اتوماسیون اداری, طراحی سایت

چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟

در یکی از مطالب قبلی وبلاگ برایتان توضیح دادیم که انکر تکست چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت شما دارد. همانطور که آنجا هم گفتیم، انکر تکست (Anchor Text)، آنقدرها هم که اسمش بر می‌آید، پیچیده نیست و به یک چیز بسیار ساده اشاره دارد: متنِ استفاده شده در لینک‌های شما که توسط کاربر دیده می‌شود. در این مقاله قرار است با هم روش بهینه سازی انکر تکست ها را یاد بگیریم و ببینیم که چطور می‌توانیم آنها را به بهترین نحو بنویسیم.

اما چرا بهینه سازی؟ برای اینکه انکر تکست یکی از معیارهای گوگل برای مشخص کردن موضوع و کلمات کلیدی یک صفحه است. پس وقتی شما با یک متن خوب به یک صفحه از وب‌سایت خود لینک می‌دهید، این متن می‌تواند به گوگل در تشخیص موضوع صفحه کمک کند. در گذشته، نوشتن انکر تکست برای لینک ها چندان کار سختی نبود. یعنی همین که لینک های متعددی با کلمه کلیدی اصلی خود می‌ساختید، برای کسب رتبه خوب در یک کلمه کلیدی کافی بود. اما امروزه به علت هوشمند شدن الگوریتم گوگل، بهینه سازی انکر تکست برای لینک ها کمی دشوار شده است و لازم است نکاتی در آن رعایت شود. توجه داشته باشید که در غیر این صورت احتمال جریمه شدن صفحه شما بسیار بالاست.

با توجه به این موضوع، در این مقاله به شما یاد خواهم داد که بهینه سازی انکر تکست یا همان متن لینک های خود را (چه لینک های داخلی و چه بک لینک) چگونه باید انجام بدهید، تا علاوه بر کسب بهترین نتیجه، سایت تان توسط الگوریتم گوگل جریمه نشود.

انکر تکست: قبل و بعد از گوگل پنگوئن 1.0

قبل از اینکه به صورت جدی وارد بحث بهینه‌سازی انکرتکست ها بشویم، بد نیست نگاهی به تاریخچه انکر تکست بیندازیم و دقیقاً بفهمیم که چرا بهینه سازی درست آن اهمیّت دارد.

سال 2012 بود که الگوریتم پنگوئن گوگل برای اولین بار معرفی شد. همانطور که در مقدمه این مطلب گفتم، پیش از معرفی این الگوریتم، شما به راحتی می‌توانستید در گوگل یک رتبه عالی بدست بیاورید. فقط کافی بود انکر تکست تمام بک لینک های خود را مطابق با کلمه کلیدی‌تان انتخاب کنید. درست مثل این که بخواهید آب نبات یک بچه را از دستش بدزدید. بنابراین روزانه بر تعداد سایت‌های اسپم و لینک های فیک افزوده می‌شد وع این موضوع کم کم داشت تبدیل به یک معضل بزرگ برای نمایش نتایج سالم می‌شد. پس لازم بود گوگل دست به کار شود و جلوی این موضوع را یکبار برای همیشه بگیرد. و همینطور هم شد.

گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی نمود. و با این آپدیت بود که قواعد بازی لینک سازی به کل تغییر کرد.

گوگل پنگوئن

هدف پنگوئن چه بود؟ شناسایی آن وب سایت هایی که از روش های کم کیفیت و اسپم برای لینک بیلدینگ خود استفاده می کردند تا بدین وسیله موتور جستجوی گوگل را گمراه کنند. نتیجه چه بود؟ با بروزرسانی پنگوئن، شاهد یک دگرگونی عظیم در رتبه بندی گوگل بودیم. بسیاری وب سایت ها از صفحه اول نتایج جستجو حذف شدند و جای خود را به سایت های با کیفیت تر دادند.

اما چگونه ربات گوگل می‌توانست این لینک‌های اسپم و فیک را پیدا کند؟ جواب ساده است: انکر تکست.

