار به درستی انجام شود، میتواند مخاطبین و کسب و کار شما را به شدت گسترش بدهد! همچنین بهتر است بدانید که امروزه، در بین مخاطبین مصرفی (B2C)، ایمیل سومین ابزار قدرتمند و تاثیرگذار برای اطلاعرسانی و برقراری ارتباط است! با توجه به اینها، حتما لازم است یاد بگیریم که چگونه لیست ایمیل خود را افزایش دهیم!
شما در هر کسب و کاری که باشید، آژانس خدماتی، فروشگاه اینترنتی یا حتی بلاگر، افزایش لیست ایمیل میتواند شما را به مشتریانتان و اهداف کاریتان نزدیکتر کند. بنابراین، در این مقاله ما موثرترین تکنیکهای افزایش لیست ایمیل را که میتوانند در هر کسب و کاری کارساز باشند، برایتان آماده کردهایم.
7 روش موثر و فوقالعاده کارآمد برای افزایش لیست ایمیل
حالا از همین مورد اول شروع به خواندن بکنید و مواردی که گفته میشوند را روی لیستهای ایمیل خودتان اعمال کنید. قطعا نتیجه مثبتی خواهید دید!
1- از فرمهای آپت این برای افزایش لیست ایمیل استفاده کنید!
تا حالا شده وارد وبسایتی بشوید و برای مشاهده یک مطلب یا حتی دانلود، از شما آدرس ایمیل خواسته شود؟ اگر چنین چیزی را دیده باشید، تبریگ میگویم! شما با فرم آپت این (opt-in) آشنا هستید!
قسمت بنفشی که در عکس بالا میبینید، فرم آپت این است که ما در سایت ما برای خبرنامهمان داریم. یکی از ویژگیهای خیلی خوب این فرمها این است که بسیار انعطاف پذیرند. یعنی چه؟ یعنی اینکه شما میتوانید این فرمها را در بالا یا پایین صفحه، کنار مطلب خودتان و یا حتی بصورت پاپ آپ استفاده کنید. حتی میتوانید در بیش از یک صفحه از فرم آپت این استفاده کنید. زمانی که کاربران شما آدرس ایمیل خودشان را از طریق این فرمها به شما میدهند، در حقیقت از یک کاربر عادی به یک سرنخ (lead) تبدیل میشوند. حالا اگر شما بتوانید با ایمیل و محتوای مناسب اعتمادش را جلب کنید تا از شما خرید کند، در حقیقت توانستهاید او را از یک سرنخ به یک مشتری تبدیل کنید!
2- آدرس ایمیل کاربران را شخصا بگیرید!
اگر کسب و کار شما به نحوی است که با مشتریان خودتان بصورت حضوری جلسه برگزار میکنید یا در رویدادهایی شرکت میکنید که مشتریان احتمالی دیگری وجود دارند، حتما پیشنهاد میکنم از این موقعیت فیزیکی و حضوری خودتان استفاده کرده و آدرس ایمیل مشتریهایتان را بگیرید. دلیل اینکه روی این قضیه تاکید میکنم این است که ممکن است کاربری فرم آپت این شما را در وبسایت اصلا نبیند یا حتی حوصله پر کردنش را نداشته باشد! اما اگر همین کار را بصورت حضوری انجام بدهید، احتمال اینکه نتیجه مثبتی بگیرید، بیشتر است.
3- از سرنخرّبا استفاده کنید!
خب یادتان است که به چه کسانی ما “سرنخ” میگفتیم؟ تقلب نکنید ها! بله درست حدس زدید، افرادی که یک سرنخ از خودشان به شما میدهند، مثلا آدرس ایمیلشان را. اما مسئله این است که حالا چگونه کاربران عادی را راضی کنیم که به ما اطلاعات داده و به سرنخ تبدیل شوند؟ آفرین! جواب “سرنخرّبا” است! سرنخرّبا در حقیقت محتوا یا پیشنهادی است که شما به کاربر میدهید و در عوض، از او اطلاعات میگیرید. معمولا وبسایتها این کار را با کتاب الکترونیکی انجام میدهند. یعنی زمانی که شما میخواهید کتاب را دانلود کنید، آدرس ایمیل شما را میگیرند و لینک دانلود را برای شما ارسال میکنند. با این روش، زمانی که آدرس ایمیل کاربر را گرفته و او را به سرنخ تبدیل کردید، میتوانید با ارسال محتوای جذاب و مفید، او را به مشتری تبدیل کنید.
4- از کدهای تخفیف و جایزه استفاده کنید!
فرض کنید که شما در کسب و کار تجارت آنلاین هستید و بعد از مدتها تجربه، یک کتاب الکترونیکی نوشتهاید. حالا این کتاب را مجانی که نمیشود در اختیار همه گذاشت چون به هرحال زمان برده و حاصل تجربه شماست. پس قیمتی برای آن تعیین میکنید. اما حتما مد نظرتان باشد که این قیمت، نباید قیمت نهایی شما باشد. چرا؟ چون اگر برای این قیمت، چند کد تخفیف در نظر بگیرید، هم فروش شما بیشتر خواهد شد، هم تقاضای کتاب، و همچنین محبوبیت شما هم بیشتر میشود. حالا از این قضیه چگونه میتوانید برای افزایش لیست ایمیل استفاده کنید؟ میتوانید آدرس ایمیل کاربر را گرفته و کد تخفیف را برای او ایمیل کنید! به همین سادگی! علاوه بر مزایای گفته شده، اینکه یک کاربر از شما تخفیف بگیرد، احساس تعلق او به برند شما قطعا بیشتر میشود.