گوگل یک منطق ساده داشت: در حالت طبیعی، هیچوقت تمام بک‌لینک‌های یک وب‌سایت از کلمه کلیدی “طراحی سایت” استفاده نخواهند کرد. پس اگر تعداد این بک‌لینک‌های هدفگیری شده زیاد باشد، می‌بایست به صورت دستی و با هدف کسب رتبه گوگل ساخته شده باشند.

حالا فکر کنم بهتر بفهمید که چرا بهینه سازی انکر تکست برای یک سئو خوب، حیاتی است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

شروع می‌کنم

021-58438داخلی 1

شناخت درست الگوریتم پنگوئن

خب، برای بهینه سازی انکر تکست ها، در ابتدا لازم است درک درستی از نحوه کار گوگل پنگوئن داشته باشید و بفهمید که این الگوریتم چگونه انکر تکست را تحلیل می‌کند و سایت‌های خاطی را می‌شناسد.

نگران نباشید، این موضوع خیلی پیچیده نیست. اما برای اینکه مطمئن بشوید که سایت شما هیچوقت جریمه نمی‌شود، لازم است.

گوگل پنگوئن اینگونه کار می‌کند:

  1. شما یک بک‌لینک می‌سازید.
  2. گوگل این بک‌لینک شما را ایندکس می‌کند.
  3. گوگل این بک‌لینک جدید را در دیتابیس خود برای سایت شما قرار می‌دهد، که به آن پروفایل لینک ها (link profile) هم می‌گویند.
  4. و این سه مرحله دوباره و دوباره تکرار می‌شود و نتیجه یک پروفایل از لینک های شماست که الگوریتم پنگوئن می‌تواند آن را بررسی کند.

و اسپم‌ها شناسایی می‌شوند!

الگوریتم گوگل این پروفایل را بررسی می‌کند و آن را با بهینه‌سازی داخلی سایت شما برای کلمه‌های کلیدی مورد نظرتان بررسی می‌کند.

اگر که محتوای داخلی شما برای کلمه کلیدی “طراحی سایت” بهینه شده باشد و تمام انکر تکست های شما هم مربوط به این کلمه باشند، پس قرار است جریمه شوید.

تطبیق اکثر انکر تکست های شما با یک کلمه کلیدی + محتوای بهینه شده برای همین کلمه کلیدی = جریمه گوگل پنگوئن

انکر تکست و این ایرانی های عزیز!

در حال حاضر بسیاری وب‌سایت‌های ایرانی هستند که با تطبیق دقیق انکر تکست با کلمه کلیدی خود توانسته‌اند یک رتبه عالی در جستجوی گوگل کسب کنند. با این حساب شاید پیش خود فکر کنید که دلیل ندارد شما هم به روشی غیر از این عمل کنید و بهتر است همین مسیر را پیش بگیرید تا بتوانید با این سایت‌ها رقابت کنید.

بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!حتما بخوانید: بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!

اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید، لازم است یک خبر مهم به شما بدهم: آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن مربوط به چند ماه پیش است. در این بروزرسانی، گوگل یک تغییر اساسی را در سیستم خود اعمال کرد: گوگل پنگوئن از این پس به صورت لحظه‌ای کار می‌کند و هر بار که سایت شما آنالیز می‌شود، از نظر لینک‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. (در گذشته، الگوریتم پنگوئن فقط به صورت دوره‌ای و در زمان‌های مشخصی اجرا می‌شد). نتیجه این بروزرسانی چی بود؟ بسیاری از سایت‌های فارسی زبان (و غیر فارسی) در رتبه‌بندی گوگل سقوط کردند.

پس حتی اگر هم اکنون الگوریتم پنگوئن برای زبان فارسی به اندازه زبان انگلیسی کارآمد نباشد، گوگل موضع خود را کاملاً مشخص کرده است و هر روز در شناسایی تخطی سایت‌ها بهتر و بهتر خواهد شد. این یعنی شما حتماً باید روش درست بهینه سازی انکر تکست‌ ها را یاد بگیرید تا دیگر دلیلی برای ترس از بروزرسانی‌های مداوم گوگل نداشته باشید.

برای بهینه سازی انکر تکست ها استراتژی داشته باشید

نحوۀ استفاده از انکر تکست ها برای لینک دادن و توزیع کلمات کلیدی در آنها، می تواند عامل صعود یا سقوط رتبه سایت شما در نتایج جستجو باشد. بنابراین لازم است که شما برای نوشتن متن های درست انرژی بگذارید.

در همینجا باید ذکر کنم که خبری از یک اصل یا قاعده کلی برای بهینه سازی انکر تکست و نحوۀ توزیع آن نیست، اما من با تحقیق در سایت های معتبر انگلیسی، توانستم یک الگوی جالب (از سایت semrush) در این زمینه پیدا کنم. طبق این الگو، نحوۀ توزیع انکر تکست برای لینک های شما باید به شکل زیر باشد:

  • انکر تکست نام تجاری: 40%
  • انکر تکست اختصاصی/ انواع دیگر انکر تکست ها: 25%
  • انکر تکست عریان: 15%
  • انکر تکست کلمه کلیدی + نام تجاری: 5%
  • انکر تکست Partial Match (تطبیق نسبی): 5%
  • انکر تکست عمومی: 1% تا 5%
  • انکر تکست طولانی (دم دراز): 2% تا 4%
  • انکر تکست Exact Match (تطبیق دقیق): کم تر از 1%

پس نمودار توزیع یک سایت معتبر شبیه به تصویر زیر خواهد بود:

نحوه توزیع صحیح انکر تکست

همانطور که می‌بینید، استفاده دقیق از کلمه کلیدی برای بهینه سازی انکر تکست در جهان (بر خلاف وضعیت ایران) چندان مرسوم نیست و در مقابل، از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان، بسیار استفاده می‌شود. این نتیجه یک لینک‌سازی سالم و طبیعی است. که یعنی وقتی اتفاق می‌افتد که سایت مورد نظر دارای اعتبار بالایی در اینترنت باشد و در نتیجه بتواند لینک‌های بسیاری را از طریق سایت‌های دیگر دریافت کند. دقیق‌ترین نمونه از این نوع لینک سازی را می‌توان در سایتی همچون دیجی‌کالا مشاهده کرد که به عنوان یک برند معتبر در اینترنت شناخته می‌شود.

ما هم به هیچ وجه فکر نمی‌کنیم که این رویکرد برای بهینه سازی سایت های معمولی خیلی مناسب باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود را بیشتر بر روی تطبیق نسبی متن لینک، استفاده از کلمات کلیدی معادل (یا LSI Keywords) و همینطور تکست‌های طولانی بگذارید.

 

چند نکته مهم درباره الگوی توزیع مناسب و تنوع متن لینک‌ها!

به نظر من، شما حتماً باید یک استراتژی کلی توزیع برای فرآیند لینک‌سازی خود درست کنید و در آن مشخص کنید که چند درصد از لینک‌ها را به هر یک از انواع انکرتکست اختصاص خواهید داد. البته، برای اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشید که آنها را در ادامه می‌آوریم:

  •  استفاده از انکرتکست‌های عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکست‌های کلیدی شما می‌شود و می‌تواند در جریمه نشدن موثر باشد.
  • احتمالاً نام برند شما فارسی است. ولی دامنه‌های وب انگلیسی هستند. پس گوگل چگونه باید نام برند شما را تشخیص دهد و بابت لینک شدن مداوم با این نام، شما را جریمه نکند؟ چندین راه مختلف برای اینکار وجود دارد. مثلاً بررسی عنوان‌های سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. در واقع، هیچ بعید نیست که گوگل نام تجاری شما را به عنوان یک کلمه کلیدی شناسایی کند. پس بهتر است در استفاده از آن نیز زیاده‌روی نکنید و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود نیز استفاده کنید.
  • حداقل مزیّت استفاده از نام برند این است که باعث رقیق شدن آمار کلمه‌های کلیدی در لینک‌های شما می‌شود. اما وقتی که کلمه کلیدی اصلی شما با نام برندتان یکسان باشد، دیگر این موضوع صادق نیست و باید با دقت بیشتری از این انکر تکست استفاده کنید.
  • بهتر است پیش از ایجاد یک الگو برای فرآیند لینک بیلدینگ خود، نحوه توزیع متن لینک‌ها در سایت های معتبرِ حوزۀ کاری خود را بررسی کنید. به این ترتیب شما درک بهتری از موضوع به دست خواهید آورد و می توانید بهترین روش را در وب‌سایت خود بکار بگیرید.