علاوه بر کدهای تخفیف، میتوانید با یک مسابقه و جایزه، لیست ایمیل خودتان را بیشتر کنید. چطور؟ فقط کافی است یک مسابقه طرح کرده و برای قرعهکشی یا پاسخدهی، ادرس ایمیل کاربرانتان را بگیرید. حالا جایزهای هم که میخواهید بدهید میتواند یک هدیه باشد (مثل یک موبایل) یا بخشی از سرویسهای خودتان (مثل اسنپ که سفر رایگان هدیه میدهد).
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
5- لیست ایمیلتان را بخشبندی کنید!
بخش بندی ایمیل یعنی چه اصلا؟ از کجا باید شروع کنیم؟ برای اینکه این بخش را کامل متوجه بشوید، اول خود “بخش بندی” را برای شما توضیح میدهم. فرض کنید شما میخواهید دو ایمیل با موضوعات “تخفیف ویژه لوازم آرایشی” و “اطلاعیه نمایشگاه قطعات مکانیکی” برای کاربران خودتان ارسال کنید. آیا به نظر شما این دو ایمیل باید به همه کاربران شما ارسال شوند؟ قطعا نه! شما باید جنسیت، بازه سنی، کسب و کار، و حتی موقعیت جغرافیایی کاربرانتان را در نظر بگیرید و فقط ایمیلهای مرتبط به کاربران را برای آنها ارسال کنید.
یکی از کارهایی که بخش بندی انجام میدهد، دقیقا همین است. یعنی کاربران شما را به بخشها و دستههای مختلفی تقسیم میکند تا بتوانید نتیجه بهتری به دست بیاورید. حالا گذشته از اینها، مسائل دیگری هم باید در حین بخش بندی مد نظر داشته باشید: مثلا چند درصد از ایمیلهای شما باز میشوند، چند درصد اسپم میشوند، یا چند نفر اشتراک ایمیلی خودش را لغو کرده است (تا دیگر نتوانید برایش ایمیل بفرستید). حالا این کار را چطور میشود انجام داد؟ فقط کافی است از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا همه این آمار را به دست بیاورید.
6- از جادویی به اسم ویدئو استفاده کنید!
خودتان را جای کاربر بگذارید! میخواهید در مورد یک مطلب مطالعه کنید و وارد یک وبسایت میشوید. مطلبی که میخواهید بخوانید به دو روش پیشنهاد شده است: متن و ویدئو. با فرض اینکه محتوای این دو روش یکی باشند، احتمال زیاد اکثر افراد (حتی خودِ من) ویدئو را انتخاب میکنند چون اولا راحتتر است. به جای اینکه صفحه را بالا و پایین کرده و متن را بخوانم، خیلی راحت گوش میدهم. دوم اینکه ویدئو از نظر بصری خیلی جذابتر از متن است! حالا چه کار باید انجام بدهید که کاربران برای دیدن ویدئوی شما، آدرس ایمیلشان را به شما بدهند؟ اول از همه باید تعدادی ویدئوی جذاب و در عین حال مفید ایجاد کرده و روی وبسایتتان بصورت عمومی بگذارید.
زمانی که کاربران از ویدئوی شما همزمان یاد گرفته و لذت هم ببرند، قطعا برای ویدئوهای بیشتری به وبسایت شما برمیگردند. اینجاست که میتوانید اول از کاربر آدرس ایمیل بگیرید تا ویدئوی شما پخش شود. راه دیگری هم که میتوانید استفاده کنید این است که بخشی از ویدئو (معمولا نصف) پخش میشود و کاربر جذب آن میشود. دقیقا وسط ویدئو این پیام برای کاربر نشان داده میشود که “اگر مایل به مشاهده ادامه ویدئو هستید، آدرس ایمیلتان را وارد کنید”. راهکار جالبی است، نه؟ شما حتی میتوانید این پیشنهاد را به کاربرانتان بدهید که مثلا “برای دریافت لینک دانلود ویدئو، آدرس ایمیلتان را بدهید!”
7- گزینههای بیشتری به کاربران خودتان بدهید!
در اینکه اکثریت دوست دارند بیش از یک گزینه پیش رویشان باشد شکی نیست! شما هم میتوانید از این قضیه برای افزایش لیست ایمیل خودتان استفاده کنید. میپرسید چطور؟ بگذارید با یک مثال توضیح بدهم. من اگر جای اسنپ بودم، زمانی که کاربر برای استفاده از خدمات من آدرس ایمیل وارد میکند، از او میپرسیدم که دوست دارد در مورد کدام یک از این موضوعات ایمیل دریافت کند: اسنپباکس، اسنپ فود و یا هر دو؟ در حقیقت اشتراک کاربر را به بیش از یک سطح ارتقا میدهم تا کاربر احساس راحتی بیشتری کرده و مطالب مرتبطتری داشته باشد. شما هم میتوانید از این ویژگی استفاده کنید: مثلا موضوعات مختلف را برای کاربرتان (بر اساس کسب و کار خودتان) مشخص کنید تا خودشان انتخاب کنند.
در نتیجه… ؟
همانطور که اول این مقاله هم خدمتتان عرض کردم، ایمیل همچنان یکی از کمهزینهترین و در عین حال موثرترین روشها برای بازاریابی، تبلیغ و جذب مشتری است. اما برای اینکه از این روش نتیجه مثبتی بگیرید، لازم است که مخاطب ایمیلهایتان را شناخته و به درستی با آنها ارتباط برقرار کنید. امیدوارم با نوشتن این مقاله توانسته باشم که کمی در این زمینه راهنمایی کرده باشم. اما اگر پیشنهادی برای افزایش لیست ایمیل دارید حتما در بخش نظرات به ما هم بگویید تا وارد این مقاله کنیم.