اهمیت اولین انکر تکست در صفحه

تجربه به ما سایت مای‌ها نشان داده که وقتی دو انکر تکست متفاوت به یک URL یکسان لینک شده باشند، گوگل تنها به انکر تکست اول اعتبار می‌بخشد. پس وقت خود را با دادن چندین لینک با انکرتکست‌های مختلف به یک صفحه ثابت تلف نکنید. به جای اینکار می‌توانید به مطالب و صفحات دیگر سایت خود لینک بدهید و به این ترتیب، آنها را بیشتر به گوگل بشناسانید.

اهمیت اولین انکر تکست در سایت

سایر نکات مهم در بهینه سازی انکر تکست

خب، اکنون که متوجه شدید چرا نوشتن یک متن خوب برای لینک و ایجاد تنوع در این متن‌ها همیّت دارد، بیایید ببینیم که برای بهینه سازی انکر تکست باید چه نکاتی را رعایت کنیم:

انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه مرتبط باشد

برای آنکه متن یک لینک بتواند بیشترین تاثیر را بر روی سئو شما بگذارد، می‌بایست با محتوای هر دو صفحه (هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده) مرتبط باشد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، هرچه محتوای این دو صفحه با کلمه کلیدی انتخابی شما برای متن لینک بیشتر مرتبط باشد، تاثیر آن بر روی رنک گوگل شما بیشتر خواهد بود.

پس اگر کلمه کلیدیِ هدف تان لینک بیلدینگ است، برای ایجاد یک لینک خوب لازم است دو کار انجام دهید. ابتدا باید یک راهنمای جامع درباره لینک بیلدینگ بنویسید تا یک صفحه غنی و مرتبط درباره این موضوع داشته باشید. بعد هم با کلید واژه لینک بیلدینگ به این صفحه لینک بدهید. (یعنی دقیقاً همان کاری که ما در وبلاگ خود کردیم.) یا اگر کلمه کلیدی هدف تان لوله کشی در تهران است، نوشتن یک پست درباره پیدا کردن بهترین خدمات لوله کشی در تهران و لینک کردن به این صفحه با استفاده از کلمه کلیدی لوله کشی در تهران، روش مناسبی برای به دست آوردن رتبه خوب در گوگل خواهد بود.

چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟حتما بخوانید: چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

البته فراموش نکنید که این نوع لینک‌ها معمولاً از نظر گوگل یک تطبیق دقیق محسوب می‌شوند و زیاده‌روی در استفاده از آنها می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

به سایت‌های اسپم لینک ندهید

خب، همه ما می دانیم که داشتن لینک از یک سایت معتبر، تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت دارد. در کنار این موضوع، سایت هایی که به آنها لینک می دهید نیز نقش مهمی بر روی رتبه‌بندی سایتتان در نتایج جستجو دارند.

پس وقتی که به یک سایت دیگر لینک می‌دهید، مطمئن شوید که این سایت مشغول اسپم کردن برای یک کلمه کلیدی دقیق نیست. لزومی ندارد در اینگونه شرایط درگیر مسئلۀ تبادل لینک شوید. به جای اینکه وقت خود را صرف لینک گرفتن از سایت‌های اسپم کنید، بهتر است که با چند سایت معتبر و مرتبط در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

افزایش ترافیک وب سایت شما

021-41897070داخلی 3

بهینه‌سازی انکر تکستِ لینک‌های داخلی را جدی بگیرید

درست است که بیشتر متخصصان سئو بر روی لینک سازی داخلی تاکید دارند، اما هیچ کدامشان استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در انکر تکست را به شما توصیه نمی‌کنند. فراموش نکنید که لینک‌سازی داخلی هم اهمیّت بسیاری در تشخیص موضوع سایت شما توسط گوگل دارد. استفاده بیش از حد از انکر تکست Exact Match یا تعداد زیادی از کلمات کلیدی در متنِ لینک، بر روی لینک بیلدینگ طبیعی شما تاثیر منفی خواهد داشت.

سعی کنید از انواع انکر‌تکست‌های مختلف استفاده کنید. یا اگر حتماً می‌خواهید در متن خود کلمات کلیدی داشته باشید، بروی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) تمرکز کنید.

برای مثال می توانید به جای عبارت لینک بیلدینگ از آیا با لینک بیلدینگ پیشرفته آشنا هستید؟، استفاده کنید. به این ترتیب شما هم از کلمه کلیدی خود استفاده کرده‌اید و هم به گوگل نشان دادید که تمام تمرکز شما فقط بروی کلمه کلیدی مورد هدفتان نیست.

انکر تکست‌هایتان را تحلیل و بررسی کنید

زمانی که در حال ساخت بک لینک هستید، تحلیل و بررسی انکر تکست ها ضروری است.

انکرتکست‌های شما نباید بیش از حد بهینه‌سازی شده باشند و همه چیز باید طبیعی به نظر برسد. شما می‌توانید با ایجاد یک فایل Excel، انکرتکست‌هایتان را دسته‌بندی کنید و به دقت وضعیت سایت خود را دنبال کنید. به این ترتیب هر زمان که مشغول ساخت لینک بودید، با نگاه کردن به این فهرست می دانید که از کدام انکر تکست نباید استفاده کنید یا از کدام انکر تکست به اندازه کافی استفاده نکرده‌اید.

یک راه ساده‌تر این است که از ابزارهای Ahrefs و SEMrush استفاده کنید تا بتوانید فرآیند مدیریت و بهینه سازی انکر‌تکست‌ها را بهتر انجام دهید.

سخن نهایی

همانطور که به شما گفتیم، در آخرین بروزرسانی گوگل، فعالیت پنگوئن به صورت لحظه‌ای شده است. این یعنی جریمه گوگل در هر بار بررسی سایت شما می‌تواند اتفاق بیافتد و بنابراین باید کاملاً دقت داشته باشید که تعداد انکرتکست‌های Exact Match سایت، از یک حد مشخص بیشتر نشود.

پس برای آنکه مطمئن شویم شما به درستی متن لینک‌های خود را می‌نویسید، بیایید یک بار دیگر و به صورت خلاصه نکات مهم این مطلب را با هم مرور کنیم: برای بهینه سازی درستِ انکر تکست ها بهتر است از محتوای صفحه و موضوع آن کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک استراتژی کلی برای فرآیند لینک بیلدینگ خود داشته باشید تا بتوانید تنوع بالایی را در انکر تکست های خود ایجاد کنید. این را هم فراموش نکنید که کم‌خطرترین متن‌ها، سه نوع تکست عمومی ،عریان و نام تجاری اند و استفاده از آنها می‌تواند در رقیق شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن لینک‌ها موثر باشد.

در نهایت امیدوارم این مطلب به درک بهتر شما از فرآیند بهینه سازی انکر تکست کمک کرده باشد و به شما اجازه دهد یک استراتژی سئو موثر و سالم را برای وب‌سایت خود پیش بگیرید. در صورتی که نکتۀ خاصی در این مطلب از قلم افتاده، لطفاً از طریق دیدگاه ها این موضوع را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم به کمک یکدیگر درک بهتری از مبحث انکر تکست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *